In "mijnen tijd" waren dat gewoon onze standaardleerkrachten van de lagere school. Wij waren met drie klassen per jaar, en die gingen dan samen op hetzelfde moment naar het zwembad, waar er dan 3 leerkrachten voor 3 klassen (zal richting 60 man gegaan zijn) zwemles gaven. Dat leek me toch te werken.
Ik weet het niet hoor, zoals ik hierboven zeg heb ik gewoon via de school leren zwemmen. Mijn ouders moesten echt niet allerhande privéinitiatieven uitpluizen en wachtlijsten doorlopen daarvoor. Lijkt me dan toch een correcte verzuchting? Ik denk ook niet dat de schuld bij de scholen ligt, er zijn gewoon weinig zwembaden waar scholen (of particulieren) terecht kunnen voor zwemles.
Het lijkt me een algemene trend eigenlijk dat voor allerhande zaken (kinderopvang, buitenschoolse activiteiten, zwemlessen, ...) dat vroeger veel eenvoudiger werkte, terwijl je nu al een jaar of meer op voorhand moet klaar zitten wanneer de inschrijvingen openen. Ik zou trouwens denken dat er door het lager gemiddeld aantal kinderen gewoon al meer aandacht/tijd/moeite in elk kind wordt gestoken hoor, no way dat mijn ouders ervan wakker lagen of ik goed kon zwemmen.