Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan iemand mij eens duidelijk zeggen wat er effectief gebeurd is in en buiten dat filmpje? :unsure:

Ik zie de eerste 40 seconden wat ruzie (tussen 2 blanke vrouwen?) maar geen geklop of zo en iemand die racist zegt (terwijl die vrouw zit te lachen, wat is de context hier?). Dan zie je iemand die op een borduur zit met vel dat eraf hangt. Geen fucking idee hoe dat gebeurd is. En de filmer zegt 'ze is weggestuurd van de bus'. Het meest degoutante is dat het gefilmd wordt. Meer doet die kerel niet verleerd in dat filmpje.

Ik zie oprecht niet hoe je in dit filmpje 'een oude blanke vrouw die gemolesteerd wordt door allochtoon tuig' kan zien.

Beeld je in dat jou moeder op straat ligt met haar voorhand afhangend.
Is het correcte gedrag hierop filmen al WAAJOOOW roepend, uitspraken als DOE DIE DEUR TOE en "Zij zegt kut Marokkaan zie ze nu liggen", zonder enige hulp te bieden.
Of heb je liever dat mensen in onze maatschappij meer hulp verlenen in zo'n geval, met respect voor de privacy van deze heel zwaar toegetakeld dame?
Ik kies voluit voor het tweede, maar kijk, het staat je vrij geen probleem in de eerste stelling te zien.

op t einde toch al zeker? genre hahaha ze zegt kankermarrokaan zie wat er gebeurt broer.
Intussen werd er ook een post over gemaakt in pol en actua, dus ik stel voor dat er daar verder wordt gereageerd:

Ongeveer een jaar geleden ik gaan inwonen bij mijn vriendin in de streek waar ik vandaan kom (regio Aalst), na jaren in Gent gewoond te hebben. Sinds half september volg ik daar een bijscholing in avondonderwijs waarbij ik wekelijks 's avonds met de fiets het volledige centrum van Aalst moet doorkruisen.

Aangezien het al meer dan twintig jaar geleden is dat ik daar eigenlijk deftig rondgelopen heb verschoot ik er echt van wat er van bepaalde buurten en straten geworden is. Veel wijken die ik vroeger kende als gezellig en levendig, door de vele cafétjes en handelszaken zijn nu echt troosteloze donkere buurten geworden. Leegstand is schering en inslag, en het volk dat daar 's avonds om 22u rondloopt bezorgde me ook alles behalve een gezellig gevoel, als meisje/vrouw zou ik er zelfs niet op mijn gemak zijn. Daarnaast is het ook overal smerig en slingeren er zelfs deelsteps rond te midden van de straat.

Ik kreeg eerlijk gezegd een dystopisch beeld van hoe onze steden er binnen enkele tientallen jaren zullen uitzien.

Ongeveer een jaar geleden ik gaan inwonen bij mijn vriendin in de streek waar ik vandaan kom (regio Aalst), na jaren in Gent gewoond te hebben. Sinds half september volg ik daar een bijscholing in avondonderwijs waarbij ik wekelijks 's avonds met de fiets het volledige centrum van Aalst moet doorkruisen.

Aangezien het al meer dan twintig jaar geleden is dat ik daar eigenlijk deftig rondgelopen heb verschoot ik er echt van wat er van bepaalde buurten en straten geworden is. Veel wijken die ik vroeger kende als gezellig en levendig, door de vele cafétjes en handelszaken zijn nu echt troosteloze donkere buurten geworden. Leegstand is schering en inslag, en het volk dat daar 's avonds om 22u rondloopt bezorgde me ook alles behalve een gezellig gevoel, als meisje/vrouw zou ik er zelfs niet op mijn gemak zijn. Daarnaast is het ook overal smerig en slingeren er zelfs deelsteps rond te midden van de straat.

Ik kreeg eerlijk gezegd een dystopisch beeld van hoe onze steden er binnen enkele tientallen jaren zullen uitzien.

In Aalst moet ge 's avonds na den donkeren niet meer buitenlopen als het geen uitgaansavond is. Zeker niet in de stationsbuurt.

Uw beschrijving gaat spijtig genoeg op voor meerdere dorpen en steden in de Denderstreek

Ben ik blij dat ik in de boerenbuiten hartje Limburg woon.
Als ik in den donker ga wandelen met de hond moet ik gewoon opletten dat ik nie in een paardendrol stap :p
Brusselse rand hier, en de "stationsbuurt". Op onze plaatselijke fb-groep al vaak gelezen dat het hier allemaal niet pluis is en er "vanalles" gebeurt.

In de realiteit wandel ik elke avond praktisch rond 22u eens rond (hond), en zie ik vooral een verlaten parking met hier en daar een andere wandelaar met hond, of een pendelaar die een late trein neemt/heeft genomen. Soms eens een wagen achteraan in het donker, ja misschien zijn ze daar wel drugs aan het dealen, of het is gewoon een koppel dat enkel daar kan vogelen...

Ik wil zeker niet ontkennen dat er in bepaalde buurten problemen zijn hoor, kan mij inbeelden dat in zo'n stad als (margin)Aalst er zeker achterstandswijken zijn. Maar anderzijds denk ik dat er ook soms wel onredelijk veel angst leeft in mijn soort gemeente voor al wat buitenlander is en niet een 9-5 werkende mens. Natuurlijk, ik ben geen vrouw, dus ik moet minder met de angst rondlopen dat ik in de meeste situaties fysiek zwakker ben.

Laatst bewerkt:
Brusselse rand hier, en de "stationsbuurt". Op onze plaatselijke fb-groep al vaak gelezen dat het hier allemaal niet pluis is en er "vanalles" gebeurt.

In de realiteit wandel ik elke avond praktisch rond 22u eens rond, en zie ik vooral een verlaten parking met hier en daar een andere wandelaar met hond, of een pendelaar die een late trein neemt/heeft genomen. Soms eens een wagen achteraan in het donker, ja misschien zijn ze daar wel drugs aan het dealen, of het is gewoon een koppel dat enkel daar kan vogelen...

Ik wil zeker niet ontkennen dat er in bepaalde buurten problemen zijn hoor, kan mij inbeelden dat in zo'n stad als (margin)Aalst er zeker achterstandswijken zijn. Maar anderzijds denk ik dat er ook soms wel onredelijk veel angst leeft in mijn soort gemeente voor al wat buitenlander is en niet een 9-5 werkende mens. Natuurlijk, ik ben geen vrouw, dus ik moet minder met de angst rondlopen dat ik in de meeste situaties fysiek zwakker ben.
Hier woon ik op het platteland, in een straat met langs de ene kan alleenstaande huizen en langs de andere kant rijhuizen. Geen enkel persoon van vreemde origine in de buurt en ik ben toch minstens eens per week wakker gemaakt door combi's in de straat, drugsdeals of huiselijk geweld. Dat alles bij 2 gezinnen van de straat. Imo is er niet veel nodig om mensen schrik aan te jagen. Onze straat heeft al de naam van ruige buurt te zijn.

Hier woon ik op het platteland, in een straat met langs de ene kan alleenstaande huizen en langs de andere kant rijhuizen. Geen enkel persoon van vreemde origine in de buurt en ik ben toch minstens eens per week wakker gemaakt door combi's in de straat, drugsdeals of huiselijk geweld. Dat alles bij 2 gezinnen van de straat. Imo is er niet veel nodig om mensen schrik aan te jagen. Onze straat heeft al de naam van ruige buurt te zijn.
Welja, ik wil natuurlijk ook niet meegaan in dat beeld alsof alles maar een perceptieprobleem is van de "bange blanke man" natuurlijk hé, dat is te gemakkelijk om alle problemen te negeren. Maar in mijn vriendenkring zitten mensen die buiten de grenzen van onze gemeente gaan al als een avontuur zien, dus Brussel is helemaal "wild".
Wat mij daar altijd van zal bijblijven is hoe ten tijde van een event in Brussel een vriendin van mij uitgenodigd was, en ze hiervoor dé drukste tramlijn van Brussel (7) moest nemen van het Meiserplein naar de campus van de VUB om 17u. Reactie van haar toenmalige vriend, nu man: "is dat wel veilig zo voor een vrouw alleen, de tram nemen in Brussel??".

Dezelfde persoon moest voor zijn vrijgezellen wat handtekeningen van vrouwen verzamelen, en toevallig passeerden we aan een trouwfeest van een gemengd koppel, dus één familie was zwart. Die mensen vonden dat idee geweldig dus die trokken hem mee naar binnen, waarna hij terugkwam vol handtekeningen. Het was precies of die kerel had een of andere exotische reis gemaakt, hij zei letterlijk tegen mij: "ja jij bent dat gewoon zoveel zwarten, want jij werkt in Brussel, maar voor mij is dat toch nieuw".

Dusja, dat zo'n mensen al sneller denken dat hun leven ergens in gevaar is, bij wijze van spreken, vind ik ook evident.

Welja, ik wil natuurlijk ook niet meegaan in dat beeld alsof alles maar een perceptieprobleem is van de "bange blanke man" natuurlijk hé, dat is te gemakkelijk om alle problemen te negeren. Maar in mijn vriendenkring zitten mensen die buiten de grenzen van onze gemeente gaan al als een avontuur zien, dus Brussel is helemaal "wild".
Wat mij daar altijd van zal bijblijven is hoe ten tijde van een event in Brussel een vriendin van mij uitgenodigd was, en ze hiervoor dé drukste tramlijn van Brussel (7) moest nemen van het Meiserplein naar de campus van de VUB om 17u. Reactie van haar toenmalige vriend, nu man: "is dat wel veilig zo voor een vrouw alleen, de tram nemen in Brussel??".

Dezelfde persoon moest voor zijn vrijgezellen wat handtekeningen van vrouwen verzamelen, en toevallig passeerden we aan een trouwfeest van een gemengd koppen, dus één familie was zwart. Die mensen vonden dat idee geweldig dus die trokken hem mee naar binnen, waarna hij terugkwam vol handtekeningen. Het was precies of die kerel had een of andere exotische reis gemaakt, hij zei letterlijk tegen mij: "ja jij bent dat gewoon zoveel zwarten, want jij werkt in Brussel, maar voor mij is dat toch nieuw".

Dusja, dat zo'n mensen al sneller denken dat hun leven ergens in gevaar is, bij wijze van spreken, vind ik ook evident.
Dat is net wat ik wou aankaarten, mensen zien de overlast van bepaalde zaken en veralgemenen dit dan al direct naar de ganse buurt. Net zoals in buurten met vreemdelingen, als er 1 tussenzit die de boel op stelten zet is de ganse buurt opeens rot.

De straat is langs 1 kant nog steeds afgesloten. Regent vandaag stort (scheidbaar werkwoord?) dus dan kunnen die mensen idd weinig vooruit. Heeft er zich een Mini Cooper (dat model dat serieus maxi is) tussen twee afspanningen geperst om vol in de modder uit te vinden dat ze niet voorbij de twee Cat machines kan. Gelukkig voor haar dat de garage in de straat open is en die mannen konden helpen met haar weer op de baan te krijgen maar serieus…

Beeld je in dat jou moeder op straat ligt met haar voorhand afhangend.
Is het correcte gedrag hierop filmen al WAAJOOOW roepend, uitspraken als DOE DIE DEUR TOE en "Zij zegt kut Marokkaan zie ze nu liggen", zonder enige hulp te bieden.
Of heb je liever dat mensen in onze maatschappij meer hulp verlenen in zo'n geval, met respect voor de privacy van deze heel zwaar toegetakeld dame?
Ik kies voluit voor het tweede, maar kijk, het staat je vrij geen probleem in de eerste stelling te zien.
Dat taaltje is echt om zot van te komen. Ik snap geen woord van wat die brabbelen. En het ergste is dat onze kinderen ook zo beginnen spreken. Mijn kleine van het eerste middelbaar: Wafas= schoenen, Waggie= auto, Mifo=vriend, als ik er eens mee lach zegt hij: "lekkere diss voadree".. en dan nog van die onnozele woorden. Morgen ga ik mijn nieuwe auto ophalen zegt hij: " Doe maar je beste Wafas aan om je nieuwe waggie te gaan halen e mifo" :baard:

Nuja hij doet het ook express om mij ermee te kloten, moest hij hele dagen zo praten dan steek ik hem ergens binnen.

Dat is dus mijn ergernis die al een tijd aan de gang is. Dat onze taal zo verkloot wordt omdat ze het allemaal cool vinden om straattaal te spreken maar steek ze een dag bij die marginalen die het uitgevonden hebben en ze lopen wenend naar huis.

Laatst bewerkt:
Dat taaltje is echt om zot van te komen. Ik snap geen woord van wat die brabbelen. En het ergste is dat onze kinderen ook zo beginnen spreken. Mijn kleine van het eerste middelbaar: Wafas= schoenen, Waggie= auto, Mifo=vriend, als ik er eens mee lach zegt hij: "lekkere diss voadree".. en dan nog van die onnozele woorden.

Nuja hij doet het ook express om mij ermee te kloten, moest hij hele dagen zo praten dan steek ik hem ergens binnen.

Dat is dus mijn ergernis die al een tijd aan de gang is. Dat onze taal zo verkloot wordt omdat ze het allemaal cool vinden om straattaal te spreken maar steek ze een dag bij die marginalen die het uitgevonden hebben en ze lopen wenend naar huis.
Voor mijn lessen vorig jaar wou ik iets doen over ‘jongerenculturen’ alleen om er achter te komen dat de duidelijk gedefinieerde subculturen van de jaren 90, 80 en daarvoor in feite niet meer écht bestaan. Veel jongeren (ik zeg veel, niet allemaal) leven door sociale media bijna 24/7 in hun klas -en/of vriendengroep en zijn panisch om toch maar niet op te vallen en de goedkeuring van de groep kwijt te spelen. Bepaalde elementen durven al eens meer over de moed tot individualiteit bulldozeren en dan eindig je inderdaad met een clubje net-geen-neanderthalers met een dumbed-down spreekpatroon en het gedrag van een groep hyena’s. (No offence hyena’s)

De oudjes zullen sommige van die woorden nog wel oppikken, hoor. Vroeger was YOLO ook des duivels en zogezegd rare jongerenpraat, nu hoor ik enkel nog bejaarden dat zeggen. :unsure:

Tiktok zal bv. ook nog worden ontdekt door ouderen (zoals al is gebeurd met fb en WhatsApp). Dan gaat de jeugd ook weer door naar het volgende nieuwtje, dat op zijn beurt weer wordt verketterd door de ouders tot ze er zelf vertrouwd mee raken.

De oudjes zullen sommige van die woorden nog wel oppikken, hoor. Vroeger was YOLO ook des duivels en zogezegd rare jongerenpraat, nu hoor ik enkel nog bejaarden dat zeggen. :unsure:

Tiktok zal bv. ook nog worden ontdekt door ouderen (zoals al is gebeurd met fb en WhatsApp). Dan gaat de jeugd ook weer door naar het volgende nieuwtje, dat op zijn beurt weer wordt verketterd door de ouders tot ze er zelf vertrouwd mee raken.
En zo heb je de cyclus van het leven ontdekt. Alles vervalt, alles gaat dood. Maar er bloeit dan weer iets nieuws.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan