In verlofperiodes worden ook gewoon veel lange termijnplannen gemaakt en is het ironisch genoeg soms moeilijker om af te spreken dan gedurende het jaar.
Idem hier.
Elk op zijn beurt (elk jaar) boekt iemand anders het huisje voor een weekend met vrienden. Ze verdienen allemaal meer dan mij maar de meesten zijn ironisch genoeg toch veel gieriger. Dat vind ik sowieso al een heel slechte eigenschap: meer dan gemiddeld geld hebben/verdienen, maar dan wel extreem gierig zijn.
Ik moest al het voorschot betalen 2 maanden voordien, bijna het volledige bedrag 2 weken op voorhand, de rest bij het weekend zelf een maand geleden, en nu zijn we een maand erachter. Dan zou je denken: met een prefinanciering van 3 maanden op voorhand, zal de sense of urgency bij de anderen wel groot genoeg worden dat ze onmiddellijk gaan betalen zeker?
Ik heb al:
- Het bedrag vermeld (m.a.w. BETAAL DIT BEDRAG)
- Een eerste herinnering gestuurd (dan heeft er ene betaald)
- Intussen hebben we al bij een andere maat gezeten (vriend x) waarbij er ook wat vereffend moest worden, een veel kleiner bedrag. Het uur nadat we daar vertrokken zijn stuurt een kerel die nog niet betaald heeft: "Zeg mac-bc, heb jij het rekeningnummer van vriend x om dat te vereffenen?".
Echt letterlijk moeten terugsturen: Neen, die heb ik niet. Maar zeg pipo, terwijl je toch bezig bent kun je misschien ook dat weekend eens betalen?!
Fucking hell, ik krijg daar het schijt van: zo moeten bedelen achter je eigen geld. Je doet al een favor door op voorhand te betalen, en dan moet je nog bedelen achter uw geld.
Gewoon het feit dat dat "schuldgevoel" (letterlijk dan) gewoon niet aanwezig lijkt te zijn, ik snap dat niet.
Dat je de factuur van een aannemer niet stante pede betaald omdat je eerst wil checken of het werk goed uitgevoerd is, dat is logisch. Maar een betaling aan een vriend EN iets wat al achter de rug is en dus SOWIESO betaald moet worden. Welke reden heb je dan nog om te zeggen "ik ga dat later betalen?".
Pas op, ik ken ook andere rijke gierigaards die al hun betalingen groeperen op het einde van de maand, NADAT er eerst een vast bedrag naar een spaarrekening is gegaan. Om dan op het einde van de maand de stand van zaken van de boekhouding te maken.

Ik heb het dan over rijke (gierige) mensen.