Jeugdbewegingen

JorisBlack

Well-known member
Wel veel jeugdbewegingen die in het nieuws komen de laatste tijd precies :unsure:

De ene keer overlast, de andere keer rare accidenten (iemand die in een 3m diepe gracht valt), buikgriep uitbraken enz.

Risky business zo scouts/chiro :p
 
Wel veel jeugdbewegingen die in het nieuws komen de laatste tijd precies :unsure:

De ene keer overlast, de andere keer rare accidenten (iemand die in een 3m diepe gracht valt), buikgriep uitbraken enz.

Risky business zo scouts/chiro :p
Enkele 10.000'n kinderen die jaarlijks op kamp gaan onder leiding van 18-25 jarigen die dat vrijwillig doen.

In de creches waar professionele volwassenen werken is het gevaarlijker m.i. .
 
Enkele 10.000'n kinderen die jaarlijks op kamp gaan onder leiding van 18-25 jarigen die dat vrijwillig doen.

In de creches waar professionele volwassenen werken is het gevaarlijker m.i. .
Lijkt me nu wel even mode om elk nieuws over jeugdbewegingen breed uit te smeren.

Allez gisteren het eerste item van het Journaal (nationaal nieuws in principe): scouts trekken naar Raad van State om beslissing burgemeester aan te vechten. Want die wou hen weg na klachten over overlast - feesten tot 3u30 en in de tuin kakken van buren.

Komkommertijd iemand?
 
Wel veel jeugdbewegingen die in het nieuws komen de laatste tijd precies :unsure:

De ene keer overlast, de andere keer rare accidenten (iemand die in een 3m diepe gracht valt), buikgriep uitbraken enz.

Risky business zo scouts/chiro :p
Kinderen zijn kinderen hé. Die gaan altijd domme dingen doen. Of dat nu in de scouts is of ergens met wat maten vuurke stook of whatever
 
Lijkt me nu wel even mode om elk nieuws over jeugdbewegingen breed uit te smeren.

Allez gisteren het eerste item van het Journaal (nationaal nieuws in principe): scouts trekken naar Raad van State om beslissing burgemeester aan te vechten. Want die wou hen weg na klachten over overlast - feesten tot 3u30 en in de tuin kakken van buren.

Komkommertijd iemand?

Al chance dat het geen 'Brusselse jongeren' zijn in dit geval :unsure:
 
gaat ge ze opsluiten in een kamer met padded walls ? :p don't forget to touch grass
Wel, ik heb vroeger zelf bij de chiro gezeten. Zelf vond ik het daar tof, maar dat was ook alleen maar door de vrienden die daar zaten en eerder ondanks dan dankzij de leiding.

Op een gegeven moment mocht ik van mijn ouders niet meer gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel, ik heb vroeger zelf bij de chiro gezeten. Zelf vond ik het daar tof, maar dat was ook alleen maar door de vrienden die daar zaten en eerder ondanks dan dankzij de leiding.
Op een gegeven moment mocht ik van mijn ouders niet meer gaan,
Het kan echt verschillen van chiro tot chiro.
Ik heb heel mijn jeugd in de chiro gezeten en jaren leiding geweest.

Was een geweldige tijd, mijn beste vrienden/vriendinnen komen nog steeds van daar.
 
Het kan echt verschillen van chiro tot chiro.
Ik heb heel mijn jeugd in de chiro gezeten en jaren leiding geweest.

Was een geweldige tijd, mijn beste vrienden/vriendinnen komen nog steeds van daar.
Inderdaad, vriendschappen zat, maar als ik daar nu terug over nadenk ook heel veel onverantwoord gedrag waar ik als kind niet over nadacht maar wat ik als ouder nu wel moet doen.

Druppel die de emmer had doen overlopen was het zomerkamp. Indertijd was 200 euro veel geld, en voor dat geld mochten we dan in een oververhitte varkensstal slapen terwijl de leiding wel buiten in tenten in de koelte kon slapen.

De leiding controleerde ook niet of de kinderen ingesmeerd waren tegen de zon vooraleer ze een ganse dag aan een beek te dumpen om in de volle zon maar wat met steentjes te spelen waardoor we daar als 10-jarigen met compleet vervelde schouders en ruggen onze ouders chockeerden.

Waar de leiding ook tegenop keek was het kuisen van de toiletten. Dus zochten ze dan maar dagelijks een kindje dat ze 'als straf' de toiletten konden laten kuisen.

En dan heb ik de helft niet eens aan mijn ouders vertelt. Zoals toen we met stenen op een oude schuur zat te smijten. Als straf pakte een leider dan maar mijn hoofd en beukte dat door een asbest golfplaat. 😆

10 jaar na de feiten kwam dan ook nog eens uit dat 1 van de leiders opgepakt was voor pedofilie. Verklaarde ook weer waarom iemand met een knipmes zijn veldbed tijdens zomerkamp kapot gesneden had.

Anyway, ik woon nu 30 km verderop maar ook hier zie ik bij de lokale chiro hetzelfde gebrek aan verantwoordelijkheid. Een 17-jarige leidster die met 20 kindjes aan een drukke straat rondhangt. Eergisteren zaten ze daar allemaal met hun achterste op de stoep, de leidster zelf lag voluit op de hoek van de straat. Levensgevaarlijk, want een auto die de bocht kort afsneed had bijna over haar benen gereden.

Nee danku, dan betaal ik liever iets meer voor wat professionelere opvang. Ik ben ook enkele jaren met de mutualiteiten op zomerkamp gegaan (en ook monitorcursus gedaan) en daar lagen de eisen toch een pak hoger over wat wel en niet kon en werd er zwaar geselecteerd op kandidaten.
 
Het gebeurt zelden dat ik confrater @M°°nblade bijtreed, maar met wat ik heb gezien en nog altijd zie bij veel jeugdbewegingen zou ik toch ook echt liever niet hebben dat mijn kinderen later naar scouts of chiro gaan.

Zelfs met de meest verantwoorde leden in de leiding, vind ik die gewoon te jong om zo'n verantwoordelijkheid over kinderen te hebben. En gezien de overmatige drankconsumptie binnen veel jeugdbewegingen en binnen veel leidingsploegen is het verantwoordelijkheidsgevoel en inschattingsvermogen niet iets dat echt gemeengoed is vrees ik.

Dat er niet meer ongelukken gebeuren is merkwaardig te noemen, maar tegelijkertijd zit ook niet alles aan de oppervlakte. Onderzoek heeft uitgewezen dat lid zijn van een jeugdbeweging een belangrijkere determinant is voor overmatig alcoholgebruik dan lid zijn van een studentenvereniging. Mijn zus heeft als kind een trauma opgelopen door een te realistisch in scène gezette kidnapping op kamp. Is jaren aan een stuk elke nacht wakker geschoten met nachtmerries.

Dus ja, liever niet voor mijn kinderen.
 
Amai, ervaringen kunnen duidelijk hard verschillen.
Ik heb zoveel bijgeleerd op de Chiro en ben zo hard gegroeid als persoon daar. Ook vriendschappen voor het leven gemaakt.
Als kind dat eigenlijk liever achter de pc zat of boeken las heeft de Chiro er echt voor gezorgd dat ik toch een sociaal leven uitbouwde.
Als leiding ook, de Chiro organiseert zelf animator cursusses etc die echt wel van een goed niveau zijn en waar een hoop leiding naar toe gaat daar heb ik ook nog eens een boel bijgeleerd en ben ik zelf nog eens extra opgengebloeid. Nu, zoals gezegd ervaringen kunnen verschillen.

Van mijn generatie waren er een 6 tal met een animator diploma, een 8 tal met een ehbo diploma, iemand met een redders diploma en verschillende met bijvoorbeeld gezinsbond babysit ervaring. Er zullen altijd een paar zijn die inderdaad meer geïnteresseerd zijn in het drinken, maar die vallen dan meestal na een jaar af als de rest van de leidingsgroep er duidelijk niet mee is opgezet.

Nu, ik ben een 4 jaar gestopt als leiding en ik moet zeggen dat de verhalen die ik hoor van de nieuwe generatie helaas niet zo goed zijn. Amper nog mensen met een animator diploma of ehbo diploma, veel drank gerelateerd drama (ruzies en relaties etc), ...
Het is duidelijk dat het steeds zal afhangen van wat voor leiding je had. De leidingsploeg voordat ik leiding werd had ook meer goesting in drinken dan leidinggeven en dat creeerde bij ons een gevoel van "wij moeten beter doen". De nieuwe ploeg echter lijkt het omgekeerde te hebben "alles gaat goed dus wij kunnen gerust wat meer chillen".

Uiteindelijk zullen er dus altijd goede en slechte leidingsploegen en jeugdbewegings groepen zijn, ik ben in ieder geval heel blij dat de mijne een goede ervaring was, want anders zou ik een heel ander persoon zijn (en in mijn mening een minder compleet persoon).
 
Ik heb zelf slechte ervaringen bij de scouts omdat ik er gepest werd. Op een bepaald moment heb ik zelfs een braadpan tegen mijn enkel gekregen en heb ik daar nog altijd een zichtbaar lidteken van. Mijn ouders hebben mij op sommige dagen in de auto moeten sleuren om naar de scouts te gaan, maar op een bepaald moment hebben ze daar toch van afgezien. Ik heb er ook soms fijne momenten meegemaakt, maar die pestkoppen hebben het voor mij verkloot. Jaren later ben ik naar een andere jeugdbeweging gegaan, eigenlijk een kerkelijke jeugdbeweging (hoewel ik niet gelovig was, maar veel vrienden van mij zaten daar) en daar ben ik eigenlijk helemaal opengebloeid. Véél mooie momenten meegemaakt, zoals een onvergetelijke busreis naar Portugal. Ik ben daar toegetreden als een schuchtere, introverte seut en ging daar van weg als een zelfverzekerde jonge kerel. Véél had te maken met de ontdekking van muziek als passie, de ontwikkeling van een eigen muzieksmaak heeft vorm gegeven aan mijn identiteit en een boost gegeven aan mijn zelfvertrouwen. Blind 182 en American Pie 2 zijn onlosmakelijk verbonden met die periode.
 
Ik heb ook eerder slechte ervaringen bij de chiro, ik vond dat een redelijk gesloten organisatie waarbij iedereen al in een groepje zat en dan binnen zijn groepje actief bleef binnen de chiro. Er waren wel groepsactiviteiten, maar iedereen bleef toch bij zijn groepje hangen en als je vrienden de chiro dan verlieten was het moeilijk om bij een nieuwe groep je aan te sluiten. Pak daar dan nog eens bij dat we een ongeïnteresseerde leiding hadden die op zondagnamiddag begonnen te zuipen en nauwelijks naar de organisatie omkeken. Ik heb er eigenlijk weinig positieve herinneringen aan, ik vond het een ongeorganiseerde boel die slecht draaide.
 
Terug
Bovenaan