Review: Forza Motorsport

Het is inmiddels bijna twintig jaar geleden dat Microsoft tot het besef kwam dat ze op hun Xbox-consoles nood hadden aan een exclusieve tegenhanger voor het hyperpopulaire Gran Turismo op PlayStation. Forza Motorsport was hiervan het gevolg, en game na game was de kwaliteit van zo’n hoog niveau dat deze reeks al snel een gevestigde waarde werd onder de racegames. De focus heeft steeds gelegen op een realistisch rijgevoel, en een tijdje later verkenden ze ook de arcadegerichte contreien met Forza Horizon. We mochten nu aan de slag met de achtste game in de Forza Motorsport-reeks. Die heet niet Forza Motorsport 8. Neen, anno 2023 houden spelontwikkelaars ervan om terug van nul te beginnen (of beter gezegd: één), dus deze editie kreeg gewoonweg dezelfde naam als het allereerste spel in deze reeks. Welkom bij Forza Motorsport!

Forza Motorsport wordt gelijktijdig uitgebracht voor Xbox Series X|S en pc. Dat is iets waar pc-gamers in het verleden enkel van konden dromen. Erg fijn om te zien dat Microsoft hun focus tegenwoordig gelijk verdeelt over consoles en computers. Ook goed nieuws voor de Xbox Game Pass-gebruikers: je kunt met dit spel meteen aan de slag op de releasedatum via deze cloud-service. Er werd nog meer dan tevoren zwaar ingezet op een realistische rijervaring met verbeterde physics op alle vlakken. Benieuwd of ze de verwachtingen kunnen waarmaken!

forza motorsport 5.png

Level up​

Bij het starten van het spel valt al meteen op dat de vormgeving heel erg snor zit. De menu’s zijn stijlvol en worden vergezeld van een ontspannende, rustige synth-soundtrack. De muziek stopt eens je in je auto zit, en voor mij is dat een pluspunt. Vooraleer je zelf je ding mag doen in Forza Motorsport moet je eerst een paar introductieraces uitrijden die je laten kennismaken met verschillende circuits en auto’s die het contrast benadrukken tussen de opties die je doorheen het spel zult krijgen. Daarna stortte ik me meteen op de kampioenschappen: de Builders Cup, waarop ook de focus ligt in dit spel. Er zijn een heleboel van deze kampioenschappen, steeds bestaande uit vijf races. Er is altijd een bepaald thema wat auto’s betreft. Zo ga je in het ene kampioenschap aan de slag met enkel Duitse auto’s van een bepaalde klasse, terwijl je in het andere uitsluitend met Mazda coupés van rond 1990 zult racen.

De AI-gestuurde tegenstanders komen een stuk menselijker over dan we gewend zijn van de gemiddelde racegame.


Er was in de aanloop naar dit spel veel te doen rond het nieuwe levelsysteem. Levelen doe je op twee manieren. Enerzijds heb je je algemene rijderslevel, maar anderzijds is er ook het meer impactvolle level dat specifiek bij een individuele wagen hoort. Je scoort tijdens het rijden punten door vlotjes door sectoren te vlammen of door tegenstanders in te halen. Hoe beter je presteert, hoe sneller je auto een hoger level zal bereiken en punten zal scoren. Het level bepaalt welke upgrades je voor je wagen kunt kopen en de punten gebruik je dan als munteenheid bij de aankoop hiervan. Kortom: een goeie chauffeur zal sneller een betere auto kunnen bouwen. Het heeft een soort RPG-gevoel tijdens het spelen, maar ik vraag me af of zoiets wel zijn plaats heeft in een serieuze racegame. Ik miste de vrijheid om de onderdelen te kopen die ik wou. Het voelt een beetje vreemd aan om een bepaald level te moeten bereiken om dat ene setje banden of betere transmissie aan te schaffen. Het toppunt is dat je terug van nul moet beginnen met een auto die je dubbel bezit. Dat slaat werkelijk nergens op.

forza motorsport 3.png

Stuurproblemen en grafische pracht​

Ik heb de eerste races gereden met de controller. Dat voelde erg goed aan, en je hebt een hele resem aan opties en rijhulpmiddelen om een ervaring op maat af te stellen. Daarna heb ik in volle spanning en met hoge verwachtingen plaatsgenomen in mijn racestoel om met mijn stuur aan de slag te gaan, en ik was … extreem teleurgesteld. Out-of-the-box voelt het rijden niet fijn met een stuur. Gelukkig is ook hiervoor een grote lijst aan opties voorhanden die mits enig geëxperimenteer de ervaring een heel stuk beter maken. Een geruststelling, want initieel twijfelde ik om terug over te schakelen op de controller. Ik begrijp niet helemaal wat er aan de hand is, want bij Gran Turismo 7 ging het rijden met een stuur van de eerste seconde al vlekkeloos. Als ontwikkelaar wil je toch dat men een positieve ervaring heeft als je spel gespeeld wordt. Hopelijk komen er nog patches om dit te verbeteren of om profielen toe te voegen voor specifieke sturen. De optie voor profielen lijkt er wel te zijn, maar je krijgt dan een lege lijst. Maar goed, eens ik instellingen had gevonden die voor mij goed werkten, bleef ik in mijn racestoel zitten tot ik mijn armen en benen niet meer voelde, want het racen is erg leuk en verslavend. Wat het rijden extra leuk maakt, is de AI die best wel goed is. De AI-gestuurde tegenstanders komen een stuk menselijker over dan we gewend zijn van de gemiddelde racegame. Ze maken fouten waarbij ze uit de bocht vliegen of onderling zwaar crashen. Ze rijden niet braafjes allemaal op de ideale rijlijn. Soms zijn ze zelfs iets te agressief, maar men gaf bij het uitdelen van de reviewexemplaren aan dat hieraan gesleuteld wordt.

Omgevingen, lichteffecten en weersomstandigheden zijn prachtig.


Spelen met een controller deed ik overigens op de Xbox Series S. Dit kleine broertje van de Series X zit serieus te zwoegen en laat het spel niet volledig tot zijn recht komen. Je kunt bij de start kiezen of je voorkeur geeft aan een hoge framerate of scherper beeld. Ik koos voor de eerste optie, maar zelfs dan kreeg ik onder bepaalde omstandigheden te maken met serieuze frame dips, en dat allemaal met een vrij wazige 1080p beeldresolutie. Dit gebeurde vooral bij nachtraces of wanneer er in de regen werd gereden. Met een stuur speelde ik op pc en daar is de ervaring ronduit indrukwekkend. Ik kon genieten van beeld met visuele toeters en bellen op ultra, en er mochten vierentwintig auto’s door het beeld glijden, ’s nachts in de regen, en alles bleef vloeiend. Op een Xbox Series X heb ik Forza Motorsport niet kunnen testen, maar daar is het alleszins mogelijk om aan zestig frames per seconde te racen in een 4K-resolutie. Ik zou durven zeggen dat dit op grafisch vlak het mooiste racespel is dat ik al ervaren heb. Maar dus niet op een Xbox Series S. Het zijn dan vooral de omgevingen, lichteffecten en weersomstandigheden die prachtig zijn. Wat automodellen betreft doet Gran Turismo 7 het nog steeds iets beter, maar daar zien de omgevingen er dan weer een heel stuk sterieler uit. De overgang tussen dag en nacht is geweldig. Hetzelfde geldt voor zaken als mistbanken of gedeeltelijke bewolking waar hier en daar een zonnestraal door geraakt.

forza motorsport 1.png

Voor ieder wat wils​

Met meer dan vijfhonderd auto’s en twintig echte en fictieve circuits ben je wel even zoet. We kunnen erop rekenen dat deze aantallen later uitgebreid zullen worden. De selectie van circuits is uitstekend. De ware Forza-klassieker keert terug: Maple Valley. Verder zijn er genoeg iconische banen zoals Spa, Silverstone, Laguna Seca en Mugello. Natuurlijk zul je altijd wel nog een bepaald circuit missen, dus het wordt uitkijken naar wat later nog toegevoegd zal worden. Na een hele tijd Gran Turismo gespeeld te hebben, was ik blij dat ik wat auto’s betreft nog eens in een Lotus kon kruipen. Dankzij de enorme diversiteit is er voor ieder wat wils, al had ik persoonlijk liever meer LMP- en GT3-wagens gezien. Verder is de inhoud van Forza Motorsport vrij beperkt. De Builders Cup kampioenschappen zijn naast de custom events zowat het enige waar je je mee kunt bezighouden als je offline speelt. Multiplayer zal ik pas uitvoerig kunnen testen na deze review. De kampioenschappen vervelen gelukkig geen seconde, en je maakt constante vooruitgang waarbij je nieuwe onderdelen of wagens vrijspeelt. Persoonlijk heb ik niet meer nodig dan deze kampioenschappen, maar wie plezier haalt uit de rijschool of challenges van Gran Turismo, gaat hier teleurgesteld achterblijven.

Conclusie

Forza Motorsport doet het op quasi alle vlakken beter dan zijn voorganger. Grafisch is het een spektakel, en de motoren brullen door de speakers als nooit tevoren. Forza is nog steeds geen pure race simulator, en mikt op een zo breed mogelijk publiek dankzij de lage instapdrempel en op maat gemaakte moeilijkheidsgraad. Er is een erg goeie balans tussen raceplezier en realisme. De vergelijking met rechtstreekse concurrent Gran Turismo 7 is erg moeilijk. Sommige dingen doet Forza beter, andere dingen dan weer niet. Wat mij aanspreekt, is dat in Forza de nadruk op puur racen ligt. Hier geen rollende starts en steevast laatste moeten beginnen, maar gierende banden vanuit stilstand en wiel-aan-wiel door de eerste bocht vlammen, terwijl je het opneemt tegen een prima AI. Het rijgevoel met een stuur is in Gran Turismo dan weer iets beter. Van mij mogen beide games broederlijk naast elkaar staan, want ik ga beiden met plezier blijven spelen.

Pro

  • Audiovisueel adembenemend
  • Speelt fijn met controller
  • Leuke kampioenschappen
  • Geweldige wisselende weersomstandigheden
  • Racen tegen AI is spannend

Con

  • Support voor sturen staat niet op punt
  • Aanbod buiten kampioenschappen is erg mager
  • Xbox Series S komt tekort
  • Levelsysteem niet erg geslaagd
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Turn 10 Studios

Uitgever

  1. Xbox Game Studios
 
Leuk dat je ook het durft te vergelijken met GT en daar ook (voor mij) een groot pijn punt aanhaalt, zijnde de omgeving die er zeer slecht uit ziet.

Ivm het level dat reset als je dezelfde wagen koopt, het is dan ook een car level en geen constructor level. Ze doelen op de affiniteit die je met uw auto opbouwt en niet met het merk.
Exact zoals ze de feature bedoelt hebben en wat ik verwacht als auto liefhebbende gamer.

Dikke merci voor de review en wie weet tot ergens online.
 
Laatst bewerkt:
morgen leveren ze m'n nieuw stuurtje dus hopelijk komt het in orde. zullen denk ik wel presets komen of anders online opzoeken
 
Redactie
morgen leveren ze m'n nieuw stuurtje dus hopelijk komt het in orde. zullen denk ik wel presets komen of anders online opzoeken
Bij mij is mijn Logitech Pro Wheel vandaag toegekomen, en daarvoor werd wel meteen een preset ingeladen! Voor de button mapping althans. Technische instellingen van het stuur zijn nog steeds default, maar daar vind je inderdaad al guides voor.
Moet zeggen dat het met dit stuur echt waanzinnig leuk is 😍 eindeloos veel beter dan met mijn G29.
 
Terug
Bovenaan