In 2019 had ik een reis geboekt om in mei 2020 naar Londen te gaan, met British Airways. So far so good.
Echter door de Covidcrisis was het in praktijk gewoon 100% onmogelijk om in mei te vertrekken. Helaas werd de vlucht zelf niet geannuleerd, deze ging gewoon door. Ik heb dan gevraagd voor een refund maar dit werd meermaals geweigerd, want de vlucht was niet geannuleerd dus in de redenering van de maatschappij kon ik gewoon vertrekken. Een week voor de vlucht (eind april), heb ik dan met tegenzin een e-voucher aanvaard, die ik dan kon gebruiken tem april 2022. Hiermee verloor ik blijkbaar wel het recht om deze in te ruilen voor cash. (Niet dat dit anders mogelijk geweest was)
Ik heb de voucher dan effectief gebruikt en een nieuwe reis geboekt voor september 2020. So far still good. Helaas een week voor we konden vertrekken annuleert de maatschappij ditmaal zelf de vlucht en de oorspronkelijk voucher werd door hen zelf vervangen door 'Future Travel Vouchers".
Deze vouchers waren niet refundable (in cash) en ik had mij daar al bij neergelegd. Vorig jaar heb ik dan proberen een vlucht te boeken, maar met zo'n type voucher kan je dit niet zelf herboeken, dit moet manueel gebeuren door de klantendienst. Die kreeg ik tot grote frustratie nooit te pakken dus we hebben dan maar besloten de reis meteen uit te stellen tot 2023. Ik kan die vouchers namelijk nog gebruiken tem september 2023.
Een tijdje geleden is er dan blijkbaar één of andere gerechterlijke uitspraak geweest en op een bepaald moment, heeft BA daarom plots besloten om 'Future Travel Vouchers' die zijn uitgereikt in de periode maart tem november 2020, 'uit goodwill' alsnog te refunden in cash.
(Dit staat nu ook letterlijk op hun website "We are cancelling Future Travel Vouchers issued against bookings made directly with us and providing a refund because we know there are some issues regarding the use of these vouchers.")
Ik heb BA dan hierover gecontacteerd, want ik heb toch liever mijn geld terug dan een beetje geforceerd nog op reis te gaan naar Londen (Ik heb er niet veel zin meer in), maar wat blijkt? Ik heb toch geen recht op een refund. Waarom? Volgens BA omdat mijn Future Travel Vouchers afkomstig zijn van een eerdere voucher die niet refundable is en het is die originele voucher die dan telt volgens BA. (Ondanks dat mijn tweede vlucht waarvoor ik die voucher gebruikte, dus wel gewoon door BA geannuleerd is). Kan je nog volgen? Right.
---
Al begrijp ik waarom ik geen refund krijg, dit is wel zo'n beetje de frustratie van de dag.
De FAQ pagina van Future Travel Voucher is ook gewoon vaag.
Future Travel Voucher refunds
+ het is erg frustrerend om binnen te geraken om uw vlucht alsnog te boeken
It is almost impossible to book a flight using a FTV
Echter door de Covidcrisis was het in praktijk gewoon 100% onmogelijk om in mei te vertrekken. Helaas werd de vlucht zelf niet geannuleerd, deze ging gewoon door. Ik heb dan gevraagd voor een refund maar dit werd meermaals geweigerd, want de vlucht was niet geannuleerd dus in de redenering van de maatschappij kon ik gewoon vertrekken. Een week voor de vlucht (eind april), heb ik dan met tegenzin een e-voucher aanvaard, die ik dan kon gebruiken tem april 2022. Hiermee verloor ik blijkbaar wel het recht om deze in te ruilen voor cash. (Niet dat dit anders mogelijk geweest was)
Ik heb de voucher dan effectief gebruikt en een nieuwe reis geboekt voor september 2020. So far still good. Helaas een week voor we konden vertrekken annuleert de maatschappij ditmaal zelf de vlucht en de oorspronkelijk voucher werd door hen zelf vervangen door 'Future Travel Vouchers".
Deze vouchers waren niet refundable (in cash) en ik had mij daar al bij neergelegd. Vorig jaar heb ik dan proberen een vlucht te boeken, maar met zo'n type voucher kan je dit niet zelf herboeken, dit moet manueel gebeuren door de klantendienst. Die kreeg ik tot grote frustratie nooit te pakken dus we hebben dan maar besloten de reis meteen uit te stellen tot 2023. Ik kan die vouchers namelijk nog gebruiken tem september 2023.Een tijdje geleden is er dan blijkbaar één of andere gerechterlijke uitspraak geweest en op een bepaald moment, heeft BA daarom plots besloten om 'Future Travel Vouchers' die zijn uitgereikt in de periode maart tem november 2020, 'uit goodwill' alsnog te refunden in cash.
(Dit staat nu ook letterlijk op hun website "We are cancelling Future Travel Vouchers issued against bookings made directly with us and providing a refund because we know there are some issues regarding the use of these vouchers.")
Ik heb BA dan hierover gecontacteerd, want ik heb toch liever mijn geld terug dan een beetje geforceerd nog op reis te gaan naar Londen (Ik heb er niet veel zin meer in), maar wat blijkt? Ik heb toch geen recht op een refund. Waarom? Volgens BA omdat mijn Future Travel Vouchers afkomstig zijn van een eerdere voucher die niet refundable is en het is die originele voucher die dan telt volgens BA. (Ondanks dat mijn tweede vlucht waarvoor ik die voucher gebruikte, dus wel gewoon door BA geannuleerd is). Kan je nog volgen? Right.

---
Al begrijp ik waarom ik geen refund krijg, dit is wel zo'n beetje de frustratie van de dag.
De FAQ pagina van Future Travel Voucher is ook gewoon vaag.
Future Travel Voucher refunds
+ het is erg frustrerend om binnen te geraken om uw vlucht alsnog te boeken
It is almost impossible to book a flight using a FTV
Laatst bewerkt:

)