Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mensen die iets wat ge in 2 zinnen gezegd krijgt uitrekken tot een gesprek van 15 min en dan ook nog es de hele tijd alles herhalen. Ffs ik heb ook wel ander dingen te doen hé :angry:
haha, inderdaad zo hatelijk. Nog een trapje hoger is waar ge op het einde nog moet vragen: `en wat bedoelt ge nu eigenlijk` of `en wat is nu de essentie?`

Hij komt misschien van heel ver en zal nu vertrekken om morgen aan te komen?
Tis waar ik had verder moeten denken :D .

Daarnet ook nog een mail verstuurd voor een werkbestelling die al sinds september op "besteld" staat. Ja in april moet dit zeker lukken, ik bereid me alvast voor tegen april 2025, mijn fout dat ik geen jaartal gevraagd heb :D .

maar dat het een vaste prijs vragen lijkt me niet meer dan logisch. Een pakje van 30€ inklaren is evenveel werk als eentje van 1000€.
Ja, maar geen 24€ (of 30€) wat Bpost rekent. Fedex levert een betere dienst (voorschieten heffingen zodat het pakket sneller ingeklaard wordt, administratieve inklaring tijdens transport,...) voor 14€, DHL is nog goedkoper met 10€.

Selor.. Ik had vandaag een examen (duurtijd 10-15 minuten)

Ik ben vanmorgen thuis vertrokken om 08:45 richting station en zit nu nog op de trein richting thuis, seffes nog 20 minuten auto.

Je moet er een kwartier op voorhand zijn dus een trein vroeger nemen voor de zekerheid, anders is het kantje boord. Maar zij laten je wel nog 30-40 wachten na je afspraakuur. 2 treinen richting thuis gemist..

En dat in een tijd dat bijna alles via Teams gaat.

Hoe bedoel je dat?
Ik heb toch altijd de boodschap gekregen thuis om te studeren. Toevallig was dat ook mijn ding, maar ik ken vrienden waar er van thuis uit duidelijk druk was om in ASO te blijven en dan verder te studeren, terwijl ze liefst van al met hun handen werkten. Dan uitte zich dan in weggegooide studiejaren om uiteindelijk bv. koeltechnieker te worden.

Het rechtstreekse pad TSO of BSO --> technieker was dan niet goed genoeg zeker.

Ik kan mij inbeelden dat als je als puber dan thuis zegt dat je loodgieter wil worden, terwijl je bv. meekan in het ASO, veel ouders dit niet "genoeg" vinden.

Dat hangt gewoon samen met het verouderde beeld waar studeren=goed geld verdienen op "den bureau". Terwijl je met wat praktisch/technische vaardigheden denk ik beter af bent dan met menig "dertien in een dozijn"-bachelor.

Ik kan mij inbeelden dat als je als puber dan thuis zegt dat je loodgieter wil worden, terwijl je bv. meekan in het ASO, veel ouders dit niet "genoeg" vinden.
Ik snap dat ook wel, want als je als 14-jarige die keuze maakt en er mee doorgaat is er geen weg terug. ASO houdt op dat vlak veel meer opties open. Beetje kwestie van je kind eerlijk in te schatten zeker?

Ik snap dat ook wel, want als je als 14-jarige die keuze maakt en er mee doorgaat is er geen weg terug. ASO houdt op dat vlak veel meer opties open. Beetje kwestie van je kind eerlijk in te schatten zeker?
Ja, klopt natuurlijk wel, je kind naar BSO sturen gebaseerd op wat hij/zij op dat moment wil is nogal permanent soms. Anderzijds is dat eerlijk inschatten ook niet altijd geldig.

Ja, klopt natuurlijk wel, je kind naar BSO sturen gebaseerd op wat hij/zij op dat moment wil is nogal permanent soms. Anderzijds is dat eerlijk inschatten ook niet altijd geldig.
Uiteindelijk is het achteraf makkelijker om een stiel te leren indien je het echt wil. Tegenover een stielman die naar de unief wil zal het toch een pak moeilijker hebben. Althans dat is toch mijn idee daarvan.

Ik heb toch altijd de boodschap gekregen thuis om te studeren. Toevallig was dat ook mijn ding, maar ik ken vrienden waar er van thuis uit duidelijk druk was om in ASO te blijven en dan verder te studeren, terwijl ze liefst van al met hun handen werkten. Dan uitte zich dan in weggegooide studiejaren om uiteindelijk bv. koeltechnieker te worden.

Het rechtstreekse pad TSO of BSO --> technieker was dan niet goed genoeg zeker.

Dat hangt gewoon samen met het verouderde beeld waar studeren=goed geld verdienen op "den bureau". Terwijl je met wat praktisch/technische vaardigheden denk ik beter af bent dan met menig "dertien in een dozijn"-bachelor.
Ja ok, zo zijn er inderdaad wel mensen (misschien vooral bij de oudere generatie). Maar om nu te zeggen dat _iedereen_ vindt dat technische jobs minderwaardig zijn is een beetje overdreven denk ik. Trouwens omgekeerd speelt er ook een soort van vooroordeel hoor. Heb ook al van stielmannen soms ondervonden dat ze een bureaujob "geen echte job" vinden "want je wordt daar niet moe van" :sarcastic:

Probeer aan mijn kinderen (nu 1e middelbaar) daar zo neutraal mogelijk over te zijn en uit te leggen wat de verschillen zijn en hoe dat hun toekomst mogelijk zal beïnvloeden. Hier bij ons in de stad is er trouwens nog maar 1 grote katholieke onderwijsgroep die de zogenaamde ASO/TSO/BSO van vroeger combineert. Die mannen zitten nu allemaal samen terwijl dat vroeger vaak gescheiden scholen waren. Hopelijk helpt dat ook een beetje om al die vooroordelen wat weg te nemen.

Ja ok, zo zijn er inderdaad wel mensen (misschien vooral bij de oudere generatie). Maar om nu te zeggen dat _iedereen_ vindt dat technische jobs minderwaardig zijn is een beetje overdreven denk ik. Trouwens omgekeerd speelt er ook een soort van vooroordeel hoor. Heb ook al van stielmannen soms ondervonden dat ze een bureaujob "geen echte job" vinden "want je wordt daar niet moe van" :sarcastic:

Probeer aan mijn kinderen (nu 1e middelbaar) daar zo neutraal mogelijk over te zijn en uit te leggen wat de verschillen zijn en hoe dat hun toekomst mogelijk zal beïnvloeden. Hier bij ons in de stad is er trouwens nog maar 1 grote katholieke onderwijsgroep die de zogenaamde ASO/TSO/BSO van vroeger combineert. Die mannen zitten nu allemaal samen terwijl dat vroeger vaak gescheiden scholen waren. Hopelijk helpt dat ook een beetje om al die vooroordelen wat weg te nemen.
Ik vind dat toch nog redelijk algemeen, maar de animositeit gaat inderdaad in twee richtingen, zo de eeuwige rivaliteit tussen het "werkvolk" en "den bureau". Ik ben nog naar school geweest in een middelbaar waar alles buiten KSO aanwezig was de eerste 2 jaar, en daar was het watervalsysteem met bijhorend neerkijken toch nog goed werkend.

Feit is dat we volgens mij toch duidelijk een tekort hebben aan stielmannen door deze ontwikkelingen hoor. In landen waar het onderwijs minder gedemocratiseerd (ik zocht een beter woord) is heb je dat veel minder. Als daar bv. een kleinigheid kapot is zoals een kraantje, vind je meteen hopen mensen die dat voor een peulenschil komen maken. Hier is dat gewoon de moeite niet voor iemand die de klanten uit te kiezen heeft. Pas op, dat maakt onze situatie niet slecht, gewoon anders. En zo'n landen zitten misschien gewoon nog in de situatie zoals dat hier was ergens halverwege vorige eeuw op dat vlak.

Selor.. Ik had vandaag een examen (duurtijd 10-15 minuten)

Ik ben vanmorgen thuis vertrokken om 08:45 richting station en zit nu nog op de trein richting thuis, seffes nog 20 minuten auto.

Je moet er een kwartier op voorhand zijn dus een trein vroeger nemen voor de zekerheid, anders is het kantje boord. Maar zij laten je wel nog 30-40 wachten na je afspraakuur. 2 treinen richting thuis gemist..

En dat in een tijd dat bijna alles via Teams gaat.
Dat is raar. Ik heb deze maand ook een sollicitatiegesprek bij selor. En ik krijg een link doorgestuurd zodat ik dat van thuis uit kan doen

Nu mn controller stuk is, wil ik terug naar muis en keyboard overschakelen (of toch proberen), maar heb daarvoor een nieuwe muis nodig. Heb nu een tecknet van 10€ en die is praktisch onverwoestbaar, maar te klein en af en toe hangt hij ook even vanwege de ondergrond. Is eigenlijk ook meer een laptop muis.
Maar man, is dat toch moeilijk kiezen. Zoveel keuze ondanks dat ik wireless wil en ook maar tussen 50 en 80 wil uitgeven. Maar het ergste is dat ge bij de bekende merken toch veel ziet dat ze `dubbelklik` problemen krijgen, dikwijls nog binnen het jaar. Zelfs bij de muizen van +100€ ziet ge die klacht steeds weer voorkomen. Doet me nu toch twijfelen of ik niet beter weer een ergonomische koop van een goedkoop merk en een nieuwe msi controller.

Nu mn controller stuk is, wil ik terug naar muis en keyboard overschakelen (of toch proberen), maar heb daarvoor een nieuwe muis nodig. Heb nu een tecknet van 10€ en die is praktisch onverwoestbaar, maar te klein en af en toe hangt hij ook even vanwege de ondergrond. Is eigenlijk ook meer een laptop muis.
Maar man, is dat toch moeilijk kiezen. Zoveel keuze ondanks dat ik wireless wil en ook maar tussen 50 en 80 wil uitgeven. Maar het ergste is dat ge bij de bekende merken toch veel ziet dat ze `dubbelklik` problemen krijgen, dikwijls nog binnen het jaar. Zelfs bij de muizen van +100€ ziet ge die klacht steeds weer voorkomen. Doet me nu toch twijfelen of ik niet beter weer een ergonomische koop van een goedkoop merk en een nieuwe msi controller.
Ik heb hier een Logitech G703 (voor thuis aan de desktop) en een G305 voor onderweg (dus wordt regelmatig in de rugzak gegooid) en beide werken toch nog steeds perfect zonder dubbelklik problemen.

Ik daarentegen ben het mijn ouders altijd kwalijk blijven nemen dat ze mij als 5-jarige niet meer hebben gesteund in mijn droom om uitbaatster van een kattenhotel te worden.

Weeral eens vertraging door personen op het spoor... Welk achterlijk volk beslist zich om met zo een dingen bezig te houden vraag ik me af. Hopelijk een zware boete als ze gepakt worden, al vrees ik dat dat bijna onmogelijk is om die te kunnen vatten.

Elektrische fietsen, zot word ik ervan.
Vandaag een bomma tegen de grond zien gaan omdat ze aan 40 per uur wou overvlammen toen het rood was. Uiteraard op het moment dat er een auto afdraaide om daar in te slaan, dus zij vol tegen de grond en dan wat staan zwaaien en schelden richting die auto. Mss geen model kopen dat zo snel kan gaan denk ik dan.
En algemeen word ik er ook mottig van hoe moeilijk het is om die in te schatten. Het is misschien iets waar ik nog aan moet wennen omdat het relatief recent is dat er zoveel op de baan komen, maar ik mis mij enorm vaak in het inschatten hoe snel die acceleren/van punt A naar punt B gaan. Bij een fietser of een brommer valt dat allemaal goed mee, maar ik ben al een paar keer ferm verschoten dat zo een elektrische fiets ineens op een punt was waar ik ze pas 30 seconden later verwacht had.

Wat ik ook nog doe na het tekenen van een contract: ik garandeer dat ik de factuur betaal op het moment dat alles is opgeleverd. Indien alles OK is, betaal ik nog de avond zelf van opleveren. Onafhankelijk van hun betalingstermijn.
Ik weet dat veel zelfstandigen veel moeite hebben om mensen hun rekeningen te laten betalen. Ik laat ze verstaan dat ze dat probleem bij mij niet zullen hebben en ik houd me ook aan mijn woord.
Is voor veel zelfstandigen een reden om je sneller te bedienen. Zeker wanneer je een tweede keer beroep op ze doet;-)
Ik doe dat eigenlijk bij zo goed als al mijn rekeningen, zodra ze binnen komen ineens betalen (zo is de kans dat je iets vergeet te betalen ook heel klein) en het heeft er ook al voor gezorgd dat wanneer ik toch eens te laat was met betalen (buiten mijn wil om, ik had de factuur immers niet gekregen), ik de extra kosten wegens te late betaling niet moest betalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan