Review: Thumper

Samen met de PlayStation VR2 verschijnen meer dan veertig games, maar veel ervan zijn 'enkel' upgrades van reeds bestaande games. Een van die spellen die al een aantal jaar beschikbaar is, is Thumper. Destijds speelde ik de gewone versie, waarna er een PlayStation VR-patch volgde. Ook nu volgt er een nieuwe patch, deze keer voor PlayStation VR2. Ik neem je graag mee in deze review en vertel met plezier wat je van Thumper kunt verwachten.

Thumper werd tijdens een van de E3-voorstellingen van Sony PlayStation aangekondigd en toen wist ik het al: dat wordt een game om zot van te worden. Opmerkingen als ‘dat is om vree mottig van te worden’ kwamen spontaan in me op. In de trailers zag je elke keer opnieuw gameplay waarin razendsnelle reflexen een must zijn. De felle kleuren springen in het oog en maken de boel ietwat chaotisch. De ideale game voor mensen met razendsnelle reflexen. Maar de vraag is natuurlijk: is Thumper de moeite waard?

Thumper 1.jpeg


Reflexen worden verkracht

Nog voor ik de PlayStation VR2 in huis had, kreeg ik al een code om Thumper aan de tand te voelen. Naast een VR-modus is er ook een normale modus, wat de VR2-headset optioneel maakt. De eerste levels werden dus gespeeld in de gewone modus zonder de headset, wat ideaal is om achteraf te kunnen vergelijken. Die eerste levels dienen eigenlijk als tutorial, want stap voor stap wordt de basis uitgelegd. Zo dien je met een ritmisch deuntje op de achtergrond mee te sturen met bochten, hier en daar wat te vliegen over lichtblauwe ringen en op de juiste momenten op de X-toets te drukken van je controller. Het klinkt eenvoudig en in de beginstadia is dat het geval, maar dat verandert snel!

Thumper is een zalige game, maar wel eentje waarvoor je moet volharden.


Het spel - waarin je als een kever over een soort achtbaan glijdt - verhoogt de moeilijkheidsgraad aanzienlijk op een tempo om u tegen te zeggen. Daar waar je in de eerste levels nauwelijks fouten zult maken, is dat in de latere levels wel andere koek. Je reflexen worden op alle mogelijke momenten en manieren getest (lees: verkracht) en al snel slaat de twijfel toe of je wel even oud bent als wat er op je identiteitskaart staat. De knoppen en linkerstick van je controller moet je op onmogelijke momenten induwen en alle kanten uit sturen aan een onvergeeflijk snel tempo. En hoewel Thumper soms oneerlijk lijkt: het ligt eigenlijk aan jezelf. Aan de responsiviteit van de nieuwe Sense-controller zal het alvast niet liggen.

Thumper 2.png


Geil van hoge scores

De verschillende combinaties vliegen je in een belachelijk snel tempo om je oren en daar waar je in het begin een zo hoog mogelijk score wil neerzetten, doen die punten er na een paar levels niet meer toe. Het einde van elk level bereiken is het enige wat nog telt en dan nog het liefst met de vermelding dat je een S-rank hebt behaald. De eerste drie levels, bestaande uit een aantal sublevels, zijn hier al ge-S’t. Hoe het er met de andere aan toe zal gaan, is nog koffiedik kijken. Op het forum sta ik zowat bekend als een niet al te sterke jongen als het op skill-based games aankomt en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Wie echter geil wordt van het neerzetten van zo hoog mogelijke scores, reflexen heeft om jaloers op te zijn en dan nog eens wat ritmisch is ingesteld: Thumper is dé ideale game voor je!

Eerlijk gezegd had ik destijds schrik voor de VR-modus. De game ziet er al ziekelijk makend uit in de gewone modus en aangezien virtual reality sickness tegenwoordig nog schering en inslag is, had ik het vermoeden dat Thumper in de VR-modus maar drie seconden gespeeld zou kunnen worden zonder de maaginhoud opnieuw in de mond te voelen. Niets is echter minder waar, want de VR-integratie is subliem. De snelle actie raast in je VR-headset voorbij zonder ook maar één opstoot van koppijn of wat dan ook. Natuurlijk blijft het VR-gedoe sterk afhankelijk van persoon tot persoon. Maar op dat vlak alvast een dikke pluim voor Thumper! Ook de integratie van de trillingen in de headset en de Sense-controllers is een toffe toevoeging die alleen maar maakt dat Thumper nog meer aan te raden valt. Onderstaande trailer dateert trouwens nog uit het Playstation VR-tijdperk en is dus niet representatief. Sindsdien is er gewoon niets nieuws meer verschenen.

Conclusie

Thumper is eigenlijk moeilijk om te beoordelen en al zeker om er punten op te plakken. Aan de ene kant krijg je een intense ervaring voorgeschoteld waarbij de gameplay eenvoudig is en de VR-integratie een toegevoegde waarde heeft, maar aan de andere kant wordt het snel allemaal een tikkeltje te moeilijk. Dat is dan nog zacht uitgedrukt, want eigenlijk gaat de moeilijkheidsgraad pijlsnel de hoogte in en word je genadeloos afgestraft bij een enkele fout. Laat dat echter de pret niet bederven, want Thumper is een belachelijk goede game. Wie op zoek is naar uitdaging, moét deze game in huis halen.

Pro

  • Intense ervaring
  • Prima VR-integratie

Con

  • Moeilijkheidsgraad gaat te snel omhoog
8

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. PlayStation VR2

Genre

  1. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Drool

Uitgever

  1. Drool
 
Terug
Bovenaan