Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
K ga straks alles is opzoeken, alvast bedankt. :)
Ik zou vooral eens mijn bloed laten trekken om te laten controleren op de meest voorkomende allergieën: pollen, grassen, huisstofmijt, honden/katten als je die in huis hebt,...
Is dat negatief: prima!
Is er eentje positief, kan er heel gericht en preventief behandeld worden.

Over een vrouw die geweigerd wordt op de nieuwe attractie van Walibi omdat ze het veiligheidsharnas niet toekregen.
Weer zo een schoolvoorbeeld van hoe de hele discussie rond body acceptance te ver aan het doorslaan is richting alles aanvaarden. Uit het artikel: "“Die reactie was hun manier om me te laten inzien dat ik te dik was”, aldus de Luikse aan Sudpresse. De vrouw meet 1m 66 en weegt 120 kilogram. De twintiger zag naar eigen zeggen mannen met een hoger gewicht wel probleemloos instappen."

Als ge op 1m66 120 kilogram weegt kan ik me voorstellen dat dat veiligheidsharnas niet toe te krijgen is, wat ze ook zeggen in dat artikel.
Maar liever dan te beseffen dat ge met een BMI van 43,5 dodelijk zwaar zijt, nee hoor, liever klagen in de media dat ge gediscrimineerd wordt :wallbash:

Binnenkort kunnen ze al die series gelijk in de states ook komen draaien in ons Belgenlandje. Degoutant gewoon.
"De vrouw meet 1m 66 en weegt 120 kilogram. De twintiger zag naar eigen zeggen mannen met een hoger gewicht wel probleemloos instappen."
:ROFLMAO:

Al die mannen van 1m66 die nog zwaarder zijn mochten wel!

Maar 120kg op ne meter 66. Ik zou dat eens willen zien, kan me dat precies niet voorstellen. Die is dan toch even hoog als ze neerligt dan als ze rechtstaat?

Laatst bewerkt:
Ja, daar heb ik wel tijd en goesting voor. Ik zal mij wel gewoon een grasmaaier op batterijen aanschaffen.
Als je met een zeis overweg kan gaat dat echt wel supersnel. Oud buurman van m'n ouders deed dat. Die zijn gazon was altijd op twee minuten gedaan.

Natuurlijk kruipt er wel wat tijd in om dat te leren

Dat het maar op 10m diep blijft als ze mijne put komen graven.
En dan uw fundering leggen die omhoog komt als het water stijgt. Dat zou wel mooie karma zijn. :unsure:

Dat water wegpompen is toch verre van een probleem? Alé, ecologisch is het een probleem, maar toch niet voor de bouwheer?

Het probleem is: het is teveel regen, het trekt niet in de grond, maar spoelt gewoon weg (met alle erosie op de velden van dien). Het grondwater staat nog steeds dramatisch laag. In Nederland is het zo'n probleem niet, daar worden de reserves wel aangevuld, maar in Vlaanderen dus niet. Verschil in ondergrond, wat meer verharding,...

Afgelopen weekend hier in de velden eens een stok in de grond gestoken en wat gepeuterd. De eerste 5 à 7 cm zijn kleddernat, echt plakkerige modder à la Passendale 1917, maar daaronder is het echt kurk, kurk, kurkdroog.

Het enige minieme lichtpuntje is dat het aan de frisse kant is, en er dus weinig verdamping op aan het treden is, maar de grond zelf is zo verdicht dat het water er maar zeer moeilijk (lees: niet) in kan trekken. De toestand is wel degelijk op het randje van dramatisch, nog steeds.
De grondwaterstanden begin mei zijn vergelijkbaar met die van begin mei vorig jaar.
Vorig jaar is er 6 mm neerslag gevallen in mei, dit jaar al 27 mm en er komt nog eens 20 mm bij deze week. Bovendien ligt de gemiddelde max temperatuur 4 graden lager als vorig jaar
Het is inderdaad zo dat de zware onweersbuien van de voorbije weken niet in de grond trekken. Maar de situatie einde mei gaat dus zeker beter zijn dan die van vorig jaar. Ook niet te vergeten, einde mei vorig jaar waren alle regenwaterputten leeg. Op 't einde van deze week zijn die bij de meeste mensen gevuld, dat heeft ook een positieve impact op de grondwaterstanden (want minder waterproductie).

Het probleem is: het is teveel regen, het trekt niet in de grond, maar spoelt gewoon weg (met alle erosie op de velden van dien). Het grondwater staat nog steeds dramatisch laag. In Nederland is het zo'n probleem niet, daar worden de reserves wel aangevuld, maar in Vlaanderen dus niet. Verschil in ondergrond, wat meer verharding,...
Zit er daar ook geen enorm verschil in ondergrond? In Nederland heb je voor zover ik weet vaker ondergronden die goed water doorlaten. Waar ik woon zitten we gewoon op dikke klei.

Anderzijds is onze regio ook totaal niet getroffen door die lage waterstanden als ik de cijfers mag geloven, dus geen idee in hoeverre mijn theorie klopt. :unsure:

alle regenwaterputten leeg. Op 't einde van deze week zijn die bij de meeste mensen gevuld, dat heeft ook een positieve impact op de grondwaterstanden (want minder waterproductie).
Het grote probleem is "de industrie" (bedrijven aller aard) die grondwater optrekken. Het optrekkken van grondwater door particulieren is daarmee vergeleken klein bier (ik ga niet zeggen verwaarloosbaar, maar 't komt in de buurt).

Nederland is qua geologie niet zo verscheiden als België/Vlaanderen, maar ze hebben daar ook potdichte poldergrond hoor. Het grootste voordeel daar is dat ze vrij laag zitten, dus hun grondwaterspiegel ligt automatisch al wat hoger.

Kippen zijn de beste verticuteerders die je je maar kunt inbeelden. Doen absoluut wonderen voor uw gazon. Alleen hunne kak is ambetant.

Ons moeder was ook vol goede moed aan Maai Mei Niet begonnen, maar had er eventjes geen rekening mee gehouden dat die gazonkalk & meststoffen die eind februari gestrooid werden nu toch écht hun werk aan het doen waren, dus ze had me dit weekend schoorvoetend gevraagd of ik er toch niet even de grasmaaier op wou zetten (wel op 9cm hoog). Waren plekken waar het al 30cm lang stond. Heb de helft afgereden, en de meer onzichtbare hoekjes lang gelaten. De zelftrekmaaier had er al moeite mee om erdoor te geraken. Papt inderdaad samen tot een klamme koek die dan moeilijk in den bak gepropt kan worden.
Dus wat hebben we geleerd
1. Gewoon geen kalk strooien
2. Ook geen gazonmeststof gebruiken

Hier is het gazon dit jaar nog niet gemaaid. Loof van de krokussen moet nog afsterven.
Volgende week woensdag zal ik het voor het eerst maaien dit jaar. Dan staat het er 10 dagen later perfect bij voor de open-tuin dagen (madeliefjes terug in bloei).

Het grote probleem is "de industrie" (bedrijven aller aard) die grondwater optrekken. Het optrekkken van grondwater door particulieren is daarmee vergeleken klein bier (ik ga niet zeggen verwaarloosbaar, maar 't komt in de buurt).
Klopt niet helemaal volgens mij.
In Vlaams-Brabant wordt drinkwater geproduceerd uit grondwater. Het rechtstreeks verbruik van grondwater ligt veel lager dan het drinkwaterverbruik . En gezinnen zijn de grootste verbruiker van drinkwater.
Maar bedrijven verbruiken idd veel grondwater, of erger nog verkwisten het. Landbouwbedrijven draineren in de winter vochtige gebieden, waardoor onze waterbuffers verdwijnen. Dat is dus grondwater dat gewoon naar zee gestuurd wordt...

Klopt niet helemaal volgens mij.
In Vlaams-Brabant wordt drinkwater geproduceerd uit grondwater. Het rechtstreeks verbruik van grondwater ligt veel lager dan het drinkwaterverbruik . En gezinnen zijn de grootste verbruiker van drinkwater.
Maar bedrijven verbruiken idd veel grondwater, of erger nog verkwisten het. Landbouwbedrijven draineren in de winter vochtige gebieden, waardoor onze waterbuffers verdwijnen. Dat is dus grondwater dat gewoon naar zee gestuurd wordt.
Het komt er dus op neer dat met uw auto niet wassen in de zomer en dergelijke, alweer de verkeerde wordt bestraft? Dat boeren dat water moeten wegkrijgen om een goede oogst te halen, dat kan, dat weet ik niet, maar daar moet toch sowieso iets tegenover gezet worden?

Het komt er dus op neer dat met uw auto niet wassen in de zomer en dergelijke, alweer de verkeerde wordt bestraft? Dat boeren dat water moeten wegkrijgen om een goede oogst te halen, dat kan, dat weet ik niet, maar daar moet toch sowieso iets tegenover gezet worden?
Die vergunningen worden nu niet meer verlengd.

eten voor de mens?

`t is dan ook een antwoord op uw maar.
Wel, ondanks mijn volle begrip voor de landbouwer en hun maatschappelijk en economisch belang, ben ik van mening dat er een compensatie moet zijn voor het weggepompte grondwater.
Dat hoeft niet per se van hen zelf te komen he, gezien hun belang voor de rest van de maatschappij, mag de regering daar gerust in tussenkomen. Spaarbekkens zou al een mooie zijn.

Ik zou vooral eens mijn bloed laten trekken om te laten controleren op de meest voorkomende allergieën: pollen, grassen, huisstofmijt, honden/katten als je die in huis hebt,...
Is dat negatief: prima!
Is er eentje positief, kan er heel gericht en preventief behandeld worden.
Honden en katten en andere dieren eigenlijk mee opgegroeid dus dan zou ik bijna constant last moeten gehad hebben.

Allergieën is misschien wel dan weer een idee :) .

Honden en katten en andere dieren eigenlijk mee opgegroeid dus dan zou ik bijna constant last moeten gehad hebben.

Allergieën is misschien wel dan weer een idee :) .
Sommige allergieën komen pas laat tot uiting.
En ik heb een uitgesproken hondenallergie, maar wel een vrolijke kwispel rondlopen hier. Brengt de buurvrouw haar mechelaar mee, mag ik nadien wel een zyrtecske nemen want aan haar ben ik wél allergisch. 🤷🏼‍♀️

Allergieën kunnen idd pas laat opduiken. Toen mijn zus nog thuis woonde, nooit last gehad van de kat (10 jaar lang). Nu sinds een jaar of 5 is ze er allergisch aan. Uitslag, snotteren en tranende ogen als ze er mee bezig is geweest en geen allergiepil heeft gepakt.

Pa ook nooit last van hooikoorts gehad. Pas de laatste 5 jaar is het begonnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan