Ik was ook aan de spreekbeurten van vroeger aan het denken. "Stel je even kort voor" --> "Mijn naam is X en ik kom uit BrusSEEL, ik eet graag steak met frietJEES, ik heb thuis een kat en een hondJEE."Ik denk dat je het hebt over upspeak, maar dat bestaat evengoed in het Nederlands. https://en.wikipedia.org/wiki/High_rising_terminal
Ook wel de spreekbeurtintonatie genoemd. En da's niet eigen aan de streek rond de zee, maar aan onervaren sprekers.

Al zo'n zaken zoals textiel stinken als die traag drogen hé, en dan nog in een afgesloten ruimte, waarschijnlijk ook goed voor de groei van bacteriën. Leg dat liever buiten zodat het snel droogt en er circulatie is.Allee, ik dacht ook weer ff dat ik Tante Kaat was.
Onze mat begon redelijk wat te ruiken (met de hond) enzo. Nu, het was nog OK maar toch. Ik had van de week wat tijd en dacht van die mat, die ongeveer 2*2 meter is, in het bad wat af te spoelen met wasmiddel en mijn matborstel die ik voor de auto matjes gebruik.
Toch redelijk wat tijd ingestoken en natuurlijk is dat ding veel te groot om dat te doen zonder bijna te verongelukken. De mat is nu al 3 dagen aan het drogen en ze stinkt nu gigantisch.
Heb ze in de berging gelegd en het moment ge de deur open doet komt die stank u tegemoet.

En door dat vol schema ben ik nog eens moe op de dagen dat ik geen les heb dus is de kans groot dat ik achter de pc zit op de dagen dat ik vrij ben.