Auto Old-timers

Ik heb...

  • geen old-timer

  • 1 old-timer

  • meer dan 1 old-timer

  • er nog geen maar ik ben er wel van plan 1 te kopen


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Speaking of Porsche ... officieel is het geen oldtimer, maar ik heb nog steeds mijn Porsche 911 Carrera 2S uit 2004 (generatie 997.1) die ik gekocht heb op m'n 30ste verjaardag.

Echter is deze nu al een 10 jaar uitgeschreven. Dit omwille van een medische tegenslag, en later het drukke leven, kinderen, etc. Maar nu dat de tijden ferm aan het veranderen zijn van meer en meer elektrisch te rijden, krijg ik meer en meer zin om de Porka terug in orde te zetten tegen de lente volgend jaar.

10398492_1110529596332_5734530_n.jpg

Ben nu aan't kijken wat de mogelijke kosten zijn. Em heeft 57k kilometers en hij start nog altijd heel makkelijk. Hij staat op een stalling waar em de nodige zorgen krijgt.

Ik heb eigenlijk geen idee aan welke kosten mij ik moet verwachten.

Heb nu een specialist gecontacteerd in Berlare ... die zegt 1.000 EUR om te beginnen, maar lijkt mij erg onrealistisch ... ik had eerlijk gedacht aan het 5-voudige. Dan nieuwe banden, ne keer binnensteken bij een detailer. Dat zal ook nog eens 2.000 - 2.500 EUR zijn.

Volgend jaar zou de 997 ook officieel worden bestempeld als een Classic bij Porsche en brengen ze een nieuwe PCM module uit zodat je qua media en navigatie weer volledig mee bent met de laatste zaken, zonder dat em waardeverlies heeft. Dan moet ik eigenlijk nog een oplossing zoeken voor de speakers ... die hebben nooit goed geklonken. Enfin, redelijk bijzaak want meestal rijdt ge zonder muziek, luisterend naar de boxer motor :)
Vet bakske! Als een wagen zo lang stil staat ga je heel veel moeten vervangen. Gelukkig staat 'm in een (verwarmde) garage? Als er niets aan gedaan is tijdens 10 jaar zou je al zeker de banden allemaal moeten vervangen, filters, alle vloeistoffen, mogelijk uw keringen in de motor, rubberen leidingen, ... Banden alleen al kunnen 1K zijn :coolbrows: .
Ik kan enkel maar aanraden om het porscheforum van Nederland te bezoeken, daar ben je niet de eerste noch de laatste die hun Porsche voor een langere tijd stalt en wilt weten waar je allemaal rekening mee moet houden.
En er zijn genoeg Belgen te vinden op dat forum die je goede adresjes kunnen aanraden.
Beter om ook op www.rennlist.com te registreren, grootste Porsche forum ter wereld met top info voor alle modellen.
 
Veel hangt af hoe de wagen gestockeerd was, droog en afgeschermd van zonlicht maakt een groot verschil.
Mijn BMW E34 had meer dan 13 jaar stil gestaan toen ik hem kocht.
Alle vloeistoffen, filters en riemen vervangen plus enkele sensoren die niet meer werkten.
Maar al de rest was nog in goeie staat, zelfs de banden heb ik gewoon kunnen oprijden, nergens scheuren of dergelijke.
 
et bakske! Als een wagen zo lang stil staat ga je heel veel moeten vervangen. Gelukkig staat 'm in een (verwarmde) garage? Als er niets aan gedaan is tijdens 10 jaar zou je al zeker de banden allemaal moeten vervangen, filters, alle vloeistoffen, mogelijk uw keringen in de motor, rubberen leidingen, ... Banden alleen al kunnen 1K zijn :coolbrows: .

Ja em staat in een verwarmde garage. Maar inderdaad er gaat wel wat werk aan zijn. Batterij zal ook vervangen moeten worden denk ik. En waarschijnlijk ga ik ook de ophanging vervangen door een Bilstein B16 ophanging compatibel met PASM. Ik hoor er massaal goede dingen over en zal ook in het rijgedrag wat nieuw leven blazen.

Ben nu sterk aan 't twijfelen of ik de velgen zo laat ... of ze laat vervangen door HRE FF01's. Puristen gaan me afschieten, maar 'k vind ze echt wel heel knap er onder staan. Wel met Porsche center caps.

1.jpg


*flame suit on*
 
Grootste plannen voor de Porsche :)

  • Groot onderhoud + IMS lager fix, koelmodificatie & AOS. Meer informatie omtrent deze zaken hier (rechtste kolom), maar als ik deze zaken aanpak zijn de pijnpunten van dit motorblok en wordt het risico op veel meer schade beperkt. Dit zal uitgevoerd worden bij Auto Resto in NL, dus de auto zal op de trailer naar daar geen en terug.
  • Nieuwe dempers en veren, Bilstein B16 Damptronics. De auto heeft een PASM module waardoor je kan kiezen tussen comfort en sport. Deze module analyseert het wegdek op elke as en stuurt de schokdempers aan, deze set is compatibel met PASM. De auto zal iets verlaagd worden, maar verre van extreem. Standaard staat mijn Carrera S 1mm lager. Waarschijnlijk ga ik er nog 1mm of 1,5mm af doen.
  • DSC Controller die eigenlijk de PASM controller vervangt. Het verschil met PASM is dat deze niet per as gaat aansturen, maar met veel meer parameters rekening houdt, wat het rijcomfort - goed voor onze schitterende wegen - en sportief rijden enkel maar ten goede komt. Grappig detail is dat je ook met je laptop kan inloggen en de parameters van het programma kan aanpassen en kan wisselen tussen verschillende profielen.
  • De auto is uitgerust met een totaal verouderde GPS en ook de Bose speakers zijn gewoon kwalitatief kak. Er komt een nieuwe strakke Kenwood head-unit in wat er mooi inpast zonder dat het vloekt met het interieur en de versterker en speakers zullen allemaal vervangen worden door Boxmore componenten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar lees er wel positieve zaken over.
  • Dan de lobster velgen zullen vervangen worden door BBS CH-R's. Dus niet de HRE's zoals recent gepost. De BBS'en zijn wat klassieker en passen beter bij het karakter van de 997 S. Dit met een setje Michelin Sport 4S.
  • Als laatste een kerarmische coating dat em er even tegen kan. :)
Dan later misschien de achterruit en -zijruiten tinten, en ook gekleurde autogordels. Zilver of rood. Maar da's absoluut niet prioritair. Bovenstaande lijst is voor deze winter, zodat em in de lente op punt staat zodat ik me kan inschrijven in de lokale Porsche club voor klassiekers.. Op die leeftijd ben ik gekomen. ;)

Velgen:

CjcPAmp.jpg


Ingebouwde Kenwood:

FB_IMG_1664088560877.jpg


@Nineshots Heb al veel feedback op Porscheforum.nl gekregen. Top! :)
 
Grootste plannen voor de Porsche :)

  • Groot onderhoud + IMS lager fix, koelmodificatie & AOS. Meer informatie omtrent deze zaken hier (rechtste kolom), maar als ik deze zaken aanpak zijn de pijnpunten van dit motorblok en wordt het risico op veel meer schade beperkt. Dit zal uitgevoerd worden bij Auto Resto in NL, dus de auto zal op de trailer naar daar geen en terug.
  • Nieuwe dempers en veren, Bilstein B16 Damptronics. De auto heeft een PASM module waardoor je kan kiezen tussen comfort en sport. Deze module analyseert het wegdek op elke as en stuurt de schokdempers aan, deze set is compatibel met PASM. De auto zal iets verlaagd worden, maar verre van extreem. Standaard staat mijn Carrera S 1mm lager. Waarschijnlijk ga ik er nog 1mm of 1,5mm af doen.
  • DSC Controller die eigenlijk de PASM controller vervangt. Het verschil met PASM is dat deze niet per as gaat aansturen, maar met veel meer parameters rekening houdt, wat het rijcomfort - goed voor onze schitterende wegen - en sportief rijden enkel maar ten goede komt. Grappig detail is dat je ook met je laptop kan inloggen en de parameters van het programma kan aanpassen en kan wisselen tussen verschillende profielen.
  • De auto is uitgerust met een totaal verouderde GPS en ook de Bose speakers zijn gewoon kwalitatief kak. Er komt een nieuwe strakke Kenwood head-unit in wat er mooi inpast zonder dat het vloekt met het interieur en de versterker en speakers zullen allemaal vervangen worden door Boxmore componenten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar lees er wel positieve zaken over.
  • Dan de lobster velgen zullen vervangen worden door BBS CH-R's. Dus niet de HRE's zoals recent gepost. De BBS'en zijn wat klassieker en passen beter bij het karakter van de 997 S. Dit met een setje Michelin Sport 4S.
  • Als laatste een kerarmische coating dat em er even tegen kan. :)
Dan later misschien de achterruit en -zijruiten tinten, en ook gekleurde autogordels. Zilver of rood. Maar da's absoluut niet prioritair. Bovenstaande lijst is voor deze winter, zodat em in de lente op punt staat zodat ik me kan inschrijven in de lokale Porsche club voor klassiekers.. Op die leeftijd ben ik gekomen. ;)

Velgen:

CjcPAmp.jpg


Ingebouwde Kenwood:

FB_IMG_1664088560877.jpg


@Nineshots Heb al veel feedback op Porscheforum.nl gekregen. Top! :)
Mooie vooruitzichten!
Ik denk wel dat uw Carrera S 1cm ipv 1mm lager ligt ;). En 2cm is de standaard voor GTS normaal, dus dat gaat er zeker niet overdreven uitzien ofzo.

Ik heb nog soortgelijke velgen liggen voor winterbanden. Ik vind die wel knap!
edit: deze
speciale-d-2-scaled.jpg
 
Mooie vooruitzichten!
Ik denk wel dat uw Carrera S 1cm ipv 1mm lager ligt ;). En 2cm is de standaard voor GTS normaal, dus dat gaat er zeker niet overdreven uitzien ofzo.

Ik heb nog soortgelijke velgen liggen voor winterbanden. Ik vind die wel knap!
edit: deze
speciale-d-2-scaled.jpg

Subtiele typfout! 't moet inderdaad cm zijn. :)
Ah ik wist niet dat de GTS 2cm lager lag. Ik weet wel dat je bij de 997 nog kon kiezen uit een aparte sportophanging, maar ik weet niet combineerbaar met PASM ... als je die optie had lag em ook 2cm lager.

Knappe velgen, maar ligt er ook aan met welke auto je ze combineert. :)
 
Ondertussen nog altijd aan het kijken naar auto's.
Gisteren P951 gezien van 89, is eigenlijk mechanisch een Turbo S. Leuke opties zoals LSD, airco, sportophanging.

Probleem is dat 'm natuurlijk twee ongevallen heeft gehad. 1 zeker: vanachter is de ruimte waar de reserveband insteekt gedeukt, da's dus onder de wagen 30 cmtal naar binnen toe. De bumper is hersteld maar je ziet dat de naden niet gelijk zijn.

Vanvoor is de capeau aan 1 kant ook cm hoger dan aan de andere kant. Ook hier zijn de naden niet gelijk...
Lekt ook heel veel olie overal dusja. Spijtig want is dé perfecte auto qua opties en motor.

Morgen naar een andere zien die ik al eens heb gezien. Prijs is OK maar scheelt natuurlijk vanalles aan. Turbo werkt ook niet dus mogelijk dure herstelling(en). Maar dit kan ik spreiden over de jaren natuurlijk. En heeft geen ongeval gehad dat ik weet dus da's wel al een goede basis...

What to do what to do. Verschil tussen beide wagens is 3K.
 
Ondertussen nog altijd aan het kijken naar auto's.
Gisteren P951 gezien van 89, is eigenlijk mechanisch een Turbo S. Leuke opties zoals LSD, airco, sportophanging.

Probleem is dat 'm natuurlijk twee ongevallen heeft gehad. 1 zeker: vanachter is de ruimte waar de reserveband insteekt gedeukt, da's dus onder de wagen 30 cmtal naar binnen toe. De bumper is hersteld maar je ziet dat de naden niet gelijk zijn.

Vanvoor is de capeau aan 1 kant ook cm hoger dan aan de andere kant. Ook hier zijn de naden niet gelijk...
Lekt ook heel veel olie overal dusja. Spijtig want is dé perfecte auto qua opties en motor.

Morgen naar een andere zien die ik al eens heb gezien. Prijs is OK maar scheelt natuurlijk vanalles aan. Turbo werkt ook niet dus mogelijk dure herstelling(en). Maar dit kan ik spreiden over de jaren natuurlijk. En heeft geen ongeval gehad dat ik weet dus da's wel al een goede basis...

What to do what to do. Verschil tussen beide wagens is 3K.
Persoonlijk zou ik voor een 944 toch eerder naar een model gaan zoeken dat in orde is. Een paar van die herstellingen en je hebt meer betaald dan eentje die in orde is...

Toffe wagens, maar ik denk niet dat die plots als investering gaan dienen, dus ik zou toch oppassen voor mogelijke money pits.
 
Persoonlijk zou ik voor een 944 toch eerder naar een model gaan zoeken dat in orde is. Een paar van die herstellingen en je hebt meer betaald dan eentje die in orde is...

Toffe wagens, maar ik denk niet dat die plots als investering gaan dienen, dus ik zou toch oppassen voor mogelijke money pits.
Klopt, maar dan zitten we al meteen aan een groot bedrag, terwijl ik een goedkoper model rustig aan kan restaureren. Zou het werk ook zelf doen, dus dan scheelt dat wel iets. Ik ben helaas een tiental jaar te laat om 'm echt te kopen als investering.
 
Een oldtimer kan een goede investering zijn. Soms droom ik er ook eens over weg :)
Alleen, wat zal de toekomst bieden met milieunormen, fossiele brandstoffen etc?
 
Zuiver als investering, akkoord.
Combinatie plezier + investering, beg to differ.
Persoonlijk ken ik iemand die een Porsche heeft gekocht (carrera 4S 911 dacht ik), daar 5 jaar mee heeft rondgereden voor een 30k km. En die heeft verkocht met 5000eur winst op aankoopbedrag.
Daarna Wiesmann MF3 gekocht en na aankondiging sluiting fabriek, niet meer uit de garage heeft gehaald.
Die staat daar nu al 2 jaar te roesten (euh, geld op te brengen) :)

En die had een C63 AMG biturbo versie ook , maar die is perte total ondertussen
 
Zuiver als investering, akkoord.
Combinatie plezier + investering, beg to differ.
Persoonlijk ken ik iemand die een Porsche heeft gekocht (carrera 4S 911 dacht ik), daar 5 jaar mee heeft rondgereden voor een 30k km. En die heeft verkocht met 5000eur winst op aankoopbedrag.
Daarna Wiesmann MF3 gekocht en na aankondiging sluiting fabriek, niet meer uit de garage heeft gehaald.
Die staat daar nu al 2 jaar te roesten (euh, geld op te brengen) :)

En die had een C63 AMG biturbo versie ook , maar die is perte total ondertussen
Dat zal dan geen oldtimer geweest zijn ;).
5 jaar geleden is 2017, dat wil zeggen dat de auto van voor 1992 moet zijn en dus een 964. En daar was geen 4S van ;).
En dan heb je nog de running cost die je moet meetellen ook.

Die Wiesmann gaat dus ook geen oldtimer zijn momenteel.

Typisch zijn de auto's die interessant zijn om te kopen, al veel sneller in prijs terug aan het stijgen voordat ze oldtimers worden.
 
Een oldtimer is quasi nooit een goede investering.
Er zijn heel wat oldtimers fel in prijs gestegen de laatste 10 jaren (waaronder de meeste 911's dacht ik). Iets als een Renault 4 of Citroën 2CV komt zo veel voor dat die weinig kosten en ook amper gestegen zijn in prijs. Maar als je een iets minder courant model neemt, en bij voorkeur nog iets specialers zoals een cabrio, dan is de kans reëel dat die ofwel nog goed in waarde gaat stijgen (tenzij je ted duur hebt aangekocht), ofwel in het recente verleden al goed in waarde is gestegen.

Als je er mee gaat rijden ga je merken dat dat een redelijk dure aangelegenheid kan worden, afhankelijk van hoeveel kilometers je ermee doet en welk model je hebt. En hoeveel je er zelf aan sleutelt. Maar dan is het natuurlijk geen pure investering meer, en moet je dat ook zo niet meer gaan bekijken.
 
Er zijn heel wat oldtimers fel in prijs gestegen de laatste 10 jaren (waaronder de meeste 911's dacht ik). Iets als een Renault 4 of Citroën 2CV komt zo veel voor dat die weinig kosten en ook amper gestegen zijn in prijs. Maar als je een iets minder courant model neemt, en bij voorkeur nog iets specialers zoals een cabrio, dan is de kans reëel dat die ofwel nog goed in waarde gaat stijgen (tenzij je ted duur hebt aangekocht), ofwel in het recente verleden al goed in waarde is gestegen.

Als je er mee gaat rijden ga je merken dat dat een redelijk dure aangelegenheid kan worden, afhankelijk van hoeveel kilometers je ermee doet en welk model je hebt. En hoeveel je er zelf aan sleutelt. Maar dan is het natuurlijk geen pure investering meer, en moet je dat ook zo niet meer gaan bekijken.
Ja, ik zeg niet dat het persé een slechte aankoop is he. En er zijn er zeker een paar die wel in waarde gaan stijgen. Maar meer stijgen dan inflatie + alternatieve belegging + onderhoudskosten... Dat zijn er heel weinig.
Een oldtimer is een hobby, en over het algemeen kosten hobby's gewoon geld. En afhankelijk van welk model je koopt, gaat dat al wat meer zijn dan het andere. Ik vind nu bvb een E-type coupé echt heel redelijk geprijsd (rond 60k€), maar je gaat daar nooit winst op maken.
 
Terug
Bovenaan