Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pffff. Hoe dealen jullie met zelfstandigen?

Bijvoorbeeld:
Ik laat in februari prijs maken bij een elentrieker. Half maart nog niks van offerte ontvangen, dus ik stuur een mailtje. Geen repliek. Vandaag komt er een andere prijs maken en krijg ik ineens een offerte van de eerste in mijn mailbox, een maand en enkele dagen nadat die komen kijken is.

Vorig jaar iets anders laten maken door klusjesman, of toch een poging gedaan. Laat er 1 prijs maken, we spreken dag en uur af om werken aan te vatten. Komt niet opdagen en pakt een week zijn GSM niet op. Laat een andere prijs maken, spreken dag en uur af, en die belt 1 uur op voorhand gewoon af. uiteindelijk is een derde het komen doen :S:S:S

Of op mijn werk. We werken samen met een zelfstandige verdelerer/verkoper/tech support persoon van een nogal niche product, waarvan hij de enige verdeler is in de Benelux. Die bolt het dus geregeld int midden van meetings af omdat een andere klant belt hé. Waanzin. Ik word er knettergek van. Buiten de loodgieter en die gast die de beerput komt leegzuigen kan ik echt op niemand rekenen hé.
Bij mij is de regel simpel: zelfstandigen die de moeite niet doen om een offerte door te sturen, die vallen bij mij af. Ik bel ze niet opnieuw op. Als zelfs voor het opmaken van een offerte geen service krijgt, dan wil je met zo iemand geen contract op te maken, denk ik altijd.

Bij mij is de regel simpel: zelfstandigen die de moeite niet doen om een offerte door te sturen, die vallen bij mij af. Ik bel ze niet opnieuw op. Als zelfs voor het opmaken van een offerte geen service krijgt, dan wil je met zo iemand geen contract op te maken, denk ik altijd.
Inderdaad, dat hanteer ik ook als regel.

En verder, als ik eender wat laat doen, hoor ik altijd eerst bij vrienden/familie rond voor persoonlijke ervaringen. Meestal geeft dit toch een veel hogere kans op succes.

Inderdaad, dat hanteer ik ook als regel.

En verder, als ik eender wat laat doen, hoor ik altijd eerst bij vrienden/familie rond voor persoonlijke ervaringen. Meestal geeft dit toch een veel hogere kans op succes.
Wat ik ook nog doe na het tekenen van een contract: ik garandeer dat ik de factuur betaal op het moment dat alles is opgeleverd. Indien alles OK is, betaal ik nog de avond zelf van opleveren. Onafhankelijk van hun betalingstermijn.
Ik weet dat veel zelfstandigen veel moeite hebben om mensen hun rekeningen te laten betalen. Ik laat ze verstaan dat ze dat probleem bij mij niet zullen hebben en ik houd me ook aan mijn woord.
Is voor veel zelfstandigen een reden om je sneller te bedienen. Zeker wanneer je een tweede keer beroep op ze doet;-)

Bijvoorbeeld:
Ik laat in februari prijs maken bij een elentrieker. Half maart nog niks van offerte ontvangen, dus ik stuur een mailtje. Geen repliek. Vandaag komt er een andere prijs maken en krijg ik ineens een offerte van de eerste in mijn mailbox, een maand en enkele dagen nadat die komen kijken is.

Vorig jaar iets anders laten maken door klusjesman, of toch een poging gedaan. Laat er 1 prijs maken, we spreken dag en uur af om werken aan te vatten. Komt niet opdagen en pakt een week zijn GSM niet op. Laat een andere prijs maken, spreken dag en uur af, en die belt 1 uur op voorhand gewoon af. uiteindelijk is een derde het komen doen :S:S:S

Of op mijn werk. We werken samen met een zelfstandige verdelerer/verkoper/tech support persoon van een nogal niche product, waarvan hij de enige verdeler is in de Benelux. Die bolt het dus geregeld int midden van meetings af omdat een andere klant belt hé. Waanzin. Ik word er knettergek van. Buiten de loodgieter en die gast die de beerput komt leegzuigen kan ik echt op niemand rekenen hé.

Het is helaas een algemeen gekend probleem dat er veel zo werken.
Miserie is ook dat er werk genoeg is en dat de goeie dus hun werk voor te kiezen hebben en als er dus een fijner werk komt ze dat gewoon pakken.
Heeft ook jaren geduurd voor ik, als syndicus, een paar goeie aannemers vond die hun afspraken nakomen én hun werk nog goed doen.
Dus als het regio limburg moest zijn, PM me even ik ken wel ne goeie elektricien en klusjesman.

Ik heb ne goeie maat die (een goeie & dus volgeboekte) electricien is en die laat zelfs na om op zijn afspraken met mij na te komen :lol:

ge kunt u al voorstellen wat die mannen doen met volk dat ze niet kennen :D

Bestelling van AliExpress tegen gehouden door de douane. 24 euro BTW en 24 euro douanekosten van BPost. Met de BTW kan ik leven maar BPost zijn een bende vuile criminelen.

Bestelling van AliExpress tegen gehouden door de douane. 24 euro BTW en 24 euro douanekosten van BPost. Met de BTW kan ik leven maar BPost zijn een bende vuile criminelen.
Ik moet zeggen dat ik al tientallen leveringen door Ali via Bpost heb laten uitvoeren, maar nog nooit extra kosten aan mijn been heb gehad. Zelfs die enkele die boven 22€ uitkwamen.

Of was het voor een groot bedrag misschien?

Half maart nog niks van offerte ontvangen, dus ik stuur een mailtje. Geen repliek.
Vorig jaar iets anders laten maken door klusjesman, of toch een poging gedaan. Laat er 1 prijs maken, we spreken dag en uur af om werken aan te vatten. Komt niet opdagen en pakt een week zijn GSM niet op. Laat een andere prijs maken, spreken dag en uur af, en die belt 1 uur op voorhand gewoon af.
Doorbijten en wachten tot de eerste de beste die het komt herstellen.
Voorbeelden van hierboven op een persoonlijke blacklist zetten en twee jaar later een negatieve review schrijven + evt. afraden bij iedereen die je kent.
Het is niet teveel gevraagd om terug te bellen / mailen als aannemer, ook al heb je massa werk voorhanden.
'Wie hoog van de toren blaast, mag er hard van afvallen en niet meer rechtkomen', imo.

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik ben dan al blij dat ik er één te pakken krijg die al wilt komen zien, want da's ook al niet zo makkelijk meer. In het algemeen probeer ook altijd die te pakken waar ik goede ervaringen mee heb, maar nog geen echte elektricien nodig gehad hier.

Het is helaas een algemeen gekend probleem dat er veel zo werken.
Miserie is ook dat er werk genoeg is en dat de goeie dus hun werk voor te kiezen hebben en als er dus een fijner werk komt ze dat gewoon pakken.
Heeft ook jaren geduurd voor ik, als syndicus, een paar goeie aannemers vond die hun afspraken nakomen én hun werk nog goed doen.
Dus als het regio limburg moest zijn, PM me even ik ken wel ne goeie elektricien en klusjesman.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat ze van gedacht veranderen als ze iets lucratiever/beter kunnen doen. Ik zit net te ver buiten Limburg denk ik, maar merci. Heb hier ondertussen contact met iemand aanbevolen door iemand die ik ken.
Doorbijten en wachten tot de eerste de beste die het komt herstellen.
Voorbeelden van hierboven op een persoonlijke blacklist zetten en twee jaar later een negatieve review schrijven + evt. afraden bij iedereen die je kent.
Het is niet teveel gevraagd om terug te bellen / mailen als aannemer, ook al heb je massa werk voorhanden.
'Wie hoog van de toren blaast, mag er hard van afvallen en niet meer rechtkomen', imo.
Afraden sowieso, maar ik ben niet zo'n boze reviewschrijver. :unsure:

Daarnet mijn pakketje van 45 euro aan de UK gaan afhalen en heb eens de berekening bekeken voor het te betalen bedrag van 37 euro. 24 euro van de 37 zijn douane formaliteiten bpost.... wat een afzetters.

Daarnet mijn pakketje van 45 euro aan de UK gaan afhalen en heb eens de berekening bekeken voor het te betalen bedrag van 37 euro. 24 euro van de 37 zijn douane formaliteiten bpost.... wat een afzetters.
Over hoeveel ze vragen valt te discusieren, maar dat het een vaste prijs vragen lijkt me niet meer dan logisch. Een pakje van 30€ inklaren is evenveel werk als eentje van 1000€.

Bijvoorbeeld:

I share your pain. We zijn als samenleving volgens mij zo hard aan het focussen (of hebben dat toch gedaan) op diploma's halen om bureaujobs te doen dat (goede) stielmannen gewoon hun klanten kunnen kiezen. Beetje een omgekeerde markt. Ook wat ervaringen:

Dakwerker: al paar keer uitgesteld, dan was het winter, nu was het voor de "uitkom", nu heeft hij corona.
Ramen: leuke mannen, mooi werk, maar gewoon niet bereikbaar. Moeten nog wat afwerking doen, geen idee wanneer, als het eens "pas geeft" zeker? Bel je, dan neemt het nichtje van de zaakvoerder op die van niets weet, mail je dan geen antwoord.
Verwarming: alles werkt maar het is een recente ketel dus ik heb de factuur nog, ik dacht dan dezelfde firma te vragen. Ik stuur een mail, geen antwoord, ik bel "ahja gij had een mail gestuurd toch? Jaja ik weet het ze". Dat was ook weer even geleden.
De elektricien heb ik eigenlijk de beste ervaringen mee: jonge kerel die nog opstart.

Over hoeveel ze vragen valt te discusieren, maar dat het een vaste prijs vragen lijkt me niet meer dan logisch. Een pakje van 30€ inklaren is evenveel werk als eentje van 1000€.
Blijkbaar hangt het bedrag af van de pakketwaarde. https://www.bpost.be/nl/pakje-ontvangen/douane
Is ook 1 van de redenen dat Chinese bedrijven of veel bedrijven iets sturen naar Europa als "geschenk".

En eerlijk, hoeveel werk is het om het bedrag in een Excel te zetten, het daarna te moeten inputten in hun systeem en dan het papiertje af te printen en dit op het pakket te hangen :).

Het kost geen 24 euro om een softwaresysteem die inklaring te laten doen. Dat is de mensen afpersen.

AreVee duidt aan dat bol mag komen wanneer ze willen, behalve woensdag.

In de mailbox van diezelfde vandaag: Uw bezorger is onderweg!

Mensen die iets wat ge in 2 zinnen gezegd krijgt uitrekken tot een gesprek van 15 min en dan ook nog es de hele tijd alles herhalen. Ffs ik heb ook wel ander dingen te doen hé :angry:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan