Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kleine ergernis en is al een ergernis geweest maar is alles van 12 tot 18 jaar gewoon niet meer in staat om of wat plaats te maken of iemand te laten invoegen wanneer ze trappen doen of de gang/klas doorgaan? Da’s een muur aan leerlingen en die lopen gewoon tegen of over u, niet even wachten of even ruimte laten. Tis niet dat ze gelijk Mozes zijn zee moeten splitsen maar de verleiding om er ene in de ribben te ellebogen blijft groot. Loempe absjaars.
Ook zonder gsm in hun handen?

Door de maximumfactuur moeten scholen de zwemlessen vaak beperken want te duur. Ik heb zelf ook nooit privéles gehad, gewoon via school. Toen was dat gans het lager tweewekelijks gaan zwemmen (en werden we op basis van niveau opgedeeld in groepen want meerdere turnleerkrachten @Mulan ).

Elk zijn ervaring maar ge maakt mij nu toch niet wijs dat in de voorbije generaties de standaard privé zwemles was? daar is het nu wel naar aan het verschuiven.
Geen idee exact in t lager maar in t middelbaar was er iig geen één kind dat niet kon zwemmen. En die zullen dat toch niet allemaal via de lagere school geleerd hebben neem ik aan.

In mijn directe omgeving was privé les iig wel de standaard.

Geen idee exact in t lager maar in t middelbaar was er iig geen één kind dat niet kon zwemmen. En die zullen dat toch niet allemaal via de lagere school geleerd hebben neem ik aan.

In mijn directe omgeving was privé les iig wel de standaard.
Klinkt alsof je (misschien ook omdat je jonger bent) voor was op de algemene achteruitgaande trend van schoolzwemmen en dat als standaard ziet :smile:

Klinkt alsof je (misschien ook omdat je jonger bent) voor was op de algemene achteruitgaande trend van schoolzwemmen en dat als standaard ziet :smile:
Kan perfect :) .

Mijn tante was turnleerkracht en die heeft iig honderden of duizenden kinderen leren zwemmen buiten de school om (ik neem aan vanaf ergens jaren 80 tot haar pensioen) dat vertekend misschien het kan.

Kleine ergernis en is al een ergernis geweest maar is alles van 12 tot 18 jaar gewoon niet meer in staat om of wat plaats te maken of iemand te laten invoegen wanneer ze trappen doen of de gang/klas doorgaan? Da’s een muur aan leerlingen en die lopen gewoon tegen of over u, niet even wachten of even ruimte laten. Tis niet dat ze gelijk Mozes zijn zee moeten splitsen maar de verleiding om er ene in de ribben te ellebogen blijft groot. Loempe absjaars.

Al eens de trein of de metro genomen? Ligt niet aan de leeftijd hoor.
Inderdaad, dit lijkt mij ook niet leeftijdsgebonden. Ik erger er mij ook mateloos aan:
* Elke week is er in de supermarkt wel iemand die zich totaal niet bewust is van anderen en die zonder schaamte de hele gang blokkeert terwijl hij/zij aan het uitmaken is welke blik groenten hij/zij vanavond gaat verorberen. Dat terwijl er meer dan plaats genoeg is als hij/zij een klein beetje aan de kant zou gaan.
* Een aantal kennissen die blijkbaar dringend moeten bijpraten en daar geen andere plaats voor vinden dan dit voor de ingang van de sporthal te moeten doen, zodat de doorgang quasi onmogelijk wordt gemaakt. Dat er mensen alle moeite moeten doen om zich voorbij hen te wringen, valt hen niet eens op...
* Iets minder frequent, maar toch: gewoon op de weg stoppen met de auto, om een klapke te doen met de buur/kennis... Dat er na jou nog wagens ergens zouden willen geraken, is uiteraard van ondergeschikt belang.

Inderdaad, dit lijkt mij ook niet leeftijdsgebonden. Ik erger er mij ook mateloos aan:
* Elke week is er in de supermarkt wel iemand die zich totaal niet bewust is van anderen en die zonder schaamte de hele gang blokkeert terwijl hij/zij aan het uitmaken is welke blik groenten hij/zij vanavond gaat verorberen. Dat terwijl er meer dan plaats genoeg is als hij/zij een klein beetje aan de kant zou gaan.
* Een aantal kennissen die blijkbaar dringend moeten bijpraten en daar geen andere plaats voor vinden dan dit voor de ingang van de sporthal te moeten doen, zodat de doorgang quasi onmogelijk wordt gemaakt. Dat er mensen alle moeite moeten doen om zich voorbij hen te wringen, valt hen niet eens op...
* Iets minder frequent, maar toch: gewoon op de weg stoppen met de auto, om een klapke te doen met de buur/kennis... Dat er na jou nog wagens ergens zouden willen geraken, is uiteraard van ondergeschikt belang.
Mijn vrouw is niet van hier en een van haar eerste indrukken was dat mensen hier graag in de weg lopen zonder haast of gewoon in de weg gaan staan, en dat in haar thuisland mensen daar gewoon zouden tegen-/doorlopen om dat duidelijk te maken.

Met de lijn was je er al geweest.... Ahnee. Das de trein.
Maar de trein waarmee ge er al zoudt zijn is afgeschaft omdat de machinist net op die lijnbus zat die vertraging heeft. De spoorwegen hebben vervangbussen ingezet zodat ge met De Lijn er wel ietske later zult zijn, ware het niet dat de busschauffeur normaal zit op de trein waarmee er ge al zoudt zijn...

F*CK you de lijn. Man man
Mijn zoon zal nu al voor de 3de dag op 5 dagen te laat zijn op school. Man man wat een bende is dat daar eigenlijk.
Nog leuker is het personeels tekort dat ze hebben.
De rit die ik neem zou daaraan ontsnappen maar gisteren stond die van 7u42 doodleuk niet in de app, kunnen ook geen melding maken dat die geschrapt is maar gewoon een gat van een uur laten in de app, lekker handig.

Aangezien ik op werk moest geraken dan maar voor 3x de prijs van de bus de trein kunnen pakken.
Ook de bus na het werk van 18u16 heeft al sinds de school begonnen is 6 tot 8 min vertraging elke dag waardoor het een coin flip is of ik mijn andere bus haal aan het station naar huis zonder een uur te wachten.

Ik dacht dat het wel ging meevallen voor 2 weken zolang mijn wagen in de garage staat maar ik erger me nu al kapot na 6 dagen.

Gisteren ook iemand aan het tankstation. Auto parkeren voor de pomp en aan het whatsappen. Dan misbaar maken als je op de raam tikt om aan te manen te beginnen met tanken. Uiteindelijk tankt ze dan toch, en dan gaat die daarna doodleuk naar binnen voor een koffie en laat de auto gewoon staan. :wallbash:

E&Y: voedt uw junior consultants op, zeker die in een H&M mantelpakje!

In mijnen tijd, ben ik vanaf het laatste kleuter tot 6de leerjaar om de twee weken gaan zwemmen met 't school. Het was een klein zwembad dat op wandelafstand lag. Maar toch heb ik leren zwemmen bij een club toen ik een jaar of 5 was. M'n ouder gingen graag met ons op vakantie naar Sunparks of Centerparcs en zo waren ze ook zekerder en wilden dat mijn broer en ik konden zwemmen voor we met school gingen.

Plus het feit dat ik als drie-vierjarige de eerste keer dat ik een groot zwembad zag, er zonder nadenken ingesprongen ben, zal ook wel meegespeeld hebben. De dochter is uit hetzelfde hout gesneden, dus die gaat ook leren zwemmen buiten school, gewoon voor mijn gemoedsrust.

Die twee zwembaden waar ik leerde zwemmen zijn ondertussen beiden dicht.

Hier was dat met een speciaal ingelegde bus van De Lijn dat we naar het zwembad van Aalst gingen, van 1e leerjaar tot 6e middelbaar om de twee weken. Heeft hier ook weinig te maken met het feit dat ouders plots alles aan de school willen overlaten, maar eerder met de omgekeerde beweging. Tegenwoordig zijn er én te weinig zwembaden voor sport, én te weinig privé leraars waardoor er wachtlijsten ontstaan, én de meeste zwembaden zijn zodanig duur geworden door allerhande overbodige toestanden. En zelf je kind leren zwemmen is toch ook niet evident, niet iedereen kan op dezelfde manier als een zwemleraar of LO leerkracht die technieken aanleren.

Kwetsbare kinderen vallen hierdoor dus vaker uit de boot, en velen ervan zullen op hun 16 jaar nog niet kunnen zwemmen.

Kwetsbare kinderen vallen hierdoor dus vaker uit de boot, en velen ervan zullen op hun 16 jaar nog niet kunnen zwemmen.
Vandaar dat zoiets als kunnen zwemmen in de eindtermen zou moeten staan en voldoende aangeleerd zou moeten worden in de lagere school. Maar dan wordt het een en - en - en verhaal: Voldoende zwembaden, betaalbaar, sportleerkrachten, centen om dit voor de scholen betaalbaar te houden, ... Ge moet op een examen vanbuiten weten in welk jaar de Franse revolutie plaatsvond maar iets cruciaals als kunnen zwemmen is "trek uw plan". Sta mij toe dat een beetje bizar te vinden.

Vandaar dat zoiets als kunnen zwemmen in de eindtermen zou moeten staan en voldoende aangeleerd zou moeten worden in de lagere school. Maar dan wordt het een en - en - en verhaal: Voldoende zwembaden, betaalbaar, sportleerkrachten, centen om dit voor de scholen betaalbaar te houden, ... Ge moet op een examen vanbuiten weten in welk jaar de Franse revolutie plaatsvond maar iets cruciaals als kunnen zwemmen is "trek uw plan". Sta mij toe dat een beetje bizar te vinden.

Het is idd goedkoper om te weten wanneer de Fransen hunne koning beu waren.

Ik heb leren zwemmen in de lagere school, elke week 1u zwemmen. Telkens met bus op en af.
Ons gastjes gingen vorig jaar elke 2 weken 1u zwemmen. Om kosten van bus te reduceren wordt dit om de 4 weken 2u zwemmen.
Dat is niet genoeg om deftig te leren zwemmen... Maximumfactuur werkt hier voor een stuk averechts vind ik.

Ik heb leren zwemmen in de lagere school, elke week 1u zwemmen. Telkens met bus op en af.
Ons gastjes gingen vorig jaar elke 2 weken 1u zwemmen. Om kosten van bus te reduceren wordt dit om de 4 weken 2u zwemmen.
Dat is niet genoeg om deftig te leren zwemmen... Maximumfactuur werkt hier voor een stuk averechts vind ik.
Waarom was dat vroeger dan allemaal geen probleem? Er zaten in mijn klas in het lager evengoed sociale gevallen die ook iedere week mee gingen naar de zwemles en op schoolreis, is alles nu dan zo extreem duurder geworden dat men de service in de scholen zodanig moet terugschroeven onder het mom van de maximumfactuur?

Waarom was dat vroeger dan allemaal geen probleem? Er zaten in mijn klas in het lager evengoed sociale gevallen die ook iedere week mee gingen naar de zwemles en op schoolreis, is alles nu dan zo extreem duurder geworden dat men de service in de scholen zodanig moet terugschroeven onder het mom van de maximumfactuur?
Het is gewoon allemaal veel duurder geworden omdat we als maatschappij veel meer eiden stellen. Het zwembad waar ik heb leren zwemmen is gesloten geworden omdat het zwembad te klein was volgens de normen, de waterkwaliteit onvoldoende kon gemonitord worden, brandveiligheid was niet ok (bij brand te weinig doorgang voor vluchtroutes). Dit zijn allemaal dingen die nu veel meer gecontroleerd worden en dat kost allemaal een aardige duit plus nog de luxe die men verwacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan