Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij wonen hier tegen de grens met Wallonië.
Als de mensen hier de 112 bellen met de gsm bestaat de kans dat je een waal aan de lijn krijgt die geen zak nederlands kan.
Men raadt dus aan om met de vaste te bellen😡
Ook dat idd. Collega had een jaar of 5 terug 112 nodig in Wallonië. Die mens kan geen half woord Frans, en die operators kunnen geen Nederlands. Dat kan toch niet? Als je 112 belt, gelijk in welke regio in Europa moet je op zijn minst in het Engels hulp krijgen. Op de meeste plekken kan dat ook effectief, maar Wallonië moet weer eens er buiten staan.

Maar jij als goede Belg spreekt toch ook een mondje Frans, n'est ce pas? :thinking:
Dat maakt geen reet uit. Als je 112 belt moet je op zijn minst geholpen kunnen worden in ofwel de landstaal, ofwel het Engels. Dat kan in Wallonië dus effectief niet.

Het frans dat ik kan is bijlange niet goed genoeg om uit te leggen wat er aan de hand is
Maar dan wel afgeven op een waal die geen NL kan, is dat niet een beetje hypocriet? :unsure: En ja ik vind ook dat dit soort diensten vloeiend NL/FR/EN zouden moeten spreken, maar als er echt een noodgeval is dan zal je uw plan wel trekken als dat niet zo is.

Maar dan wel afgeven op een waal die geen NL kan, is dat niet een beetje hypocriet? :thinking: En ja ik vind ook dat dit soort diensten vloeiend NL/FR/EN zouden moeten spreken, maar als er echt een noodgeval is dan zal je uw plan wel trekken als dat niet zo is.
Maar je moet toch in zo een functie goed tweetalig zijn, niet?
Zelfde hier met vacatures in de vele meubelzaken die hier zijn.
Altijd tweetalig vereist omdat er veel waalse klanten komen.
In de ikea van Luik moet je maar eens proberen iets te vragen in het nederlands

Maar je moet toch in zo een functie goed tweetalig zijn, niet?
Zelfde hier met vacatures in de vele meubelzaken die hier zijn.
Altijd tweetalig vereist omdat er veel waalse klanten komen.
In de ikea van Luik moet je maar eens proberen iets te vragen in het nederlands
Nederlands blijft op wereldvlak natuurlijk wel een boerentaaltje he. In Vlaanderen/Brussel zal ik altijd het gesprek in het NL aangaan. In Luik zou ik dan wel spontaan FR praten en er niet van uit gaan dat men daar NL spreekt.

Nederlands blijft op wereldvlak natuurlijk wel een boerentaaltje he. In Vlaanderen/Brussel zal ik altijd het gesprek in het NL aangaan. In Luik zou ik dan wel spontaan FR praten en er niet van uit gaan dat men daar NL spreekt.
Bwa, ik vind hey wel eens plezant om zo wat te brabbelen. Zo leer ik weer wat bij.
Maar in alle serieusheid: bij de hulpdiensten aan een grensgebied zou men toch tweetalig mogen zijn hoor.
Hier zijjn al verschillende mensen op het nippertje geholpen kunnen worden nadat mensen eerst vruchteloos moeten afhaken en dan terugbellen in de hoop dat tongeren opneemt

Maar dan wel afgeven op een waal die geen NL kan, is dat niet een beetje hypocriet? :thinking: En ja ik vind ook dat dit soort diensten vloeiend NL/FR/EN zouden moeten spreken, maar als er echt een noodgeval is dan zal je uw plan wel trekken als dat niet zo is.
Ik begrijp je standpunt maar ik stel toch een hogere eis aan een hulpverlenende dan diegene die hulp nodig heeft. Gezien die meestal in paniek/stress situaties zitten en je dan ook moet begrijpen dat je uitdrukken in een andere taal ook nog moeilijker is.

Ja. Maar Nederlands en Duits zijn dat ook. Als je 112 belt, mag je er van uitgaan dat ze dat daar kunnen.
Je wist uiteraard goed genoeg dat ik dat bedoelde. Geen idee waarom je vervelend moet doen eigenlijk .
Het is de ergernis thread voor iets hè :unsure:

Maar niet op Belgisch vlak en het is niet de noodcentrale van Europa, maar van België waar nog steeds een meerderheid NL spreekt. Ik werk in een alarmcentrale en als je niet deftig NL/FR/EN kent moet je niet eens beginnen.

Dus ja, heel triestig dat ze daar geen NL spreken.

Maar niet op Belgisch vlak en het is niet de noodcentrale van Europa, maar van België waar nog steeds een meerderheid NL spreekt. Ik werk in een alarmcentrale en als je niet deftig NL/FR/EN kent moet je niet eens beginnen.

Dus ja, heel triestig dat ze daar geen NL spreken.
Ik heb toch de indruk dat dit op meerdere plaatsen een probleem is
Zoals ook mij voorbeeld van die meubelwinkels
Van een vlaamse politieman verwacht men ook een beetje tweetaligheid.
Snap die verschillen niet. Het is niet dat je perfect tweetalig moet zijn in zo’n jobs, maar je zou toch op zijn minst een mens in nood moeten kunnen verderhelpen in geval van zo een noodcentrale

Ik heb toch de indruk dat dit op meerdere plaatsen een probleem is
Zoals ook mij voorbeeld van die meubelwinkels
Snap die verschillen niet. Het is niet dat je perfect tweetalig moet zijn in zo’n jobs, maar je zou toch op zijn minst een mens in nood moeten kunnen verderhelpen in geval van zo een noodcentrale
In Brussel valt dat idd nog mee maar in de regio rond Luik ofzo moet je idd geen NL verwachten.
Ooit eens naar die Ikea geweest nabij Luik ( waar ook die Burger King ligt ) voordat die Ikea in Hasselt open ging en zowel in de Ikea als de BK daar moest ik geen woord NL verwachten.

In Luik zelf spreek ik met winkeliers gewoon Engels, gaat nog beter dan NL en zijn ze toch gewend van toeristen ( wel wat schrijnend dat Engels daar beter gaat dan Nederlands )

In Brussel valt dat idd nog mee maar in de regio rond Luik ofzo moet je idd geen NL verwachten.
Ooit eens naar die Ikea geweest nabij Luik ( waar ook die Burger King ligt ) voordat die Ikea in Hasselt open ging en zowel in de Ikea als de BK daar moest ik geen woord NL verwachten.

In Luik zelf spreek ik met winkeliers gewoon Engels, gaat nog beter dan NL en zijn ze toch gewend van toeristen ( wel wat schrijnend dat Engels daar beter gaat dan Nederlands )
Nu ja. Voor een BK wil ik het nog wel door de vingers zien 🤣

De idioten die amok maken in het Ter Kamerenbos. Geen probleem met het feit dat mensen met dit weer buiten komen, ik heb het zelf ook al enkele dagen gedaan, maar jezus, als ik deze beelden zie ... Al die wannabe gangsters die zich even tegen de politie keren + de gigantische fuck you vinger naar de rest van de maatschappij, horeca, ... Associaal en egoïstisch.

De jongere garde is meestal wel drietalig / tweetalig, maar de +50'ers, die ze uitstallen voor geluidsoverlast en ander soortgelijke banale zaken...
Helft van de tijd moet ik vertalen van Engels / Frans naar Nederlands bij hun interventies, een kwart van die mannen zijn op hun beurt nog eens boertig (lees: onaantastbaar gewaand).
Ik beklaag het me de buitenlandse studenten / toeristen als ze voor zo een iemand staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan