RidderBauknecht
Well-known member
Ik merkte enkele weken geleden op hoe ongelofelijk luid Vlaanderen wel niet is. En dan heb ik het niet over steden (waar je in het centrum altijd wel geroezemoes kan en mag verwachten) maar gewoon overal.Qua lawaai: Er is hier een fabriek op anderhalve kilometer van mijn deur. Daar zit een hele dorpskern tussen maar als de wind uit het zuiden komt is dat hier ook een constant geraas op de achtergrond.
Banen die overvol rijden met (vracht)wagens. Van die kleine achterbaantjes waar ook meer en meer verkeer passeert. Werkelijk overal (in mijn omgeving toch) bouwprojecten waar men vaak al heel vroeg heel veel lawaai begint te maken. Meer en meer festivals en pop-up bars/restaurants/dancings/... die zich op rustige plaatsen neerpoten want dat geeft een 'unieke beleving'. Airco units aan gevels. Onnozelaars met auto's en brommers die getuned zijn om zo veel mogelijk lawaai te maken. Schreeuwende kinderen; niet huilend of speelgeluiden makend, maar gewoon echt schreeuwen om zoveel mogelijk lawaai te maken, terwijl die ouders daar dan bij staan en dat allemaal maar goed vinden. Asocialen die het nodig vinden om hun draagbare speakers zo luid te zetten dat men in een straal van 800 meter perfect kan meeluisteren. Van die mensen die met een speaker op hun fiets (uiteraard zo luid mogelijk) rondrijden. Vul maar aan.
Ik weet dat veel van die dingen gewoon eigen zijn aan leven in een gigantische woonwijk als Vlaanderen, maar naar aanleiding van dat burgeronderzoek over geluid (hier) ben ik daar eens over gaan nadenken en amai. Benieuwd wat die resultaten gaan zijn van dat onderzoek.
Laatst bewerkt:
)