Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar het punt is dat ze (relatief) minder belastingen betaalt dan haar werknemers dus die krijgen de volle pot, zij niet.
Het is wel zij die een groot deel van die belastingen draagt omw. het in België hoge brutoloon.
We zullen er hier over ophouden, was inderdaad gewoon bedoeld zoals Tonerider hierboven beschreef. En luidkeels vind ik toch wat overdreven, wilde gewoon louter een frustratie delen :)

Ben nog niet van plan om (a la Brussels airport) in Brussel te gaan betogen 😅

Het is wel zij die een groot deel van die belastingen draagt omw. het in België hoge brutoloon.

Dus ze heeft werknemers die haar meer kosten dan ze opbrengen. Lijkt me vreemd om iemand aan te nemen dan

We zullen er hier over ophouden, was inderdaad gewoon bedoeld zoals Tonerider hierboven beschreef. En luidkeels vind ik toch wat overdreven, wilde gewoon louter een frustratie delen :)

Ok fair enough, maar dat gedoe met zelfstandigen die altijd doen alsof zo oh zo veel bijdragen schoot hier even in het verkeerde keelgat.

En in een ergernissen topic mogen we ons toch best ergeren aan mensen die de regels van hun spelletje niet lezen en dan luidkeels beginnen roepen dat ze benadeeld worden terwijl ze dat al jaren vooraf wisten?
gij moogt u ergeren aan wat ge wilt.
Maar het blijft een feit dat ge soms de regels wel kent, maar u dan toch ergert aan die regel.

Ik heb me van de week geërgerd aan de formulieren gehechtheid van de overheid, terwijl het mijn eigen keuze is om niet bij een vakbond te zijn en me bij het HVW aan te sluiten.

Iemand die kinderen heeft, weet dat hun dat geld kost als ze chicken fingers willen, dat het u slaap kost als ze 's nachts ziek zijn of geen rekening houden met weekends. En toch zaagt niemand op mensen die daar over klagen. Maar o wee de zelfstandige, want dat zijn toch allemaal poenscheppers, dus die hebben geen recht van klagen als ze een periode moeten overbruggen waarin ze geen inkomen hebben.

Dus ja, ik snap de ergernis wel ook al wist hij of zij die misschien op voorhand.

Om één van haar collega's te quoten. "Ik zie mijn kinderen doodgraag, maar ze hebben me wel een volledig jaarloon gekost".
Hoezo? Ge zijt toch geen jaar out door een zwangerschap?

Daarnaast hebben haar werknemers toch ook geen recht op een gewaarborgd loon tijdens zwangerschap? Ze krijgen wel een uitkering van de ziekenkas (het ontgaat me even welk bedrag of percentage van loon dat dat is) En ook zelfstandigen krijgen tegenwoordig een (beperkt) bedrag (https://www.acerta.be/nl/zelfstandigen/themas-en-dossiers/sociale-zekerheid/geboorte-en-adoptie )
Dus ja, ze is op dit vlak slechter af dan een werknemer maar niet op de manier dat jij het aan het vergelijken bent.

Ik heb daar wel chance mee gehad. Bij mijn eerste was ik 2 maand voor de bevalling werkloos geworden (contract bepaalde duur) maar we hadden een verzekering gewaarborgd wonen, waar zwangerschapsverlof ook aanvaard wordt, dus na 3 maand wachtperiode (2 maand met werkloosheid 1 maand zwangerschapsverlof) werd mijn loon daardoor bijgepast naar wat ik ervoor verdiende. Maar dat is nogal uitzonderlijk natuurlijk (zwangerschapsverlof komt normaal niet in aanmerking daarvoor gezien de 3 maand wachttijd).

Laatst bewerkt:
Hoezo? Ge zijt toch geen jaar out door een zwangerschap?

Daarnaast hebben haar werknemers toch ook geen recht op een gewaarborgd loon tijdens zwangerschap? Ze krijgen wel een uitkering van de ziekenkas (het ontgaat me even welk bedrag of percentage van loon dat dat is) En ook zelfstandigen krijgen tegenwoordig een (beperkt) bedrag (https://www.acerta.be/nl/zelfstandigen/themas-en-dossiers/sociale-zekerheid/geboorte-en-adoptie )
Dus ja, ze is op dit vlak slechter af dan een werknemer maar niet op de manier dat jij het aan het vergelijken bent.
Het gaat over twee kinderen waarvan één niet zo simpele bevalling. Dat bedrag dat zij krijgt van de ziekenkas stelt echt niets voor.
Ben akkoord dat een zelfstandige wat reserve kan opbouwen om te overbruggen. Maar als jonge vrouw heb je nog niet veel jaren kunnen opbouwen en heb je ook wel wat investeringen moeten doen. Een beetje extra hulp zou dan wel fijn zijn.
Komt daar nog eens bij dat ik binnenkort ook begin als zelfstandige (gaat ook niet anders) dus dan zijn de inkomsten tijdelijk ook wat minder. En het is niet dat ik rijk ben geworden van 5 jaar als assistent 😅, maar ook dat is buiten de kwestie.

Daarnet de melk van mijn cappuccino tweemaal laten doorlopen, resultaat: tas tot aan de rand gevuld met fletse melk waarvan toch een deel moeten opdrinken om er toch wat koffie te kunnen bijdoen. Onlangs mijn koffie laten doorlopen zónder tas eronder. Zó verstrooid tegenwoordig 😓

net ontdekt dat de allesreiniger die ik in mijn emmer kap om de vloer te dweilen al verdund is en eigenlijk dient om rechtstreeks om uw doek te doen... Dat betekent dat ik hier ondertussen al drie producten heb om gewone oppervlakten te kuisen, maar nog steeds niets voor de vloer.
waarom hebben we toch 700 soorten allesreiniger (en andere was- en kuisproducten). Zeker als ge weet dat de helft van de merken ook van 1 producent komen.
Op dat vlak was het vroeger toch simpeler. De kans om toen het verkeerde product te kopen was er niet, want ge had enkel bruine zeep en marseille-zeep.

Het ergste is dat ik ook nog moet oppassen welke ik koop vanwege een allergie aan sommige geurtjes (zoals lavendel), alleen zeggen namen als lentebloesem of morgenstond weinig over de geurtjes die ze er in kappen.

Bijkomende ergernis: Vorige keer had ik de vloer van de lift al eens meegekuist, vandaag de klink en knopjes eens meegepakt: laat ik maar zeggen dat in een blok wonen waar 90% alleenstaande mannen zijn ook zijn nadelen heeft. :unsure: ik durf mezelf tot properste man van de blok kronen.

Bijkomende ergernis: Vorige keer had ik de vloer van de lift al eens meegekuist, vandaag de klink en knopjes eens meegepakt: laat ik maar zeggen dat in een blok wonen waar 90% alleenstaande mannen zijn ook zijn nadelen heeft. :unsure: ik durf mezelf tot properste man van de blok kronen.
Ik kan dit beamen. In onze blok ook alleen maar single (jonge) mannen. De gemeenschappelijke delen worden uitsluitend door ons gekuist. Heel af en toe komt één van de ouders van een buur eens kuisen en die dweilt dan ook de gang. Vaak komen er ook onaangename geuren uit die appartementen (rookgeur met iets anders ranzig).

Nog zoiets. Wij hebben twee voortuintjes die privé eigendom zijn van twee mede eigenaars. Nu hadden we besloten op de algemene vergadering om samen de kost te dragen om die aan te leggen, MAAR wel op voorwaarde dat de privé eigenaars ze zouden ondehouden. Gevolg: beide voortuinen staan vol met onkruid, maar ik weiger principieel er iets aan te doen.

Het beroep dat zij doet kan je niet als werknemer in loondienst doen 😅 Tenzij misschien academisch en enkele specifieke centra.
Om één van haar collega's te quoten. "Ik zie mijn kinderen doodgraag, maar ze hebben me wel een volledig jaarloon gekost".
Ik weet ook wel dat het is wat het is en dat zij ook wel op voorhand wist aan wat ze toe was, maar het blijft toch een beetje zuur om zo veel sociale bijdragen / belastingen te betalen, maar er eigenlijk niet van te kunnen genieten als je het eigenlijk kan gebruiken. Maar ja inderdaad dit geldt voor alle zelfstandigen.

Mijn vrouw heeft nog gewerkt op de dag van de bevalling van ons jongste. 't is maar wat uw ingesteldheid is.

Smijt ik er eentje uit de les wegens echt rotte opmerking tegen klasgenoot, is hij binnen de 10 minuten terug. Heeft dan een blaadje ingevuld en zegt ‘sorry, mevrouw’ waarmee alles dus opgelost moet zijn. Terwijl het echt een indicator is dat velen op pad zijn om echt eikels (of bitches, meisjes ook) te worden en je die aan 18 met een snertattitude op de wereld los laat. Dan krijg je zo een dreigende vreemdganger gelijk in @Kiiilerke zijn post.
Je moet dat pestgedrag er echt ‘uitschrikken’, dat is het enige dat helpt. Je kan een jaar lang inzicht proberen bijbrengen maar uiteindelijk werkt mijns inziens maar een iets en dat is zorgen dat de daad een effectief gevoeld gevolg heeft. Ik heb het hier weliswaar over pesters, niet over een keertje ne welgemeende fuckyou in een les.
Ik denk dat uitschrikken nu ook niet echt een geweldige kans op succes heeft eerlijk gezegd. Velen zullen dan gewoon wrok koesteren tegenover een extra partij.

In het geval van @Kiiilerke denk ik puur gevoelsmatig ook dat het goed zou zijn moest zijn kernmarginaal van een collega eens de verkeerde bedreigen, die hem een permanente herinnering geeft dat je beter normaal doet tegen mensen, maar puur rationeel zijn er andere paden om te bewandelen.

MVR die net hier in stad rondloopt met zijne pull. Tis veel te warm jongen!

Also, aan zijn snelle pas te zien besefte ik dat die mens da ook ni fijn zal vinden zo herkend worden. Denk dat die best ne hoop verwijten naar zijne kop geslingerd krijgt in deze tijd.

Nah 't is gewoon een illustratie dat sommige mensen nu eenmaal harder doorzetten.
Ik zie mijn vrouw die van hier naar daar moet lopen met hete potten en pannen in een keuken, of de vrouw van een vriend die in een rolstoel zat omdat haar heupligamenten uitrokken, nu niet tot de bevalling werken, monsieur Woeste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan