Loontrekkende vs ambtenaar

Welk cirkeltje heb ik precies gedraaid want volgorde van quotes spreekt u tegen (en ook dat hij dat helemaal niet gezegd heeft)?
Die volgorde verandert nog steeds niks. Statutairen zijn per definitie nog altijd ambtenaar. Je kan niet statutair zijn als het schoolbestuur geen overheidsinstantie is.

Die volgorde verandert nog steeds niks. Statutairen zijn per definitie nog altijd ambtenaar. Je kan niet statutair zijn als het schoolbestuur geen overheidsinstantie is.
Jawel en staat ook duidelijk op de website:
Omwille van het verschil met het ambtenarenstatuut spreekt men binnen de onderwijsregelgeving van de ‘rechtspositie’.

stukje uit een artikel van nws.be:

Wat dan met het onderwijs? Leraren hebben niet hetzelfde statuut als ambtenaren die werken voor de Vlaamse overheid. Bovendien is er een verschil tussen het gemeenschapsonderwijs en het vrije onderwijs. "Leerkrachten zijn ambtenaar zolang ze voor een publieke school werken. Dat geldt dus niet voor de vrije scholen", stelt professor arbeidsrecht De Becker. "Toch werkt men in het katholiek onderwijs ook met vaste benoemingen. Men heeft die stelsels zoveel mogelijk op elkaar afgestemd."

Het verschil zit hem in de rechtsbescherming, wijst professor De Becker aan. "Eigenlijk hebben de mensen in het vrij onderwijs nog altijd arbeidsovereenkomsten. De vaste benoeming van een vrij-onderwijspersoneelslid is daardoor nog altijd iets minder goed beschermd dan die van iemand uit het gemeenschapsonderwijs."

Als een vastbenoemde leerkracht uit het vrije onderwijs zijn ontslag wil aanvechten, kan hij in laatste instantie alleen naar de arbeidsrechtbank trekken om een schadevergoeding te bekomen. Een statutair uit het gemeenschapsonderwijs kan bij de Raad van State terecht, die de werkgever kan verplichten om de leerkracht terug in dienst te nemen.

Leerkrachten zijn geen ambtenaren maar hebben wel het "ambtenarenpensioen" en worden vastbenoemd (- statutair.) Bij conflicten moeten die ook naar RvS in plaats van arbeidsrechtbank (sommige toch. niet allemaal.)

Het is vlees maar we mogen het geen vlees noemen :p.

Laatst bewerkt:
Eén van mij collega's is momenteel volop aan het solliciteren voor een job in het onderwijs, heeft een bachelor Elektronica, wat CAD ervaring en wat kennis van draaiende onderdelen, dichtingen etc.

Is op zoek naar een job met veel vakantie en dichtbij huis en was ook positief verrast door het loon, voorkeur voor technisch adviseur STEM bvb. Maar ook informatica, CAD, mechanica, lichamelijke opvoeding is prima. In tegenstelling tot wat ik had verwacht is het nog niet zo eenvoudig om aangeworven te worden blijkbaar- ik dacht initieel dat hij gewoon instant kon starten - niet dus. Nog wel wat vacatures hangende maar het gebrek aan ervaring in onderwijs is al 2 keer het argument om hem niet aan te werven. Lijkt me er wel te passen - kan goed met mensen om + vele hobby's: volleybal, voetbal, zaalvoetbal, muzikant in een band, nog trainer geweest in het voetbal. Is ook zeer assertief - lijkt me een goede eigenschap voor een leerkracht.

Laatst bewerkt:
Eén van mij collega's is momenteel volop aan het solliciteren voor een job in het onderwijs, heeft een bachelor Elektronica, wat CAD ervaring en wat kennis van draaiende onderdelen, dichtingen etc.

Is op zoek naar een job met veel vakantie en dichtbij huis en was ook positief verrast door het loon, voorkeur voor technisch adviseur STEM bvb. Maar ook informatica, CAD, mechanica, lichamelijke opvoeding is prima. In tegenstelling tot wat ik had verwacht is het nog niet zo eenvoudig om aangeworven te worden blijkbaar- ik dacht initieel dat hij gewoon instant kon starten - niet dus. Nog wel wat vacatures hangende maar het gebrek aan ervaring in onderwijs is al 2 keer het argument om hem niet aan te werven. Lijkt me er wel te passen - kan goed met mensen om + vele hobby's: volleybal, voetbal, zaalvoetbal, muzikant in een band, nog trainer geweest in het voetbal. Is ook zeer assertief - lijkt me een goede eigenschap voor een leerkracht.
Hij is volop aan het solliciteren, dus hij kan eigenlijk niets vergelijken?

Hij is volop aan het solliciteren, dus hij kan eigenlijk niets vergelijken?

Naast het onderwijs (waar hij écht naartoe wil) wel 2 keer gesolliciteerd bij enerzijds een redelijke KMO (60 man) in beveiliging en bij een multinational instrumentatie - bij die eerste mocht hij starten -loon iets lager dan onderwijs - maar wel een model 3, MC, GSM etc, bij de multinational was de loonvork tussen 4-5k + de gangbare voordelen maar geen concreet voorstel gekregen - 2de ronde was het over and out - op zich al een prestatie gezien zijn werkervaring zeer matig aansluit daarbij. Dus puur qua loon 2 vergelijkingspunten + een richting bij multinational. Maar wat is een gangbaar loon in de privé sector voor een werkvoorbereider in een technische richting op bachelor -niveau, denk eerlijk gezegd niet dat er veel gaan zijn met een significant hoger loon (behoudens de wagen) dan in het onderwijs.

Maar hij wil vooral meer tijd, veel scholen liggen op korte afstand van zijn woning wat verplaatsing met de fiets mogelijk maakt, kortere werkdagen. Zijn partner heeft verleden jaar de overstap gemaakt: van een boekhoudkantoor naar leerkracht economie.

Ook het mankeren van een diploma als leerkracht zal wel een minpunt zijn? Ik denk niet dat veel scholen echt iemand gaan aanwerven als die niet eens ooit een stage gedaan heeft als leerkracht.

Ook het mankeren van een diploma als leerkracht zal wel een minpunt zijn? Ik denk niet dat veel scholen echt iemand gaan aanwerven als die niet eens ooit een stage gedaan heeft als leerkracht.

Vermoedelijk zullen die mensen idd de voorkeur krijgen - maar anderzijds is het tekort groot en probeert het onderwijs net in te zetten om externen aan te trekken, als de vraag groot is en het aanbod klein wordt de lat verlaagd. Iemand met +10 jaar ervaring als voetbaltrainer is toch al iets relevant zou ik denken. Maar ik weet ook niet hoe scholen selecteren - er zullen wel meer specifieke zaken zijn waaraan men aandacht besteed.

EDIT: net een berichtje gekregen - mag starten als leerkracht in het buitengewoon onderwijs.

Laatst bewerkt:
Jawel en staat ook duidelijk op de website:
Omwille van het verschil met het ambtenarenstatuut spreekt men binnen de onderwijsregelgeving van de ‘rechtspositie’.

Toch gek dat Vlaamse ambtenaren dan ook een rechtspositie hebben, hé. Een rechtspositie bepaalt gewoon de verschillende statuten die van toepassing zijn voor het personeel en wat de spelregels hiervan zijn, niet meer of minder.

Je bent ofwel werknemer, ofwel zelfstandige, ofwel ambtenaar. We hebben maar die 3 statuten. En ja, ook binnen het onderwijs. Het is niet omdat het ambtenarenstatuut in het onderwijs anders wordt ingevuld, dat het plots geen ambtenaren meer zouden zijn.

Toch gek dat Vlaamse ambtenaren dan ook een rechtspositie hebben, hé. Een rechtspositie bepaalt gewoon de verschillende statuten die van toepassing zijn voor het personeel en wat de spelregels hiervan zijn, niet meer of minder.

Je bent ofwel werknemer, ofwel zelfstandige, ofwel ambtenaar. We hebben maar die 3 statuten. En ja, ook binnen het onderwijs. Het is niet omdat het ambtenarenstatuut in het onderwijs anders wordt ingevuld, dat het plots geen ambtenaren meer zouden zijn.
Klopt merendeel is dan ook werknemer bij schoolbestuur dat geen overheid is

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat eigenlijk met personeel van het onderwijs die geen leerkracht zijn? Bv. CLB-medewerkers, secretaresse,... zijn die ook vastbenoemd of is dat puur contractueel?

Onderscheid ambtenaren VS werkmensen mag echt wel op de schop

Dit is inderdaad helemaal niet meer te verantwoorden.

Zelf kan ik in privé bijna het dubbele verdienen + bedrijfswagen maar heb gekozen voor jobzekerheid en vroeg/hoog pensioen.

Dat lijkt me straf, men mag niet vergeten dat de lonen in de overheid meestal een stuk hoger zijn dan in de privé. Als iemand werkt bij de FOD, dan zou dit nog wel mogelijk zijn, anders is dit hoogst onwaarschijnlijk

Hoe meer je verdient hoe hoger u pensioen neem aan dat dit ook is in de privé.

Neen, dat is niet zo. Het pensioen blijft hetzelfde, dit wil zeggen het pensioen dat je krijgt, niet wat je moet bijdragen, dit is wel afhankelijk van je loon.

Loonkloof tussen ambtenaar en bediende is met 919 euro per maand groter dan ooit: “Schaf dat statuut nu toch eens af!”​

De overheid is stilaan de gulste werkgever van het land. Op een paar jaar tijd is het loon van ambtenaren dubbel zo fors gestegen als dat van bedienden in de private sector. HLN dook in de cijfers achter het ‘Salariskompas’ van Jobat en ontdekte hoe sterk ambtenaren erop vooruit gegaan zijn sinds 2020. De loonkloof is stilaan immens. “De gouden kooi waarin ambtenaren leven is te mooi geworden”, vindt professor economie Rudy Aernoudt (UGent). Hij heeft een radicaal idee.

Terug
Bovenaan