Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niemand die zich afvraagt wat voor uitgestippelde reis met twee personen op een exotische locatie mogelijk is voor het budget van 600 euro?

Met "uitgestippeld" bedoel ik dus dat alles al vastligt en dat wij er als vriendengroep geen persoonlijke touch meer kunnen aan geven. Wellicht zal in die prijs niet elk detail vervat zijn.

Bovendien, het is een exotische locatie maar de vlucht van België naar die locatie moet je uiteraard niet incalculeren want die moesten ze sowieso doen. Het gaat dan hoogstens om een binnenlandse vlucht en de verblijfplaatsen. Is 600 euro dan zo onrealistisch? In ieder geval is dat het bedrag dat "we" (lees: persoon x) heeft meegekregen van zijn entourage. Details werden niet gedeeld.

Kan je nu eens uitleggen wat er een voldongen feit is aan het voorstel om een reis die al gepland is na te financieren?

Als je ballen aan je lijf hebt en het niet enkel over de centen gaat kan je toch zelf afkomen met: 'zouden we niet iets persoonlijker doen'? Er is nog niks gekocht door die persoon die met dat idee komt en hoogstens kunnen andere koppels (max 2 in jouw geval) al met dat idee akkoord gegaan zijn.

Het cadeau zelf is uiteraard nog geen voldongen feit, de overschrijving is nog niet gebeurd. Maar de "imagoschade" is een voldongen feit. Persoon x heeft laten weten aan zijn entourage dat "we" zijn reis zouden financieren. The word is out.
Nu moeten we daar dus vanaf stappen "want mac-bc wou niet meedoen". Leuk hoor. Terwijl je dit perfect éérst aan de groep kon voorleggen en bij akkoord en bij een afgesproken budget, dàn pas naar zijn entourage stappen om eventueel (een deel van) zijn reis te betalen. Dat vind ik echt de logica zelve, maar in een wereld vol rare mensen zou een mens beginnen denken dat je zelf een onnozelaar bent.

Toch blij om de meeste reacties hier te lezen die het ook wat onpersoonlijk vinden.
Enfin, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het te onpersoonlijk vond en heb een tegenvoorstel gedaan die persoonlijker is (en minder kost, maar dit terzijde). Daarop heeft persoon x nog eens aangedrongen, met de toegeving om eventueel extra mensen te betrekken om de prijs te drukken. Daarop heb ik nogmaals gezegd dat het mij vooral te onpersoonlijk is, nog los van de prijs. Een derde koppel sloot zich aan bij persoon X. Een vierde koppel sloot zich aan bij mij (nadat ik telefoon had gekregen van hem om te vragen waar die anderen mee bezig waren :lol:). Ze mogen hun absurd idee dus opbergen. Zal morgen nog wel een alternatief voorstellen.

Laatst bewerkt:
Het cadeau zelf is uiteraard nog geen voldongen feit, de overschrijving is nog niet gebeurd. Maar de "imagoschade" is een voldongen feit. Persoon x heeft laten weten aan zijn entourage dat "we" zijn reis zouden financieren. The word is out.
Nu moeten we daar dus vanaf stappen "want mac-bc wou niet meedoen". Leuk hoor. Terwijl je dit perfect éérst aan de groep kon voorleggen en bij akkoord en bij een afgesproken budget, dàn pas naar zijn entourage stappen om eventueel (een deel van) zijn reis te betalen. Dat vind ik echt de logica zelve, maar in een wereld vol rare mensen zou een mens beginnen denken dat je zelf een onnozelaar bent.

Toch blij om de meeste reacties hier te lezen die het ook wat onpersoonlijk vinden.
Enfin, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het te onpersoonlijk vond en heb een tegenvoorstel gedaan die persoonlijker is (en minder kost, maar dit terzijde). Daarop heeft persoon x nog eens aangedrongen, met de toegeving om eventueel extra mensen te betrekken om de prijs te drukken. Daarop heb ik nogmaals gezegd dat het mij vooral te onpersoonlijk is, nog los van de prijs. Een derde koppel sloot zich aan bij persoon X. Een vierde koppel sloot zich aan bij mij (nadat ik telefoon had gekregen van hem om te vragen waar die anderen mee bezig waren :lol:). Ze mogen hun absurd idee dus opbergen. Zal morgen nog wel een alternatief voorstellen.
Oplossing is relatief simpel. Overleg met dat vierde koppel voor een persoonlijk geschenk.

En geef door aan persoon x en het derde koppel dat jij en het vierde koppel voor het persoonlijk geschenk gaan, en dat niets hen tegenhoud om met hun 2 het originele plan door te voeren.

Geef daarbij ook ineens door dat men in het vervolg best eventjes overlegt wat men doet voordat men met zijn grote mond beloften gaat doen. Brainstormen en uitgebreide voorstellen doen is geen probleem. Zaken onmiddellijk al als in kannen en kruiken voorstellen zonder overleg is dat echter niet.

Enfin, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het te onpersoonlijk vond en heb een tegenvoorstel gedaan die persoonlijker is (en minder kost, maar dit terzijde). Daarop heeft persoon x nog eens aangedrongen, met de toegeving om eventueel extra mensen te betrekken om de prijs te drukken. Daarop heb ik nogmaals gezegd dat het mij vooral te onpersoonlijk is, nog los van de prijs. Een derde koppel sloot zich aan bij persoon X. Een vierde koppel sloot zich aan bij mij (nadat ik telefoon had gekregen van hem om te vragen waar die anderen mee bezig waren :laugh:). Ze mogen hun absurd idee dus opbergen. Zal morgen nog wel een alternatief voorstellen.
Ik heb dus geen vrienden en ik vind heel deze situatie bizar, gelijk een scenario van Friends. Afgelijnd groepje well-to-do’ers met een echt first world problem, als persoon X nu nog Rachel noemt, is het compleet. (Ik wil absoluut niet grof zijn tegen @mac-bc en ik karikaturiseer gewoon, ik ben er zeker van dat jullie fijne mensen zijn, dit reflecteert op mij niet op jullie)

Mijn karakter is hier mijn eigen grootste vijand. Ik heb geen vriend(inn)en dus ik zou het zelf al niet kunnen. Ik doe ook tegenover hem mijn beklag niet, é, dat zou nu al te stom zijn om het zelf voor te stellen en dan moeilijk te doen! Ik ben enthousiast en ik toon belangstelling. Het is ook geen ‘levensgrote’ opgave om zo een avond te doen. Maar in een veilige omgeving (hier dus) doet het wel deugd om eens te kunnen ‘bah humbug’ zeggen. Maar mijn trouwboek merkt daar niks van, ik ben ook geen onmens. Voor zijn gedacht gaan we gezellig samen Oudejaren. Ik heb zelfs al Mario Party Allstars gekocht voor de kinderen.
Troost u, mijn vrouw is ook zo. De oplossing bij ons is (deels) dat wij een beurtrol hebben voor kerstmis.
1x is het bij X te doen. Vrouwlief gaat dan NIET mee en blijft gewoon thuis. En dan is ze gewoon blij.
1x is het bij Y te doen. Vrouwlief gaat dan NIET mee en blijft gewoon thuis. En dan is ze gewoon blij.

1x om de 3 jaar is het dan wel bij ons te doen. Vrouwlief kookt dan, zaagt en klaagt dat ik zelfzuchtig ben (Ok dan?) en gaat dan al vroeg slapen terwijl ik en de andere genodigden dan gewoon nog verder vieren.

Opmerking: Oud/Nieuw vieren wij niet ..

Troost u, mijn vrouw is ook zo. De oplossing bij ons is (deels) dat wij een beurtrol hebben voor kerstmis.
1x is het bij X te doen. Vrouwlief gaat dan NIET mee en blijft gewoon thuis. En dan is ze gewoon blij.
1x is het bij Y te doen. Vrouwlief gaat dan NIET mee en blijft gewoon thuis. En dan is ze gewoon blij.

1x om de 3 jaar is het dan wel bij ons te doen. Vrouwlief kookt dan, zaagt en klaagt dat ik zelfzuchtig ben en gaat dan al vroeg slapen terwijl ik en de andere genodigden dan gewoon nog verder vieren.

Opmerking: Oud/Nieuw vieren wij niet ..
🙈Klinkt heerlijk rustgevend! 🙈

🙈Klinkt heerlijk rustgevend! 🙈
Meestal gaan we samen wel iets eten met twee net voor of net na kerstmis. Ze heeft niet graag al die drukte en familie rondom haar. Dat is niks voor haar. Dat ze dan 1x om de 3 jaar kookt voor de familie is nu ook wéér niet onoverkomelijk. Maar ze is dan wel altijd blij achteraf dat ze er vanaf is. :tongue:

Ze viert het liever gewoon met ons twee en 'klaar'. Maar dan is de familie niet happy hé -als er géén familie kerstfeest gevierd wordt- ... t'is zo'n beetje de middenweg zoeken ..

Meestal gaan we samen wel iets eten met twee net voor of net na kerstmis. Ze heeft niet graag al die drukte en familie rondom haar. Dat is niks voor haar. Dat ze dan 1x om de 3 jaar kookt voor de familie is nu ook wéér niet onoverkomelijk. Maar ze is dan wel altijd blij achteraf dat ze er vanaf is. :tongue:

Ze viert het liever gewoon met ons twee en 'klaar'. Maar dan is de familie niet happy hé -als er géén familie kerstfeest gevierd wordt- ... t'is zo'n beetje de middenweg zoeken ..
Wat werkt voor jullie is het enige wat telt!

Even rukken :tongue:en dan een verlengd weekend verhuizen ( jacht op het droge en in de loods stallen voor de winter ):puke:

Zijt gerust @Tonerider, ik heb ne maat die het nog erger deed dan u. Die kreeg letterlijk geen water aan de kook. Ik herhaal, die, kon, geen ... WATER ... koken (en bijgevolg dus ook geen pasta, eieren, patatten, ...).

Na ettelijke jaren proberen kan die nu een stevig potje koken. Dus er is hoop !!!

(hoe shockerend zou het zijn als ik nu kon zeggen "en die maat was @Tomski")
De eerste keer (ondertussen 17 jaar geleden) dat ik pizza moest maken in onze combi oven-microgolf had ik per ongeluk deze in de micro-oven stand gezet en een uur opgezet. Ik had 'zwarte' pizza. (En dat is nog een understatement :unsure: )

En de eerste keer dat ik hardgekookte eieren kookte - hoorde ik ineens een harde knal - en toen ik ging kijken lagen de eieren niet meer in de kookpot maar hingen ze (letterlijk) aan het plafond.

Ik kan nog niet zo goed koken, maar toch wel héél wat beter dan toen.

Een aardappel schillen was iets wat ze nog nooit gedaan had. :mindblown:
I hate cutting potatoes. Neen echt, ik doe dat niet graag. Ik heb altijd wel ergens een kleine snede in mijn vingers en dan is aardappelen snijden niet leuk. Dat irriteert dan.

Laatst bewerkt:
De eerste keer (ondertussen 17 jaar geleden) dat ik pizza moest maken in onze combi oven-microgolf had ik per ongeluk deze in de micro-oven stand gezet en een uur opgezet. Ik had 'zwarte' pizza. (En dat is nog een understatement :unsure: )

En de eerste keer dat ik hardgekookte eieren kookte - hoorde ik ineens een harde knal - en toen ik ging kijken lagen de eieren niet meer in de kookpot maar hingen ze (letterlijk) aan het plafond.

Ik kan nog niet zo goed koken, maar toch wel héél wat beter dan toen.
Slechter zou ook een opgave zijn hé 😁

Dan zal het toch liggen aan de vriendenkring.
Bij mijn vriendenkring zit het zowat 50-50.
Ik kan mij ook inbeelden dat het bij bepaalde leeftijden erger is. Het macho-gehalte van de vent zal wel een grote spelen.
Maar wat IS huishouden?

Zo klaagt vrouwlief af en toe wel eens, dat ik zelden mee help BINNEN in huis buiten af en toe eens iets koken.
OK ... true maar ..

Wie wast de ramen aan de buitenzijde van ons huis (en niet alleen de ramen)? Wie rijdt het gazon af? Wie snoeit de haag? Wie is de Syndicus van het gebouw en regelt al die zaken? Wie rijdt steeds naar het containerpark? Wie rijdt naar de post, de bank, het ziekenfonds enzovoorts?

Juist ja - 100% van die zaken doe ik. :tongue: Dus in praktijk doe ik in feite +-50% van de taken. Dat is netjes verdeeld.

Ik krijg die 90-10 ook alleen maar verkocht omdat zij huisvrouw is nu. (Want eigenlijk zou ze stiekem ook 50/50 willen).
Huishouden binnen in huis, is grotendeels voor vrouwlief. Als ze zaagt dan zeg ik dat ze maar moet gaan werken en dan is het plots akelig stil. :tongue:
Maar ik doe véél aan de buitenzijde en ook andere zaken. Ik zit daar ook niets mee in. Ik ben toch ne buitenmens, ik kan niet continue binnen zitten.

Laatst bewerkt:
Maar wat IS huishouden?

Zo klaagt vrouwlief af en toe wel eens, dat ik zelden mee help BINNEN in huis buiten af en toe eens iets koken.
OK ... true maar ..

Wie wast de ramen aan de buitenzijde van ons huis (en niet alleen de ramen)? Wie rijdt het gazon af? Wie snoeit de haag? Wie is de Syndicus van het gebouw en regelt al die zaken? Wie rijdt steeds naar het containerpark? Wie rijdt naar de post, de bank, het ziekenfonds enzovoorts?

Juist ja - 100% van die zaken doe ik. :tongue: Dus in praktijk doe ik in feite +-50% van de taken. Dat is netjes verdeeld.
Neen, je moet kijken naar de tijd op week- of maandbasis die die innemen, niet naar de opsomming van losse taken.
Je doet dus maar 10%.

Bij ons maakte ik bvb de lijst van de collect en go: weekmenu maken, kijken in de kast en koelkast wat dringend op moet en wat aangevuld moet worden, boodschappen in de online app steken, kijken wat in promo staat voor hoeveelheidskorting,..-> 45 minuten per week ongeveer.
Hij stopte na het werk bij de collect en go omdat zijn auto 2x groter is dan de mijne én hij er passeert -> ik doe wel de boodschappen he! (Dat zei hij niet zo, maar je snapt mijn punt wel 😉)

Laatst bewerkt:
Neen, je moet kijken naar de tijd op week- of maandbasis die die innemen, niet naar de opsomming van losse taken.
Je doet dus maar 10%.
Ik doe wekelijks toch wel wat meer dan 10% per week. Maar het maakt voor het overige niet zoveel uit wat het exacte cijfer is, want zoals gezegd vrouwlief wil niet gaan werken (al véél ruzies over gehad in het verleden, en mannen mogen hier dan wel zeggen: Bij mij was het niet waar geweest --> Dat kan wel zo zijn, maar dan waren het toch scheidingspapieren sé!), dus dan vind ik: Ook al klopt die 10% --> Voor wat hoort wat. Dan moet ze maar gaan werken (!) en dan ben ik best bereid meer zaken op te nemen in het huishouden. ;)

Op de rollen loopt hij 120. Maar zelfs 50 is al onverantwoord op zoiets. Meer dan 25 max 30 is echt wel het max om toch nog een beetje veilig te zijn en dan nog is er geen overschot als je ziet hoeveel er serieus gekwetst geraken met zo een elektrische step.
Véél mensen (ook volwassenen ahum) op een step denken dat ze koning zijn. Tijdens de schooluren aan het rondpunt aan het pleintje (Heist Op Den Berg) is het soms echt levensgevaarlijk. Zelfs tegen 25km/u is het dan ..

Vorige week nog
Ik kwam van de leopoldslei.

Schoolkinderen die vanuit de bergstraat, zonder te kijken gewoon met de step het rondpunt oprijden (nochtans hebben ze daar geen voorrang op mij, de bergstraat is een zijstraat), dan een paar andere schoolkinderen op ne step die mij, van achteruit links EN rechts voorbijsteken. Levensgevaarlijk! En dan tevens een gekke chauffeur die gewoon zonder naar het overige verkeer te kijken, de bergstraat inknalt (ook op die wagen heb ik wettelijk gewoon voorrang want ik rijd richting het pleintje naar beneden, en dat is gewoon de hoofdbaan).

Dat er dan ene achter mij toetert, kan mij dan worst schelen, het moet veilig blijven.

Ik moet wel zeggen dat dat rondpunt echt niet duidelijk is. De bergstraat heeft géén voorrang op het overige verkeer, maar als je daar nooit komt en je weet dit niet, dan lijkt het alsof de bergstraat de hoofdstraat is (niet dus). Je hebt dan nog een straatje bergop richting de kerk. Er is daar géén fiets of voetpad (op het rondpunt met 5 straten) maar er rijden daar dus wel héél véél fietsers en er zijn daar altijd véél voetgangers. Dat punt is verschrikkelijk slecht gemaakt en aangeduid vind ik.

want zoals gezegd vrouwlief wil niet gaan werken (al véél ruzies over gehad in het verleden, en mannen mogen hier dan wel zeggen: Bij mij was het niet waar geweest --> Dat kan wel zo zijn, maar dan waren het toch scheidingspapieren sé!), dus dan vind ik: Ook al klopt die 10% --> Voor wat hoort wat.
Ik denk dat het overgrote deel het hier wel mee eens is, vooral omdat er geen zorg moet gedragen worden voor iemand. Stel dat jullie kleine kinderen hebben, een zwaar zieke inwonende ouder,... Lagen de kaarten wel wat anders.
Maar als ze kan gaan werken (geen arbeidshandicap) maar niet wil, is dat van jou uit zeker een realistische verwachting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan