En toch heb ik persoonlijk al meer deze situatie meegemaakt in de privé dan bij de overheid waar (ik dan) al sneller iemand tegenkom die wel weet waar je moet zijn om iets op te lossen.
/EDIT: federaal of regionaal welteverstaan -
met de gemeente heb ik altijd liefst zo weinig mogelijk contact
Verzekeringen en banken zijn het ergste.
And rightly so. Ik ben destijds in het buitenland getrouwd. Dat vereist dat een aantal documenten zoals bv. geboorte-akte en bewijs van woonst(staat ook op dat je dan ongehuwd bent) een apostille nodig hebben. Dat was oorspronkelijk een zegel van echtheid, nu kan je dat elektronisch aan een pdf laten toevoegen.
Bon, geboorte-akte, ik ben geboren in een stad, daar hadden ze al eens een buitenlander gezien, en dat dus al eens gedaan, makkelijk.
Mijn bewijs van woonst was hier, in een gewone gemeente vlak naast Brussel.
"Ja mijnheer voor die apostille zult ge naar Brussel moeten wij kunnen dat niet".
Bon ja, ik werk in Brussel dus halve dag verlof om daar gaan aan te schuiven.
"Uw geboorte-akte is ok, maar uw bewijs van woonst kunnen we niet in orde maken, dit moet getekend worden door de burgemeester (stond eerste schepen op)."
- Ah dat is wel lastig, dan moet ik dat opnieuw aanvragen en terugkomen?
"Nee hoor mijnheer, dit is allemaal elektronisch mogelijk, uw gemeente kan dat zelf maar waarschijnlijk moet u wat aandringen want ze doen dat niet graag."
Ik dus terug naar de gemeente met die boodschap, dat ze het eerst niet juist hadden laten ondertekenen, en ze mij voor niets naar Brussel hadden gestuurd. De vrouw viel uiteraard uit de lucht, wou mij nog eens opsturen ("dan zijt ge zeker") maar ik drong dan aan. Dan belde ze een collega, die wonderbaarlijk zich herinnerde dat ze daar ooit eens een training van had gehad. Dus die, als enige persoon die dat daar kon, ging het de dag erop doen.
De dag erop belt die vrouw mij op:
"Euh ja mijnheer, dat staat hier open en ze vragen mij welke taal..."
- En zijn de opties enkel de landstalen?
"Ah, ja"
- Ah Nederlands dan hé.
Op die eerste na waren ze wel allemaal vriendelijk hoor, maar je zou ze toch gewoon 5 frank geven.
Edit: en dan stond er op dat eerste getuigschrift van woonst ook nog dat ik werkloos was, terwijl ik toen al 9 jaar aan het werk was.