Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
De VDAB. Een archaïsch nutteloos bedrijf vol should-be gepensioneerde dinosauriërs die u moeten helpen met aan werk geraken maar bij het horen van "games" en "3D" al helemaal tilt slaan. Steek er dan nog eens een arrogant mens bij die doet alsof ze't allemaal weet (maar waarbij het snel duidelijk is dat het niet zo is) en tussendoor nog eens wat opmerkingen geeft over je uiterlijk en je certified VDAB experience ™ is compleet! Zéker als de top tips na een gesprek van een uur zijn: "zoek eens op multimedia" en "stuur een mail naar het bedrijf waarin je zegt dat je je portfolio zal sturen als ze binnen de dag antwoorden". Om dan nog te zwijgen over hun verschrikkelijke website en irrelevante spam voor jobs waarvoor je in de verste verte niet gekwalificeerd bent. Ver-schrikkelijk. (Gelukkig was mijn bemiddelaar wel lief)

iemand een 3D artist nodig? Als je binnen het uur antwoordt stuur ik je mijn portfolio.
Oh ja, welk bedrijf is daar niet wild over ‘antwoorden en wel nu zodat ik dinges kan doorsturen’!
Heb je er ooit aan gedacht om er les in te geven maar op kleinere schaal? Ben nu vergeten of dat al ter sprake was gekomen. Maar er zijn veel mensen die er interesse in hebben maar verloren lopen in grootschaliger cursussen en dergelijke. Die beter zouden kunnen functioneren in kleinere en meer op maat gemaakte werkgroepen.
Oh en misschien kan je je aanbieden aan scholen, daar is vaak interesse om website content moderner aan te brengen of school-content die meer aanspreekt. Het zijn niet de meest opwindende opdrachten, maar het kan iets zijn?

ja, want iemand zonder werk heeft geen geld nodig natuurlijk.

Nooit geweten dat werkloosheidsuitkering er is en dient om iemand geld te geven omdat die dat nodig heeft.

Ik dacht dat dat diende als quid pro quo. Jij krijgt geld, maar je conformeert u aan de wensen van de maatschappij om werk te zoeken.
In het begin zullen ze u laten zoeken in het ding wat jij wilt doen. Na verloop van tijd zullen ze u meer dwingen in de richting van hetgeen dat effectief een job is die ter beschikking zijn.

Wat verwacht je nu zelf dat iemand gaat zeggen wanneer je zegt mijn talent is games en 3D?

Allez hier zijn vacatures voor BIM modellering, solliciteer daar maar voor?

In oktober ‘nieuwe laptops’ voor de leerkrachten! Wie wil voorspellen wat een schitterende machines dat gaan zijn.

Het is een persoonlijke ergernis, natuurlijk. Ik ben sociaal helemaal niet sterk in het langdurig vlot contact en ik ben ook archislecht in mensen hun toon lezen en consequent daar correct op inspelen. Ik kan die vlottere segues enzo niet zo inschatten, neem vaak dingen verkeerd (meestal ‘ze zijn boos’ of ‘die heeft een hekel aan mij’ terwijl dat vaneigens niet zo is). Het is persoonlijk dus.
(Eh btw ‘kut’?)

Eigen ergernis: pienter meisje van 17 is samen met de achttienjarige die nu zijn vierde keer het vierde middelbaar doet. Hij volgt haar overal, ook tussen lessen even ‘aftoetsen’. Zó veel rode vlaggen maja je kan er weinig aan doen natuurlijk.
Die kut is niet op u. Is gewoon een gebruik, zoals godmiljaar.

Nooit geweten dat werkloosheidsuitkering er is en dient om iemand geld te geven omdat die dat nodig heeft.

Ik dacht dat dat diende als quid pro quo. Jij krijgt geld, maar je conformeert u aan de wensen van de maatschappij om werk te zoeken.
In het begin zullen ze u laten zoeken in het ding wat jij wilt doen. Na verloop van tijd zullen ze u meer dwingen in de richting van hetgeen dat effectief een job is die ter beschikking zijn.

Wat verwacht je nu zelf dat iemand gaat zeggen wanneer je zegt mijn talent is games en 3D?

Waar zeg ik dat ik mij niet conformeer? Wie zegt dat ik geen werk zoek? Heb ik ergens gezegd dat ik gratis geld wil en er niets voor doen? Ik ben een voorstander van het concept van de VDAB en dat ze controleren of ge effectief uw plichten nakomt en al die dingen. Geen enkel probleem mee, daar ging mijn ergernis ook niet over.

Maar ik verwacht wel dat ze tenminste weten waarover ik het heb. Dat gaming geen grote industrie is (in België natuurlijk, 't is een van de grootste industriëen in de wereld) wilt niet zeggen dat ze niet een beetje mogen meer up to date zijn over de arbeidsmarkt. Het is niet zo dat het een nieuwe sector is hé, we gamen al vlotjes sinds de jaren 80. We hebben een van de beste scholen in de wereld op dat vlak en grote kans dat een Gentse studio dit jaar GOTY wint. Reden genoeg lijkt mij om uw website, diensten en personeel toch een beetje up te daten. 3D artist of gelijkaardig kan je zelf niet kiezen als gewenste job op de site van VDAB, zit allemaal onder een vage term als "multimediaontwikkelaar" wat alles en niets kan zijn. Ik erger mij niet aan de VDAB, ik erger mij aan hun ouderwetse structuur en gedachtengang (en onbeschoft personeel).

Laatst bewerkt:
Can confirm dat enige aanleg of persoonlijke voldoening voor de VDAB absoluut van geen tel is. Je krijgt dan eerst verplichte begeleiding door een bedrijfje waar zij subsidie voor krijgen om aan te nemen én dat hen dan weer een betaling geeft voor dat privilege (kassa kassa x2). Dan begint de gedwongen mars naar alles wat knelpunt of mooi overkomt om te zeggen dat het ingevuld geraakt. Het is echt in je voordeel om iets aan te nemen vóór de VDAB zich echt begint te moeien want zelfs áls je daarna werkt, blijven ze op uw vel plakken.
Ik heb dat jaren terug vermeden door een welgemeende FU schrijf mij maar uit. Ik kreeg dan weliswaar geen frank uitkering maar op dat moment was het mij die opoffering waard. Het is geen werkwijze die ik iemand zou aanraden! En tegenwoordig is er natuurlijk de overtuiging dat zelfs wie geen uitkeringen trekt, ook moet betalen voor gebruik van het land…

Dat zou natuurlijk geen probleem zijn moest de VDAB niet "redelijk wat" steken laten vallen hé. Ik kan me inbeelden dat als je niet met een conventionele achtergrond afkomt zoals @Tanuki_ je weinig aan de VDAB hebt.

Mijn vrouw heeft ook niets aan hen gehad: sprak Spaans en Engels, en is een kok (knelpuntberoep, ding ding). De ene keer begonnen ze tegen haar in het Frans (want iemand met een bruine huidskleur zal wel Frans spreken zeker, dat dossier dat openligt met de talenkennis be damned), de andere keer raadden ze haar aan om haar cursus Nederlands B1 stop te zetten om meer "praktisch Nederlands" te leren zodat ze kon poetsen of afwassen. Of ze stuurden haar naar cursussen om een CV te leren schrijven, terwijl dat compleet in orde was. De cursus ging dan maar voornamelijk in het Frans door want dat was de taal van de meeste werklozen. Mijn vrouw kreeg geen uitkering, dus vriendelijk laten weten dat ze de boom inkonden. Ook nadat ze al werk had bleef ze dan nog die mails krijgen, dat ze verplicht naar een sollicitatiecursus moest komen en dergelijke.

Neen, ik begrijp haar frustraties hoor. Als je niet in een of ander makkelijk te klasseren groepje valt hebt je IMO weinig aan de VDAB.

Een beetje BG'er heeft toch minstens 500K aan ETF's op de effectenrekening staan? En als het er echt om nijpt één van de opbrengsteigendommen verkopen.
was het maar zo he.

je verwacht van een bedrijf dat als kerntaak heeft om mensen te helpen bij hun zoektocht naar een gepaste job, dat ze al weten wat die job inhoudt. We hebben in Belgie een school die erop gericht is mensen met dit profiel af te leveren en 1 van de grootste games (zoniet de grootste) van dit jaar komt uit een Gentse studio. Ja, dan mag je als VDAB wel weten dat dit bestaat en dat je die mensen ook gaat moeten begeleiden op een deftige manier. Als ge als raad 'Zoek maar eens op multimedia' gaat geven aan zo'n profiel, dan toont ge dat ge er nul verstand van hebt.
Als ge zegt 'ge moet hen teasen en uw portfolio juist niet doorsturen' terwijl uw portfolio net de deur moet openen tot een gesprek, zijt ge ook zever in pakskes aan het verkopen.
Zeg dan gewoon: we weten het niet, zoek het zelf maar uit en kom eens terug als ge ook in de multimedia afdeling van de Fnac of MM wilt gaan staan.

Hun website zegt dit:
We helpen je als je werk zoekt, je wil bijscholen of inspiratie wil opdoen. Je loopbaan lang.
en

Vind de job van je dromen​

Doe dat dan. Of anders schrijf je: we zorgen voor een job, of die u nu past of niet. En denk er maar niet aan om u bij te scholen en nog minder om inspiratie op te doen want dat kost ons te veel moeite om u dan ook weer te begeleiden naar de job van je leven.

Bovendien zijn hun suggesties ook gewoon van de pot gerukt: 'ge hebt gestudeerd voor grafische, misschien is een job als automechanieker wel iets voor u.'
Ze hebben zelfs een volledige vragenlijst die je via hun website kan invullen: ik heb die ooit gedaan en die ging zelf zo specifiek dat je kan aangeven of je hoogtevrees hebt of niet. Ik heb hoogtevrees. Wil je weten welke job ze mij met mijn A2 toerisme en werkervaring in fabrieken aanboden? Onder andere lichttechnieker/podiumbouwer. I'm not kidding.

Ik heb er ook een opleiding van een jaar gevolgd. Ook dat was eigenlijk 'trek uw plan'. Het was de bedoeling dat zij ons een stageplaats gingen bezorgen: zelfs die hebben we zelf mogen gaan zoeken.

Heel de VDAB is een log, inefficiënt staatsbedrijf. Ik heb er een jaar geweest en heb zelf ondervonden hoe omslachtig elke aanvraag er gaat, mensen daar geven dat zelf toe en velen doen dan ook nog de ballen moeite om dat logge schip een beetje richting vernieuwing te sturen, want dat gaat gewoon niet. Om goed te zijn zou heel die structuur ne totale reboot moeten krijgen, maar doordat het zo nauw verweven is met het verkrijgen van uitkeringen/RVA gebeuren, is dat onmogelijk en blijven ze maar inefficient bezig met totaal gebrek aan voeling met de realiteit. De zorg, kuisen en mechanica: zolang dat ge daar in terecht wil komen, gaan ze u kunnen helpen. ICT bestaat, maar is dus half bemand door mensen die eigenlijk niet weten wat ICT is.

En ja, een uitkering dient om de periode te overbruggen dat ge op zoek zijt achter een job die u ligt. Die luxe hebben we hier in België. (en ja, ik besef dat het in veel landen niet waar is, maar daar hebben ze dan ook geen VDAB die u zou moeten helpen om het waar te maken).

...

Ik was al lang van zin om een videodeurbel en/of camera te plaatsen maar bleef het maar uitstellen. Nu ga ik me er toch eens aanzetten. (Overweeg een "Eufy Video Doorbell Dual 2 Pro + HomeBase 3")

Tip: kijk op voorhand eens hoe je die videodeurbel eventueel (fysiek) gaat beveiligen zodat die niet gestolen wordt... :confused2:

Je hebt dan wel beeldmateriaal van wie ermee gaat lopen, maar die bellen zijn absoluut niet goedkoop en toch al van een paar mensen gelezen dat die bellen gestolen werden. Uiteindelijk is dat een simpele plastic behuizing die je vlot open krijgt en dan kan je die gewoon uit de muur losvijzen. Ik ga er toch vanuit dat ze al een schroevendraaier nodig hadden om jullie vorige bel te kunnen stelen.

Mensen rijden naar de Auchan in Frankrijk om en masse goedkoop flessenwater (lees: plastic flessen gevuld met kraantjeswater) te kopen terwijl dat water 1000 keer goedkoper thuis uit de kraan komt.
Ik koop net flessenwater omdat het water uit onze kraan niet meer te drinken is sinds er een waterverzachter staat. Dat water heeft echt een vieze smaak daardoor.

Van die advertenties op Youtube van twenty-somethings die je via een gratis training één of andere veel te dure cursus willen aansmeren over [vul random internetskill in].

Daar zou toch echt eens iets tegen moeten gebeuren. Veel te veel naïeve en kwetsbare mensen die daar geld aan verspillen.

Bepaalde mensen hoe gierig die kunnen zijn...

Onlangs kameraad van ons , heeft mij mee gevraagd voor fiets tochtje met een pas gepensioneerde man.

We hebben iets weest gaan eten, en die pas gepensioneerde, heeft tot 2 keer toe laten vallen dat hij nu 3.000 euro pensioen netto kreeg (hij werkte voordien ook al tot zijn maximum van 67 gewoon omdat zijn wedde nog hoger lag, en hij een easy job had).

Bon, meneer dronk constant de duurste drankjes etc.
Op het einde van de avond legde hij alle kasticketjes samen en deelde hij door ons 3.

Ik rondde dan nog mijn deel af, van 53 naar 60 euro af, omdat ik zei tegen mijn kameraad dat zijn benzine ook betaald moest worden, om de fietsen te vervoeren.

Meneer 3.000 pensioen betaalde keurig 53 euro gepast, van de benzine gebaarde hij niet, en dat hij de duurste dranken dronk , was hem ook onbekend. :rolleyes:

echt, plaatsvervangende schaamte voor zo'n individuen.
Ik hoop dat m'n kameraad die vent links laat liggen van nu af aan.

Maar het is al langer bekend natuurlijk: vaak zijn de rijksten juist de gierigsten...

Bepaalde mensen hoe gierig die kunnen zijn...

Onlangs kameraad van ons , heeft mij mee gevraagd voor fiets tochtje met een pas gepensioneerde man.

We hebben iets weest gaan eten, en die pas gepensioneerde, heeft tot 2 keer toe laten vallen dat hij nu 3.000 euro pensioen netto kreeg (hij werkte voordien ook al tot zijn maximum van 67 gewoon omdat zijn wedde nog hoger lag, en hij een easy job had).

Bon, meneer dronk constant de duurste drankjes etc.
Op het einde van de avond legde hij alle kasticketjes samen en deelde hij door ons 3.

Ik rondde dan nog mijn deel af, van 53 naar 60 euro af, omdat ik zei tegen mijn kameraad dat zijn benzine ook betaald moest worden, om de fietsen te vervoeren.

Meneer 3.000 pensioen betaalde keurig 53 euro gepast, van de benzine gebaarde hij niet, en dat hij de duurste dranken dronk , was hem ook onbekend. :rolleyes:

echt, plaatsvervangende schaamte voor zo'n individuen.
Ik hoop dat m'n kameraad die vent links laat liggen van nu af aan.

Maar het is al langer bekend natuurlijk: vaak zijn de rijksten juist de gierigsten...
Je wordt niet rijk van meer te betalen natuurlijk.

OT: De dochter van school gaan halen en onderweg met de fiets een wagen zien waar de kinderen van 6/7-jaar schat ik ze, zonder gordel op de achterbank zitten en met hun bovenlijf uit het raam steken. En de papa dat maar toejuichen :unsure:

Ik hoop voor hun dat het veiligheidsslot van de achterdeuren ook niet opstaat en ze gewoon onder zijn eigen wagen kelderen.

Waar zeg ik dat ik mij niet conformeer? Wie zegt dat ik geen werk zoek? Heb ik ergens gezegd dat ik gratis geld wil en er niets voor doen? Ik ben een voorstander van het concept van de VDAB en dat ze controleren of ge effectief uw plichten nakomt en al die dingen. Geen enkel probleem mee, daar ging mijn ergernis ook niet over.

Maar ik verwacht wel dat ze tenminste weten waarover ik het heb. Dat gaming geen grote industrie is (in België natuurlijk, 't is een van de grootste industriëen in de wereld) wilt niet zeggen dat ze niet een beetje mogen meer up to date zijn over de arbeidsmarkt. Het is niet zo dat het een nieuwe sector is hé, we gamen al vlotjes sinds de jaren 80. We hebben een van de beste scholen in de wereld op dat vlak en grote kans dat een Gentse studio dit jaar GOTY wint. Reden genoeg lijkt mij om uw website, diensten en personeel toch een beetje up te daten. 3D artist of gelijkaardig kan je zelf niet kiezen als gewenste job op de site van VDAB, zit allemaal onder een vage term als "multimediaontwikkelaar" wat alles en niets kan zijn. Ik erger mij niet aan de VDAB, ik erger mij aan hun ouderwetse structuur en gedachtengang (en onbeschoft personeel).
Ik vind het wel wat hard geroepen dat omdat BG mogelijks GOTY kan winnen, een game die 1,5 maanden uit is, dat plots de arbeidsmarktkennis volledig up to date moet zijn. Het is de 1ste AAA game ooit die uit België komt, het is nu niet alsof we nu plots het mekka van het gaming geworden zijn.

We mogen dan wel gamen sinds de jaren 80, op vlak van werkgelegenheid in die sector kan het in België nog net zo goed de jaren 80 zijn. Het is nu niet dat ze u echt doodkloppen met jobs in die sector.

:offtopic:

GOTY gaat gewoon naar Spider-Man 2, zoals het hoort!

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel wat hard geroepen dat omdat BG mogelijkst GOTY kan winnen, een game die 1,5 maanden uit is, dat plots de arbeidsmarktkennis volledig up to date moet zijn. Het is de 1ste AAA game ooit die uit België komt, het is nu niet alsof we nu plots het mekka van het gaming geworden zijn.

We mogen dan wel gamen sinds de jaren 80, op vlak van werkgelegenheid in die sector kan het in België nog net zo goed de jaren 80 zijn. Het is nu niet dat ze u echt doodkloppen met jobs in die sector.

GOTY gaat gewoon naar Starfield , zoals het hoort!
Idd

Sorry mensen, maar de VDAB is eigenlijk een voorloper op gebied van AI toepassen om de dienstverlening te verbeteren :unsure: :unsure:
Dat ze de juiste skills of termen gebruiken voor bepaalde jobs heeft ook te maken met de toepassing van een bepaalde Europese standaard die ze gebruiken om die skills te beschrijven. Dat gebeurt voor elke job trouwens automatisch. :coolbrows:

Ik vind het wel wat hard geroepen dat omdat BG mogelijkst GOTY kan winnen, een game die 1,5 maanden uit is, dat plots de arbeidsmarktkennis volledig up to date moet zijn. Het is de 1ste AAA game ooit die uit België komt, het is nu niet alsof we nu plots het mekka van het gaming geworden zijn.

GOTY gaat gewoon naar Spider-Man 2, zoals het hoort!
De arbeidsmarktkennis moet sowieso up to date zijn, das letterlijk hun job. Larian en BG was maar om aan te tonen dat er hier wel degelijk studios en jobs zijn en dat ik niet teveel vraag om tenminste te weten wat een game is en een paar van de standaard rollen die daarbij horen. Die moeten mij dus wel begeleiden he. Ik kom mijn plichten na en ik ben altijd op mijn afspraken en het minste dat ik vraag is dat ze op zn minst een beetje bewust zijn van de sector. Dat er geen duizenden jobs zijn weet ik ook wel, maar dat is geen reden om te doen alsof de hele sector niet bestaat. Tis niet omdat mijn richting een beetje niche is dat ik minder recht heb om werk te zoeken erin. Er studeren trouwens jaarlijks honderden studenten af in diezelfde richting, nog meer reden om toch tenminste eens u wat te informeren erover als job bemiddelaar.

Eerst spelen, dan geloven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan