Album of the week Manuel Göttsching - E2-E4

Gisteren eerste luisterbeurt achter de rug. Ik stond gelukkig wel even in de file, waardoor ik het in een ruk kon uitluisteren. Alles is gezegd geweest: tonnen sfeer en pure relaxatie. De gitaar maakt het af. Hoewel ik deze muziek niet ken, voelde ze voor mij direct heel vertrouwd aan. Ik hou van herhaling in muziek: als iets mooi klinkt, dan wil je het toch gewoon eindeloos herhalen. Het leuke aan zulke albums is dat je met elke luisterbeurt nieuwe subtiele details ontdekt tussen alle lagen. Heel fijne plaat.
 
Gisteren nog eens opgezet in de auto met het idee het hele abum uit te luisteren, maar het verkeer was veel rustiger dan ik dacht en ik geraakte maar driekwart ver. :lint:
Dan blijf je op de parking aan het werk toch gewoon nog een kwartiertje in de auto zitten 🤷‍♂️.

edit: iemand was me al lang voor :laugh:.
 
Gisteren nog eens opgezet in de auto met het idee het hele abum uit te luisteren, maar het verkeer was veel rustiger dan ik dacht en ik geraakte maar driekwart ver. :lint:
Trager rijden he. Is bovendien ook beter als actie tegen de Russische gas en petroleum :unsure:

Ondertussen hier ook bezig aan repeat no. 5
 
Staat in de 'D'-kolom.
Neen, zoals ik zei, als je het bord bekijkt vanuit de positie van zwart staat de titel in vak E2. Genoeg geschaakt in mijn leven om E2 te kennen als je met zwart speelt :p.

chess-board.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jaja, dit is minimalistische muziek inderdaad. Elektronische dan nog, mooi mooi!
Net als bij Glass of Johnson slaagt Göttsching er wonderwel in om mij voortdurend op het verkeerde been te zetten. Uiteraard eigen aan het genre, maar pas geslaagd wanneer je het als luisteraar niet bewust ervaart. Je hoort continu hetzelfde, maar je hoort continu iets anders. Dus is het dan wel repetitief?! Dan spoel je terug om de wijziging op te merken, maar dan word je geconfronteerd met een wijziging die je niet eens was opgevallen! Wat een spel zeg.

Ik kan me perfect terugvinden in de openingspost. De plaat lijkt me emotieagnostisch te zijn. De bui waarin je je bevindt speelt geen rol in de appreciatie of de gepastheid van de muziek. De continue herhaling, ook al is het geen herhaling, brengt je in een soort roes zonder dat je begint weg te dromen. Zo is het althans bij mij toch niet. Erg aangenaam dit. Absoluut een plaat die ik als oudere tiener zou draaien op mijn MP3 's avonds in bed vlak voor het slapen gaan met een mooi slaaptekort als resultaat, want zo een plaat afzetten voelt gewoon wrang aan.

Ik kende de plaat noch de artiest dus erg bedankt voor deze aangename kennismaking, @JackM , heel fijn zo.
 
Gisterenavond helemaal beluisterd en terwijl een 75cl Cantillon geconsumeerd.
Het evolueerde van 'ideale achtergrondmuziek om wat te surfen' over 'relaxerend' naar 'intrigerend'. Dat de fles steeds leger werd, zal ook wel een invloed gehad hebben. :biglaugh: De vrolijke ondertoon maakt het ook iets makkelijker te behappen. Wel zot dat dit reeds 40 jaar geleden gemaakt is!
 
Niet iets om elke dag op te zetten voor mij maar voor de rest was dit een bijzonder boeiende luisterervaring.
 
Voor de fans van deze E2-E4. Toen Göttsching Ash Ra Tempel oprichte deed hij dit samen met de reeds betreurde Hartmut Enke en Klaus Schulze. Deze laatste kwam in april te overlijden en daardoor ben ik als eerbetoon door zijn oeuvre gegaan en volgend pareltje ng eens tegen gekomen.


75 minuten pure bliss en een kanshebber geweest voor mijn AOTW door deze track alleen al, ware het niet dat track 2 (Schauer der Vorwelt) van op het betreffende album Ballet 3 de boel een beetje verpest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan