Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijne collega kan direct fotos laten maken van haar knie.

Heeft ene zich op onze privé parking op enkele 10-tallen centimeters geparkeerd met trekhaak.

Ze is aan 't babbelen, wandelt naar buiten en zet ene stap direct met haar knie op die trekhaak.

Het had beter geparkeerd kunnen zijn. Maar ook wel gewoon lomp van uw collega eh :unsure:
En direct foto's? Is ook nogal een tempo dat uw collega daar tegen gelopen is precies.

Kijk, dit zijn nu exact één van de maatregelen die ik heb genomen om onze verbouwing met zo weinig mogelijk impact naar de buren te doen. Een professionele bouwfirma inschakelen om de grootste breekwerken te doen, en dit zoveel mogelijk machinaal met bulldozer en kraantje. Om op die manier de duurtijd van de breekwerken te reduceren tot een absoluut minimum.

In plaats van de cheap-ass uit te hangen om een jaar aan een stuk elke zaterdag met uw breekhamertje eigenhandig een gans huis af te breken, de druk van de buren op mijn schouders die dit zou teweegbrengen, daar zou ik niet mee kunnen leven. Wat moet gebeuren, dat moet gebeuren. Maar je kan wel een beetje moeite doen om dat te reduceren in duurtijd of intensiteit.
Want gelukkig is iedereen een ingenieur met een hoogstwaarschijnlijk meer dan degelijk loon. En aangezien uw vrouw ook een bedrijfswagen heeft zal die qua loon ook niet te klagen hebben. Niet iedereen heeft het geld om zomaar alles te laten doen eh.

Ben aan het uitkijken voor een bed, maar zoveel keuze.
Weer keuzestress alom.
Ook vrij prijzig, heb mij er redelijk aan mispakt.

Welkom in Belgie. Je ziet regelmatig zon dwaze dingen hoor. Enige vorm van coördinatie tussen verschillende agentschappen of diensten of bedrijven blijkt altijd heel moeilijk of onmogelijk.
Ge moet goe weten dat ze bij de vorige renovatie van diej viaduct ook al serieuze kemels geslagen hebben. "Whoops, foutje. Tgoh wete, over 8 jaar moet ze toch opnieuw gedaan worden, we lossen dat dan wel op". Dat zoiets überhaupt kan zal ik nooit begrijpen.

Maar goed, ik ben al lang blij dat het gedokker toch opgelost is (voor zover dat kan).
Hier in Merelbeke heeft de afwerking van een nieuwe brug over de ringvaart "minstens twee maanden vertraging" omdat de rubberen voegen niet kunnen geleverd worden (blijkbaar door corona)... 2 maanden langer verkeersinfarct op een punt waar het al jaren bijzonder moeilijk gaat tijdens de spits.
https://www.hln.be/merelbeke/corona...voegen-niet-geleverd-kunnen-worden~ae786230e/
Mooi is het inderdaad niet maar daar zijn ze tenminste bezig... aan de noordkant van Gent gaan ze eerst nog 20 jaar wachten, tot de shitshow aan de Muide en Meulenstedebrug een probleem van Antwerpse properties wordt om dan nog 20 jaar te procederen tegen allerhande buurtcomités alvorens ze eindelijk in gang gaan schieten om de ring rond Gent dicht te maken rond euhm... Gent en niet in fucking Zelzate. :sop:

Want gelukkig is iedereen een ingenieur met een hoogstwaarschijnlijk meer dan degelijk loon. En aangezien uw vrouw ook een bedrijfswagen heeft zal die qua loon ook niet te klagen hebben. Niet iedereen heeft het geld om zomaar alles te laten doen eh.

Uiteraard, maar dan moet je nog maar wat doorsparen of een andere oplossing zoeken. Bijvoorbeeld: Ga bij Boels 3 extra breekhamers huren, vraag wat vrienden en familie zodat je met een minimale meerkost een hele hoop ellende voor de buurt kan besparen. Het geluid van 1 breekhamer of 4 tegelijkertijd is quasi hetzelfde hoor. Dus uw totale overlast gaat quasi gedeeld door 4 (en uw project gaat ook sneller vooruit).

Ik vind dat je zoiets zelf een beetje moet aanvoelen, en niet alleen uw pure eigenbelang in de weegschaal leggen. Als een kleine opoffering van uw kant, een grote meerwaarde kan betekenen voor anderen, dan moet je dat altijd overwegen imo.

pic.png

Kon het niet laten :unsure:
De vibe was te sterk

Is het een totaalverbouwing waar je aan bezig bent?
Hier 4 jaren verbouwd (alles zelf) en gelukkig nooit problemen gehad met de buren. Het hielp misschien ook dat de ene zelf bezig was met verbouwingen en de andere buurvrouw al jaren in een home zat.

En over sommige zelfstandigen die werven zo lang mogelijk rekken: dit is als leek het best zichtbaar aan dakwerken.

Onderdakje leggen en dan op naar de volgende werf om dat daar te doen.
Enkele weken later enkele pannen leggen en dan hetzelfde op de volgende werf.

De truc is om zoveel mogelijk werven te lopen hebben zeker waar je onmisbaar wordt?

Laatst bewerkt:
Uiteraard, maar dan moet je nog maar wat doorsparen of een andere oplossing zoeken. Bijvoorbeeld: Ga bij Boels 3 extra breekhamers huren, vraag wat vrienden en familie zodat je met een minimale meerkost een hele hoop ellende voor de buurt kan besparen.

Ik vind dat je zoiets zelf een beetje moet aanvoelen, en niet alleen uw pure eigenbelang in de weegschaal leggen. Als een kleine opoffering van uw kant, een grote meerwaarde kan betekenen voor anderen, dan moet je dat altijd overwegen imo.
Je kan niet blijven doorsparen eh, op een gegeven moment koop je iets en dan weet je dat je je aan een bepaald budget moet houden. En die persoon zal daar dan wel rekening gehouden hebben met dat hij veel zelf zal doen. 3 extra breekhamers en de koppen zijn ook weer een paar honderd euro meer. Niet meteen de meest gigantische uitgaven maar het komt er toch maar weer bij.

Is het plezant om geklop en geboor te hebben naast uw deur? Nee, dat vindt niemand. Maar vaak wordt er toch ook overdreven ivm de overlast hoor. Je weet ook nooit welke buren je naast je krijgt. Moet je nu echt extra geld spenderen omdat Sonja van hier naast al komt klagen van koppijn omdat je 5 minuten aan het boren bent?

Het had beter geparkeerd kunnen zijn. Maar ook wel gewoon lomp van uw collega eh :unsure:
En direct foto's? Is ook nogal een tempo dat uw collega daar tegen gelopen is precies.

Bwa zo lomp is dat niet se, als ge nog snel iets zegt tegen uw collega's en ene stap zet naar buiten dan loopt ge er tegen.

De arrogantie alleen al om u op een privé-parking te parkeren en dan nog es op een 30 cm van de deur van een kantoor om op café te gaan zitten zuipen.

En veel te goed is half zot.

Hier toch ook het geluk gehad dat onze buren zelf ook aan het verbouwen zijn/verbouwen waren (halfopen). De buurvrouw langs de open zijde is 90 jaar en hoort niet goed meer. Ze is ondertussen naar een rusthuis.
Nu zijn ze dat huis aan het verbouwen (om te verhuren) en is het al enkele weken aan een stuk al breekhamers en betonmolens dat ik hoor, maar ik weet dat wij zelf ook verbouwd hebben en dat dat gewoon eventjes lastig is.

Eerlijk, wanneer moet men anders werken dan overdag, en liefst wanneer het niet regent voor sommige zaken? Er zal ook wel een reden zijn dat het op het gemak is zeker, niet iedereen kan/wil overal een zak geld tegen gooien.

En vastgoed, de hele COVID-situatie heeft dat gewoon nog meer op de spits gedreven.
Dat aanvaard ik hoor, en ik weet dat het Covid is bij alles van vastgoed vandaag (niet enkel vakantie verblijven).
Pre covid, anno 2018 - 2019 was er al veel druk op de immo markten.
Maar als je al kwasie 9 jaar op 4 locaties constant ' met werven rondom je zit' word je het wel eens 'moe'. Sign of the times.
Moest 2 keer verplicht verhuizen(niet door verbouwingen hoor) van die 3 verhuizen.
En dat in een periode waar ik echt rust nodig heb voor m'n gezondheid.

Nu was de ergernis: geen werken bij kwakkelweer bijna ganse zomer (los van bouwverlof en wat meer tuingedoe met al die regen). Eindelijk es 3-5 dagen 'aan een stuk' mooi weer en lap pak kabaal. Dat was de ergernis, simpel.

En zoals mac-bc zegt, liefst een paar slijpers meer aan zo'n gevel en de korte pijn. Meer manschap kost meer geld ja. Is daar beschermd gebouw = extra subsidies. Tis een madamke die nu al 2de pastorij koopt in regio blijkbaar, want ze vind het schoone, zo'n pastorijen. Ze hebben geld dus, of niet meer LOL. Ik klaag niet tegen die mensen hé.

De reden dat het trager gaat is geld en jaarlijkse subsidies idd, weet ik van slager. Naast hun slagerij nog zon oud 'beschermd' huis. Die zijn al 7 jaar bezig en das bijna af nu. Heb ik niet echt last van. Maar als directe buur kan dat extra belastend zijn, de eeuwige verbouwer. Ook al heb je 'begrip'

Laatst bewerkt:
Je kan niet blijven doorsparen eh, op een gegeven moment koop je iets en dan weet je dat je je aan een bepaald budget moet houden. En die persoon zal daar dan wel rekening gehouden hebben met dat hij veel zelf zal doen. 3 extra breekhamers en de koppen zijn ook weer een paar honderd euro meer. Niet meteen de meest gigantische uitgaven maar het komt er toch maar weer bij.

Is het plezant om geklop en geboor te hebben naast uw deur? Nee, dat vindt niemand. Maar vaak wordt er toch ook overdreven ivm de overlast hoor. Je weet ook nooit welke buren je naast je krijgt. Moet je nu echt extra geld spenderen omdat Sonja van hier naast al komt klagen van koppijn omdat je 5 minuten aan het boren bent?
En veel te goed is half zot.

Wel grappig dat beide ergernissen samenkomen:
- Een ergernis die gaat om de verbouwingen van de buren, waarop ik reageer dat hij wel een punt heeft. Ergo: soms klagen buren terecht.
- Een ergernis van mij die gaat om het overmatig zagen van de buren omwille van onze verbouwingen, hoewel ik er alles aan heb gedaan om het met zo minimaal mogelijke overlast uit te voeren. Ergo: buren moeten ook niet overdrijven.

Ik vind het echt schrijnend hoe mijn begripvolle attitude, mijn attitude om de vrede te bewaren, mijn attitude om toe te geven aan elke klacht, ... op geen enkel moment lijkt geapprecieerd te worden. Beetje cynisch zelfs. Vrienden en kennissen van ons die ook verbouwd hebben, verklaren mij zot als ik uitleg in welke mate ik tegemoet kom aan klachten.

Heb ik nu extreem onverdraagzame buren of bestaat er ergens een psychologisch effect dat indien je tegemoet komt aan klachten, ze zich bevestigd zien in die klachten waardoor ze de neiging zullen hebben om nog meer te klagen? A la: "Dat is een brave, die doet altijd wat ik zeg, dus laat ons ook onbenulligheid x nog eens aankaarten!". Want het begint serieus hard te lijken op dat laatste eerlijk gezegd.
En als dat psychologisch effect bestaat, wat is dan het alternatief? Er tegenin gaan? Lijkt me toch riskant om een zure relatie te krijgen met de buren wanneer je alle klachten afwimpelt als gezaag?

