Review: Headbangers Rhythm Royale

Een simpele duif. Een benaming die in mijn contreien regelmatig wordt gebruikt. Wie niet weet wat het precies betekent, kan misschien aan de slag met Headbangers Rhythm Royale. Hierin strijden een pak duiven tegen elkaar om, zoals de naam van de game al doet vermoeden, als laatste over te blijven en met de overwinning naar huis te vliegen. Ik kreeg van uitgever Team17 een downloadcode en liet me enkele uurtjes gaan. Roekoeee!

Wie me een beetje kent, weet dat ik enkele kwaliteiten in huis heb. Aan de slag gaan met shooters of sportgames hoort daar niet bij. Wel moet je bij mij zijn voor alles wat met zingen te maken heeft. Of voor ritmische dingen. Zingen wordt er deze keer niet gedaan, dus mijn engelenstem heb ik nu niet moeten misbruiken. Wel kon ik m'n ding doen op ritmisch vlak, al was het deze keer helaas niet zoals een Just Dance. Op het juiste moment de juiste knopjes indrukken is wat je moet doen in Headbangers Rhythm Royale. En dat deed ik met verve!

Headbangers 1.jpeg

Simpele, muzikale duiven​

Nee, headbangen zal je in deze game niet doen. De titel van het spel slaat dan ook op het feit dat duiven die vreemde bewegingen met hun kop maken. En daarbij maakt het niet uit of ze muziek op de achtergrond horen of niet. Ik heb zo geen tic nerveux, dus zat ik doodstil in de zetel om het beste van mezelf te geven. Heel geconcentreerd, want qua formaat lijkt het wat op Fall Guys. Ook hierin start je met enkele tientallen gelijkgezinden en uiteindelijk kan er maar één winnaar zijn. Een fout te veel kan betekenen dat je net niet goed genoeg bent om door te stoten naar de volgende ronde en dus geëlimineerd wordt. Het concept kennen we dus al en Headbangers Rhythm Royale doet op dat vlak niet bijzonder veel nieuw.

Headbangers Rhythm Royale zorgt voor heel wat pret.


In Headbangers Rhythm Royale wordt er gestart met dertig deelnemers waarbij per ronde enkele spelers afvallen. Ronde twee speel je met twintig, de derde ronde met tien en in de laatste ronde vallen nog vier van de vijf laatste duiven af. Zoals de titel al doet vermoeden, gebeurt dat in spellen waarbij muziek en ritme een belangrijke rol spelen. Dit eerste seizoen telt er net iets meer dan twintig. Dat lijkt weinig en dat is het eigenlijk ook wel. Elke minigame heeft uiteraard z'n eigen doel en dat doel is, als je het voor de eerste keer speelt, niet erg duidelijk. Headbangers is een meester in het vaag vertellen wat je dient te doen in een minigame, maar zodra diezelfde game nog eens passeert, weet je natuurlijk wel wat er precies dient te gebeuren.

De 23 spelletjes zijn heel afwisselend en focussen dus op ritme en muziek. Zo moet je dolfijnen fotograferen in een bepaalde positie en is het dus belangrijk om op het juiste moment op de knop te drukken. Ook je muziekkennis wordt getest. Zo krijg je bijvoorbeeld korte fragmentjes te horen waarin één, twee of drie instrumenten bespeeld worden en is het dan aan jou om de juiste instrumenten te selecteren. Elke minigame start trouwens erg eenvoudig, maar al snel gaat het tempo omhoog en wordt het dus iets moeilijker. Ook kun je in elke game meerdere dozen verzamelen waarin je een voordeel krijgt, of waarbij je je tegenstanders tegen kunt werken. In de meeste gevallen beperk je hun zicht, zodat zij het moeilijker krijgen om hun deel tot een goed einde te brengen.

Headbangers-2.jpg

De AI neemt het over​

Een groot deel van de pret in deze spellen draait natuurlijk om de anderen te zien falen. Zo is het in Fall Guys bijvoorbeeld heerlijk om anderen naar beneden te zien donderen. En hoewel Headbangers Rhythm Royale wel degelijk op servers draait, is het me amper gelukt om verbinding te maken met anderen. Dit resulteerde in het feit dat ik in minstens tachtig procent van de matchen uitsluitend tegen AI-tegenstanders moest spelen. Die presteren in veel gevallen niet bijzonder goed, waardoor er maar weinig uitdaging was. De laatste dagen is er echter wel beterschap, dus ik zie het wel goed komen.

De game heeft heel wat verzamelobjecten in huis. Hiervoor moet je niet alle hoekjes en kantjes afzoeken om die ene heilige graal te vinden. Het is voldoende om minigames een aantal keer te spelen, minigame X zoveel keer te winnen en de nieuwe outfits zijn de jouwe. Er zijn een groot aantal outfits en geluiden te verzamelen, waardoor je toch wat langer door wil spelen. In tegenstelling tot gelijkaardige games hoef je in Headbangers Rhythm Royale je spaarvarken niet open te breken, want echt geld komt er niet aan te pas. Zo hebben we het graag!

Conclusie

Headbangers Rhythm Royale is een aangenaam tijdverdrijf, al heb ik wel een pak problemen ondervonden met de servers. De laatste dagen was er wel heel wat beterschap, dus het komt nog goed! Als simpele duif moet je zowel muzikale als ritmische minigames tot een goed einde brengen om Fall Guys-gewijs als laatste over te blijven. Daar heb je vier rondes de tijd voor. Wie wordt de simpelste beste duif?

Pro

  • Toffe, muzikale games
  • Leuke art style
  • Veel vrij te spelen

Con

  • Servers werken totaal niet mee
  • Aantal games mocht uitgebreider
7

Over

Beschikbaar vanaf

31 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Party
  2. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Glee-Cheese Studio

Uitgever

  1. Team17
 
Terug
Bovenaan