Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf wil. Soms denk ik bv richting een ruim appartement, maar langs de andere kant zou ik het dan missen om een tuin ofzo te hebben voor de hond.
Ik weet zelfs niet wat mijn budget is, ik ben nog nooit bij de bank geweest ofzo daarvoor want ik hoor altijd dat je eerst al iets op het oog moet hebben vooraleer je langs kan gaan.
En als ik zo’n online hypotheek simulatie gebruik word ik helemaal depressief. Vaak kom ik dan uit bij een aankoopbudget van +- 190.000€, met +- 75.000€ eigen inbreng. En ik snap dat gewoon niet. Ik heb vrienden die een pak minder eigen middelen hadden ( +- 1/4 daarvan) en toch een hoger aankoopbudget hadden.
En als ik dan ga kijken voor dat budget vergaat de hoop mij helemaal. Want dan krijg je oude appartementen uit blokken van 75 jaar oud die de laatste 40 jaar niet meer vernieuwd zijn.
Nu ik moet toegeven dat ik met een gigantisch beperkte regio zit. Tessenderlo, en dan liefst rond het centrum of het gehucht waar ik nu woon. Dus ik weet dat ik het mezelf enorm moeilijk maak. Maar doet er niet vanaf dat ik het er toch moeilijk mee heb de laatste tijd.
Ik zou hier eens naar kijken :
Deze rustig gelegen woning bevindt zich op een perceel van 5a78ca. We betreden deze half open bebouwing via de inkomhal met gastentoilet, om zo verder te gaan naar de leefruimte. Grenzend aan de leefruimte vinden we de recent vernieuwde keuken terug. Achteraan vinden we een veranda waar het...
www.immoweb.be
Geen verbouwingen doen in functie van elektriciteit, water, vloeren, etc... dus je moet tevreden zijn met het uitzicht voorlopig. Vooral geld uittrekken in het begin om in te zetten op extra isolatie en de maatregelen die vermeld staan als verbeteringen voor het EPC.
Dat is dan iets wat perfect bewoonbaar is, betaalbaar voor u in de aanschaf. Qua ligging zou dat moeten meevallen. Natuurlijk is het geen nieuwbouw, maar je zit ook niet aan de prijs daarvan... Zorg gewoon dat je goed navraagt wat de verwarmingskosten ongeveer zijn op jaarbasis en zorg er zeker voor dat je dat geld altijd aan de kant hebt. Maar als je wat geld steekt in isolatie zou je dat al wat beter onder controle kunnen houden.
Dit is een alternatief, dat ook nog pas gezakt is in prijs :
Charmante woning met 3 slaapkamers en een leuk stadstuintje, nabij het centrum van Tessenderlo. De woonkamer loopt uit in de (vergunde) veranda die uitkijkt op de tuin. Naastliggend bevindt zich de eiken keuken, die zeer degelijk werd ingericht. Alle ramen in het huis zijn voorzien van dubbel...
www.immoweb.be
Maar zoals gezegd inzetten op isolatie en enkel dat. De rest moet je proberen om zo voorlopig te houden.
Gewoon het idee van het uitzicht voor nieuwbouw uit uw gedachten bannen voorlopig. En vooral kijken naar het potentieel op termijn waarbij je in het begin vooral focust op betaalbaarheid van het goed en mogelijkheid om gemakkelijk het dak zwaar te isoleren en vanbuiten bij te isoleren. Eventueel kijken of je bij de muur met de buren geen valse muur met een partywall kunt steken zonder dat dit te veel ruimte van die ruimtes wegsnoept.
Voor appartementen :
Ruim appartement (107m²) met drie slaapkamers en garage op wandelafstand van centrum Tessenderlo. Voor meer info (foto's, omschrijving, plan en virtueel bezoek) raadpleeg onze website: https://www.vastgoedservice.be/vgs4/pand_one.asp?Immo_ID=18093 , of neem telefonisch contact met ons op...
www.immoweb.be
Geld aan de kant houden om het dak op termijn samen met de andere eigenaren te kunnen isoleren, zelfde voor de ramen eventueel. Ook kijken of je ergens zonder veel miserie een airco kwijt kunt en dat er daar in het verleden geen stemming is geweest dat de anderen dat niet willen of toestaan. Ik heb vroeger in looi gewoond en dat was gewoon pokkewarm...
Aan u om te kijken of het gebrek aan een tuintje niet opvangbaar is via de grotere oppervlakte (100+m2 is al een groter appartement) en de andere accomodatie in de geburen.
Rest was niet al te denderend rekening houdende met uw stressors.
Sowieso zou ik gewoon eens met een brochure van een nieuwbouwappartement dat u aanstaat ingericht naar uw wenst eens naar de bank gaan om op basis daarvan uw mogelijkheden te bekijken. Ook al is het voor de show, maar dan heb je een beter idee waar je staat dan met die online tools.
De basisregel die men nogal aanneemt voor de afbetaling is dat je 1100€ netto overhoudt. De rest mag gaan naar de lening. Ik heb geen zicht op uw loon maar als je 2000€ netto zou verdienen (met MC) zou je een lening van +/-900€ aankunnen op 25 jaar tbv 200k€. vb
https://www.kbc.be/particulieren/nl/proces/wonen/woonproject-simuleren.html
Dit wil grofweg zeggen dat je kunt kijken naar een appartement aan te kopen tot 260k (maar dan heb je geen reserve meer) of 200k en dan heb je 50k reserve om bepaalde belangrijke werken uit te voeren. En 10k als bufferreserve. (bij 3% registratierechten). Een nieuwbouwappartement zou eventueel nog moeten lukken indien onder 6% BTW. Bij 21% BTW mag je het eerder vergeten...
De bovenstaande opties zijn dan mogelijk. Al verschoot ik mij wel een beetje over de rente die uit zo'n simulatietool kwam aangezien men daar al sprak voor iemand met 75k eigen inbreng (en brandverzekering, etc allemaal bij de bank) over een Rentevoet van 2,45 % en dus een JKP van 3,30.
Op 20 jaar ga je u bij dat loon in mijn ogen wat te beperkt zetten. Dus zal eerder een lening zijn van 25j. Indien je dan op termijn nog eens een loonsverhoging in zicht hebt, dan is zoiets een haalbare kaart. Maar je het gaat echt niet evident zijn om even te zeggen van ik gooi eventjes 150k in een renovatie. Die heb je gewoon niet. En op termijn als je geen loonsverhogingen in zicht hebt, zal dat er ook niet snel komen.
Maar dat zou mogelijk moeten zijn. Niet eenvoudig. Maar mogelijk. Op uw eentje wel te verstaan. En als je dan bekijkt wat je ook koopt (een huis voor een gezin eigenlijk

of een appartement met 3 slaapkamers vb, dan is dat ook niet echt benepen wat ik van de hedendaagse nieuwbouwappartementen toch wel een beetje vind).
Zo'n 3 slaapkamersappartement geeft ook de mogelijkheid om op termijn aan gezinsuitbreiding te doen, of een thuiswerkbureau te voorzien. Wat toch ook al redelijk als luxe kan gezien worden als alleenstaande

.
Kortom, looi is nog niet bij de belachelijke prijzen. Er zijn nog wel wat mogelijkheden daar

. Maar denken dat je de competitie kunt aangaan voor nieuwbouwwoningen... daar moet je dan ofwel belachelijk grootte aan eigen vermogen hebben (en 75k is mooi, maar ik spreek dan eerder over 150 - 200k+) of toch minstens uitzicht op duidelijke baremastijgingen (zodanig dat het wat gemakkelijker is om die buffer terug op te bouwen op termijn en u wat ademruimte te geven). Als je dan richting 2500 - 2700e netto kunt gaan op 12j of zo, dan helpt u dat serieus bij dat 20 - 25jarige zwaard van damocles dat boven u hangt

.
Maar zoals gezegd, ik zou zeker proberen aan te dringen op eens langs de bank te gaan. Desnoods met een appartement/woning waar je twijfels over hebt of dat nog niet concreet is. Meestal krijg je daar toch nog iets betere aanbiedingen dan met zo'n online tool.