2 volwassenen, 3 kinderen, 2 auto's.
Ik werk in ploegen, vrouw in dagdienst, maar meestal thuiswerk. Zij gaat met de trein als ze toch naar haar bureau moet.
We zijn begonnen met 1 auto toen we nog geen kindjes hadden. Ik ging dan steeds met de fiets naar m'n werk. Toen nog een dagdienst.
Toen onze oudste zoon geboren werd hebben we een 2e auto erbij gehaald. Zodat er telkens 1 iemand hem naar de onthaalmoeder kon brengen en de andere hem ophalen, afhankelijk van onze werkuren. Ik ben rond die periode ook in ploegen beginnen werken.
Dan volgden nog 2 kinderen en met dan telkens onthaalmoeder + school was die 2e auto echt welkom.
Dan één van onze auto's total loss gereden (niet in fout) en hem niet vervangen.
We hebben dus een paar jaar met 1 auto geprobeerd, maar dat was verschrikkelijk. We moesten continu de auto's van mijn ouders en schoonouders lenen, of hen vragen om de kinderen naar school te voeren of op te halen. Afhankelijk van mijn shiften want ik geraakte niet deftig met de trein op het werk. Als ik thuis was, of de nacht had mocht ik ook altijd taxi spelen. Kindjes en vrouw steeds afzetten en ophalen. Het station is op een aanvaardbare afstand fietsen, maar m'n vrouw had/heeft geen deftige fiets en bij de minste zucht wind of druppel regen zag ze het niet zitten om te fietsen. Als ik met de auto naar m'n werk was zat ze ook "gevangen" thuis en kon geen boodschappen, doktersbezoeken,... doen. Ook als er een van onze kinderen ziek viel kon ze die niet ophalen.
Dus sinds begin 2020 terug een 2e auto gekocht, buitenkansje voor 1250€.
Vanaf november start ik in principe ook met een dagdienst. Dan mogen we beiden 3 dagen van thuis werken en 2 dagen naar den bureau. Perfect te doen met fiets + trein.
We gaan ook beiden een speed Pedelec leasen (we hebben hem hopelijk ergens volgende week), en daarmee kunnen we veel opvangen.
Ik twijfel wel nog wat we met die 2e auto gaan doen dan. Ofwel proberen verkopen voor een peulschil (wijkopenautos of iets dergelijks), ofwel hem houden en oprijden tot er te veel kosten aan zijn. (Euro4, 17j oud en 230.000km) want ik rij daar veel liever mee dan onze "hoofd"auto (pak ruimer, 6j en 60.000km).
Alhoewel ik ergens in mijn hoofd met de gedachte zit om ergens begin '24 (autosalon bvb) te kijken om een nieuwe auto te kopen, en ons 2 huidige dan over te laten aan de garage. Op een moment dat er bvb een actie is met extra overnameprijzen. Ik heb zo in 2013 een goede 3500€ gekregen voor mijn Opel Corsa'tje die niet meer door de keuring geraakte en rijp was voor de schroot. Ik wil ook niet té lang wachten met een nieuwe auto, want ik wil nog een benzine voor alles verplicht elektrisch wordt. Want een elektrische zou voor ons een catastrofe zijn, wij gaan het meermaals per week voorhebben dat we willen vertrekken en hij niet opgeladen is.
Ivm elektrische fiets, ga je er zelf enen kopen, of ga je een fiets leasen?
Ik werk in ploegen, vrouw in dagdienst, maar meestal thuiswerk. Zij gaat met de trein als ze toch naar haar bureau moet.
We zijn begonnen met 1 auto toen we nog geen kindjes hadden. Ik ging dan steeds met de fiets naar m'n werk. Toen nog een dagdienst.
Toen onze oudste zoon geboren werd hebben we een 2e auto erbij gehaald. Zodat er telkens 1 iemand hem naar de onthaalmoeder kon brengen en de andere hem ophalen, afhankelijk van onze werkuren. Ik ben rond die periode ook in ploegen beginnen werken.
Dan volgden nog 2 kinderen en met dan telkens onthaalmoeder + school was die 2e auto echt welkom.
Dan één van onze auto's total loss gereden (niet in fout) en hem niet vervangen.
We hebben dus een paar jaar met 1 auto geprobeerd, maar dat was verschrikkelijk. We moesten continu de auto's van mijn ouders en schoonouders lenen, of hen vragen om de kinderen naar school te voeren of op te halen. Afhankelijk van mijn shiften want ik geraakte niet deftig met de trein op het werk. Als ik thuis was, of de nacht had mocht ik ook altijd taxi spelen. Kindjes en vrouw steeds afzetten en ophalen. Het station is op een aanvaardbare afstand fietsen, maar m'n vrouw had/heeft geen deftige fiets en bij de minste zucht wind of druppel regen zag ze het niet zitten om te fietsen. Als ik met de auto naar m'n werk was zat ze ook "gevangen" thuis en kon geen boodschappen, doktersbezoeken,... doen. Ook als er een van onze kinderen ziek viel kon ze die niet ophalen.
Dus sinds begin 2020 terug een 2e auto gekocht, buitenkansje voor 1250€.
Vanaf november start ik in principe ook met een dagdienst. Dan mogen we beiden 3 dagen van thuis werken en 2 dagen naar den bureau. Perfect te doen met fiets + trein.
We gaan ook beiden een speed Pedelec leasen (we hebben hem hopelijk ergens volgende week), en daarmee kunnen we veel opvangen.
Ik twijfel wel nog wat we met die 2e auto gaan doen dan. Ofwel proberen verkopen voor een peulschil (wijkopenautos of iets dergelijks), ofwel hem houden en oprijden tot er te veel kosten aan zijn. (Euro4, 17j oud en 230.000km) want ik rij daar veel liever mee dan onze "hoofd"auto (pak ruimer, 6j en 60.000km).
Alhoewel ik ergens in mijn hoofd met de gedachte zit om ergens begin '24 (autosalon bvb) te kijken om een nieuwe auto te kopen, en ons 2 huidige dan over te laten aan de garage. Op een moment dat er bvb een actie is met extra overnameprijzen. Ik heb zo in 2013 een goede 3500€ gekregen voor mijn Opel Corsa'tje die niet meer door de keuring geraakte en rijp was voor de schroot. Ik wil ook niet té lang wachten met een nieuwe auto, want ik wil nog een benzine voor alles verplicht elektrisch wordt. Want een elektrische zou voor ons een catastrofe zijn, wij gaan het meermaals per week voorhebben dat we willen vertrekken en hij niet opgeladen is.
Ironisch eigenlijk toch e. Bij het openbaar vervoer werken, zelfs gratis met de trein mogen (mee)rijden en toch niet op het werk geraken met het openbaar vervoer. (Ok, voor Tbs en tbg te verstaan als ze de eerste of laatste treinen moeten doen). Maar er zijn er bij ons een pak op de seinhuizen die niet met openbaar vervoer op het werk geraken.Als het haalbaar was zou ik ook wel met een auto minder willen doen maar mijn werk ligt op 20 km enkel en met mijn uren is het openbaar vervoer geen optie.
Ik ga nu een elektrische fiets kopen en dan proberen om vanaf de lente toch een paar keer per week met de fiets te gaan werken.
Ivm elektrische fiets, ga je er zelf enen kopen, of ga je een fiets leasen?