11 jaar geleden. We woonden nog in de stad. Ik wordt wakker van een knal. Ik hoor een autoalarm. Mijn vrouw zit al rechtop in 't bed en vraagt me "Wat was dat?". Ik ga naar de badkamer en kijk naar beneden (3de verdiep) ik zie dat dat alarm van mijn wagen komt, en dat die tegen de auto voor ons is gereden. Ik ijk naar mijn uurwerk. "F*ck 2 uur 's nachts, ik ben waarschijnlijk vergeten mijn handrem op te trekken, en er is iemand weggereden waardoor mijn auto verder naar beneden is gerold, tot tegen de volgende wagen. Oei alle buren gaan wakker worden". Ik kleed me snel aan en loop naar beneden, ik doe de voordeur open en zie dat de hele achterkant van mijn wagen weg is. Het rechterachterwiel staat gewoon 90° gedraaid. Mijn eerste reflex "Vluchtmisdrijf'. Niet dus, er staat een nieuwe VW Passat achterstevoren in de straat, de bestuurder stapt uit, duidelijk stinkend naar de alcohol en hij vraagt me of ik weet van wie de auto is die hij heeft aangereden. Hij geeft aan dat hij ook nog een tweede wagen heeft aangereden na zijn 180° draai, dat is de Mercedes A van mijn vrouw, waarvan de twee assen doorgebroken zijn van de zijdelingse knal tegen de borduur.
Ik bel de politie ook al vraagt hij mij alles in der minne te regelen.
Net wanneer de politie aankomt hoor ik een vrouw in paniek, huilend . Zijn vriendin of partner. "Hoe gaan we dit ooit betalen, ik had je nog gezegd van niet met die auto te rijden".
De verkeerspolitie neemt kort mijn verslag van de feiten op, en geeft aan dat het duidelijk is dat de tegenpartij gedronken heeft. Ik zeg dat ik dat ook dacht, en dat dit wel een fikse rekening gaat worden zonder verzekering (3 wagens perte totale, een splinternieuwe VW passat, mijn Audi A4, op dat moment één jaar oud en de Mercedes A van mijn vrouw + nog wat schade aan een andere wagen.
De politieagent haalde zijn schouders open zei toen 'Ik heb daar nu helemaal geen medelijden mee, ik zie veel ergere gevolgen van dronken achter het stuur te kruipen".
Twee maand later rijdt een dronken bestuurder met rijverbod een kind van 6 jaar dood op het zebrapad, nog geen 500 m van bij mij thuis. De dader heeft ook vluchtmisdrijf gepleegd, want "anders werden de frieten die hij was gaan halen met de auto, koud".
Toen snapte ik helemaal perfect wat zo'n agenten tegen komen en waarom zij de juiste attitude hebben, en waarom je nooit compassie moet hebben met dronken bestuurders.