Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien is het hospitaal de enigste plaats waar uw vriend komt met voldoende vrouwen om dat een haalbare kaart te maken?

Redelijk wat verpleegsterkes in het ziekenhuis hé?
En uiteindelijk moet ze lang genoeg op dat nageltje kloppen dat die met de zoveelste ruzzie haar misschien wel eens gelijk geeft.
Meneer Squid weet dat als het elders beter is, hij het mag gaan proberen (ik bedoel geen open relatie é, ik bedoel dat ie dan maar tert) Ik hou hem niet gevangen. Wij maken ook eigenlijk geen ruzie.

Wat een absolute kloteperiode om een woonst/appartement te zoeken. Ofwel is het zo nieuw dat het niet te betalen is, is het een betaalbaar huis dan is er veel werk terwijl de kosten voor materiaal door het dak gaan, is het een betaalbaar appartement dan heeft het garantie een triestig balkon van 2x2, dan heb je nog de rentes die omhoog gaan, etc. Ik word er elke keer zo neerslachtig van als ik iets probeer te zoeken.

Laatst bewerkt:
Wat een absolute kloteperiode om een woonst/appartement te zoeken. Ofwel is het zo nieuw dat het niet te betalen is, is het een betaalbaar huis dan is er veel werk terwijl de kosten voor materiaal door het dak gaan, is het een betaalbaar appartement dan heeft het garantie een triestig balkon van 2x2, dan heb je nog de rentes die omhoog gaan, etc. Ik word er elke keer zo neerslachtig van als ik iets probeer te zoeken.
Je mag altijd aan ons doorgeven waar/wat je zoekt en voor welk budget. Ik bedoel, het kan idd deprimerend zijn steeds zelf te zoeken en wij kunnen zeker ook eens kijken. Frisse ogen en al?

Je mag altijd aan ons doorgeven waar/wat je zoekt en voor welk budget. Ik bedoel, het kan idd deprimerend zijn steeds zelf te zoeken en wij kunnen zeker ook eens kijken. Frisse ogen en al?
Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf wil. Soms denk ik bv richting een ruim appartement, maar langs de andere kant zou ik het dan missen om een tuin ofzo te hebben voor de hond.

Ik weet zelfs niet wat mijn budget is, ik ben nog nooit bij de bank geweest ofzo daarvoor want ik hoor altijd dat je eerst al iets op het oog moet hebben vooraleer je langs kan gaan.

En als ik zo’n online hypotheek simulatie gebruik word ik helemaal depressief. Vaak kom ik dan uit bij een aankoopbudget van +- 190.000€, met +- 75.000€ eigen inbreng. En ik snap dat gewoon niet. Ik heb vrienden die een pak minder eigen middelen hadden ( +- 1/4 daarvan) en toch een hoger aankoopbudget hadden.

En als ik dan ga kijken voor dat budget vergaat de hoop mij helemaal. Want dan krijg je oude appartementen uit blokken van 75 jaar oud die de laatste 40 jaar niet meer vernieuwd zijn.

Nu ik moet toegeven dat ik met een gigantisch beperkte regio zit. Tessenderlo, en dan liefst rond het centrum of het gehucht waar ik nu woon. Dus ik weet dat ik het mezelf enorm moeilijk maak. Maar doet er niet vanaf dat ik het er toch moeilijk mee heb de laatste tijd.

Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf wil. Soms denk ik bv richting een ruim appartement, maar langs de andere kant zou ik het dan missen om een tuin ofzo te hebben voor de hond.

Ik weet zelfs niet wat mijn budget is, ik ben nog nooit bij de bank geweest ofzo daarvoor want ik hoor altijd dat je eerst al iets op het oog moet hebben vooraleer je langs kan gaan.

En als ik zo’n online hypotheek simulatie gebruik word ik helemaal depressief. Vaak kom ik dan uit bij een aankoopbudget van +- 190.000€, met +- 75.000€ eigen inbreng. En ik snap dat gewoon niet. Ik heb vrienden die een pak minder eigen middelen hadden ( +- 1/4 daarvan) en toch een hoger aankoopbudget hadden.

En als ik dan ga kijken voor dat budget vergaat de hoop mij helemaal. Want dan krijg je oude appartementen uit blokken van 75 jaar oud die de laatste 40 jaar niet meer vernieuwd zijn.

Nu ik moet toegeven dat ik met een gigantisch beperkte regio zit. Tessenderlo, en dan liefst rond het centrum of het gehucht waar ik nu woon. Dus ik weet dat ik het mezelf enorm moeilijk maak. Maar doet er niet vanaf dat ik het er toch moeilijk mee heb de laatste tijd.
Ik zou toch eens naar uw huisbank gaan en aandringen op een gesprek om toch maar uw budget te kunnen bepalen. Zo lang je dat niet weet kan je toch moeilijk weten in welke richting je moet zoeken he.

Wat Nestorius zegt. Je hebt nu muizenissen zonder eigenlijk reden, eens je weet wat effectief kan dan zal het nog moeilijk zijn maar toch met beetje grenzen.

Bij mij waren die online simulaties toch verre van correct qua max leenbedrag, in de bank zelf lag dat bedrag tienduizenden euro's hoger zonder de gewenste maandelijkse afbetaling te verhogen.
Om u wat moed te geven. :p

Ik zou hier eens naar kijken :

Geen verbouwingen doen in functie van elektriciteit, water, vloeren, etc... dus je moet tevreden zijn met het uitzicht voorlopig. Vooral geld uittrekken in het begin om in te zetten op extra isolatie en de maatregelen die vermeld staan als verbeteringen voor het EPC.
Dat is dan iets wat perfect bewoonbaar is, betaalbaar voor u in de aanschaf. Qua ligging zou dat moeten meevallen. Natuurlijk is het geen nieuwbouw, maar je zit ook niet aan de prijs daarvan... Zorg gewoon dat je goed navraagt wat de verwarmingskosten ongeveer zijn op jaarbasis en zorg er zeker voor dat je dat geld altijd aan de kant hebt. Maar als je wat geld steekt in isolatie zou je dat al wat beter onder controle kunnen houden.

Dit is een alternatief, dat ook nog pas gezakt is in prijs :
Maar zoals gezegd inzetten op isolatie en enkel dat. De rest moet je proberen om zo voorlopig te houden.

Gewoon het idee van het uitzicht voor nieuwbouw uit uw gedachten bannen voorlopig. En vooral kijken naar het potentieel op termijn waarbij je in het begin vooral focust op betaalbaarheid van het goed en mogelijkheid om gemakkelijk het dak zwaar te isoleren en vanbuiten bij te isoleren. Eventueel kijken of je bij de muur met de buren geen valse muur met een partywall kunt steken zonder dat dit te veel ruimte van die ruimtes wegsnoept.

Voor appartementen :

Geld aan de kant houden om het dak op termijn samen met de andere eigenaren te kunnen isoleren, zelfde voor de ramen eventueel. Ook kijken of je ergens zonder veel miserie een airco kwijt kunt en dat er daar in het verleden geen stemming is geweest dat de anderen dat niet willen of toestaan. Ik heb vroeger in looi gewoond en dat was gewoon pokkewarm...
Aan u om te kijken of het gebrek aan een tuintje niet opvangbaar is via de grotere oppervlakte (100+m2 is al een groter appartement) en de andere accomodatie in de geburen.

Rest was niet al te denderend rekening houdende met uw stressors.

Sowieso zou ik gewoon eens met een brochure van een nieuwbouwappartement dat u aanstaat ingericht naar uw wenst eens naar de bank gaan om op basis daarvan uw mogelijkheden te bekijken. Ook al is het voor de show, maar dan heb je een beter idee waar je staat dan met die online tools.

De basisregel die men nogal aanneemt voor de afbetaling is dat je 1100€ netto overhoudt. De rest mag gaan naar de lening. Ik heb geen zicht op uw loon maar als je 2000€ netto zou verdienen (met MC) zou je een lening van +/-900€ aankunnen op 25 jaar tbv 200k€. vb https://www.kbc.be/particulieren/nl/proces/wonen/woonproject-simuleren.html

Dit wil grofweg zeggen dat je kunt kijken naar een appartement aan te kopen tot 260k (maar dan heb je geen reserve meer) of 200k en dan heb je 50k reserve om bepaalde belangrijke werken uit te voeren. En 10k als bufferreserve. (bij 3% registratierechten). Een nieuwbouwappartement zou eventueel nog moeten lukken indien onder 6% BTW. Bij 21% BTW mag je het eerder vergeten...

De bovenstaande opties zijn dan mogelijk. Al verschoot ik mij wel een beetje over de rente die uit zo'n simulatietool kwam aangezien men daar al sprak voor iemand met 75k eigen inbreng (en brandverzekering, etc allemaal bij de bank) over een Rentevoet van 2,45 % en dus een JKP van 3,30.
Op 20 jaar ga je u bij dat loon in mijn ogen wat te beperkt zetten. Dus zal eerder een lening zijn van 25j. Indien je dan op termijn nog eens een loonsverhoging in zicht hebt, dan is zoiets een haalbare kaart. Maar je het gaat echt niet evident zijn om even te zeggen van ik gooi eventjes 150k in een renovatie. Die heb je gewoon niet. En op termijn als je geen loonsverhogingen in zicht hebt, zal dat er ook niet snel komen.

Maar dat zou mogelijk moeten zijn. Niet eenvoudig. Maar mogelijk. Op uw eentje wel te verstaan. En als je dan bekijkt wat je ook koopt (een huis voor een gezin eigenlijk ;) of een appartement met 3 slaapkamers vb, dan is dat ook niet echt benepen wat ik van de hedendaagse nieuwbouwappartementen toch wel een beetje vind).
Zo'n 3 slaapkamersappartement geeft ook de mogelijkheid om op termijn aan gezinsuitbreiding te doen, of een thuiswerkbureau te voorzien. Wat toch ook al redelijk als luxe kan gezien worden als alleenstaande ;).

Kortom, looi is nog niet bij de belachelijke prijzen. Er zijn nog wel wat mogelijkheden daar ;). Maar denken dat je de competitie kunt aangaan voor nieuwbouwwoningen... daar moet je dan ofwel belachelijk grootte aan eigen vermogen hebben (en 75k is mooi, maar ik spreek dan eerder over 150 - 200k+) of toch minstens uitzicht op duidelijke baremastijgingen (zodanig dat het wat gemakkelijker is om die buffer terug op te bouwen op termijn en u wat ademruimte te geven). Als je dan richting 2500 - 2700e netto kunt gaan op 12j of zo, dan helpt u dat serieus bij dat 20 - 25jarige zwaard van damocles dat boven u hangt ;).

Maar zoals gezegd, ik zou zeker proberen aan te dringen op eens langs de bank te gaan. Desnoods met een appartement/woning waar je twijfels over hebt of dat nog niet concreet is. Meestal krijg je daar toch nog iets betere aanbiedingen dan met zo'n online tool.

Wij hadden deze maand gratis Streamz omwille van eerdere internetproblemen, maar nu heeft onze pa blijkbaar vandaag gebeld dat ze dat al mogen deactiveren. :unsure: Ik wou daar één serie op kijken die ik bijna uit had, ezel.

Fucking sluikstorters. 😡
Just overkop gegaan met mijne velo, omdat er een drankblikje kwam vast te zitten tussen mijn voorwiel en het spatbord. Gevolg voorwiel blokkeerd plots, men gat ( van de velo veert omhoog en ik vlieg over het stuur.

Achterbakse buren hebben. Paar voorbeelden:

1) Vorige winter moest er een gemeenschappelijke weg heraangelegd worden wegens een grondverzakking. Daar was dus een vrij grote gat in de weg, met een diameter van 1 meter en diepte van 1 meter. Dat is een private domein die door 8 buren gemeenschappelijk gebruikt wordt om auto’s te parkeren. Destijds hadden wij geen auto dus die verzakking in de weg had totaal geen effect op ons. Maar wij zagen elke dag onze buren met hun auto’s omheen dat gat rijden en parkeren. En het gat werd groter en groter bij elke regenval. Als het dan werd aangehaald tijdens een gesprek met een van de buren, dan kreeg ik een antwoord dat iets in de aard was van “ah ja, dat is echt gevaarlijk, er zou iets aan gedaan moeten worden.” En daar bleef het ook bij. Niemand die iets ondernam. Geen enkele initiatief.

Twee maanden lang heeft het geduurd. Maar nadien was ik het beu om te zien en ben ik, als buur zonder auto, gaan aankloppen bij iedereen aan hun deur om de situatie uit te leggen (alsof er uitleg nodig was?) en te zeggen dat er een aannemer opgezocht en aangesteld dient te worden. Ik heb voorgesteld dat ik het kan doen, maar dat de rekening gedeeld wordt door iedereen. Sommige buren die ik niet zo vaak zie en eigenlijk niet ken, reageren “ah ja, doe maar… stuur ons nadien de details en wij zullen het bekijken.”

Toen heb ik beseft wat voor achterbakse en luie mensen dat waren. Allemaal hetzelfde. Zolang zij met hun auto’s die weg nog kunnen oprijden zonder te verongelukken, zullen zij het doen zonder in te grijpen. Want het is hopen dat iemand het wel zal oplossen zeker…

2) Als er iets gedaan moet worden, dan is er dus geen teken van leven. Maar als er geroddeld kan worden of gespioneerd worden, dan zijn ze er als eersten. Onlangs was ik aan het discussiëren met m’n zus aan de voordeur, en we waren het oneens over iets. Uiteindelijk, no big deal. Discussie was ook normaal gevoerd zonder lawaai ofzo. Mijn zus vertrekt. En juist daarna komt mijn buur uit z’n huis en gaat die zogezegd zijn brievenbus leegmaken, en komt hij “per toeval” mij tegen en slaat hij een babbeltje van “hey hoe gaat het, lang geleden”. En dat soort zaken zijn al meerdere keren gebeurd. Als ik bijvoorbeeld iets nieuws ben gaan kopen of boodschappen ben gaan doen, komt m’n buur “toevallig” buiten z’n huis wanneer ik aan m’n deur sta om het open te doen en de spullen binnen te brengen. Die wilt dus gewoon zien wat ik nieuw heb gekocht. Echt geen normale mensen.

Klopt absoluut niet! Het jaar voor ik kocht had ik al mijn bankenronde bij een 3tal banken gedaan met de boodschap: ik ben aan het zoeken, wat hebben jullie te bieden?
Wacht, dus jij denkt dat je onder de 200k maar kan kopen, eigen inbreng inclusief?!
Dus notariskosten, registratierechten, hypothecair mandaat etc er al af met +- 50k eigen inbreng dus dat je maar 140k kan lenen?
Dan moet je dringend de ronde gaan doen! 😉
Op 25j was er maar 1 bank (Crelan) die zei dat ik 1100 euro over moest houden. Bij de rest volstond 1000 euro. En dat is exclusief extralegale voordelen.
Leef je daar royaal en ruim mee? Nee. Kom je daar mee toe? Absoluut!

Hier ook al klaarwakker sinds half 4 en geen oog meer kunnen dichtdoen. Hopelijk kan je vandaag nog wat rusten...

Zit er niet in, waardoor ik vanavond al zeker voor middernacht in slaap ga vallen in de sofa of mijn computerstoel, waardoor ik wéér vroeg in de ochtend wakker ga worden, and so we enter a most vicious circle. :crazy:

Zit er niet in, waardoor ik vanavond al zeker voor middernacht in slaap ga vallen in de sofa of mijn computerstoel, waardoor ik wéér vroeg in de ochtend wakker ga worden, and so we enter a most vicious circle. :crazy:
Voor middernacht in je bed kruipen lijkt me bij slapeloosheid een stuk beter dan klagen dat je in slaap valt in een zetel of op een stoel. Je slaapkwaliteit verzorgen helpt tegen slapeloosheid.

Voor middernacht in je bed kruipen lijkt me bij slapeloosheid een stuk beter dan klagen dat je in slaap valt in een zetel of op een stoel. Je slaapkwaliteit verzorgen helpt tegen slapeloosheid.
Maar als ik dat doe kan ik me er niet meer over ergeren, wat op zijn beurt dan wéér een ergernis is. :sop:

die simulaties zijn ook dat maar. simulaties. ga eens echt klappen met de bank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan