Auto Old-timers

Ik heb...

  • geen old-timer

  • 1 old-timer

  • meer dan 1 old-timer

  • er nog geen maar ik ben er wel van plan 1 te kopen


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Oldtimers was misschien verkeerd gekozen. Hoewel die Porsche al 10 jaar geleden is, zal die ondertussen bijna oldtimer zijn.
Die wiesmann is dat wel dacht ik, als ik het me goed herinner, staat die op een 0 plaat.

Soit, hier ben ik toch voorzichtig bezig met wat dingen bij te houden. Modellen, prijzen etc. Hier en daar wat bijlezen over de beschikbare wisselstukken.
Ooit hoop ik in de richting van een MG MGA , Morgan, DAX Cobra oid te kunnen zoeken :)
 
:unsure:Hebben hier toch al heel wat auto's verkocht met winst omdat de prijzen stijgen. Bv. mazda mx5kes, bmw Z, Subaru Impreza Sports Wagon, ...
Porsche 951 kon tot voor 5 of 6 jaar geleden voor easy 10K gekocht worden. Nu is dat toch al véél moeilijker om een deftig exemplaar te vinden voor 18-20.
 
Bwa 2cv niet opbrengen...
Ik kocht ze 24j geleden als 16jarige aan 125€-2000€ in redelijke tot goede staat.

Zoek ze nu nog maar eens. Als ik ouderlijk huis uittrok hele hoop onderdelen voor appel en ei weg. Als ik nu onderdelen zoek voor mijn huidige ben ik toch wel wat geld kwijt.

Mijn saab 900turbo verkocht op 1j tijd ook voor 2000€ meer. Ik had er zelf 500€ kosten aan gedaan.
Het is wel koffiedik kijken wat het de komende 10-15j zal doen.
 
Bwa 2cv niet opbrengen...
Ik kocht ze 24j geleden als 16jarige aan 125€-2000€ in redelijke tot goede staat.

Zoek ze nu nog maar eens. Als ik ouderlijk huis uittrok hele hoop onderdelen voor appel en ei weg. Als ik nu onderdelen zoek voor mijn huidige ben ik toch wel wat geld kwijt.

Mijn saab 900turbo verkocht op 1j tijd ook voor 2000€ meer. Ik had er zelf 500€ kosten aan gedaan.
Het is wel koffiedik kijken wat het de komende 10-15j zal doen.
2000$ (euro bestond toen nog niet) in 1998 op S&P500 gezet levert u vandaag 12000$ op (en voor de huidige crisis 15000$). Dat is niet minder dan wat een goed exemplaar van een 2cv kost, maar dan zonder de kosten ;).
 
2000$ (euro bestond toen nog niet) in 1998 op S&P500 gezet levert u vandaag 12000$ op (en voor de huidige crisis 15000$). Dat is niet minder dan wat een goed exemplaar van een 2cv kost, maar dan zonder de kosten ;).
Had ik het toen maar geweten.😉 Net als ik toen dacht 100 Tesla aandelen te kopen toen ze op beurs kwamen. Wat als .... 😉
 
Bwa, kweet ni ze :unsure:

CF5885DF-6ED0-4D22-9736-CE13A3228E97.jpeg


Kostte begin jaren 60 nog geen 20k…

En nu worden die verkocht voor 50 miljoen :unsure:
 
Bwa, kweet ni ze :unsure:

Bekijk bijlage 14858

Kostte begin jaren 60 nog geen 20k…

En nu worden die verkocht voor 50 miljoen :unsure:
Als je dat als basis gaat gebruiken, dan zijn lotto-ticketjes de beste investering ooit ;).

Een LaFerrari Aperta is trouwens X3 in prijs op een paar jaar tijd. Dus je bent nog steeds beter af met vandaag gewoon alle hypercars te kopen...
 
Nog steeds aan het wachten op de nationale plaat om mijn 951 te halen. :drool:
Hopelijk voor het weekend in orde zodat ik 'm zaterdag kan halen.


Edit: besloten om 'm te gaan halen met trailer. Woensdag op pad!
 
Laatst bewerkt:
Nice, mooie kleur ook!
En op het eerste zicht is de lak ook in heel goede staat?
Thanks! Kleur is inderdaad wel fijn al is het niet mijn favo kleur. De lak is inderdaad in vrij goede staat. Hier en daar wel een mankementje. Motorisch is er wel wat werk aan, maar daar was de prijs ook naar. Dit weekend hopelijk de distributie + waterpomp vervangen. :smile:
 
Thanks! Kleur is inderdaad wel fijn al is het niet mijn favo kleur. De lak is inderdaad in vrij goede staat. Hier en daar wel een mankementje. Motorisch is er wel wat werk aan, maar daar was de prijs ook naar. Dit weekend hopelijk de distributie + waterpomp vervangen. :smile:
Het is een kleur dat ik op geen enkel andere auto zou willen, maar op dat model past die kleur imo perfect.

Sowieso gaat een 944 volgens mij zijn waarde nu wel behouden (of stijgen).
 
Sinds aankoop staat 'ie stil omdat ik de distributie en waterpomp moet vervangen. Ben er aan bezig, maar door gebrek aan tijd, ervaring en materiaal duurt het allemaal wel even. Toch kan ik met enige trots zeggen dat er sinds gisteren een gloednieuwe waterpomp inzit. Heb ook al 2 van de 3 oliekeerringen vervangen.

Binnenkort de laatste keerring vervangen, en dan kan ik aan de distributie zelf beginnen. Eens dat die terug toe zit zal ik ook de power pump steering riem en alternatorriem vervangen. Ook de bougies, de distributierotor, olie en koelvloeistof volgen.

Momenteel net iets boven de 1K aan onderdelen ingestoken/klaar staan. Zoals verwacht :). Materiaal dat ik heb moeten kopen tel ik er niet bij.
 
Weet niet of het hier echt de plaat is. Maar zijn er hier die weet hebben van oldtimermeetings voor trucks in België?
Vorig jaar was er eentje in Sint-Niklaas maar door omstandigheden gemist. Als ik zo eens rondkijk op het internet is dat vooral in Nederland te vinden. Nu ja, als het niet te ver over de grens is boven de Noorderkempen gaat het nog wel. Maar in België precies niet veel te vinden. Of ik moet niet goed genoeg gezocht hebben.
 
IT'S ALIVE!
December gekocht, mei first start again.

Wat gedaan:

- Timing belt
- Balance belt
- Front main oil seal
- Balance shaft oil seal
- Balance shaft lower oil seal
- Camshaft oil seal
- Camshaft rear oil seal
- Koelvloeistof vernieuwd
- Dust cover camshaft gezet (was verdwenen)
- Nieuwe rotor op camshaft
- Nieuwe pulley voor timing belt
- Nieuwe waterpomp + twee nieuwe thermostaten
- 4 nieuwe bougies
- Nieuwe alternator riem
- Nieuwe power steering riem

Issues na start:

- rookontwikkeling: eerst dacht ik gvd ergens een olielek, maar bleek groot gat te zijn in de exhaust cross over member.. op zich wist ik dat die lek was, maar had nog nooit zoveel rook gezien.. dus ofwel verergerd, ofwel onzichtbaar wanneer de beschermplaten van de bodem er op hangen (nu zijn ze nog even af)
- klein lekje koelvloeistof aan waterpump turbo thermostat housing. drupte bij het vullen van het koelvloeistofreservoir, maar nu lijkt het weg te zijn.. in het oog houden
- batterij health in het oog houden. Heeft battery cut off, maar na maanden stil te staan was 'ie toch zo goed als leeg. Terug opgeladen, maar zal zien of die volgende week nog power heeft.

=> plan van actie voor keuring:

- exhaust lek oplossen, wss tijdelijk omdat de auto toch eens weg moet waar 'm nu staat. Denk aan een soort van bandage er rond te doen van Holts.
- koelvloeistofsysteem verder purgen
- batterij juist monteren (in de rapte niet juist in de bracket gezet
- batterijmatje kopen tegen batterijzuur
- beschermplaten terug hangen
- nieuwe banden kopen (zijn van 2005 blijkbaar)
 
Topic nog eens een schop geven.

Zit zelf ook te kijken voor een 944 turbo. (Blijven uitstellen, pff waarom)

Hier valt wel een pak beter aan te sleutelen als een 911, en het prijsverschil is ook enorm.
Een goede is wel niet eenvoudig te vinden.
 
Topic nog eens een schop geven.

Zit zelf ook te kijken voor een 944 turbo. (Blijven uitstellen, pff waarom)

Hier valt wel een pak beter aan te sleutelen als een 911, en het prijsverschil is ook enorm.
Een goede is wel niet eenvoudig te vinden.
Dat is meestal wel een heel slecht teken :p
 
Topic nog eens een schop geven.

Zit zelf ook te kijken voor een 944 turbo. (Blijven uitstellen, pff waarom)

Hier valt wel een pak beter aan te sleutelen als een 911, en het prijsverschil is ook enorm.
Een goede is wel niet eenvoudig te vinden.
Er zijn er weer een heel deel te koop. Veel mensen doen de oldtimers weg omdat het leven duurder is geworden (net zoals bv. aquarianen hun zeewateraquarium wegdoen, ook heel frappant) en omdat de regelgeving mogelijk in de komende jaren zal veranderen.

Enkele aandachtspunten voor een 944 turbo:

- Hoewel de wagen gegalvaniseerd is, toch checken op roest. Vooral onder de batterij checken, de wielen, deurlijsten, deurscharnieren, reservewielhouder in koffer
- Hoe meer facturen van onderhoud, hoe beter
- Check of de waterpomp en distributie recent is vervangen (minder dan 5 jaar geleden), met factuur, niet geloven op woord
- Check of het een USA or REST OF WORLD versie is. Je wil de ROW versie imo. De USA versie heeft lelijke bumpers voor en achter, en extra pinkers aan de zijkant. Eikes!
- Er zijn heel wat opties te verkrijgen. Zo is er bv een open dak mogelijk, maar ook lederen zetels, en bv. limited slip differential. Airco is ook een leuke optie. Open dak is wel fijn, maar kan natuurlijk ook roesten en stuk gaan. LSD is een top optie en zal je meer voor betalen. De codes van de opties vind je terug in het boekje, en op een sticker die plakt tussen de achterlichten aan de binnenkant. Daarvoor moet je de koffermat gedeeltelijk losmaken (kliksysteem) en dan zal je de sticker zien. Codes (en veel meer) hier terug te vinden: https://www.stuttcars.com/porsche-data/porsche-equipment-options-codes/
- Check of het chassisnummer (VIN number) begint met 951. Als het begint met 944 is het GEEN TURBO!!!!! (ookal zit er misschien een turbomotor in)
- Zoals altijd, hoe goedkoper de wagen, hoe meer kosten later. Natuurlijk geen feit, maar wel goede richtlijn. Heb er zelf al zeker 2.5 K ingestoken op een auto van 14K :) En dat is met al het werk zelf te doen.

Edit: oh, er zijn trouwens ook diverse Turbo modellen. Ik heb eentje van 86, deze heeft bv. porsche inscriptie deurklinken. Maar ook een andere motor die 217 pk genereert. De M44.50 motor is trouwens de eerste voor de turbo, en heeft enkele andere boringen. Belangrijk is dat de M44.51 motor de volgende is, maar eigenlijk slechter is omdat ze gingen besparen op materiaal. De wanden zijn dunner en zouden dus sneller kapot gaan. De M44.52 motor is dan weer voor de 944 turbo S (enkel in 1988 gemaakt). Die motor werd ook in latere modellen gestoken (tot eindjaar 1991) maar de S benaming werd weggelaten. Toch zijn deze modellen vanaf 89 eigenlijk dezelfde als die in 88 maar dan zonder de badge. De M44.52 motor maakt 250 pk maar dat is dan vooral dankzij de grotere KKK turbolader.
 
Laatst bewerkt:
Hoe streng is de oldtimerkeuring eigenlijk?

2 jaarlijks, maar indien er bijv een ander motorblok inzit, hoe streng keuren ze een oldtimer?

Zit veel te kijken naar zo’n Ls blok in een 944. ( V8 in een Porsche)
En heb de contacten in de USA om zo’n blok en alle onderdelen hier te krijgen.
 
Terug
Bovenaan