Laatst bewerkt:
Wel grappig dat beide ergernissen samenkomen:
- Een ergernis die gaat om de verbouwingen van de buren, waarop ik reageer dat hij wel een punt heeft. Ergo: soms klagen buren terecht.
- Een ergernis van mij die gaat om het overmatig zagen van de buren omwille van onze verbouwingen, hoewel ik er alles aan heb gedaan om het met zo minimaal mogelijke overlast uit te voeren. Ergo: buren moeten ook niet overdrijven.

Ik vind het echt schrijnend hoe mijn begripvolle attitude, mijn attitude om de vrede te bewaren, mijn attitude om toe te geven aan elke klacht, ... op geen enkel moment lijkt geapprecieerd te worden. Beetje cynisch zelfs. Vrienden en kennissen van ons die ook verbouwd hebben, verklaren mij zot als ik uitleg in welke mate ik tegemoet kom aan klachten.

Heb ik nu extreem onverdraagzame buren of bestaat er ergens een psychologisch effect dat indien je tegemoet komt aan klachten, ze zich bevestigd zien in die klachten waardoor ze de neiging zullen hebben om nog meer te klagen? A la: "Dat is een brave, die doet altijd wat ik zeg, dus laat ons ook onbenulligheid x nog eens aankaarten!". Want het begint serieus hard te lijken op dat laatste eerlijk gezegd.
En als dat psychologisch effect bestaat, wat is dan het alternatief? Er tegenin gaan? Lijkt me toch riskant om een zure relatie te krijgen met de buren wanneer je alle klachten afwimpelt als gezaag?
Interessant punt idd. Misschien dat een concept van “verbetering” hier zou werken. In de zin van: aanvankelijk u puur aan de regels houden zonder extra moeite te doen om overlast te beperken. En dan vanaf ze er een opmerking over maken, merkbaar extra moeite doen om tegemoet te komen aan hun opmerking/klacht. Uiteindelijk doet ge dan evenveel moeite dan ge uit uzelf gedaan zou hebben, maar voelt de buur zich wel meer “gewaardeerd” voor de geventileerde klacht. Als je al op voorhand alle moeite doet, is het veel moeilijker om nog verbetering te zien.
En zo gunt ge die buur het plezier bij vrienden genre “ik ben het hem eens goed gaan zeggen en het is al vele minder nu!”

Hoe dan ook, klagers zullen sowieso klagen.

Hoe dan ook, klagers zullen sowieso klagen.
Dit, ik zou mij ook geen illusies maken, als volgend jaar er bij zo iemand moet verbouwd worden, zullen ze waarschijnlijk helemaal vergeten dat er zoiets bestaat als geluidsoverlast.

Het is makkelijk gezegd om maar wat meer geld te geven (doorsparen!) om anderen minder overlast te bezorgen. Alsof dat iedereen zoiets kan, en uiteindelijk kloot je vooral jezelf hoor.

Ook, ik zeg niet dat het tof is, maar zolang we niet spreken over onhoudbare decibels màg men nu eenmaal lawaai maken tijdens daguren hé. Ik zou dan ook vooral opteren voor verdraagzaamheid, ook al is het niet aangenaam. Zeker tijdens deze kwakkelzomer lijkt het mij nu ook niet zo vreemd dat op de paar droge dagen iedereen aan buitenwerken of tuinwerken begint.

Sommigen doen hier precies alsof mensen opstaan, een buiten komen en zeggen ha, wat is het stil vandaag, misschien moeten we gaan verbouwen om de buren te pesten. Imowil iedereen die verbouwt zo snel mogelijk gedaan hebben en zo weinig mogelijk overlast veroorzaken maar sommigen hier mogen toch ook eens wat meer verdraagzaamheid aan de dag leggen ipv hun kleinburgelijk azijngepis voor het minste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan