Werk Loontrekkende vs ambtenaar

Hij vergeet een belangrijk stuk te quoten gezien statutairen ondertussen een zeldzaam goed zijn....
Dus zijn statutairen gemiddeld ouder waardoor ze ook meer verdienen omwille van anciënniteit.

Er is ook een verschil qua loon naargelang je statutair of contractueel ambtenaar bent. Als statutair verdien je in overheidsdiensten gemiddeld 4.446 euro bruto per maand. Ben je contractueel ambtenaar, dan is dat 3.756 euro. Het gemiddelde bediendeloon bedraagt 3.815 euro bruto per maand.

Zo zeldzaam is dat nog niet.
Ik denk 2 op 3 aanwervingen bij federale overheid is nog altijd statutair.

Bij de gemeentes gaat dat zeldzaam geworden zijn, gezien de gemeentes zelf dat pensioen moeten ophoesten. :p
 
Wat is leuk vinden natuurlijk…
Ik snap niet dat mensen graag gaan vissen in hun vrije tijd, onbetaald…
Neemt het gewoon aan dat sommige mensen wel plezier halen uit zo een jobs, dat plezier zal wss niet even groot zijn als seks ofzo, en dan nog zijn er uitzonderingen.

Zo kom je wel zeer neerbuigend over btw

Helemaal niet de bedoeling. Iedere job is eerbaar, en meer respect voor een poetsvrouw dan voor een manager want die poetsvrouw werkt (dat vind ik dan toch) harder dan die manager (lees wellicht minder leuk, laag loon)....
 
Er zijn er zelfs die bij de nmbs blijven werken omdat ze vroeger op pensioen kunnen gaan want anders zouden ze het niet doen....
Of misschien omdat ze geen betere opties hebben :oi22:?

Alles in belachelijke trekken. Geen betere optie... manman hoe denigrerend kun je doen. Wij hebben niet allemaal dezelfde achtergrond, mogelijkheden of capaciteiten. Om het dan persoonlijk te maken.
Mijn communicatie is misschien wat te direct en de humor niet helemaal proper.
Nogmaals, iedere job is eerbaar. Een job als treinbestuurder is wellicht veel moeilijker (en zeker met die werkuren) dan de gemiddelde job!
 
@Pikachu

Treinbestuurder 2300 netto, met hoeveel ancienniteit? Normaal met weekend werk en nachtwerk is dat toch meer?
Hoeveel jaren werk je? Hoeveel weekends/nachten?
 
Een groot deel van de "smaad aan den ijzeren weg" is dan ook niet gericht op rijdend personeel, maar op een log apparaat dat toentertijd uitgevonden was om mensen die in staat waren te ademen met louter geschreven instructies toch een vaste/vastbenoemde job te geven, en die daar nu vooral niets uitvoeren en redelijk wat geld binnenrijven, en dit op de kap van de belastingbetaler, en vooral: het rijdend personeel die echt wel een betere verloning verdienen.
 
Doe jij goederen dan? Want personenvervoer is toch quasi alles overdag?
Ik begin tussen 3-5u smorgens. Alles voor 6u is aan nacht uur betaald. In Winter is er ook vriesdienst en dan is van 22u tot 7u smorgens.

Hoe het eruit ziet is rond 3u worden de eerste treinen klaargemaakt naar gelang de lengte duurt het 30min tot 1u30 dan nog van bundels naar plaatselijke perron rijden of eerst leeg te rijden naar een station van eerste vertrek. Rond 4u30-5u vertrekt eerste rit. Tegen de nacht het omgekeerde laatste rit vertrekt 12u-1u ofwel moet je aan eindstation u trein nog naar een bundel rijden waar je erna nog 10-30min moet wandelen terug naar station of u rit eindigd niet in een hoofdstation vb Brussel Luxemburg dan moet je nog helemaal leeg naar Leuven rijden en dan u trein uitwijken rond half3 gedaan. Dus tussen 12-4u rijden er geen ritten maar er tussen gebeurd wel nog van alles.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin tussen 3-5u smorgens. Alles voor 6u is aan nacht uur betaald. In Winter is er ook vriesdienst en dan is van 22u tot 7u smorgens.

Nmbs treinen ronden de klok rond.
En als je om 3u start en doorwerkt tot 11u krijg je voor de uren na 6u wellicht geen nachtpremie meer:oops:
Maar wel heel de dag moe....
Is toch niet iedere dag zo vroeg beginnen?
 
Voor diegenen die op het ambtenarenpensioen schieten, niet vergeten dat statutaire ambtenaren niet van een tweede pensioenpijler kunnen genieten.
 

Het absoluut maximum
Uw ambtenarenpensioen mag niet hoger zijn dan het absoluut maximum van 46 882,74 euro per jaar aan de spilindex van 138,01. Geïndexeerd komt dit neer op 93 760,79 euro bruto per jaar (vanaf 01.12.2022 aan index 1,9999) of 7 813,40 euro bruto per maand.

Voor werknemers in de prive berekening met loonplafond tot max 71K. Dus niet meer verdienen dan 71K :) Is sowieso een minderheid van werknemers (20%?)
Ik denk dat er voor ambtenaren wel uitzonderingen zijn die boven de 7.8K per maand pensioen hebben zoals topambtenaren enzo of niet?
 
Terug
Bovenaan