Review: Synth Riders

Als grote fan van rhythm games zoals Guitar Hero vroeg ik me af welke spellen in dit genre beschikbaar zijn op de PlayStation VR2. Zo kwam ik uit op Synth Riders, een game die ongetwijfeld snel vergeleken zal worden met Beat Saber, al is deze laatste nog niet beschikbaar op de PS VR2. Ik stuurde onze hoofdredacteur een bericht dat ik interesse had om Synth Riders te reviewen en kon er de volgende dag al mee aan de slag.

De game, ontwikkeld door Kluge Interactive, zag het daglicht in 2018 via Steam Early Access. Een jaar later kwam een officiële release voor de pc VR en Oculus Quest. Anderhalf jaar later volgde een PS VR release en kwamen ze nu met een Remastered Edition op de proppen voor de PS VR2.

SynthRiders_PowerUps_2.jpg

Avatar: The Legend of Karel-Jan​

Synth Riders is een, in de woorden van de ontwikkelaar, freestyle dancing VR rhythm game. Of in mijn woorden: How to bend like the Avatar. Met blauw als linkerhand en rood als rechts is de bedoeling om met je controllers op het juiste ritme, de juiste gekleurde bollen te raken die op je af komen gestormd. Tijdens mijn eerste speelsessie begon ik na de tutorial rustig op de easy moeilijkheidsgraad. Toen ik daar meteen alle noten correct wist te raken ging ik al snel een niveau hoger. This is where the fun begins!

Als Avatar Aang of Korra zwierde en zwaaide ik om me heen als een halvegare in een moshpit.


Als Avatar Aang of Korra zwierde en zwaaide ik om me heen als een halvegare in een moshpit of als iemand die achterna werd gezeten na een mislukte poging om een wespennest te verwijderen. Het zweet drupte al snel langs mijn hoofd naar beneden. Nooit eerder speelde ik zo'n intens spel dat echt als een workout aanvoelt én plezierig is. Naast het raken van de juiste noten moet je ook bewegen om links, rechts en onder aangestormde muren te ontwijken. En soms komen er gele noten op je af waarbij je je beide controllers moet samenvoegen om dat kleur te verkrijgen. De ronde vorm van de PSVR2-controllers zijn hier niet ideaal voor, maar dat is maar een klein akkefietje.

Screenshot_Groove-1920x1080-1.png

Welcome to the stage

Momenteel zijn er al meer dan 110 nummers beschikbaar om in deze game te swingen, al zit de helft jammer genoeg achter een muur van betalende DLC. Echter is elk nummer stuk voor stuk aangenaam om op te spelen. Als fan van het spel en de band Muse, die een Music Pack beschikbaar hebben, heb ik al snel probleemloos in mijn portemonnee gescharreld om deze tracks te kunnen spelen. Ook zijn er packs beschikbaar met nummers van bands zoals The Offspring, Bad Religion, Pennywise, Bruno Mars, Gorillaz en zelfs muziek van League of Legends. De huidige tracklist kun je op de officiële website vinden. Voor ieder zit er zeker wat wils in.

Er is keuze uit tal van stages vol met draaiende mechanismen, futuristische steden, gigantische synthesizers, synthwave-zonsondergangen en nog veel meer. Verder zijn er ook "Experiences" (DLC) die unieke beelden tonen die perfect bij de nummers passen. Bij de experience van Starlight van Muse had ik op een bepaald punt wel last van wat framedrops. Gelukkig las ik van de ontwikkelaar dat ze momenteel al aan het werk zijn voor een patch om dit probleem op te lossen.

Gorillaz.jpg

Remaster Party

Naast de normale speelmodus heb je ook de Force-modus. Hierin is het van belang hoe krachtig je de noot aanslaat, in tegenstelling tot de Rhythym-modus waar het van belang is waar je de noot aanslaat. Een goed momentum zal dus de hoogste punten opleveren. Verder is er ook nog een Spin Mode, waarbij noten uit verschillende richtingen komen, waardoor je je nog meer moet concentreren en bewegen.

Deze remaster, gratis voor gebruikers die al in het bezit waren van de game, beschikt over verbeterde prestaties, helderheid en ziet er beter uit dan wat voordien mogelijk was. Ook de haptische feedback van de controllers en de headset dragen bij aan een extra onderdompeling, waardoor spelers een betere realtime feedback krijgen terwijl ze de rails voelen en botsen met in-game obstakels als nooit tevoren. Dankzij de PlayStation 5-hardware en geïntegreerde SSD worden alle laad- en overgangstijden drastisch verkort, al is een pauze tussen de nummers door wel aangeraden.

Conclusie

Synth Riders is een ongelooflijke verrassing. Na het opstarten van de game was ik meteen verkocht en heb ik me uren geamuseerd met deze topper. Het helpt natuurlijk dat er muziek aanwezig is dat je graag hoort. Een van de nadelen is dan wel dat de helft en waarschijnlijk alle volgende toevoegingen achter een betaalmuur zit. Op het internet zijn er verschillen te vinden tussen dit spel en Beat Saber, al kan ik hier niet over oordelen aangezien ik deze laatste nog nooit gespeeld heb. Heb je zin om de Avatar in je naar boven te halen en een pittige workout te doen? Dan is Synth Riders een ultieme aanrader! Het enige echt jammere is het ontbreken van custom songs die je op andere platformen zelf kunt toevoegen, al ligt dit niet aan de ontwikkelaar.

Pro

  • Visuals
  • Leuke tracks
  • Variatie met Rhythm en Force-modus
  • Goede workout
  • Immersieve ervaring

Con

  • Veel content achter een betaalmuur
  • Geen custom songs op de PS-versie wegens platform restricties
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. Oculus Rift
  2. PlayStation VR
  3. PlayStation VR2

Genre

  1. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Kluge Interactive

Uitgever

  1. Kluge Interactive
 
Terug
Bovenaan