Hoeveel wagens heeft jouw gezin?


  • Totaal aantal stemmers
    311
Gewoon veel leuker om te rijden, elke keer ik een automaat moet rijden in de vorm van vervangwagen of 't een of 't ander zit ik mij te vervelen achter het stuur, voel ik geen connectie met het voertuig en gewoon 0 engagement.

Zelf schakelen in de 911 is natuurlijk leuker dan in de superb, maar toch, 't is en blijft leuker, op reis wordt met die Superb ook menige bergpas of vlotte B-weg genomen, gewoon zoveel fijner om het zelf te doen.
En ja 't is maar 'n 2 liter diesel, is dat supersportief, neen, maar 't gaat mij om het fijne gevoel en 't plezier. Mettertijd komt er wel een setje Bilstein B6-jes onder zodat hij iets beter stuurt en wegligging heeft.

Noem mij oubollig (voor een 32-jarige) en ja je automaat is sneller etc etc, maar dat maakt mij niet, voor mij moet elke rit plezant zijn en geen bron van ergernis.
Waarom je andere vering onder een superb zou steken, is mij wel een raadsel. Als er nu 1 auto is die 100% op comfort gericht is ...
Als ik de keuze had, zou ik die ook altijd als automaat nemen, net omdat het een auto is die niet gericht is op sportief rijden.
 
Ik een familie wagen a la Superb snap ik ook niet goed waarom je een manuele bak zou willen. Het rijplezier van zoiets is ook niet zo groot doordat het zo'n logge bak is.
Zelfs in een moderne Porsche zou ik geen manuele bak willen. Dan pak je gewoon de flippers als je controle over de versnellingsbak wil zoals het tegenwoordig in bijna elke autosport klasse gaat.
Bij een classic car hoort natuurlijk wel een handbak.
 
Een 2e auto kost zo'n 5 a 6K / jaar.

Als je dan maar 5.000 km/jaar zou rijden tikt er elke km een euro van je rekening.

Dat zijn kosten die ik niet over mijn hart krijg. Wij hebben één bedrijfswagen en zijn bewust de enige in onze dichte vriendengroep zonder een 2e wagen. We gaan in tegenstelling tot hun wel een 6 a 7 keer per jaar op reis dus ieder doet wat hij wilt natuurlijk.

We hebben de auto nieuw gekocht aan 16000 euro (Opel Corsa 'full' option (lane assist, dode hoek, apple carplay, achteruitrijcamera,...)). Een 4 jaar oude corsa gaat gewoon nog 11k. All in (afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine) komt die dan op 2750 per jaar.
Het zal ongeveer een halve euro/km zijn. We kiezen nu wel bewust voor een goedkope kleine wagen. Mijn vrouw rijdt niet graag met een grote wagen en al helemaal niet met een lompe iX3 met een draaicirkel van een lijnbus.

Cambio bvb voor 5000km zit je toch ook al aan 1750 euro, (32c/km) voor een wagen die op 13km van de deur staat. Moet je dan met het openbaar vervoer daar naartoe ofzo, want dan zal hij meer kosten dan een auto voor de deur.

Mijn vrouw heeft bij overgaan van job de leasewagen niet genomen omdat het werk maar op 3,5km is en voor het extra loon gegaan, samen met geen VAA loopt dat op tot 700 euro netto/maand. De leasewagen was dan wel een slag groter, maar ze rijdt liever met een kleine wagen, dus dit is een goede trade-off. Een nieuwe kleine wagen en 400 per maand extra loon.
 
Waarom je andere vering onder een superb zou steken, is mij wel een raadsel. Als er nu 1 auto is die 100% op comfort gericht is ...
Als ik de keuze had, zou ik die ook altijd als automaat nemen, net omdat het een auto is die niet gericht is op sportief rijden.
Vering slijt na heel wat roadtrips op soms nogal uitdagend terrein. B6-en van Bilstein is beter dan OE-kwaliteit en superbs zijn sowieso wat gekend om een iets te slap onderstel, zeker naarmate dat het wat ouder wordt/meer kilometers doet.

Auto is niet per se gericht op sportief rijden, maar hij kan het wel.
 
Terug
Bovenaan