Staken voor loonsverhoging bij de NMBS/De Lijn/... gebeurt toch veel te vaak. De werknemers hebben een contract getekend om te werken aan een bepaald loon, en gaan nadien staken om meer te krijgen? Dat gaat er bij mij niet in. Probeer dat maar eens in de privé.Staat er toch bij waarom dat ze staken. En kan daar wel in volgen.
Stakingen volgen op mislukte loononderhandelingen
Aanleiding voor de actiedag zijn de vastgelopen loononderhandelingen voor de werknemers in de privésector. De werkgevers willen maximaal 0,4 procent loonsverhoging geven boven op de index. Maar de vakbonden vinden dat veel te weinig.
Dat er nu ook gestaakt wordt bij het openbaar vervoer, heeft ermee te maken dat de maximale loonsverhoging die wordt vastgelegd voor de privésector, ook geldt voor overheidsbedrijven zoals de NMBS, De Lijn, Bpost en Proximus.
Ze hebben een contract getekend en zolang de werkgever dat contract naleeft zie ik geen enkele reden om te staken. Dat het in een sector is waar ze nog eens veel onschuldige burgers treffen, maakt het voor mij zelfs nog erger. Als er echt iets op hun lever ligt, kunnen ze hun werkgever veel meer raken door een dag iedereen gratis te laten meerijden. Nee, liever een dag extra betaald "verlof". Heel toevallig zullen ze ook weer staken op een maandag of een vrijdag waarschijnljik.
.