Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fluvius 11 werkdagen geleden: brief in bus ... we gaan binnen 5 werkdagen aan de elektriek werken voor je deur (afijn en naast me voor de 2 huizen in opbouw dacht ik). Nog niemand gezien ...

Er staat nu een grote oplegtruck m'n straat te blokkeren, voor de chappe diezelfde huizen pal naast me, ganse dag denk ik :S
Dat moet allemaal niet meer aangevraagd worden blijkbaar vandaag, wijkagent zegt pertanks van wel!

Achteruit carport in gaat niet (zodat ik vlotter weg kan). Camion staat er stuk al voor .... en vooral uit m'n straat rijden kan enkel met veel gefoefel achteruit in 1 richting

Tijd dat deze zooi gedaan is ... De werf was op zich veelal ca va. Maar dat veelvuldig en met momenten halve dagen of ganse dagen je straat blokkeren zonder communicatie, grmbl.

Laatst bewerkt:
Huisgenoot die kwistig met water omgaat. Als em zijn tanden poetst verbruikt ie wellicht twee liter water op de één of andere manier. Soms, buiten zijn douches, wast hij zijn gezicht aan de lavabo waarbij hij de kraan nodeloos lang laat openstaan. Is er nu zoveel verschil in 5 keer water op uw gezicht spletsen tegenover dat 50 keer te doen. "Water kost niets" zegt ie dan.
Het is belachelijke verspilling hé, maar hij heeft wel een punt over die kost. Hier is het comfortarief (dus het "dure" tarief) 4 EUR/m³ als ik me niet vergis. 0.4 cent per liter dus. Dat is eigenlijk ook gewoon spotgoedkoop.

Hetzelfde met tegenwoordig een LED-lamp te laten branden, dat vermogen is misschien 4 of 6 Watt.

Ik ben opgevoed met dat allemaal doodzonde te vinden, en heb dan ook wat discussies gehad met mijn vrouw toen die hier kwam wonen (in Latijns-Amerika kost dat nog minder en kijkt men er ook niet naar). Toen we dan even een vriendin van haar opvingen was dat weer hetzelfde: die stond dan meer dan een half uur onder de douche of viel in slaap met het licht aan in haar kamer. Dat was wel een discussiepunt, ook al ging het uiteindelijk om een relatief kleine meerkost.

Waarom waren de ouders of de oppasser dat ze dit toe gelaten hebben?
Ze stonden erbij en keken ernaar (en ondertss de hulpdiensten bellen)? :confused:

Hoe durven ze!
Als ik hier in de buurt soms zie hoeveel vrijheid ouders hun jonge kinderen geven.

Onlangs nog op de brug. Een peuter hing al half over de reling (balustrade) van de brug boven de treinsporen en de moeder vond dat doodnormaal dat haar peuter niet te ver zou erover leunen.

Ik stond zelf dichter bij die peuter en ik durfde niet verder wandelen voor het geval hij nog meer zou overhellen.
Dan had ik hem nog wel te pakken gehad, maar de moeder stond zelf echt, gewoon te ver.

Waarom waren de ouders of de oppasser dat ze dit toe gelaten hebben?
Ze stonden erbij en keken ernaar (en ondertss de hulpdiensten bellen)? :confused:
Alsof de doorsnee mens kan inschatten wanneer ijs dik genoeg is om een bepaald gewicht te dragen?

Typisch is dat 1 of 2 het proberen en als hen dat lukt, er anderen volgen. Ook zij die een hoger gewicht hebben, dichter op elkaar spelen,...

Ik zie hier nergens een situatie waarin de meeste ouders zouden zeggen dat er stront aan de knikker is.
En "de ouders stonden erbij en keken ernaar" wat zou jij dan doen als het ijs het gewicht van een kind niet (meer?) Aan kan? Er toch nog op gaan?

Ik zie hier nergens een situatie waarin de meeste ouders zouden zeggen dat er stront aan de knikker is.
Ik heb geen kinderen, maar ik ben 100% zeker dat ik een van die mensen ben. Ik ben zo iemand die te beschermend zou zijn tov zijn kinderen toe. Sorry dat ik dat moet zeggen, maar ik ben wie ik ben.

Moest mijn kind (fictief momenteel) er doorzakken en overlijden, ik zou mijzelf ophangen denk ik.

Alsof de doorsnee mens kan inschatten wanneer ijs dik genoeg is om een bepaald gewicht te dragen?
Neen, daarom dat ik er nooit zou opwandelen, tenzij het officieel is vrijgegeven door instanties die het ijs gemeten hebben. Maar goed, zoals gezegd misschien ben ik in zo'n zaken van nature uit, zelf gewoon enorm sceptisch ingesteld en is dit bij de meeste mensen niet het geval.

Ik heb geen kinderen, maar ik ben 100% zeker dat ik een van die mensen ben. Ik ben zo iemand die te beschermend zou zijn tov zijn kinderen toe. Sorry dat ik dat moet zeggen, maar ik ben wie ik ben.

Dat ge impulsief dat ijs zou oplopen als ouder kan ik mij nog voorstellen, maar rationeel gezien heb je meer kans dat je nuttig bent door de hulpdiensten te bellen dan door zelf dood te gaan.

Dat ge impulsief dat ijs zou oplopen als ouder kan ik mij nog voorstellen, maar rationeel gezien heb je meer kans dat je nuttig bent door de hulpdiensten te bellen dan door zelf dood te gaan.
Ik vind dat niet.

Ik schat mijn kansen groter in op succes dan van een kind van 8 jaar oud. Ik schat tevens ook de kans groter op succes als ik er zelf achteraan ga, dan te wachten op de hulpdiensten. In zo'n situatie telt iedere seconde, de hulpdiensten komen sowieso te laat.

Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik vanaf de zijlijn heb staan wachten. Wetende dat er een kleine kans bestaat dat ik mijn eigen kind gered kon hebben. Ook al is die kans heel erg klein.

Ik vind dat niet.

Ik schat mijn kansen groter in op succes dan van een kind van 8 jaar oud. Ik schat tevens ook de kans groter op succes als ik er zelf achteraan ga, dan te wachten op de hulpdiensten. In zo'n situatie telt iedere seconde, de hulpdiensten komen sowieso te laat.

Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik vanaf de zijlijn heb staan wachten. Wetende dat er een kleine kans bestaat dat ik mijn eigen kind gered kon hebben. Ook al is die kans heel erg klein.
Maar dan nog is het slimmer om eerst de hulpdiensten te bellen vooraleer je er achter springt of op z'n minst te checken dat iemand anders dat effectief al aan het doen is.
Want als ge die kleine er effectief uit krijgt, is de kans reëel dat die het alsnog niet overleeft als die niet zo snel mogelijk de juiste zorgen krijgt. Dus op dat moment zouden de hulpdiensten al zo goed als ter plaatse moeten zijn.

Sommige firma's hebben een doorlopende vergunning en moeten dat dus inderdaad niet allemaal apart aanvragen
Ah zo, ja vergunning om voor de werf te staan, veelal is dat half op een 2 vaksbaan zodat verkeer en belangrijker noodverkeer(ambulance, brandweer) door kan.... Niet om ganse smalle straten te blokkeren halfweg zodat auto's die niet doorkunnen achteruit moeten en 2km om rijden. Daarvoor is signalisatie vereist die er niet is.

Ik doe straks wel een klapke als ze morgen ook komen, ze kunnen zeker 2-3m achteruit, want het is geen 10 tonner ofzo.... en dan kunnen autos voorbij via de verharde grote vooroprit van m'n overbuur en kan ik ook 2 kanten uit ...

Zo deden veel trucks het toch voorheen, maar altijd meestal laden en lossen dat. Dus niet zo lang.

Laatst bewerkt:
Maar dan nog is het slimmer om eerst de hulpdiensten te bellen vooraleer je er achter springt of op z'n minst te checken dat iemand anders dat effectief al aan het doen is.
Want als ge die kleine er effectief uit krijgt, is de kans reëel dat die het alsnog niet overleeft als die niet zo snel mogelijk de juiste zorgen krijgt. Dus op dat moment zouden de hulpdiensten al zo goed als ter plaatse moeten zijn.
Ja dat is wat anders. Ik had het puur op de discussie: wachten of zelf actie ondernemen.
Het leek me vanzelfsprekend dat wanneer je alleen bent, je de hulpdiensten belt voor je erin springt.

O ja, en ijzig kalm blijven.

Zal voor ieder persoon verschillen. Ik draag een gehoorapparaat dat niet waterbestendig is. Ben ook niet sociaal of een filantroop. Maar mocht ik een kind door het ijs zien zakken, zie ik mezelf niet aarzelen om dat kind ter hulp te snellen. Mocht het een volwassen persoon zijn daarentegen, dan weet ik minder goed hoe ik zou reageren. Maar een kind is nog onschuldig.

Maar in plaats van me af te vragen hoe ik zou reageren in zo'n situatie, hoop ik eerder dat ik nooit zo'n situatie ga tegenkomen.

@Mr. Anderson: I see what you did there gij droevaard. :unsure:

Het is belachelijke verspilling hé, maar hij heeft wel een punt over die kost. Hier is het comfortarief (dus het "dure" tarief) 4 EUR/m³ als ik me niet vergis. 0.4 cent per liter dus. Dat is eigenlijk ook gewoon spotgoedkoop.

Hetzelfde met tegenwoordig een LED-lamp te laten branden, dat vermogen is misschien 4 of 6 Watt.

Ik ben opgevoed met dat allemaal doodzonde te vinden, en heb dan ook wat discussies gehad met mijn vrouw toen die hier kwam wonen (in Latijns-Amerika kost dat nog minder en kijkt men er ook niet naar). Toen we dan even een vriendin van haar opvingen was dat weer hetzelfde: die stond dan meer dan een half uur onder de douche of viel in slaap met het licht aan in haar kamer. Dat was wel een discussiepunt, ook al ging het uiteindelijk om een relatief kleine meerkost.
Ugh, het gaat mij niet eens om de kostprijs van zo'n dingen. Het is gewoon textbook verspilling. En uiteindelijk tellen al die kleine beetje 'spotgoedkoop' toch nog altijd op.

Altijd heel makkelijk speculeren wanneer je nog nooit in een soortgelijke situatie hebt gezeten vooral.
"Mijn kind zou nooit..."
"Ik zou ongetwijfeld..."

Tja, studies genoeg die het tegendeel zeggen.
Ben jij nu aan het insinueren dat ik me op glad ijs begeef met mijn uitspraken?

Hoh, speculeren, ja. Maar je kent jezelf toch ook wel een beetje denk ik dan? Het omstander effect is hier niet echt van toepassing vind ik, als het om je eigen kind gaat.

Achter een ander kind zou ik uiteraard niet springen, zot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan