Review: Melatonin

Onze dagelijkse activiteiten durven onze dromen wel eens te betreden. Na een dag sociale media, droom je wellicht over likes. Lange werkdagen vervolgen je in je dromen, waar je repetitieve taken moet blijven doen. En die angsten over de toekomst die je wakker houden, kunnen zelfs na het slapengaan je leven blijven terroriseren. In dit domein, waar droom en realiteit elkaar raakt, speelt Melatonin zich af. Gelukkig worden al die activiteiten in de droomwereld een extra laagje activiteit gegeven: je moet ze elk uitvoeren op het ritme van de muziek die onbewust in je hoofd rondspookt.

Deze ritmegame is de eerste game van studio Half Asleep, die bestaat uit exact één ontwikkelaar. Dat hij een achtergrond heeft in grafisch design en gebruikservaring, is duidelijk in de schone, afgeronde en bijna UI-loze levels van Melatonin. Dit ritmisch avontuur kwam trouwens reeds in 2022 uit voor de pc en de Nintendo Switch, maar vanaf 12 maart kunnen ook PlayStation-spelers hun oren spitsen en hun vingers pijn doen in dromenland.


Op het tempo dromen​

Doorheen de vijf nachten in Melatonin, zal je bij het betreden van dromenland je dagelijkse activiteiten herleven met een ritme eropgeplakt. Zo kunnen die repititieve taken zoals werkopdrachten, op Tinder swipen, of tuinieren door je hersenkronkels verwerkt worden op een leuke manier. Alles wordt terwijl gepresenteerd met zachte, afgeronde representaties die strak aanvoelen en je op je gemak stellen met hun roze tinten en vloeiende animaties. Wat er ook op het scherm staat, het is altijd een plezier om gewoon even met de aesthetic, de muziek en het ritme te viben. Al is er eigenlijk geen verhaal te bekennen in Melatonin, zelfs niet in een brede zin, kan iedereen zich waarschijnlijk herkennen in de dingen die deze jongen zowel overdag als 's nachts bezig houden. De opdrachten beginnen concreet en banaal, maar de game wordt interessanter naarmate elke nacht de activiteiten ook abstracter worden.

Levels bestaan uit vier minigames, maar eindigen altijd met een "boss" waarin de vier minigames geïntegreerd worden in één ritmisch opbouwend lied. Deze conclusies van de nachten vormden de hoogtepunten van Melatonin. In tegenstelling tot Sayonara Wild Hearts, een andere atmosferische indie-popritmegame, zijn de liedjes hier niet iets dat je buiten de context van de game zou willen beluisteren. Wel is het steeds bevredigend om je eigen getokkel in maat met de muziek wat feedback te horen toevoegen. Eens je een niveau afmaakt door hoog genoeg te scoren op alle minigames, word je wakker en kan je door naar de volgende nacht. Dan wordt ook de Level Editor van die sectie beschikbaar. De Level Editor laat toe dat je je eigen ritmeniveaus maakt. Voor mij is de implementatie van die editor wat omslachtig, maar het is functioneel en een mooie beginstap voor mensen die wat met ritmisch design willen experimenteren.


Lo-fi beats to chill/rage to

Melatonin lijkt vanwege zijn aesthetic wellicht een rustige ervaring om door te zeilen, maar het spel spelen zoals bedoeld is eigenlijk vol uitdagingen. Zo kan je in de spelopties een optie aanvinken waarmee een niveau zich automatisch herstart als je een fout begaat ... al begon ik te spelen met deze optie aangevinkt, heb ik dit al snel uitgeschakeld. Wel komt de moeilijkheid in de vorm van verschillende opties en spelmodi. Zo is het de bedoeling dat je eerst met veel assistentie doorheen de oefenmodus speelt, dan het echte level zonder hulp speelt in de scoremodus, en dan de moeilijke modus probeert als je dat wenst. In de oefenmodus krijg je automatisch alle hulp om doorheen het minilevel te geraken: met een metronoom en een visuele ritme-indicator kan je nog makkelijk volgen. Maar in de scoremodus worden die luxes je ontnomen en moet je volledig aan de hand van auditieve of visuele aanwijzingen in de omgeving de juiste knoppen indrukken, en dat bleek al snel veel moeilijker dan het klinkt. Niet enkel omdat sommige levels best onintuïtieve aanwijzingen of ritmeschema's gebruiken, maar ook omdat Melatonin zeer streng is en extreme precisie van de speler vergt.

Er is gelukkig een optie om de timing wat lakser te maken, maar zelfs met die optie aangevinkt, is er een kleine foutenmarge. Aan de ene kant is het goed dat er allerhande toegankelijkheidsfuncties zijn om het spel meer speelbaar te maken. Het jammere is dat het spel ontworpen is rond de basiservaring zonder deze functionaliteiten. Spelen mét de visuele ritme-indicator voelt zo als valsspelen en het missen van het ontworpen niveau ... maar zonder spelen voelt soms juist wreed en onontkoombaar. Uiteindelijk hangt het van niveau tot niveau af. Zo zijn er genoeg die wel een lekkere flow teweegbrachten zonder de nood voor een van de toegankelijkheidsfuncties, en anderen die gewoon onbegonnen werk zijn. Maar zonder de optionele metronoom kwam ik waarschijnlijk niet eens door de eerste nacht. Wat er ook gezegd kan worden over het moeilijkheidsdesign: het feit dat je op elk moment (zelfs binnenin een lied) aan de opties kan sleutelen, zorgde voor de optimale ervaring waarin iedereen hun eigen uitdaging kan voorbereiden.

Conclusie

Melatonin plaatst zich met zijn environmental ritme-indicatoren en strenge precisie-eisen aan de moeilijkere kant van het ritmegame-milieu. Daarom zal de game uitpakken voor liefhebbers van harde ritmegames, maar de toegankelijkheidsfuncties zullen voor anderen praktisch een benodigdheid zijn om van Melatonin te genieten, al varieert de moeilijkheid sterk van segment tot segment. Daarnaast charmeert Melatonin met zijn droomachtige cartoonstijl en de bevredigende flow waarin het je kan verwikkelen. Simpel, kort, en zonder verhaal. Melatonin is een solide, uitdagende ritmegame met een coole aesthetic, niets meer of minder.

Pro

  • Droomachtig getekende aesthetic
  • Toegankelijkheidsfuncties
  • Soms leuke ritmische minigames
  • "Final boss"-liedjes

Con

  • Ultraprecieze inputlezing en inconsistente uitdaging
  • Onbestaand verhaal
  • Uiteindelijk zeer simpel en kort
7

Over

Beschikbaar vanaf

12 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Half Asleep

Uitgever

  1. Half Asleep
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan