Jeugdbewegingen

Uiteindelijk zullen er dus altijd goede en slechte leidingsploegen en jeugdbewegings groepen zijn, ik ben in ieder geval heel blij dat de mijne een goede ervaring was, want anders zou ik een heel ander persoon zijn (en in mijn mening een minder compleet persoon).
In zo'n vrij systeem eigenlijk wel logisch dat het sterk afhangt van de groep op dat moment. Wat oudere leden met verantwoordelijkheidszin die dat ook doorgeven, of net niet.

Hier nooit naar een jeugdbeweging geweest. Ik moet zeggen dat de grootste hier in de gemeente mij altijd wat de kriebels gaf. Sterk verweven met een bepaalde politieke kleur die de burgemeester leverde en zo ook toevallig altijd grote fuiven kunnen organiseren. De leiding leek ook als belangrijkste voordeel te hebben dat ze konden kiezen uit de mooie meisjes waar ze leiding aan gaven. Vond het maar een vreemd groepje.
 
Ik moest van mijn moeder verplicht naar de scouts.
Ze zet mij al blijtend af waarop de leiding zei: "hij zal wel stoppen met wenen mevrouw"

Haha, da zulle we nog wel ies zien dacht ik

´s avonds stonden ze aan ons de deur om td vragen om mij nimeer naar de scouts te brengen
Haha

Blijtsmoel 1 - scouts 0
 
Ik denk dat je als ouder goed moet kunnen opvolgen wie er leiding is in zo een jeugdgroep. De lokale Chiro bij ons heeft steeds goede leiders gehad en daar zijn eigenlijk nooit problemen van gekomen. Maar twee dorpen verderop is een familielid dan weer met héél aparte verhalen thuisgekomen na een zomerkamp.

Dus soms heb je betrouwbare leiding die daar zit met een soort van passie en ook correct verantwoordelijkheid opneemt en soms heb je zo wat rare outcasts die acteren zoals in Das Experiment of erger.

Want eerlijk is eerlijk : waar kinderen zijn zullen ook pedofielen proberen te komen. En als het geen pedofielen zijn dan zijn het wel losers die dan ongepast genieten van de aandacht van veel te jonge kinderen. Dat heb ik ook al gezien in sportverenigingen waar ik les gaf en bij momenten mannen van 25-30 de grens zag overschrijden in het contact met leerlingen. En als je die dan tot de orde roept snappen ze niet waar het over gaat want het is 'maar' een telefoonnummer uitwisselen enzovoort.

Bon, conclusie : betrokkenheid met de hobby van uw kind is belangrijk. Er zijn veel top verenigingen waar een kind kan openbloeien en een passie kan ontwikkelen maar daar moet je zelf ook deel van zijn tot ze zelf hun weg kunnen zoeken. En dat geldt voor alles wat je kind doet eigenlijk. Vinger aan de pols houden zonder dat je hen aan de leiband houdt.
 
Ik herinner mij toch dat daar opleidingskampen voor waren (voor leiding). Maar dat is niet verplicht zeker?
 
Ik herinner mij toch dat daar opleidingskampen voor waren (voor leiding). Maar dat is niet verplicht zeker?
De Jins waren dat bij de scouts. Ik heb in de jaren 80 ook bij de scouts gezeten, toen nog ongemengd en dus kon het er met momenten harder aan toegaan. Waren de beste jaren uit mijn leven.
 
Oudste zoon is terug van kamp. 3 weken weg geweest. Is gisterennamiddag thuis gekomen, heeft een douche genomen, gegeten en is gaan slapen. Is pas om 10h00 vanochtend opgestaan, en meteen terug vertrokken naar de Scouts om alles op te ruimen.
Veel ouders weten/beseffen niet hoeveel moeite en effort een gemiddelde leider steekt in de scouts en die kampen.

Er zullen ook wel jeugdbewegingen zijn waar het allemaal wat minder loopt, maar toen wij deze jeugdbeweging uitkozen, was het vanaf het begin duidelijk dat er die groep wel te vertrouwen was. Achtereenvolgens een studente geneeskunde (tot haar 25ste) en een politieagent (tot zijn 28ste) als groepsleider gehad. De groep trekt ook voldoende jongeren aan om in leiding te staan, wat volgens mij een belangrijk criterium is voor de veiligheid (mijn zoon heeft in leiding gestaan met 4 man voor een groep van 25 jongeren, alleen bij de JIN dit jaar (17 jarigen), waren ze maar met twee.

Ik denk wel dat het steeds moeilijker gaat zijn om die jeugdbewegingen in leven te houden. Helikopterouders zijn ook bij jeugdbewegingen een pest.
 
Zoals het hoort. Alhoewel, op die leeftijd durven ze ook wel eens heel de week niet van onderbroek gewisseld te zijn :rofl: :rofl: :rofl:
Wij halen morgen onze oudste (12) op van scoutskamp en veel vuile was zal die niet bij hebben, daar ben ik vrij zeker van.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Is naar de scouts gaan verplicht? Ik ben vroeger nooit bij de scouts / chiro geweest.
Maar als ik dit onderwerp lees, dan ben ik eerder de uitzondering op de regel. :tongue:


Ah toch nog iemand ..
Nope geen scouts of chiro.
Ik deed sport als hobby. 4 trainingen per week en meestal op zondag wedstrijd.


Mijn metekindje gaat naar de chiro, 9 jaar en bloeit daar ook helemaal open. Tot nu toe enkel goede ervaringen, ook met de kampen.
En de leiding van de chiro hier bij ons in de wijk is een halve crimineel, daar gaat mijn zoon later niet naar toe mogen van mij. 🤷

Bij mij op het werk zijn er een deel die elk jaar meegaan als kookouders. Die zuipen wel wat af daar elke avond, djeez. (De ouders he, en ook wel samen met sommige van de leiding dan)
 
Ik heb vroeger bij de Chiro gezeten en dat was echt verschrikkelijk. Een autoritaire leiding die de meest ongepaste straffen uitdeelden en pestgedrag stimuleerden.
Het was in mijn dorp ook een erg gesloten beweging. Jongensleiding hadden standaard relaties met de meisjesleiding, kregen kinderen die naar de chiro gingen en op hun beurt weer een relatie starten...

Ik hoor echter ook heel veel goede verhalen van mensen die bij een jeugdbeweging zaten, dus het hangt er gewoon maar vanaf waar je terecht komt. Het valt voor mij vooral op dat er maar weinig controle is over het handelen van de jeugdbewegingen en ze per dorp maar hun zin doen.
 
Ik heb een paar jeugdbewegingen geprobeerd als kind (vaak omdat er een vriendinnetje of nicht daar ook naartoe ging). Ik vond ze allemaal vreselijk 😂 Die verplichte groepsspelen, op kamp gaan/moeten, op kamp dan nog zo'n nachtspel terwijl ik gewoon wou slapen. Ik ben daar echt gewoon de persoon niet voor, als kind ook al niet. Ik las enorm graag en ik speelde wel buiten met mijn vriendinnen in de wijk, maar om zo verplicht in een groep van 20-30 kinderen één of anderen (in mijn ogen toen) dwaas spel te spelen? Amai, nee.

Het vieruurtje was wel tof.
 
Wij halen morgen onze oudste (12) op van scoutskamp en veel vuile was zal die niet bij hebben, daar ben ik vrij zeker van.
Correctie: alles was vuile was. Meneer had er niets anders op gevonden dan zijn linnenzak voor vuile was te gebruiken om alle stukken sjor-touw van het kamp in te verzamelen "want dat kan ooit nog wel eens van pas komen". En al zijn kleren, variërend van ongedragen tot biotoop-op-zijn-eigen had hij samen in een plastic zak gestopt. A ja, want dat touw moest in zijn valies.
 
Correctie: alles was vuile was. Meneer had er niets anders op gevonden dan zijn linnenzak voor vuile was te gebruiken om alle stukken sjor-touw van het kamp in te verzamelen "want dat kan ooit nog wel eens van pas komen". En al zijn kleren, variërend van ongedragen tot biotoop-op-zijn-eigen had hij samen in een plastic zak gestopt. A ja, want dat touw moest in zijn valies.
Volgens mij zal hij uitgroeien tot bondage liefhebber.
 
Het komt elke zomer in het nieuws, een ongeluk omdat ze ‘verkeerd’ wandelen, eentje kwijt na een dropping, … Mocht elk incident op een school in het nieuws komen met dezelfde sensatie, geen kat laat zijn kind nog schoollopen.
Zelf ben ik geen fan van het idee, kinderen onder leiding van in wezen kinderen en met die droppings of nachtspelen, liften, etc Die jeugdbewegingen lijken nog veertig jaar terug in de tijd te leven, niet dat het toen perse veiliger was, maar er zijn toch echt dingen die vandaag geen goed idee meer zijn. Maar er zijn dan wel weer duizenden kinderen die de tijd van hun leven hebben en daar goed mee zijn, zolang je een kind niet dwingt of verbiedt dan is het elk zijn meug imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Enkel maar positieve verhalen over de chiro hier.
Maar alles valt of staat met deftige leiding dat is zeker waar! En er is ook vaak alcohol misbruik volgens mij 😂 maar dat heb je op fuiven ook...
Bwa, zijn intentie was vooral om dat touw in brand te steken want dat brandt goed...
Volgens mij zal hij uitgroeien tot pyromaan.
 
Terug
Bovenaan