Wat mij dan weer stoort is dat elke keer je ergens online iemand iets ziet zeggen (hier, op fb,...) over dat ze een hond willen kopen dat er altijd mensen zijn die die persoon bijna een schuldgevoel willen aanpraten omdat ze er nog maar aan denken. Enkel adopteren mag, al de rest is schandalig.
Misschien wil die persoon niet het risico lopen om een mishandelde hond in huis te halen die gedragsproblemen kan vertonen. Misschien wil die persoon graag een hond die hij/zij van jongsaf kan zien opgroeien. De puppy fase is nu eenmaal een heel leuke fase, ik snap gerust dat mensen die niet willen missen. Ik inclusief.
Ja er zijn mensen die hun hond wegdoen zonder geldige reden, gewoon omdat ze die na 2 jaar beu zijn en hij plots niet meer zo schattig klein is. En die kunnen ze niet hard genoeg bestraffen, boetes geven of de factuur voor opvang, eten en zorg doorsturen tot het beestje geadopteerd is.
Misschien dat jij u een beetje aangesproken voelt omdat jij niet geadopteerd hebt? Er zijn zeker soms mensen die je willen guilttrippen op dat vlak maar als je wat hier gezegd werd al die kant vond uitgaan dan kan je toch tegen niet veel. Ik denk dat weinig mensen er iets op tegen hebben als je je hond bij een reputabele kweker koopt of zelf van een (sporadisch) nestje bij een particulier.
In dit geval zei
@Sylverscythe zelf eerst ga voor een gezond ras, of adopteer. Het is geen geheim dat veel rassen overkweekt zijn en daardoor medische problemen kunnen krijgen, zeker die met korte neus. Ook omdat de kost blijkbaar een punt was en dat is nu eenmaal goedkoper dan een rashond. Honden uit het asiel en zeker uit het buitenland zijn vaak nog taboe en hebben een reputatie van probleem bagage hond terwijl er genoeg zijn die geen of minimale problemen hebben. Niemand van ons zei dat hij moest adopteren en niet mocht kopen, wij wilden gewoon aantonen dat (buitenlandse) hondjes ook een (goede) optie (kunnen) zijn
En een puppy uit een nestje kan ook gedragsproblemen vertonen hoor (toegegeven, minder kans maar ik heb het al zien gebeuren en het lag niet aan de opvoeding van de eigenaars), net zoals dieren uit het asiel perfect ok kunnen zijn. Je moet natuurlijk doen wat je zelf wil (behalve ze uit de broodfok gaan halen natuurlijk, dan kom ik hier wel moeilijk doen

)
Trouwens, nu ik hier toch bezig ben. De reden die jullie (en veel mensen) vermelden is hond met een verleden = probleemhond. Dat is het cliche ook dus. Maar net zoals je een kweker moet researchen research je ook het asiel of de rescue waar je een hond vandaan zou halen. Die willen ook een goeie match tussen hond en baasje. Ik heb al klachten gezien van mensen die een hele vragenlijst moesten invullen om een hond te mogen adopteren of waarbij hun gewenste hond geweigerd werd. Ik heb honden gezien die permanent bij hun opvang blijven omdat die wel problemen hebben en ze niet verwachten dat die beter worden. Goeie asielen zullen zo goed als mogelijk het karakter van de hond inschatten terwijl die in hun bezit is, als ze denken dat het niet gaat lukken geven ze ze niet mee. Bepaalde honden kunnen niet met andere honden, dieren of kinderen, of hebben bijvoorbeeld verlatingsangst. Dat wordt erbij vermeld (trouwens dingen die ook bij niet adoptie honden voorkomen). Is dat foutloos? Natuurlijk niet, dieren blijven onvoorspelbaar. Maar het is precies of mensen denken dat een hond uit het asiel halen een balleke uit de grabbelton nemen is.
Ik ga nooit iemand zeggen wat ze moeten doen (behalve
@Tonerider hehe) maar ik wil gewoon van het idee af dat asielhonden bijna gegarandeerd moeilijk zijn. Het is gewoon niet zo.