Album of the week Junius – Eternal Rituals For The Accretion Of Light (2017 – Prosthetic Records)

Voor een leek zeer goed verteerbaar. Deze stijl wordt ook geprogrammeerd op Graspop etc. of heeft dit te weinig metalinvloeden ?
 
Dit is zo'n band die mee surft op een paar topbands en het verdienstelijk doet maar nooit echt in de buurt van hun voorbeelden komen.
Ik hoor hier verschillende zaken zoals Year Of No Light, Alcest, Anathema of Rosetta maar Junius klikt niet echt met me zoals deze bands wel doen.

Een beetje zoals mijn schoolcarriere, geslaagd maar meer moet er niet over gezegd worden :unsure:
 
Dit is zo'n band die mee surft op een paar topbands en het verdienstelijk doet maar nooit echt in de buurt van hun voorbeelden komen.
Ik hoor hier verschillende zaken zoals Year Of No Light, Alcest, Anathema of Rosetta maar Junius klikt niet echt met me zoals deze bands wel doen.

Een beetje zoals mijn schoolcarriere, geslaagd maar meer moet er niet over gezegd worden :unsure:
Ik ga mijn kar hier een beetje aan vasthangen, want ik voel de klik ook niet helemaal hoewel het zeker niet slecht klinkt. Misschien wat te gepolijst?
 
Ik heb net perongeluk alles gewist van mijn notities, fml.

Soit, ik volg dus de mensen hierboven. Het is degelijk, maar het blaast me helaas niet weg. Ligt het aan de productie, de vocals, het theatrale? Waarschijnlijk zal het allemaal wat samenvallen.

Vooral de eerste twee derde van het album vielen me tegen, sommige refreinen worden bijna meezingers en enkele nummers lijken te hard op elkaar qua riffs. Niet mijn type van post-metal, het knip en plakwerk van bands waar Shift het onder meer over had is duidelijk merkbaar, maar het pakt hier niet imo.

De laatste drie nummers daarentegen vind ik erg sterk. Die zijn een pak minder zwaar en daar merk je hun grote sterkte. De vocals passen beter en de productie houdt meer steek, was de hele plaat in deze stijl ging ik volledig mee zijn.

Desalniettemin een mooie keuze die opnieuw wat afwijkt van wat we al hebben gehad. Kudos @Svartálfar
 
Als ik Eternal Rituals lees, moet ik denken aan overpriced geurstokskes. :unsure:

Daarstraks eens beluisterd, en ‘k vond het wel coole muziek om op te leggen na ne veel te lange meetingnamiddag. Beetje lang gesponnen en licht melancholisch zonder te heftig te worden en er ineens aan herinnerd te worden dat ge nekeer bij uw mutualiteit moet navragen hoe het zit met de terugbetaling van een gehoorapparaat.

Kende het genre niet eens, dus merci voor de aanrader @Svartálfar. Klinkt op ‘t eerste gehoor wel vaak ‘t zelfde, maar bon, ‘k heb jaren in een black metal-band gezeten en wij maakten ook maar kattengejank en dat stoorde mij niet.
 
Dat leentjebuur spelen bij andere bands is idd wel zo, al is het bij mij eerder omgekeerd en klikt het bij Junius wel voor mij en bij sommige van voornoemde bands niet.

Zou sowieso ook wel aanraden om het vorige album Reports From The Threshold Of Death eens een kans te geven. Al zou ik daar dan eerder het label post-rock opplakken ipv post-metal, al is dat soms wel een dunne lijn en ben ik eigenlijk totaal niet thuis in die genres. :unsure:
 
Onze @Svartálfar zeg, de aanstoker van dit geweldige concept! Ik verwachtte de donkerste muziek van iedereen van u. Nog donkerder dan @Avondland want dat blijkt gewoon een eloquente familieman met een kodak te zijn dus dat vreet aan zijn reputatie op dat vlak, terwijl gij toch een hooligan van de noord beneden zijt. Ik had maandagnamiddag op de eerste YouTubelink geklikt in de OP en dat klonk wel goed bij het erdoor klikken, dus dat was op zich al een verrassing eigenlijk, zonder u te willen dissen want ik verwachtte dus gewoon echt zwaarder materiaal.

Eerste tracks zijn OK, de "solo's" in March Of The Samsara en Beyond The Pale Society zijn erg beperkt, en de nummers kabbelen daarbuiten ook nog gewoon, maar het gaat op zich. De stem vind ik maar niets, de manier waarop hij I Am uitspreekt in het tweede nummer deed me zelfs twijfelen of hij echt wel Amerikaans is. Ook van het stemgeluid op zich geen fan. A Mass For Metaphysicians dan, pets boem, dat is Deftones toch weer? Of een poging tot alleszins. Halverwege gaat het wel een andere richting uit maar toch. The Queen's Constellation uit de openingspost is wel erg opgedeeld tussen synth- en gitaarstukken, en geen grote liefhebber van die eerste hier na een tweede luisterbeurt. Later op het album wordt het wel wat beter maar niet echt iets dat me echt meehad uiteindelijk, buiten wat van Black Sarcophagus. Ik moest terugdenken aan @Tonerider zijn album, ook zo een CD die fijne stukjes had maar in zijn geheel dat extra miste om erbovenuit te steken. Kan dit hier moeilijk omschrijven als "te braaf" natuurlijk, maar ik wil wel dezelfde eindconclusie maken. A Mass For Metaphysicians en Black Sarcophagus wil ik nog wel eens opzetten.

Net zoals bij de Mogwaiweek ga ik nu weer even door mijn Deftonesplaylist. Dank. Opnieuw: niet dat dat per se objectief beter zou zijn maar daar komt alles van dit wel goed samen, en die hebben catchy dingen. Na dit album speelde Spotify overigens automatisch iets van Meniscus af, onbekend, maar dat lag mij eigenlijk echt wel dus ook dank daarvoor!

Ondanks het hier om een band betreft is het merendeel van dit album geschreven door vocalist/gitarist Joseph E. Martinez (uitgezonderd de drums).
Zou dit de reden kunnen zijn dat het wat platter of eendimensionaal overkomt, naast het productieaspect? Dat komt nu erg negatief over maar aangezien er altijd iets (of meerdere dingen) lijkt te ontbreken, is dat misschien de invloeden van anderen? Daar is zeker nog wat winst uit te halen.
 
Had hier gerust iets als Undergang of Miasmatic Necrosis kunnen kiezen als aotw, maar dat zou oneer doen aan het concept, wat in mijn ogen er toch op mikt om andere mensen minder bekende dingen te laten ontdekken en hopelijk zelfs goed te vinden. Iets wat bij die 2 voornoemde bands quasi ondenkbaar zou zijn, zelfs onder de metalheads hier denk ik.

Dit is idd een band waar naar mijn mening nog wat groeimarge inzit (uiteraard nu al fan, maar hoop wel dat ze niet vast blijven houden aan hun formule en nog verder evolueren). Hopelijk stappen ze ook af van dat hele concept gedoe want in interviews gaf hij zelf aan dat hij zich soms beperkt voelde in zijn lyrics schrijven.
 
Mijn opvatting van AOTW is mensen laten proeven van een specifiek album en daarmee een discussie openen waarbij we elkaars perspectief op muziek kunnen verrijken. Dat lukt misschien niet bij ieder album, maar het is aan de topicstarter om een waardig ambassadeur te zijn van zijn keuze. Maar dat is, voor de duidelijkheid, mijn idee.
 
Mijn opvatting van AOTW is mensen laten proeven van een specifiek album en daarmee een discussie openen waarbij we elkaars perspectief op muziek kunnen verrijken. Dat lukt misschien niet bij ieder album, maar het is aan de topicstarter om een waardig ambassadeur te zijn van zijn keuze. Maar dat is, voor de duidelijkheid, mijn idee.
Ja klopt wel maar in hoe verre zijn mensen bereid om bepaalde (sub)genres een kans te geven, vind dat toch wel een afweging die ook gemaakt moet worden. Er kan maar discussie gevoerd worden als er stof ter discussie is, bij de meer extremere subgenres sluit ge op voorhand toch al veel uit vrees ik.
 
Ja klopt wel maar in hoe verre zijn mensen bereid om bepaalde (sub)genres een kans te geven, vind dat toch wel een afweging die ook gemaakt moet worden. Er kan maar discussie gevoerd worden als er stof ter discussie is, bij de meer extremere subgenres sluit ge op voorhand toch al veel uit vrees ik.
Ik zal Black One van Sunn O))) dan maar alvast schrappen. Al lijkt me dat een enorm leuk experiment.
 
Ja klopt wel maar in hoe verre zijn mensen bereid om bepaalde (sub)genres een kans te geven, vind dat toch wel een afweging die ook gemaakt moet worden. Er kan maar discussie gevoerd worden als er stof ter discussie is, bij de meer extremere subgenres sluit ge op voorhand toch al veel uit vrees ik.
Their loss, denk ik dan. ;)

Tot hiertoe zijn er echter nog geen ultra-extreme & ontoegankelijke albums gepresenteerd, vind ik.
 
Extreem is niet mis e, laat het duidelijk zijn dat ik dat daar helemaal niet mee bedoel. Maar heb het eerlijk gezegd nooit overwogen om iets death metal als aotw te kiezen, toch niet de death metal die ik luister, en als ik dan iets death metal moet kiezen waar ik minder een band mee heb zou ik mezelf verloochenen om toch maar iets extreems te kunnen "presenteren" Daar had ik ook geen zin in.

Is een afweging die iedereen voor zich moet maken, ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt, ook al omdat op mijn shortlist niet echt iets stond wat als ultra-extreem bestempeld kan worden, die zijn er bij de longlist al van tussenuit gevallen na een aantal luisterbeurten puur naar mijn gevoel van die moment(en) zonder echt rekening te houden met iets anders.

Maar ben het concept idd wel aangevat met het opzet wat ik eerder zei: Iets aanbrengen wat ge zelf goed vind, wat andere mensen liefst niet kennen en eventueel wel leren apprecieeren / fan van worden en hier dan eventueel over discussieren wat goed is wat minder goed is. Had er eerlijk gezegd niet bij stilgestaan dat dit ook kon aangegrepen worden om mensen eens uit te dagen om iets te laten luisteren wat ze muzikaal uitdaagt en een diepere discussie over te voeren over muziek an sich.
 
Je hebt er alvast een fan bij @Svartálfar...

Na mijn mogwai-plaat niet zo verwonderlijk dat ik hier ook fan van ging zijn.
Tot nu had ik mij nooit echt verdiept in het genre, maar dat ga ik nu wel doen.
A Mass For Metaphysicians springt er voor mij uit en komt zeker in mijn playlist te staan!
 
Hoewel ik sceptisch was, viel het luisteren nog goed mee. Een paar nummers sla ik zeler op.
De cleane zang zoals in nummer 2 is leuk, maar niet uitzonderlijk.
Nummer 3 vind ik samen met het laatste nummer wel goed. Ik hoor een beetje Deftones, gevolgd door een tof intermezzo met viool waarna het mooi eindigt met een Anathema melodietje. Hier zit wel een hitje in.
Nummer 4 borduurt een beetje voort op nummer 3. De screams vind ik niet ok.
Op nummer 6 vind ik de zang vrij boring en de riff op het einde is echt stom.
Ook nummer 7 vind ik niet goed, het gaat nergens heen.
De bariton stem in combinatie met de keys heeft wel iets in nummer 8, maar er zat veel meer in denk ik.
De oosterse keys worden verder doorgetrokken in nummer 9, het refrein is wel irritant.
En ze hebben het beste als laatste gehouden. Mooie opbouw, sfeervolle aankleding en een sterke riff om met een apotheose te eindigen.

Ik ken weinig van postmetal maar bands als The Ocean en onze eigenste Psychonaut vind ik toch een paar niveaus hoger.
Er zit misschien wel nog marge in. Bv The Ocean hebben ook pas hun stijl gevonden na 2/3 platen.
 
Terug
Bovenaan