Hoeveel wagens heeft jouw gezin?


  • Totaal aantal stemmers
    311
2 volwassenen, 3 kinderen, 2 auto's.

Ik werk in ploegen, vrouw in dagdienst, maar meestal thuiswerk. Zij gaat met de trein als ze toch naar haar bureau moet.

We zijn begonnen met 1 auto toen we nog geen kindjes hadden. Ik ging dan steeds met de fiets naar m'n werk. Toen nog een dagdienst.
Toen onze oudste zoon geboren werd hebben we een 2e auto erbij gehaald. Zodat er telkens 1 iemand hem naar de onthaalmoeder kon brengen en de andere hem ophalen, afhankelijk van onze werkuren. Ik ben rond die periode ook in ploegen beginnen werken.

Dan volgden nog 2 kinderen en met dan telkens onthaalmoeder + school was die 2e auto echt welkom.

Dan één van onze auto's total loss gereden (niet in fout) en hem niet vervangen.
We hebben dus een paar jaar met 1 auto geprobeerd, maar dat was verschrikkelijk. We moesten continu de auto's van mijn ouders en schoonouders lenen, of hen vragen om de kinderen naar school te voeren of op te halen. Afhankelijk van mijn shiften want ik geraakte niet deftig met de trein op het werk. Als ik thuis was, of de nacht had mocht ik ook altijd taxi spelen. Kindjes en vrouw steeds afzetten en ophalen. Het station is op een aanvaardbare afstand fietsen, maar m'n vrouw had/heeft geen deftige fiets en bij de minste zucht wind of druppel regen zag ze het niet zitten om te fietsen. Als ik met de auto naar m'n werk was zat ze ook "gevangen" thuis en kon geen boodschappen, doktersbezoeken,... doen. Ook als er een van onze kinderen ziek viel kon ze die niet ophalen.
Dus sinds begin 2020 terug een 2e auto gekocht, buitenkansje voor 1250€.

Vanaf november start ik in principe ook met een dagdienst. Dan mogen we beiden 3 dagen van thuis werken en 2 dagen naar den bureau. Perfect te doen met fiets + trein.
We gaan ook beiden een speed Pedelec leasen (we hebben hem hopelijk ergens volgende week), en daarmee kunnen we veel opvangen.

Ik twijfel wel nog wat we met die 2e auto gaan doen dan. Ofwel proberen verkopen voor een peulschil (wijkopenautos of iets dergelijks), ofwel hem houden en oprijden tot er te veel kosten aan zijn. (Euro4, 17j oud en 230.000km) want ik rij daar veel liever mee dan onze "hoofd"auto (pak ruimer, 6j en 60.000km).
Alhoewel ik ergens in mijn hoofd met de gedachte zit om ergens begin '24 (autosalon bvb) te kijken om een nieuwe auto te kopen, en ons 2 huidige dan over te laten aan de garage. Op een moment dat er bvb een actie is met extra overnameprijzen. Ik heb zo in 2013 een goede 3500€ gekregen voor mijn Opel Corsa'tje die niet meer door de keuring geraakte en rijp was voor de schroot. Ik wil ook niet té lang wachten met een nieuwe auto, want ik wil nog een benzine voor alles verplicht elektrisch wordt. Want een elektrische zou voor ons een catastrofe zijn, wij gaan het meermaals per week voorhebben dat we willen vertrekken en hij niet opgeladen is.



Als het haalbaar was zou ik ook wel met een auto minder willen doen maar mijn werk ligt op 20 km enkel en met mijn uren is het openbaar vervoer geen optie.
Ik ga nu een elektrische fiets kopen en dan proberen om vanaf de lente toch een paar keer per week met de fiets te gaan werken.
Ironisch eigenlijk toch e. Bij het openbaar vervoer werken, zelfs gratis met de trein mogen (mee)rijden en toch niet op het werk geraken met het openbaar vervoer. (Ok, voor Tbs en tbg te verstaan als ze de eerste of laatste treinen moeten doen). Maar er zijn er bij ons een pak op de seinhuizen die niet met openbaar vervoer op het werk geraken.

Ivm elektrische fiets, ga je er zelf enen kopen, of ga je een fiets leasen?
 
Klopt wel dat eenmaal een tweede wagen aangekocht is, en als die ook deftig blijft bollen, de kost daarvan niet zo hoog is.
In 2022 had onze tweede wagen een jaarlijkse kost van 850€. Diesel zal +-900€ geweest zijn.
Als we de auto nu verkopen dan krijgen we er met geluk nog 4.000€ voor terwijl hij (hopelijk) nog wel 4 jaar mee zal gaan.

Maandelijkse kost voor tweede wagen, zonder diesel, is 155€.
Inclusief diesel komt het op 230€.
Ik was eens benieuwd hoe dit bij ons zit, dus even een snelle berekening gemaakt.

Onze 2e auto (Ford) heeft ons alles samen 10.704€ gekost. Op iets meer dan 3j. (Aangekocht 1/3/2020). Dit komt om 297€/m.

Als we puur kijken naar het gebruik nu, dus excl aankoop, BIV en de onvoorziene kosten kost die auto ons 197€/m. (Verzekering, taksen, onderhoud+extra, keuring en diesel)

Die diesel komt op een 100€/m, dat zou natuurlijk niet verdwijnen als we hem weg doen, want dan gaan we meer rijden met de andere auto (Peugeot) natuurlijk. (Die meer verbruikt en benzine 98 zuipt)

De Ford kost 9,63€/100km aan diesel 6,25l/100km)
De Peugeot kost 11,32€/100km aan benzine (7,8l/100km)
(Volgens Spritmonitor )

Als we alle km van de Ford met de Peugeot zouden gedaan hebben zou dit dus 20€/m meer gekost hebben.

Long story short: het feit dat we die auto nu hebben kost ons een kleine 80€/m.


Aankoop: 1250€ (eenmalig)
Verzekering: 460€ (jaarlijks)
BIV: 541,28€ (eenmalig)
Rijtaksen: 436,41€ (jaarlijks)
Onderhoud: 160€ (jaarlijks)
Extra: 140€ (om de 2j ongeveer moet er een darm van de intercooler vervangen worden. Dit is een gekend probleem, door de trillingen van de motor schuurt die darm ergens tegen waardoor die snel verslijt)
Keuring: 47,7€ (jaarlijks)
Diesel: 3581€ (37.174km) (gem 100€/m)
Onvoorziene kosten: 1740€ (waarvan 1140€ door in een te diepe put te rijden waardoor rembekrachtiger en schokdemper kapot waren. 600€ omdat we de eerste keer naar een officiële garage geweest zijn voor onderhoud. Bij de onafhankelijke garage nu is dit rond de 160€)
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 1 auto. Onlangs 2de auto weggedaan. Het was meer een extra last dan een gemak. 12 jaar oud, wel wat stukken aan, geen isofix, batterij regelmatig kapot wegens weinig gebruik (1000 km per jaar). We zien wel of het met 1 auto haalbaar blijft als de kinderen ouder worden.
 
Ik was eens benieuwd hoe dit bij ons zit, dus even een snelle berekening gemaakt.

Onze 2e auto (Ford) heeft ons alles samen 10.704€ gekost. Op iets meer dan 3j. (Aangekocht 1/3/2020). Dit komt om 297€/m.

Als we puur kijken naar het gebruik nu, dus excl aankoop, BIV en de onvoorziene kosten kost die auto ons 197€/m. (Verzekering, taksen, onderhoud+extra, keuring en diesel)

Die diesel komt op een 100€/m, dat zou natuurlijk niet verdwijnen als we hem weg doen, want dan gaan we meer rijden met de andere auto (Peugeot) natuurlijk. (Die meer verbruikt en benzine 98 zuipt)

De Ford kost 9,63€/100km aan diesel 6,25l/100km)
De Peugeot kost 11,32€/100km aan benzine (7,8l/100km)
(Volgens Spritmonitor )

Als we alle km van de Ford met de Peugeot zouden gedaan hebben zou dit dus 20€/m meer gekost hebben.

Long story short: het feit dat we die auto nu hebben kost ons een kleine 80€/m.


Aankoop: 1250€ (eenmalig)
Verzekering: 1300€ (jaarlijks)
BIV: 2617€ (eenmalig)
Rijtaksen: 436,41€ (jaarlijks)
Onderhoud: 160€ (jaarlijks)
Extra: 140€ (om de 2j ongeveer moet er een darm van de intercooler vervangen worden. Dit is een gekend probleem, door de trillingen van de motor schuurt die darm ergens tegen waardoor die snel verslijt)
Keuring: 47,7€ (jaarlijks)
Diesel: 3581€ (37.174km) (gem 100€/m)
Onvoorziene kosten: 1740€ (waarvan 1140€ door in een te diepe put te rijden waardoor rembekrachtiger en schokdemper kapot waren. 600€ omdat we de eerste keer naar een officiële garage geweest zijn voor onderhoud. Bij de onafhankelijke garage nu is dit rond de 160€)
Wel, even diezelfde cijfers maar dan voor een ander type auto:
Aankoop: 75000€ (eenmalig)
Verzekering: 1300€ (jaarlijks)
BIV: 2000€ (eenmalig)
Rijtaksen: 757€ (jaarlijks)
Onderhoud: 300€ (jaarlijks)
Extra: banden etc, maar daar kan ik geen bedrag op plakken
Keuring: 47,7€ (jaarlijks)
Benzine: 990€ (5000km aan 10l/100km benzine 98 aan 1.98€/l) (gem 82.5€/m)
Dat geeft dus een maandelijkse kost van 282.9€
Aankoopprijs en BIV is een lastige aangezien de prijs van de auto momenteel nog exact hetzelfde is als wat ik ervoor betaald heb. En geen idee wat de toekomst daar in gaat geven.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 auto's.

Ik denk er wel sterk aan om als 3de auto één of andere oude SUV te kopen als lichte vracht, om samen met de remorque gerief ed te kunnen vervoeren. Met onze grote tuin zou dat wel van pas komen.
 
2 volwassenen, 3 kinderen, 1 hond en 2 paarden. 2 auto's (firmawagens) en een trailer. Op termijn komt er wel een SUV/gezinswagen bij die dan ook de paarden mag trekken (aangezien firmawagens richting 100% EV gaan).

Beetje gelijkaardig als @stungunner dus.
 
2 volwassenen, 3 kinderen, 1 hond en 2 paarden. 2 auto's (firmawagens) en een trailer. Op termijn komt er wel een SUV/gezinswagen bij die dan ook de paarden mag trekken (aangezien firmawagens richting 100% EV gaan).

Beetje gelijkaardig als @stungunner dus.
Mijn vrouw heeft wel al een SUV, maar no way dat ik die mag volstampen met gerief voor het containerpark. :tongue: Maar dat is wel de auto die we gebruiken wanneer we op uitstap gaan.
 
Ik denk er wel sterk aan om als 3de auto één of andere oude SUV te kopen als lichte vracht
Voor particulieren kan dat dus niet meer sinds dit jaar.
 
Ironisch eigenlijk toch e. Bij het openbaar vervoer werken, zelfs gratis met de trein mogen (mee)rijden en toch niet op het werk geraken met het openbaar vervoer. (Ok, voor Tbs en tbg te verstaan als ze de eerste of laatste treinen moeten doen). Maar er zijn er bij ons een pak op de seinhuizen die niet met openbaar vervoer op het werk geraken.

Ivm elektrische fiets, ga je er zelf enen kopen, of ga je een fiets leasen?
Ik heb ook maar 1 trein per uur, als ik dan al met de trein kan gaan werken moet ik na diensteinde vaak nog een half uur tot drie kwartier wachten op de trein naar huis. Dan neem ik toch liever de auto. 🤷
En ik ga ene leasen denk ik, als ik uit mijn keuzes geraak toch. 😀
 
Man-vrouw-kind (2,5j).

Twee auto's: een private wagen van mijn vrouw (Toyota Yaris) en een "cafetariaplanwagen" van mij (Citroën C5 Aircross). Omdat we in een residentiële villawijk wonen hebben we die auto's wel nodig, zeker omdat we een peuter hebben die we nog moeten rondvoeren. Bakker en school zijn wel op fietsafstand, maar voor een supermarkt is een auto wel een must (6km enkel). Op termijn kan het wel zijn dat we overstappen naar één auto, maar dat is momenteel nog niet praktisch.

Toen we in Antwerpen woonden hebben we een tijdlang geen auto gehad, omdat je alles op wandelafstand had. Mijn vrouw kocht dan toch die Yaris omdat haar ouders in een gehucht van Scherpenheuvel wonen en dit met openbaar vervoer moeilijk bereikbaar was. En het was ook handig om uitstapjes te maken of op reis te gaan.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 auto's

Als de jongste niet meer naar de onthaalmoeder moet, dan zou het mogelijk moeten zijn om toe te komen met 1 auto, maar waarschijnlijk gaan we dit toch niet doen, omwille van het gemak van de 2 auto's.
 
Wij hebben 1 auto maar die wordt weinig gebruikt. Per jaar gemiddeld 3000-4000km.
Zolang er grote kosten aan komen, gaat die weg. We hebben er eigenlijk geen nodig.
Ik kan met de fiets gaan werken (12km enkele rit) en mijn vrouw gaat met de trein werken en doet paar dagen per week telewerk.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 auto's

Als de jongste niet meer naar de onthaalmoeder moet, dan zou het mogelijk moeten zijn om toe te komen met 1 auto, maar waarschijnlijk gaan we dit toch niet doen, omwille van het gemak van de 2 auto's.

We hebben hier de 2de auto ook niet nodig, maar het is gewoon handig om die ter beschikking te hebben.
Aankoop: 3100€ (eenmalig)
Verzekering: 300€ (jaarlijks)
BIV: 100€ (eenmalig)
Rijtaksen: 240€ (jaarlijks)
Onderhoud: 400€ (jaarlijks)
Keuring: 47,7€ (jaarlijks)
Benzine: 700€ (jaarlijks)

Dus buiten de aankoop zitten we op 150 euro per maand, om vrijheid te hebben om in nood of bij regenweer een auto te hebben.
Vroeger hadden we een 2de leasewagen, maar mijn vriendin heeft nu extra loon gekozen en VAA valt weg + ze krijgt fietsvergoeding. Was duidelijk de betere keuze.
 
2 wagens, in ons gezin gaat het niet anders. Zou veel liever maar 1 wagen hebben, kost van die dingen zijn veel te groot.
 
2 volwassenen, 1 week 2 kinderen, 1 week 6 kinderen.

Hoewel mijn vriendin geen rijbewijs (meer) heeft hebben we toch 2 auto's, 1 is mijn bedrijfswagen en dan privé nog een Vito met 9 zitplaatsen, kwestie van iedereen mee te kunnen nemen. :unsure:
 
Ik vergeet die prijs niet, maar die ligt al vijf jaar achter ons.
Dit is vooral bekeken uit het perspectief van ‘van twee naar één auto gaan’ en niet zo zeer the other way around.
De aanschaf van je huidige wagen ligt vijf jaar achter je. De aanschaf van je volgende wagen is nu 5 jaar dichterbij dan toen.

Mensen verschieten bij autodelen vaak van de kilometerkost (zo'n 35 cent per km dacht ik), maar dat is nu eenmaal wat rijden kost als je rekening houdt met verbruik, taksen, onderhoud en afschrijving van de wagen. Dat liet dus gewoon meegerekend worden om de ware kost te kennen.


In mijn eerste post was ik vergeten melden dat ik mijn wagen ook via degage ter beschikking stel omdat ik hem zo weinig gebruik. Hier recupereert ik best veel kosten mee (je maakt er geen winst op). Degage is echt een prachtig systeem in een omgeving zoals Gent.
 
2 volwassenen, geen kinderen, 1 auto (hondenzitje aanwezig)

We hadden 2 auto's, maar die 2 weggedaan voor 1 nieuwere met corona
Ik heb lange tijd 4 a 5 dagen per week thuis gewerkt dus 1 auto was perfect.

Intussen van job gewisseld en meerdere keren per week naar Brussel voor de opleiding. Dat is wat plannen en afspraken maken (en ook ergeren aan het openbaar vervoer maar so far so good)

Binnenkort weet ik normaal welke regio ik toegewezen ga krijgen op mijn nieuwe job, indien dat +- dezelfde regio is als mijn vriendin heeft dan blijven we het proberen met 1 auto. In het andere geval moet er ééntje bijkomen.
 
Ik heb "geen eigen wagen" aangeklikt.

Heb wel een bedrijfscamionette die ik privé mag gebruiken.

Alsook: Mijn vriendin heeft een jaar-bus abonnement.
Daar staat ook in de algemene voorwaarden dat ze recht heeft op een CAMBIO auto.
Maar geen idee hoe zoiets werkt.






2; eentje met de kinderstoelen en eentje voor de week zonder kinderen.

Edit: single, 2 kinderen 50/50 co-ouderschap.
2 auto's voor een single man. Is dat niet een beetje overkill?

Lijkt me een dure zaak...
 
2 auto's voor een single man. Is dat niet een beetje overkill?

Lijkt me een dure zaak...
Sinds hij niet meer samen is met de moeder van zijn kinderen heeft hij plots ruimte in zijn budget voor foliekes! 😜
Just kidding: er zijn er hier toch nog met meer wagens dan volwassenen? Voor sommigen is dat een hobby, voor anderen een noodzakelijk kwaad. 🤷‍♀️
 
Terug
Bovenaan