Fun car voor €60 000

Welke fun car voor €60 000?

  • BMW M2 (Competition)

    Stemmen: 20 26,7%
  • Lotus Evora 400

    Stemmen: 6 8,0%
  • Porsche Boxster 781

    Stemmen: 24 32,0%
  • Jaguar F-type Cabrio

    Stemmen: 13 17,3%
  • BMW i8

    Stemmen: 12 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    75
maar een sportwagen is het zeker niet.

Een GT is natuurlijk geen sportwagen maar kan wel sportief zijn, als dat ergens op slaat.
Zeker als het dak open kan boet je vaak nog extra in op sportiviteit, het is wat je zelf wil.

Maar het is geen cabrio he. En dat is toch wel een belangrijk punt als je op zoek bent naar een "fun-car" (imo).

Dat hangt er weer vanaf hoe je fun bestempeld, gaat het om rij kwaliteiten of gewoon cruisen langs de riviera.
Cabrio assoscieer ik toch ook meer met de GT klasse dan met wagens waar het stuurwerk primeert.

Neem nu de M4 Cabrio, leuke wagen voor een toertje in het weekend te doen maar jaag hem over het circuit en je belt meteen naar de dealer om te ruilen voor de gewone.

Niet dat die cabrio slechter is maar het hangt er puur van af wat je zelf wil.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar ook nog serieus naar de Supra gekeken en als ik 50K zou spenderen zou ik daar ongetwijfeld voor gaan. Ziet er in het echt vele malen beter uit dan op foto en terwijl je een Porsche 10 keer op een dag ziet, is de Supra op dat vlak wat exclusiever.

Ja er zijn wat nadelen, zoals geen cabrio, geen manuele versnellingsbak, het BMW interieur dat sommigen maar niks vinden, de fake vents maar mij stoort dat in ieder geval allemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Neem nu de M4 Cabrio, leuke wagen voor een toertje in het weekend te doen maar jaag hem over het circuit en je belt meteen naar de dealer om te ruilen voor de gewone.
Als je zo denkt ben je wel echt een circuitganger. Dus niet iemand die sporadisch gaat, maar er echt zijn hobby van maakt.
Dus voor de meeste gewoon niet van toepassing lijkt me.
 
Als je zo denkt ben je wel echt een circuitganger. Dus niet iemand die sporadisch gaat, maar er echt zijn hobby van maakt.
Dus voor de meeste gewoon niet van toepassing lijkt me.

Je merkt dat ook dag in dag uit maar zoals ik reeds zei, het is waar je persoonlijk de grens trekt.

OP doet er goed aan om zoveel mogelijk proefritjes te maken, het gaat hier tenslotte niet om ne nieuwe fiets he.
 
Jij merkt dag in dag uit dat het chassis van een M4 cabrio minder stevig is dan van een M3? Hoe rij jij dan wel niet?
 
Jij merkt dag in dag uit dat het chassis van een M4 cabrio minder stevig is dan van een M3? Hoe rij jij dan wel niet?

Wel dag in dag uit jammer genoeg met een gewoone 3 maar de keren dat ik met een M4 Cabrio gereden heb, merk je gewoon dat het allemaal wat minder rigide is daar hoef je trouwens echt niet de halve gare voor uithangen. Het is ook logisch, een opvouwbaar dak zorgt gewoon voor een pak flex.

Soit we zijn aan het afdwalen...
 
Hier onze 530D particulier verkocht omdat ik denk dat diesel op sterven na dood is, en als je er nog iets voor wil hebben ..

Vrijdag afspraak in het Porsche Centre. Mazda MX-5 heeft mij al zo zwaar kunnen overtuigen, als we deze kopen moet ik niks meer 'opleggen' met een Porsche 718 ga je natuurlijk al snel richting €70 000. Testritjes gemaakt met de C en E convertible, 2 ja dat zijn auto's voor janetten e. Misschien de AMG modellen of M modellen niet, maar het rijdende doodskist gevoel heb je niet met die wagens.
 
De Supra is ook de moeite, maar het is 'jammer' genoeg toch een BMW vanbinnen. Je hebt niet meer het 'arcade' gevoel, dat maakt de Japanse sportwagens zo uniek. Al vrees ik dat Japanse fabrikanten geen sport of supercars meer gaan maken de komende jaren.
 
Ik ben nu al een aantal dagen onderweg met de DB9, en dit zijn mijn bevindingen:

* Eigenlijk kan je het potentieel van zo'n auto op de openbare weg helemaal niet benutten. Als je de juiste beleving wil, in 2de blijven, maar dan trekt ie door tot 130km/u in die versnelling. Het plezier van hoge toeren én door versnellingen te gaan, heb je dus niet, tenzij je je aan onverantwoorde toestanden wil wagen. 3 à 4 seconden pedal to the floor en dan moet je al stoppen. Ik wil niet eens weten wat dat is met Ferrari's van 800PK.
* Auto is comfortabeler dan ik dacht. Je kan perfect cruisen met de automaat die dan onder 3000 toeren blijft tegen eender welke snelheid. Geen gebroken ruggen, genoeg ground clearance en ook niet te breed/lang om het rijden moeilijk te maken. Ik heb hier al een Ferrari 458 gezien die bij een afslag met zo'n vluchtheuvel in het midden moest stoppen en terug achteruit om de bocht te halen... Dat heb je hier niet, ondanks de lange neus.
* Cabrio is voor mij wel een meerwaarde als tweede wagen. Zeker een essentieel onderdeel van de fun factor voor mij, waarschijnlijk zelfs meer dan power/geluid.
* Je krijgt veel minder aandacht dan ik had verwacht, zowel positief als negatief. Af en toe merk je wel op de snelweg dat auto's sneller opzij gaan zodat je voorbij kan knallen, maar verder is dat best beperkt. Op boerenbaantjes zijn de fietsende zestigers wel niet altijd even vrolijk, al dierf ik dat dan al wel eens een beetje te provoceren.

Het heeft er wel voor gezorgd dat ik iets minder happig ben om zelf een sportwagen te kopen. Ik weet dat je de 718 niet kan vergelijken met de DB9, maar het is wel zo dat beide wagens gewoon té goed (snelheid en grip) zijn om veel mee te doen tijdens gewone ritjes. Ik denk stiekem eigenlijk nu eens een trapje lager te testen in de vorm van een MX5.
 
Dat probleem hebben alle "supercars" wel. Ik heb zo een testrit gedaan met M5, en ja, dat is bloedsnel maar dat kan je in praktijk niet gebruiken op een openbare weg he. Als je echt rijplezier wilt binnen de normale grenzen, stopt het wel wat bij de Boxter, Elise/exige, Z4M40i, ...
De klasse daarboven haalt 90% van de tijd de toegelaten snelheid in eerste versnelling...
 
Denk ik ook. En voor die +- €1000 per maand (klasse Boxster) denk ik dat er dan meer plezier elders te beleven is.

Hopen dat de kartbanen snel terug open zijn en af en toe een keer een auto huren voor de Nurburgring.
 
Als pure funcar is idd gewoon iets klein en vinnig eigenlijk ideaal, een hot hatch of M2, iets genre MX-5 of iets hoger qua segment zoals een Z4M, meer moet je eigenlijk niet hebben. Alles daarboven tot super- of laat staan hypercars met 500+pk, dat is leuk om gewoon te weten dat je daar mee rond bolt, maar de echte funfactor is echt niet meer dan in de eerder genoemde modellen.

Ik vind daarbij dat je eigenlijk ook naar iets oudere modellen kan kijken, een oude Porsche 911 met pakweg 200-250pk is ook gewoon fun om mee te rijden, blijft exclusief, is financieel interessant (behalve mss qua onderhoud) en gaat zijn waarde zeker niet verliezen, integendeel.

Zoiets bv: https://www.oldtimerfarm.be/nl/collectiewagen-te-koop/5586/porsche-911-24-t-targa-olklappe-71.php

Of iets goedkoper:


Het is natuurlijk wel iets harder werken en minder comfortabel, maar je beleeft echt wel puur rijplezier.
 
De oldtimers zijn hun hoogtepunt voorbij, ze verliezen zeker hun waarde als je ze gebruikt.
En er zit ook veel rommel tussen jammer genoeg.
 
De oldtimers zijn hun hoogtepunt voorbij, ze verliezen zeker hun waarde als je ze gebruikt.
En er zit ook veel rommel tussen jammer genoeg.
De zotte tijden zijn idd wat voorbij, maar ik denk wel dat dit tijdelijk is. Zeker eens iedereen elektrisch gaat moeten rijden, gaan de oldtimers weer boomen imo. Uiteraard niet de massaproductie wagens, maar een 911 uit de jaren 80 gaat binnen dit en 10 of 15 jaar echt onbetaalbaar worden. Kijk naar andere jaren 80 iconen zoals een Delta HF Integrale of M3, die zijn echt onbetaalbaar geworden en dat gaat er niet op beteren.
 
Dat zal ervan afhangen of je er dan nog gaat mee mogen rijden hé.. als je altijd naar circuit moet, of enkel bij oldtimer ritten mag rijden, dan zal dat toch ook wel minderen. Of is daar al een ‘vrijstelling’ voor?
 
Dat zal ervan afhangen of je er dan nog gaat mee mogen rijden hé.. als je altijd naar circuit moet, of enkel bij oldtimer ritten mag rijden, dan zal dat toch ook wel minderen. Of is daar al een ‘vrijstelling’ voor?
Ik ga er wel vanuit dat de oldtimerregeling min of meer blijft zoals ze is, maar met de regering(en) weet je natuurlijk nooit.
 
Als cabrio een must is en het gaat vooral om ”sportief cruisen” dan lijkt de 718 Boxster of de Z4 M40i een zeer goeie optie.
Geen van beide is ”supercar-snel” maar 300pk is zeker voldoende.

De BMW is natuurlijk geen Porsche qua luxe/comfort maar heeft wel nog die zes-in-lijn terwijl de Boxster het met 4 cilinders moet doen. Ik heb nog geen van beide gereden maar ik ken het blok uit de M240i en dat was echt wel een heel leuke auto.

Maar zelfs ik als BMW liefhebber moet dan toch toegeven dat de F-type toch een gevoelige snaar raakt, prachtige wagen.
Pak duurder wel dan de BMW en de Porsche en ik vermoed de minst sportieve van de drie maar hij ziet er zo goed uit :love:

De Mazda MX5 kan ook, heel andere prijsklasse maar je kan er zeker plezier mee beleven.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
62
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan