Hoeveel wagens heeft jouw gezin?


  • Totaal aantal stemmers
    311
Terzijde, maar wonen jullie dan eerder afgelegen, of is onze situatie (gewoon aan de rand wonen van het centrum van een gemeente van 17000 inwoners) eerder uitzonderlijk? Want wij hebben op wandelafstand dus ook een praktijk met twee pediaters, een huisartsenpraktijk, een wachtpost voor huisartsen in het weekend, en via het station in principe ook een ziekenhuis op 20 minuten.

Het is maar dat wij met 1 wagen en een baby van 6 maanden in de situatie zitten dat ik met die wagen dus op minimum 35 minuten van thuis zit. In het begin maakte ik me daar ook wel druk in, maar tot hiertoe is dat nooit een factor geweest.

Nee helemaal niet zelfs maar kinderartsen zitten allemaal gegroepeerd in een praktijk gebonden aan het ziekenhuis en dat is toch 20minuutjes rijden. Soms kan het iets dichter zijn als ze in een andere campus zitten maar zeker niet op wandelafstand. Nu zelf al was het op fietsafstand, met een ziek kind kan je ook niet door weer en wind he.

Wat de gewone dokters betreft, die zitten hier allemaal met patiëntenstops dus blijven wij bij onze bestaande huisartsen en die bevinden zich op respectievelijk 1,5km en 6km .
 
Terzijde, maar wonen jullie dan eerder afgelegen, of is onze situatie (gewoon aan de rand wonen van het centrum van een gemeente van 17000 inwoners) eerder uitzonderlijk? Want wij hebben op wandelafstand dus ook een praktijk met twee pediaters, een huisartsenpraktijk, een wachtpost voor huisartsen in het weekend, en via het station in principe ook een ziekenhuis op 20 minuten.

Het is maar dat wij met 1 wagen en een baby van 6 maanden in de situatie zitten dat ik met die wagen dus op minimum 35 minuten van thuis zit. In het begin maakte ik me daar ook wel druk in, maar tot hiertoe is dat nooit een factor geweest.
Maar, wat is "wandelafstand"? Onze huisarts is 1.7km, wachtpost 2.2km, ... allemaal wandelafstand. Maar niet met een peuter met buikgriep...
 
Maar, wat is "wandelafstand"? Onze huisarts is 1.7km, wachtpost 2.2km, ... allemaal wandelafstand. Maar niet met een peuter met buikgriep...
Persoonlijk vind ik dat wel allemaal wandelafstand: buggy in en klaar. Maar ik heb dan ook veel te lang alles te voet gedaan omdat we maar 1 auto hadden en de papa die nodig had om te gaan werken. Maar dus meermaals met de buggy besturen in 1 hand en mijn valies in de andere naar het ziekenhuis mogen "tsjoolen".
Er is dan ook een 2de wagen bij gekomen omdat ik dat puur naar uitputting niet meer trok.
 
Persoonlijk vind ik dat wel allemaal wandelafstand: buggy in en klaar. Maar ik heb dan ook veel te lang alles te voet gedaan omdat we maar 1 auto hadden en de papa die nodig had om te gaan werken. Maar dus meermaals met de buggy besturen in 1 hand en mijn valies in de andere naar het ziekenhuis mogen "tsjoolen".
Er is dan ook een 2de wagen bij gekomen omdat ik dat puur naar uitputting niet meer trok.
Dat lukt als uw kind eentje is die in de buggy wil zitten. Hier is ze 2 jaar en 2 maand, en ze heeft ondertussen al bijna een half jaar niet meer in de buggy gezeten...
Ik denk dat het meest realistische nog is om ze op een fietsstoel vast te gespen en zo te gaan trouwens. Maar in praktijk is een auto voor dat soort gevallen gewoon handig, zeker als ze u van op de huisartsenwachtpost doorsturen naar spoed bvb...
 
Bewust 1 bedrijfswagen voor 2 volwassenen (SO kan ook bedrijfswagen krijgen maar kiezen voor verloning) geen kinderen en chapeau aan iedereen die dit doet.
Ik wil max 1 wagen wegens milieu, beweging en kosten (wagen zal al rap 500 EUR/maand kosten)

Ik moet hier niemand zijn rekening op BG maken natuurlijk want ik ken de specifieke situaties hier niet.

Mijn dichtste vriendengroep bestaat uit 5 koppels eind de 20, allemaal zonder kinderen, allen 2 wagens. Vooral bedrijfswagens maar geen van allen kan echt verantwoorden waarom er 2 wagens nodig zijn buiten 'gemak'. Voor dat gemak betaal je enorm veel vind ik.
 
Persoonlijk vind ik dat wel allemaal wandelafstand: buggy in en klaar. Maar ik heb dan ook veel te lang alles te voet gedaan omdat we maar 1 auto hadden en de papa die nodig had om te gaan werken. Maar dus meermaals met de buggy besturen in 1 hand en mijn valies in de andere naar het ziekenhuis mogen "tsjoolen".
Er is dan ook een 2de wagen bij gekomen omdat ik dat puur naar uitputting niet meer trok.

Veel success op een dag als vandaag dan :p
 
Maar, wat is "wandelafstand"? Onze huisarts is 1.7km, wachtpost 2.2km, ... allemaal wandelafstand. Maar niet met een peuter met buikgriep...
Huisarts 300 m
Pediaters 800 m
Crèche 850 m
Wachtpost 1300 m
Station 130 m en dan van volgend station 1100 m tot ziekenhuis.
Bon dat laatste doe ik mijn vrouw niet aan normaal. Maar voor die eerste 3-4 ben je volgens mij langer onderweg met de wagen omdat ze er niet voor de deur kan parkeren. En ja ik redeneer gewoon van ze in de buggy te steken natuurlijk.
 
Huisarts 300 m
Pediaters 800 m
Crèche 850 m
Wachtpost 1300 m
Station 130 m en dan van volgend station 1100 m tot ziekenhuis.
Bon dat laatste doe ik mijn vrouw niet aan normaal. Maar voor die eerste 3-4 ben je volgens mij langer onderweg met de wagen omdat ze er niet voor de deur kan parkeren. En ja ik redeneer gewoon van ze in de buggy te steken natuurlijk.
Ja, die eerste 3 kan je inderdaad makkelijker te voet doen (desnoods zet ik ze dan in mijn nek, dat vindt ze minder erg). Maar de algemene samenvatting is toch dat een wagen thuis hebben staan als je kinderen hebt, wel een groot voordeel is. Hier gaat het nog enkel over de noodgevallen, maar iets soortgelijk geldt voor hobby's etc he...
 
2 volwassenen (vriendin wel hoogzwanger), 1 auto. Allez, een camionette eigenlijk.
Die staat wel echt soms weken aan een stuk op straat zonder gebruikt te worden, wij doen bijna alles met de MIVB of met de fiets.

Is een bewuste keus. Die camionette is wel fantastisch. Heel het jaar ligt die vol met bouwmateriaal, tegen de zomer kuis ik die en dan gaan we daar mee op vakantie. Voor de weinige keren dat we hem gebruiken voor een familiebezoek o.i.d. neem ik het extra verbruik er wel bij. Valt trouwens echt wel mee t.o.v. mijn vroegere auto (ca 6.5L/100km).

Als het aan mijn vriendin lag hadden we helemaal geen auto meer.
 
2 volwassenen, 1 kind. 1 auto en een elektrische bakfiets.
Kleine boodschappen en verplaatsingen <5km doen we (nja, mijn vriendin) met de (bak)fiets. Vriendin werkt ook op paar km dus heeft geen auto nodig. Ik werk meestal van thuis dus auto doet niet gigantisch veel kilometer.
 
2 volwassene 4 kinderen 1 auto. De vrouw heeft geen rijbewijs.

Vrouw heeft bakfiets, haar praktijk is in huis.
Ik zou graag met de fiets naar het werk gaan 18km enkel, maar organisatorisch lukt dit niet omdat ik dan niet op tijd terug thuis zou zijn.
 
2 volwassenen, geen kinderen 1 wagen (bedrijfswagen)
Ik heb echt een wagen nodig omdat ik anders dubbel zo lang onderweg ben naar het werk (enkel 1 uur met wagen, 2+ uur met openbaar vervoer). We wonen ook in een dorp, dus zonder wagen is alles moeilijk bereikbaar.
Partner heeft geen rijbewijs en gaat meestal met de fiets + trein + wandelen naar kantoor. Als het slecht weer is doe ik hem weg naar het station.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 auto's waarvan 1 bedrijfswagen. Zou het graag met 1 minder doen maar praktisch niet haalbaar als we dezelfde agenda willen houden. We verliezen gewoon te veel tijd met fietsen. + regelmatig tezamen auto nodig en geen Cambio-toestanden in de dichte omgeving.
 
2 volwassenen, 2 auto's waarvan 1 bedrijfswagen waarmee eigenlijk het gros van de kilometers gedaan wordt.

Ook 1 eigen wagen die ongeveer ~4-5k km/jaar bolt. Momenteel is mijn vriendin haar wagen 12-13 jaar oud denk ik, zo lang die nog blijft rijden zullen we het daarmee blijven doen. Nadien zullen we wel zien maar hoogstwaarschijnlijk zou er ondanks de beperkte afstanden toch wel een nieuwe in de plaats komen. Als we écht écht zouden willen zouden we ook wel met 1 wagen verder kunnen maar daar zou mijn vriendin het slachtoffer van worden, ik heb mijn wagen nodig voor het werk (niet enkel voor woon/werk) en het is gewoon een gemak dat die 2de wagen hier staat als het toch eens nodig is, dat geeft toch meer vrijheid.
 
Denk dat niemand gaat ontkennen dat een (extra) wagen handig is, de vraag is of het voor veel mensen echt zo nodig is als ze denken.
Neen, maar de meeste mensen die een tweede wagen hebben die nemen die (beperkte) meerkost erbij voor de luxe dat het heeft.

Wij hebben één familiewagen. Laat ons zeggen dat deze ‘bijna noodzakelijk’ is.
De tweede wagen kost ons ongeveer:
  • Rijtaks (160 euro?)
  • Verzekering (400 euro)
  • Onderhoud (300 p/j?)
  • (Omnium is optioneel, wij verkiezen dat te houden)
Ik denk dat er bij ons ongeveer 4500 kilometer (verspreid over beide wagens) op zich met de fiets kunnen over een gans jaar of bv ik die met het openbaar vervoer naar het werk ga. Dus ongeveer nog een 500 euro aan benzine die we zouden uitsparen.

Ja, we zitten ongeveer aan 1300 euro per jaar dat we zouden uitsparen met een wagen weg te doen. Maar die 1300 euro voelt voor ons welgekomen als luxe. Ik ga naar het werk en kan stoppen om boodschappen te doen, bij haar hetzelfde. Iets vergeten? Rondrijden? Van het werk doorrijden naar hobby of de dokter! Check.

Als je dat goed uitstippelt dan kan dat allemaal perfect. Maar zoals ik wou aanhalen: mensen die een tweede wagen kunnen permitteren gaan ook niet kijken om die kost te drukken als er luxe mee moet opgegeven worden.
 
Neen, maar de meeste mensen die een tweede wagen hebben die nemen die (beperkte) meerkost erbij voor de luxe dat het heeft.

Wij hebben één familiewagen. Laat ons zeggen dat deze ‘bijna noodzakelijk’ is.
De tweede wagen kost ons ongeveer:
  • Rijtaks (160 euro?)
  • Verzekering (400 euro)
  • Onderhoud (300 p/j?)
  • (Omnium is optioneel, wij verkiezen dat te houden)
Ik denk dat er bij ons ongeveer 4500 kilometer (verspreid over beide wagens) op zich met de fiets kunnen over een gans jaar of bv ik die met het openbaar vervoer naar het werk ga. Dus ongeveer nog een 500 euro aan benzine die we zouden uitsparen.

Ja, we zitten ongeveer aan 1300 euro per jaar dat we zouden uitsparen met een wagen weg te doen. Maar die 1300 euro voelt voor ons welgekomen als luxe. Ik ga naar het werk en kan stoppen om boodschappen te doen, bij haar hetzelfde. Iets vergeten? Rondrijden? Van het werk doorrijden naar hobby of de dokter! Check.

Als je dat goed uitstippelt dan kan dat allemaal perfect. Maar zoals ik wou aanhalen: mensen die een tweede wagen kunnen permitteren gaan ook niet kijken om die kost te drukken als er luxe mee moet opgegeven worden.
Je vergeet daar wel even de prijs van de aankoop?
 
Je vergeet daar wel even de prijs van de aankoop?
Ik vergeet die prijs niet, maar die ligt al vijf jaar achter ons.
Dit is vooral bekeken uit het perspectief van ‘van twee naar één auto gaan’ en niet zo zeer the other way around.
 
Klopt wel dat eenmaal een tweede wagen aangekocht is, en als die ook deftig blijft bollen, de kost daarvan niet zo hoog is.
In 2022 had onze tweede wagen een jaarlijkse kost van 850€. Diesel zal +-900€ geweest zijn.
Als we de auto nu verkopen dan krijgen we er met geluk nog 4.000€ voor terwijl hij (hopelijk) nog wel 4 jaar mee zal gaan.

Maandelijkse kost voor tweede wagen, zonder diesel, is 155€.
Inclusief diesel komt het op 230€.
 
Terug
Bovenaan