Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met buitenland bedoel je dan ongetwijfeld landen waar de afstanden tussen 2 huizen enorm groot zijn en het economisch niet rendabel is om huis aan huis ophaling/bedeling te doen. Genoeg buitenland waar het net zoals hier gebeurd hoor.
Waar ik in de VS zat was het nog straffer dan hier: sowieso snellere delivery via Amazon en US Postal had gewoon de sleutels van onze inkomhal en zette grote paketten op het 1ste verdiep voor mijn deur. Ik vond dat echt zot eigenlijk, ik heb al mijn meubels via Amazon besteld en die (zware) dozen stonden gewoon op mij te wachten voor de deur van mijn appartement.

Ik ben dan ook totaal geen fan van ons systeem van afvalophaling en heb me al verschillende malen afgevraagd waarom dit niet beter kan
Er zijn bepaalde gemeenten in België waar met centrale zuilen gewerkt wordt (Komen-Waasten bvb). Het is doenbaar, maar uw kostprijs/kg afval ligt echt wel merkelijk hoger dan bij de DIFTAR-methode met gewogen containers, en al helemaal vergeleken met de gewone vuilniszak. Ook in België zijn de woningen gewoon te verspreid om met van die afvalpunten te werken voor courant afval (voor glas & papier werkt het wel).

Klopt, bergdorpjes in Spanje bv.
Los dat het economisch niet rendabel is vind ik dit zeker geen slecht systeem.
Ik ben dan ook totaal geen fan van ons systeem van afvalophaling en heb me al verschillende malen afgevraagd waarom dit niet beter kan. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.
Omdat niet alle mensen mobiel zijn?
En als heel de gemeente na zijn werkuren naar een containerpark moet wordt het ook lachen
En ik zie me al rijden met vuil- en PMDzakken vanachter op de motor.
Zeker alfvalophaling is best zoals het nu is imo.

Er zijn bepaalde gemeenten in België waar met centrale zuilen gewerkt wordt (Komen-Waasten bvb). Het is doenbaar, maar uw kostprijs/kg afval ligt echt wel merkelijk hoger dan bij de DIFTAR-methode met gewogen containers, en al helemaal vergeleken met de gewone vuilniszak. Ook in België zijn de woningen gewoon te verspreid om met van die afvalpunten te werken voor courant afval (voor glas & papier werkt het wel).
Ik weet ook niet of die afvalpunten de goede oplossing is maar als ik gewoon uit praktisch naar onze afvalophaling kijk loopt het toch niet.
We werken hier met vaste dagen wat er weer voor zorgt dat je dan je zak moet buiten zetten (nog niet vol, te veel voor 1 maar wil geen 2de riskeren dus toch maar proppen,...) Het is niet toegepast op onze persoonlijke noden, ik heb meestal heel veel P&K maar die komen maar maandelijks waardoor ik echt al een kartonnen fort kan bouwen in mijn garage.
Ze rijden rond aan een traag tempo en houden het verkeer op door hun manier van werken (hier kunnen ze totaal niets aan doen, gewoon de fout van het systeem).
Ik ben wel grote fan van het containerpark, echter moeten wij bij ons in de gemeente hier nog altijd een afspraak voor maken wat ook weer voor wachttijden zorgt...
Kortom vind ik niet dat het systeem zo goed werkt en dat het beter kan. Heb ik kant en klare oplossingen ervoor? Nee dat niet maar dat mag ons toch niet tegenhouden voor eens kritisch te denken?

Minder verplaatsingen voor koeriers he, niet minder verplaatsingen in het algemeen. En op zich hoeft dat ook niet voor een stijging van verplaatsingen in het algemeen te zorgen he, uw pakje afhalen op zo'n afhaalpunt kan gewoon gebeuren tijdens een verplaatsing die ge sowieso al maakte (op terugweg van het werk ofzo).

Als een koerier 30 van z'n 100 pakjes (ik zeg nu maar iets) 's morgens kan droppen in een centraal afhaalpunt dan zijn dat al 30 adressen minder waar hij moet stoppen (en mss zelfs voor moet omrijden) tijdens z'n shift. Desnoods zelfs altijd een klein bedrag (2,5 euro ofzo) laten aanrekenen voor wie letterlijk aan huis z'n bestelling wil laten leveren zodat mensen rapper geneigd zijn om hun pakje op een centraal punt te laten leveren. Uiteraard moet er dan ook wel werk gemaakt worden van een degelijk netwerk van afhaalpunten, liefst zo veel mogelijk geautomatiseerd. Op zich zijn er nu ook al wel veel afhaalpunten, maar zijn dat vaak tankstations, dagbladhandels, ... Het mag natuurlijk niet de bedoeling zijn dat die gaan verzuipen in de pakjes (iets wat nu met periodes al wel een probleem is denk ik) terwijl ze er bitter weinig aan verdienen.
Mensen betalen nu wel al vaak verzendskosten/leveringskosten hoe noem je het. En als dat een afhaalpunt in de buurt is gaat dat nog, maar niet als ze er 7 overslaan en het brengen naar dat 15km verder :)

Ik weet ook niet of die afvalpunten de goede oplossing is maar als ik gewoon uit praktisch naar onze afvalophaling kijk loopt het toch niet.
We werken hier met vaste dagen wat er weer voor zorgt dat je dan je zak moet buiten zetten (nog niet vol, te veel voor 1 maar wil geen 2de riskeren dus toch maar proppen,...) Het is niet toegepast op onze persoonlijke noden, ik heb meestal heel veel P&K maar die komen maar maandelijks waardoor ik echt al een kartonnen fort kan bouwen in mijn garage.
Ze rijden rond aan een traag tempo en houden het verkeer op door hun manier van werken (hier kunnen ze totaal niets aan doen, gewoon de fout van het systeem).
Ik ben wel grote fan van het containerpark, echter moeten wij bij ons in de gemeente hier nog altijd een afspraak voor maken wat ook weer voor wachttijden zorgt...
Kortom vind ik niet dat het systeem zo goed werkt en dat het beter kan. Heb ik kant en klare oplossingen ervoor? Nee dat niet maar dat mag ons toch niet tegenhouden voor eens kritisch te denken?

Waar is de tijd dat ge nog gewoon alles in uw tuin kon opstoken zonder dat er een haan naar kraaide (en als die dat wel deed dan stookte ge die haan gewoon mee op he, wat zijn dat, dierenrechten?)

Even serieus. Uw post bewijst dat er grote verschillen zijn doorheen Vlaanderen, maar hier bij ons ben ik relatief tevreden met de manier van werken. Afwisselend ophaling van PMD of restafval, maandelijkse ophaling van karton. Karton kan ook gewoon gratis binnengebracht worden op het containerpark. Ook restafval moogt ge in de zomer gratis naar het containerpark brengen, handig voor mensen die minder ruimte hebben om volle vuilniszakken te stockeren. Het enige wat ik mis is een groene afvalbak voor groente-, fruit- en tuinafval. Nu moet dat gewoon mee bij het restafval, wat voor stank en rotting kan zorgen.

Mensen betalen nu wel al vaak verzendskosten/leveringskosten hoe noem je het. En als dat een afhaalpunt in de buurt is gaat dat nog, maar niet als ze er 7 overslaan en het brengen naar dat 15km verder :)

Uiteraard bij bestelling dan gewoon mensen meteen een afhaalpunt naar keuze laten selecteren he, zoals dat nu ook op veel sites ook al mogelijk is.

Momenteel gewoon ingegeven dat het pakket standaard naar een afhaalpunt mag. Bij Bpost werkt dit (tot nu toe) goed en je bent zeker dat je pakker er ligt op de aangegeven dag. S'avonds na het werk kan ik dit dan ophalen.
Ipv een briefje in de bus dat ik het 2 dagen later kan komen ophalen in een ander punt, welke alleen open is tijdens de uren dat ik op het werk zit.

In de binnenstad wordt er 's nachts opgehaald.
Ik woon nog op den buiten
Waar is de tijd dat ge nog gewoon alles in uw tuin kon opstoken zonder dat er een haan naar kraaide (en als die dat wel deed dan stookte ge die haan gewoon mee op he, wat zijn dat, dierenrechten?)

Even serieus. Uw post bewijst dat er grote verschillen zijn doorheen Vlaanderen, maar hier bij ons ben ik relatief tevreden met de manier van werken. Afwisselend ophaling van PMD of restafval, maandelijkse ophaling van karton. Karton kan ook gewoon gratis binnengebracht worden op het containerpark. Ook restafval moogt ge in de zomer gratis naar het containerpark brengen, handig voor mensen die minder ruimte hebben om volle vuilniszakken te stockeren. Het enige wat ik mis is een groene afvalbak voor groente-, fruit- en tuinafval. Nu moet dat gewoon mee bij het restafval, wat voor stank en rotting kan zorgen.
Gewoon een put graven in de tuin en alles erin :biglaugh:

Nee, je hebt gelijk. Het afvalsysteem zoals we het nu hebben zit wel goed. In mijn ogen kan het beter maar laat ons vooral niet vergeten dat het ook veel veel slechter kan!

Het enige wat ik mis is een groene afvalbak voor groente-, fruit- en tuinafval. Nu moet dat gewoon mee bij het restafval, wat voor stank en rotting kan zorgen.
Begrijp ik het goed dat er bij jullie geen aparte GFT ophaling is? Dat bestaat bij ons denk ik al 30 jaar of zo. Vreemd dat er zo'n verschillen zijn tussen gemeentes. Het DIFTAR systeem met betalende ophaling van restafval is er nu toch ook al iets van een 10 jaar of zo.

Begrijp ik het goed dat er bij jullie geen aparte GFT ophaling is? Dat bestaat bij ons denk ik al 30 jaar of zo. Vreemd dat er zo'n verschillen zijn tussen gemeentes. Het DIFTAR systeem met betalende ophaling van restafval is er nu toch ook al iets van een 10 jaar of zo.

Nopes, enkel PMD (de blauwe zak met sinds kort dus alle zachte plastic) en restafval.

Er is wel nog een ophaling voor tuinafval, maar dat gaat dan specifiek over snoeiafval.

Nopes, enkel PMD (de blauwe zak met sinds kort dus alle zachte plastic) en restafval.

Er is wel nog een ophaling voor tuinafval, maar dat gaat dan specifiek over snoeiafval.
Hier hetzelfde... daarom bij aankoop van ons huis ook meteen een robotmaaier gekocht om te mulchen. Ik heb geen trekhaak en wekelijks naar het containerpark of alles in van die tuinafvalzakjes proppen, nee bedankt. Snoeiafval blijft een probleem want dat is twee keer per jaar een hele aanhangwagen vol. Zit dan niets anders op dan mijn pa te vragen om zijn kieper hier te zetten voor een paar dagen. Een container zou gemakkelijk zijn.

Hier hetzelfde... daarom bij aankoop van ons huis ook meteen een robotmaaier gekocht om te mulchen. Ik heb geen trekhaak en wekelijks naar het containerpark of alles in van die tuinafvalzakjes proppen, nee bedankt. Snoeiafval blijft een probleem want dat is twee keer per jaar een hele aanhangwagen vol. Zit dan niets anders op dan mijn pa te vragen om zijn kieper hier te zetten voor een paar dagen. Een container zou gemakkelijk zijn.
Dit jaar hebben we al grote verbouwingen thuis en ook in het algemeen al wat grotere aankopen gedaan, maar vanaf volgend jaar mss toch ook eens zien voor zo'n robotmaaier want nu is dat altijd het gras verzamelen in grote tuinemmers waarmee ik vervolgens naar het containerpark moet gaan. Voor de grotere snoei heeft m'n schoonpa gelukkig een enorme aanhangwagen waar we gewoon alles rechtstreeks in kunnen doen en zo kunnen gaan droppen in het containerpark. Qua prijs alleszins wel niet te klagen want hier is er 400kg ofzo gratis per jaar.
Maarja daar zou een GFT-container weinig aan veranderen aangezien ge sowieso met een berg snoeiafval zit als een haag en klimop hebt :)

Je kunt toch ook het gras gewoon zo afrijden zonder vergaarbak en laten liggen? Meeste moderne grasmaaiers (laatste 10 jaar ofzo) mulchen al automatisch.

Je kunt toch ook het gras gewoon zo afrijden zonder vergaarbak en laten liggen? Meeste moderne grasmaaiers (laatste 10 jaar ofzo) mulchen al automatisch.
Bij de mijne moet er in de opening die naar de bak gaat dat een mulchingplug worden gestoken zodat het gras nog een paar keer langs het mes passeert.

Robotmaaiers worden trouwens zover ik weet afgeraden door natuurorganisaties omdat ze gevaarlijk kunnen zijn voor o.a. egels.

Wij betalen voor zo'n groene container. € 99 / jaar. Komen ze iedere week leegmaken behalve in de winter, dan is het om de 2 weken/maandelijks.

Gisteren om half 1 gestopt me werken, leek me ideaal om nog wa Doom te spelen er na.

Vandaag half comateus op het werk natuurlijk :(

Robotmaaiers worden trouwens zover ik weet afgeraden door natuurorganisaties omdat ze gevaarlijk kunnen zijn voor o.a. egels.
Klopt, maar dan vooral omdat die maaiers ook tijdens de nacht maaien wanneer die beestjes het meest actief zijn.

Beter voor de natuur is gewoon niet maaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan