Ik ben nu al een aantal dagen onderweg met de DB9, en dit zijn mijn bevindingen:
* Eigenlijk kan je het potentieel van zo'n auto op de openbare weg helemaal niet benutten. Als je de juiste beleving wil, in 2de blijven, maar dan trekt ie door tot 130km/u in die versnelling. Het plezier van hoge toeren én door versnellingen te gaan, heb je dus niet, tenzij je je aan onverantwoorde toestanden wil wagen. 3 à 4 seconden pedal to the floor en dan moet je al stoppen. Ik wil niet eens weten wat dat is met Ferrari's van 800PK.
* Auto is comfortabeler dan ik dacht. Je kan perfect cruisen met de automaat die dan onder 3000 toeren blijft tegen eender welke snelheid. Geen gebroken ruggen, genoeg ground clearance en ook niet te breed/lang om het rijden moeilijk te maken. Ik heb hier al een Ferrari 458 gezien die bij een afslag met zo'n vluchtheuvel in het midden moest stoppen en terug achteruit om de bocht te halen... Dat heb je hier niet, ondanks de lange neus.
* Cabrio is voor mij wel een meerwaarde als tweede wagen. Zeker een essentieel onderdeel van de fun factor voor mij, waarschijnlijk zelfs meer dan power/geluid.
* Je krijgt veel minder aandacht dan ik had verwacht, zowel positief als negatief. Af en toe merk je wel op de snelweg dat auto's sneller opzij gaan zodat je voorbij kan knallen, maar verder is dat best beperkt. Op boerenbaantjes zijn de fietsende zestigers wel niet altijd even vrolijk, al dierf ik dat dan al wel eens een beetje te provoceren.
Het heeft er wel voor gezorgd dat ik iets minder happig ben om zelf een sportwagen te kopen. Ik weet dat je de 718 niet kan vergelijken met de DB9, maar het is wel zo dat beide wagens gewoon té goed (snelheid en grip) zijn om veel mee te doen tijdens gewone ritjes. Ik denk stiekem eigenlijk nu eens een trapje lager te testen in de vorm van een MX5.