Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toneriders kookavonturen episode 27
Tonerider besluit spaghetti te eten met ballen in tomatensaus en wat groenten uit den diepvries.
Niet te ingewikkeld dus wat kan er mis gaan?
Allereerst doet hij zijn spaghetti in het kokend water en besluit dan naar de diepvries in een andere kamer te gaan voor zijn groenten. Tonerider keert terug en was natuurlijk vergeten dat spaghetti bij hem altijd overkookt en ook nu weer was het van dat. Goed gedaan, Tonerider. Klap maar in de handjes.

Na zes minuten gaat het alarm af en is de spaghetti klaar. Tonerider heeft een ijzeren gietkom met gaatjes, maar niet genoeg plek in zijn pompbak, dus besluit hij de kom gewoon met een hand vast te houden en met de andere de spaghetti af te gieten. Want Tonerider is zowel sterk genoeg om dat te doen als slim genoeg om een kookpan te gebruiken met een steel aan . Toch is Tonerider niet zo slim als hij denkt, want om de gietkom recht te kunnen houden moet hij enkele van zijn vingers aan de zijkant van de gietkom plaatsen. En geweldig als hij is, moet het ook vooruit gaan. Niemand heeft tijd om lang te koken en dus giet hij met een rotvaart al het water in de gietkom met gaatjes. Gaatjes die zich ook aan de zijkant bevinden en dat was hij even vergeten. Goed gedaan Tonerider, geen koude handjes meer want je hebt er net kokend water over gegoten. Bravo voor Tonerider, de superkok.
Flinke Tonerider, oefening baart kunst :unsure:

Tonerider besluit spaghetti te eten met ballen in tomatensaus en wat groenten uit den diepvries.
Allereerst doet hij zijn spaghetti in het kokend water en besluit dan naar de diepvries in een andere kamer te gaan voor zijn groenten. Tonerider keert terug en was natuurlijk vergeten dat spaghetti bij hem altijd overkookt en ook nu weer was het van dat. Goed gedaan, Tonerider. Klap maar in de handjes.

Na zes minuten gaat het alarm af en is de spaghetti klaar. Tonerider heeft een ijzeren gietkom met gaatjes, maar niet genoeg plek in zijn pompbak, dus besluit hij de kom gewoon met een hand vast te houden en met de andere de spaghetti af te gieten. Want Tonerider is zowel sterk genoeg om dat te doen als slim genoeg om een kookpan te gebruiken met een steel aan . Toch is Tonerider niet zo slim als hij denkt, want om de gietkom recht te kunnen houden moet hij enkele van zijn vingers aan de zijkant van de gietkom plaatsen. En geweldig als hij is, moet het ook vooruit gaan. Niemand heeft tijd om lang te koken en dus giet hij met een rotvaart al het water in de gietkom met gaatjes. Gaatjes die zich ook aan de zijkant bevinden en dat was hij even vergeten. Goed gedaan Tonerider, geen koude handjes meer want je hebt er net kokend water over gegoten. Bravo voor Tonerider, de superkok.
Een mens zou voor minder alles in een airfryer steken. :unsure:

En nu de tips om ervoor te zorgen dat dat overkoken in de toekomst niet meer gebeurd.
1. Een houten lepel op de kookpot leggen zou helpen.
2. Wat we hier ook altijd doen, een klontje boter in het water

Zie maar weinig tot geen zaken die de cheques aanvaarden ( groene kleur) als ik mijn locatie ingeef tot 25 km omtrek.
Ik zie hier nu 200+ zaken staan die ze aanvaarden in mijn buurt, en ik woon in een boerendorp. T'is ondertussen wel december 2021 dus ik vermoed dat véél zaken dit ondertussen als betaalmiddel hebben aangenomen?

Want begin dit jaar hoorde ik mensen inderdaad klagen dat ze nergens aanvaard werden. Maar nu kan ik ze zelfs kwijt in de Delhaize en de Carrefour. (volgens de site)

Wij krijgen volgend jaar namelijk consumptiechecks (coronapremie) van 250€ omdat onze firma het afgelopen jaar, het goed gedaan heeft.

Laatst bewerkt:
Dieptrieste getuigenis van een oud-leerkracht van mij, op een ASO-jezuïetencollege nota bene.
Vandaag hield ik toezicht tijdens een examen voor fysica. Eén van de leerlingen vroeg plotseling wat het woord "ravijn" betekende. Kennelijk stond dat in de opgave van een vraagstuk. Ik antwoordde: "Kloof." Voor de leerling was het nog niet duidelijk. Terwijl ik naar synoniemen zocht, maakte ik ook gebaren. "Een put?" "Ja," antwoordde ik, "een diepe put, steil - een afgrond!"

Wie denkt dat zulke taalarmoede uitzonderlijk is, beseft niet waarmee we in het onderwijs te maken krijgen. Begrijpend lezen is al langer problematisch bij ons, zoals ook internationaal onderzoek aantoont. Dat is om meerdere redenen zorgwekkend. Genuanceerd kunnen denken en redeneren begint bij taal, om maar iets te noemen.

Onze leerlingen valt alleszins niet te verwijten dat ze opgroeien in een samenleving die onderwijs niet belangrijk genoeg vindt. De "kosten" daarvan mag je niet onderschatten. Ongelijkheid neemt bijvoorbeeld toe. Wie de financiële middelen heeft, kan de eigen kroost lang genoeg laten studeren. Gaandeweg wordt dan leerachterstand weggewerkt. Die ontstaat meer en meer omdat leerkrachten en hun lessen als "quantité négligeable" worden beschouwd. Dat wreekt zich natuurlijk op termijn. Referentiekaders bouw je niet zomaar eventjes op. De obsessie met wat onmiddellijk nuttig of nodig lijkt, heeft een averechts effect. De minimalist leert uiteindelijk ook niet wat "nodig" is.

Wie de financiële middelen niet heeft, maar de maatschappelijke mentaliteit overneemt die onderwijs niet echt belangrijk vindt, kan de inhaalbeweging dikwijls niet meer maken. En dan is er nog niets gezegd over de kosten die ontstaan als studenten dubbel zo lang over een studierichting doen, en die op een of andere manier toch worden doorgerekend aan de belastingbetaler.

"Jonge mensen zijn mondiger en kritischer geworden." Dat hoor je geregeld, maar is dat ook zo? Hoe kritisch kan je zijn als je de taal verliest om je gedachten vorm te geven? Of hoe kan je voor jezelf opkomen als je niet meer kan uitdrukken wie je bent - tenzij je de trendy identiteit aanneemt die "influencers" je influisteren?

Onlangs was ik getuige van een workshop. Onze leerlingen (zesde middelbaar, aso) moesten zichzelf en klasgenoten karaktereigenschappen toedichten. Een grote meerderheid (jawel!) begreep de betekenis niet van termen als lichtgeraakt, scherpzinnig, inschikkelijk, hartstochtelijk, assertief, altruïstisch, enzovoort. Ook termen als blinde vlek en weerzinwekkend waren problematisch.

Wekt het dan nog verbazing dat iemand van hen vraagt naar de betekenis van het woord "ravijn"? Uiteraard niet. In ieder geval staan we wat onderwijs betreft voor de nodige uitdagingen. Staan we voor een ravijn? Laten we bruggen bouwen, waarvan één pijler zich alvast thuis bevindt. Het onderwijs alleen kan niet alles oplossen.

Tijdelijke leasewagen ontvangen omdat de mijne einde lease was. Een van de banden heeft een serieuze kap tot op het karkas vd band, dus ik ga naar de bandencentrale om die te laten vervangen.

- Oei meneer die wagen wordt niet herkend in het systeem van de leasing, contract verlenging zal niet in orde zijn...

Niet echt een ramp, kan de band later nog laten vervangen maar bij het nemen van de papieren tot de vaststelling gekomen dat de keuring 2 weken geleden verlopen is :wallbash: en ik dus eigenlijk niet mag rijden.

Met de slechte band kan ik niet naar de keuring en voorlopig kan ik de band niet laten vervangen, dus ik kan met mijn "nieuwe" wagen niets doen :angry:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan