Review: Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival

Hoewel ik geen greintje ritme in me heb (iets wat redacteur @Karel-Jan telkens tegenspreekt), ben ik altijd te vinden om met ritmische games aan de slag te gaan. En dan maakt het niet uit of het iets met dansen, zingen of muziek maken is. Zo was ik steevast een van de grote SingStar-fans, laat ik me elk jaar gaan op de nieuwe Just Dance-liedjes (met de kindjes uiteraard) en heb ik nog altijd een volledige Rockband-set staan, inclusief micro, twee gitaren en een drumstel. Ook op Nintendo Switch kun je ritmisch aan de slag en deze keer met Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival. Hoe ik dat ervaarde, lees je in deze review.

Voor Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival voor Nintendo Switch heb je twee mogelijkheden. Ofwel speel je het gewoon, ofwel haal je ook een speciaal drumstel in huis waarop je je helemaal kunt laten gaan. Ter review kregen we van uitgever Bandai Namco het pakket met de game en de drum en eens thuis ontvangen duurde het niet lang vooraleer het spel geïnstalleerd en het toestel aangesloten was. Dankzij de behoorlijk lange kabel aan het drumstel, hoef je gelukkig niet te dicht bij je televisiescherm te zitten. Dat maakt het uiteraard een pak aangenamer om te gamen.

Taiko 2.jpg


Klopterop

Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival is een typisch Japanse game. Dat wil zeggen dat je je mag verwachten aan te drukke menu's en heerlijk Japanse nummers in dit ondertussen derde deel uit de franchise. Hierin moet je ritmisch te werk gaan op je drumtoestel op maar liefst meer dan zeventig verschillende nummers, gaande van de Japanse zottigheid tot enkele Westerse gekende nummers en muziek uit games of films, zoals Pirates of the Caribbean. Wie hieraan niet genoeg heeft, kan trouwens de Taiku Music Pass aanschaffen, waarbij je voor een maandelijks bedrag toegang hebt tot honderden extra nummers, waarvan een groot deel uit Japanse animeseries. Je kunt de service trouwens een week gratis proberen, waarna je kunt verlengen voor om en bij de vijf euro per maand. En die prijs tikt na enkele maanden toch aan ...

De basis van het spel is heel eenvoudig: op het ritme van de muziek moet je de juiste noten raken en hoe beter je het doet, hoe hoger je score uiteindelijk zal zijn. Erg verrassend is dit niet, maar het principe werkt én is amusant! Niet voor niets is dit ondertussen het derde deel en hoewel veel van de nummers typisch Japans zijn, weet de game ook hier aan populariteit te winnen. Dat je veel waar voor je geld krijgt, heeft daar uiteraard iets mee te maken. Zo is er allereerst de Story Mode waarin je, afhankelijk van je prestaties, nieuwe dingen vrijspeelt. Dit kan gaan van muntjes tot een nieuw verhaaltje om je voortgang verder te zetten. Uiteraard word je weer bijgestaan door Don-Chan die opnieuw voor een vrolijke noot zorgt (hah!).

Taiko 1.jpg


Van gemakkelijk naar aaaargghh!!

Om punten te sprokkelen moet je uiteraard presteren. Dit doe je door met je twee drumstokken op de drum te slaan. Er zijn maar twee soorten noten: de rode Don-noten produceer je door midden op de drum te slaan. De blauwe Ka-noten door op de rand te kloppen. Hoe hoger de ingestelde moeilijkheidsgraad, hoe sneller en hoe meer noten je om de oren vliegen. Gelukkig is er ook een modus waarbij alles redelijk eenvoudig is, waardoor ook kinderen volop kunnen genieten van het spektakel. Om alles goed te laten registreren is het wel nodig dat je redelijk hard tekeer gaat en dit heeft als nadeel dat er nogal wat lawaai wordt geproduceerd. Bij de Rockband-drum was dit niet het geval, dus dit is wel een tegenvaller. Laat dit echter de pret niet bederven en gebruik deze reden om je televisietoestel nog wat harder te zetten, zodat je je helemaal kunt laten gaan in de partymodus.

Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival is pure fun!


Ook voor wie nog niet de ritmische ervaring heeft, is er een oplossing dankzij de Practice Mode. Erna kun je jezelf eventueel bewijzen tegenover anderen. Je kunt namelijk zowel online als via lokale multiplayer het beste van jezelf geven in Great Drum Toy War. Hierin speel je andere instrumenten vrij waardoor je je tegenstander uit zijn ritme kunt halen. En wie echt eens zot wil doen, kan zich online begeven om ranked matchen te spelen. Je neemt het in veel gevallen dan op tegen Japanners en daar is eigenlijk geen beginnen aan. Als je stof wil vreten en op je bek wil gaan, dan is de modus in Dondoko Town jouw ding.

Wie graag z'n personage aanpast, komt ook in Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival aan z'n trekken. Er zijn vele tientallen tot honderden mogelijkheden om je personage een unieke look te geven. Door goed te presteren verdien je punten en met deze punten kun je dan verschillende outfits en voorwerpen kopen om je personage mee uit te rusten. Veel aandacht heb ik hieraan niet gegeven, want eerlijk gezegd maakt het me niet uit hoe m'n ingame personages eruitzien.

Conclusie

Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival is een amusante game die de typisch Japanse sfeer creëert: Japanse deuntjes, een superdruk menu en verhaalvertelling zoals alleen Japanners het kunnen. Verwacht je aan zeventig toffe nummers, gaande van Japanse anime tot Pirates of the Caribbean en Zelda, maar je kunt er met nog vijfhonderd extra aan de slag via een maandelijks abonnement dat je een week lang gratis kunt proberen. Hoewel de game met de Switch-controllers te spelen is, raad ik toch de drum aan. Dit zorgt voor zoveel meer sfeer!

Pro

  • Je kunt online de strijd aangaan
  • Vertrouwde, toegankelijke gameplay
  • Party voor iedereen!
  • Uitgebreid aanbod aan muziek

Con

  • Veel liedjes zitten achter betaalmuur
  • Onoverzichtelijk menu
  • Drum maakt veel lawaai
7

Over

Beschikbaar vanaf

14 oktober 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Party
  2. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Bandai Namco Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan