Veel sterkte, ook moedig dat je daar zo bij gebleven bent op dat moment.
Mijn ma heeft hetzelfde met haar vader gedaan en ik weet dat dat voor veel mensen niet zo gemakkelijk is.
Mooi dat ze die laatste momenten niet alleen is moeten zijn maar dat er iemand die ze graag zag bij haar was. Ook al zal ze dat misschien niet (helemaal) bewust mogen hebben meegemaakt, zeker in deze tijden is het wel een zegen dat je dat kon doen.
Als ik de laatste 10 jaar van haar leven samenvat, is ze er fysiek wel enorm op achteruit gegaan.
Gaande van een vrouw met obesitas (ma genre +110-120Kg) naar iemand die volgens mij amper 50Kg woog. Op een gegeven moment wou ze vermageren omdat ze zich te dik voelde. Toen is het bergaf gegaan.
Op die 10 jaar is ze enkele keren in huis gevallen waarvan 1x zelfs een hele nacht op de grond lag. Daarna is ze met een rollator beginnen stappen. Dat vond ze zelfs niet erg. Ze vond het zelfs "cool" dat er een licht op zat..."dan kan ik zelfs 's nachts over straat wandelen" lol
De laatste jaren at ze niet veel meer. Mijn nonkel woonde juist naast haar en bracht haar altijd een portie eten. Wanneer ik op bezoek ging en vroeg of ze goed gegeten had, was het antwoord "Jaja, kheb een kiwi en een yoghurtje gegeten"..uiteraard echt niet voldoende. Ik ben zelfs één keer met haar alleen op restaurant geweest. En van een normale portie, kon ze amper 1/3de eten.
Na een tijd kreeg ze een verzakking van haar baarmoeder en begon ze incontinent te worden. Ge merkte het ook altijd als ge bij haar thuis kwam. een deel van haar huis stonk gewoon super hard naar de urine. ==> Hierop heeft ze thuisverpleging aangevraagd..ging goed voor 1-2 jaar. En vorig jaar zouden mijn nonkel (aka de buur van mijn oma) op verlof gaan en wouden haar niet alleen thuislaten, dus hadden ze een maand in het rusthuis geboekt. Eigenlijk was dit meer bij wijze van test, om te zien wat ze ervan zou vinden. Na die maand vroegen ze haar wat ze ervan vond, ze zei dat het oké was..maar tegen mij zei ze letterlijk "Ja bon, het is hier nu niet zo plezant hé. Oké ja ik word hier wel beter verzorgd door de verpleging en als er iets is, zijn ze er direct bij...maar ik zit hier tussen oude mensen en voel me hier oud en nutteloos. Maar bon...als ik hier zit, moeten mijn zonen zich niet meer ontfermen over mij en zijn ze gerust"
De laatste maanden had ze soms minder heldere momenten. Momenten waar ze niet snapte wat mensen bedoelden. Als ik haar belde was ze ook redelijk kort, vaak duurden gesprekken nooit langer dan 5 minuten, terwijl het vroeger vaak 15-20min kon duren. Vaak zei ze "ja de verpleging komt, kga afleggen eh"

Ze belde mijn vader onlangs om te vragen waar hij bleef, aangezien het al zo laat was.. bleek het woensdag te zijn en bezoek was enkel op zondag mogelijk. Dus ze had ook geen tijdsbesef meer.
En als hij dan op bezoek kwam, wou ze al na 15 minuten vertrekken, want ze "moest zich klaarmaken omdat ze bijna ging eten"..terwijl het nog zeker 1.5u zou duren vooralleer ze zou eten.
De laatste gesprekken dat ik met haar had, zei ze wel soms dat ze eigenlijk op de dood zat te wachten. Ze voelde zichzelf wat als "last van de maatschappij", ook al ontkende ik dat. Nuja, denk dat het ook vooral met corona had te maken. Ge ziet daar tussen de mensen..maar ge ziet uw eigen familie amper.
Ach, er waren ook grappige momenten

. De keren dat ze zei "Seg, ik hoor ulle amper door mijne gsm eh..volgens mij is die kapot". Mijn broer belde die dan..klapte ze haar gsm open en hield die gewoon voor haar gezicht ipv aan haar oor (gsm stond niet op speaker voor de duidelijkheid) "zie, ik hoor da dus ni eh".
Was een telefoon die ze al lang had en ze wist precies niet meer dat ge die aan uw oor moest houden

. Ze was verwonderd dat ge het aan uw oor moest plaatsen

.