Japan

Vliegtuigtickets zijn gisteren besteld. Het is 2 nov - 23 november geworden, rechtstreekse vlucht. Reisschema ook wat aangepast.

We denken dat we toch minstens een dag extra in Tokyo moeten overnachting, mss Kanazawa 1 dag minder doen? Matsumoto 1 dag teveel?
Andere ideeën of opvullingen zijn welkom!

Graag zouden we niet te lang wachten om de hotels (booking met annulatie) en specialere overnachtingen (Ryoksan) te boeken.

DagVanNaarOvernachtingActiviteitenOpmerking/ reizen
ma, 02 nov​
Brussel (18u35)
di, 03 nov​
Tokyo (16u10)Trein van Narita --> Tokyo (1u30)
wo, 04 nov​
TokyoTokyo
do, 05 nov​
TokyoTokyoDaguitstap NikkoAsakusa Statoin --> Nikko
vr, 06 nov​
TokyoFujikawaguchikobus Tokyo-Fuji: 2u
za, 07 nov​
FujikawaguchikoFujikawaguchikoChureito Pagode, Onsen
zo, 08 nov​
FujikawaguchikoMatsumotoBus+trein (3u)
ma, 09 nov​
MatsumotoMatsumotoDagtocht Kamigochi (open?)
di, 10 nov​
MatsumotoMatsumotoMatsumoto Castle
bagageservice: Matsumoto --> Takayama/Kanazawa
wo, 11 nov​
MatsumotoTsumagoTrein 2u30
Wandeling 8km Nakasendo trail
do, 12 nov​
TsumagoTakayamaHida Wide View Express (3u30)
vr, 13 nov​
TakayamaKanazawa (Shirakawazan)Stop: Shirakawa-goBus 2u15
za, 14 nov​
KanazawaKanazawaKenroku-en + kasteeltuin
Samurai en Giesha wijk
zo, 15 nov​
KanazawaKanazawa
ma, 16 nov​
KanazawaKyotoTrein (2u30) of bus (4u)
di, 17 nov​
KyotoKyotoBamboebos
Dagio-ji temple
wo, 18 nov​
KyotoKyotoDagtrip
do, 19 nov​
KyotoHiroshimaHiroshima Castle
Shukkeien Garden
Peace Memorial Park
Trein: 2u
vr, 20 nov​
HiroshimaHiroshimaDaguitstap: Myajima (ferry 45min)
za, 21 nov​
HiroshimaTokyoTrein: 4u
zo, 22 nov​
TokyoTokyo
ma, 23 nov​
Tokyo (10u10)Brussel (16u30)
en de tickets niet te duur moeten betalen?, die Hida wide view express ziet er cool uit!. Mijn vrouw gaat het jaar erna ook rond november gaan. Dus mocht je updaten met foto's en dergelijke graag!

Laatst bewerkt:
Tickets economy waren ca 1300 EUR.
Aangezien we once in a lifetime premium willen vliegen, hebben we hiervoor gekozen. Niet goedkoop... 2000 EUR pp.

Wel vreemde zaken:
- via booking.com heb ik level 2, vriend level 3 --> mijn prijs goedkoper
- booking.com --> foutmelding bij betalen, bleek het plots goedkoper te zijn bij vliegtuigmaatschappij zelf (ANA)
- ANA: stoelreservatie moet je bijbetalen
- Utiendelijk terug naar booking.com, goedkoper door gratis reservatie stoel
- Geboekt via booking --> 5 min later stegen de prijzen +500 EUR.

Als je niet direct vliegt, dan is het wel goedkoper maar heb je gemixte klassen (economy + premium).

Tickets economy waren ca 1300 EUR.
Aangezien we once in a lifetime premium willen vliegen, hebben we hiervoor gekozen. Niet goedkoop... 2000 EUR pp.

Wel vreemde zaken:
- via booking.com heb ik level 2, vriend level 3 --> mijn prijs goedkoper
- booking.com --> foutmelding bij betalen, bleek het plots goedkoper te zijn bij vliegtuigmaatschappij zelf (ANA)
- ANA: stoelreservatie moet je bijbetalen
- Utiendelijk terug naar booking.com, goedkoper door gratis reservatie stoel
- Geboekt via booking --> 5 min later stegen de prijzen +500 EUR.

Als je niet direct vliegt, dan is het wel goedkoper maar heb je gemixte klassen (economy + premium).
Welke tickets zijn het? Wel goedkoop als het business is. Voor ANA heb ik nog niet moeten bijbetalen voor stoelreservatie denk ik. Toch niet de laatste keer (wel business). Bij ANA heb je vanaf maart ergens ook een rechtstreekse vlucht tussen Narita en Brussel.

Maat vliegt in november met Juneyao Airlines vanuit Brussel met tussenstop in Pudong en eindbestemming Osaka en betaalt net geen 600 euro voor economy.

Maat vliegt in november met Juneyao Airlines vanuit Brussel met tussenstop in Pudong en eindbestemming Osaka en betaalt net geen 600 euro voor economy.
Tussenstop in China nemen zou ik niet doen nu, veel vluchten tussen China en Japan zijn geannuleerd en misschien volgen er nog:

Mja, goedkopere maatschappij + met tussenstop... Voor de datums van hiervoor (2-23/11) vind ik ook economy tickets met 1 tussenstop voor €650. ANA is de enige die rechtstreeks vliegt en dat is idd €1300 economy (voor die data, andere vind ik voor €1100).

china airways heeft nu wel mooie promo's op japan.... spijtig dat ik reeds geboekt heb met thai air (via bangkok) komende zomer aan 1166 €.

met china airways kon dit aan +800 euro ofzoiets. damn.
(volgens mij een nieuwe speler op brussels airport, vandaar goedkopere tarieven, promo?)

Laatst bewerkt:
china airways heeft nu wel mooie promo's op japan.... spijtig dat ik reeds geboekt heb met thai air (via bangkok) komende zomer aan 1166 €.

met china airways kon dit aan +800 euro ofzoiets. damn.
(volgens mij een nieuwe speler op brussels airport, vandaar goedkopere tarieven, promo?)

De Chinese luchtvaartmaatschappijen kunnen nogal random doen.

Ik heb in 2023 naar Taiwan gevlogen met China Southern voor 370euro heen en terug vanuit Parijs (overstap in China.) Belachelijk goedkoop was dat.
Maar dat was niet bepaald de meest "comfortabele" vlucht. Je krijgt waarvoor je betaald hebt :p.

Weird boordpersoneel die veiligheidsvoorschriften niet kende,
heenvlucht was wel "poor man's first class" dus dat was wel bonus,
Eten was wel één van de slechtse :p,
terugvlucht zat stampende vol omdat China Southern de vlucht de dag voordien geannulleerd had duidelijk omdat er gewoon weinig volk op zat en ze deden niet de moeite om je bestelling bij te houden of je vegetarisch waart of niet. Niet een probleem voor mij maar was gewoon nog wat olie op het vuur voor de sukkelaars die al een dag vast zaten in China :p.
Het risico dat je hebt om met een vliegtuigmaatschappij eigendom van de Chinese staat te vliegen van en naar de "vijand" :p

Dusja, vliegen met goedkope Chinese luchtvaartmaatschappijen, reken wel een keer op een afgeschafte vlucht dus best ergens een dag marge inbouwen.

bezig aant kijken voor mijn vervoer daar ter plaatse maar is toch ferm klote met al die privé maatschappijen hé op de trein verbindingen....

in italie of zwitserland: poepsimpel, 1 app installeren, en je kan makkelijk ticketjes boeken.

voor metro zou quasi overal in de grote steden (kioto, tokio, osaka) die we gaan doen, mogelijk moeten zijn IN PRINCIPE met creditcard tap in / tap out.
Hoop ik toch, want stel je voor dat je TAP in doet bij opstappen, en je wilt ergens uitstappen, en kan geen tap out doen.... zou een dure bedoening worden vrees ik.

maar voor de treinen is het dus een ramp. je zou denken voor zo'n vooruitstrevend land dat ze ook 1 app hebben.... nee het word gewoon ter plekke papieren kaartjes uit een automaat halen vrees ik. Enkel die shinkansen koop ik best op voorhand kwestie van mooie prijs te scoren.

bezig aant kijken voor mijn vervoer daar ter plaatse maar is toch ferm klote met al die privé maatschappijen hé op de trein verbindingen....

in italie of zwitserland: poepsimpel, 1 app installeren, en je kan makkelijk ticketjes boeken.

voor metro zou quasi overal in de grote steden (kioto, tokio, osaka) die we gaan doen, mogelijk moeten zijn IN PRINCIPE met creditcard tap in / tap out.
Hoop ik toch, want stel je voor dat je TAP in doet bij opstappen, en je wilt ergens uitstappen, en kan geen tap out doen.... zou een dure bedoening worden vrees ik.

maar voor de treinen is het dus een ramp. je zou denken voor zo'n vooruitstrevend land dat ze ook 1 app hebben.... nee het word gewoon ter plekke papieren kaartjes uit een automaat halen vrees ik. Enkel die shinkansen koop ik best op voorhand kwestie van mooie prijs te scoren.
Neem gewoon een Suica of Pasmo voor de grotere steden, kan echt niet makkelijker zijn. Opladen kan aan automaat met cash of als je een iPhone/Sony hebt via de app of wallet.

Ik heb die al enkele jaren in mijn Apple Wallet zitten.

Laatst bewerkt:
Neem gewoon een Suica of Pasmo voor de grotere steden, kan echt niet makkelijker zijn. Opladen kan aan automaat met cash of als je een iPhone/Sony hebt via de app of wallet.

Ik heb die al enkele jaren in mijn Apple Wallet zitten.
pfff ook weer zo'n brak systeem. net es op hun website gekeken:

Please note
  • Suica cards can only be used within the applicable areas. You cannot use them to travel between each area.
    If you are traveling across several different areas, please purchase tickets in advance.
    (For example, you cannot use it to travel to the Sendai area from the Tokyo metropolitan area.

Ga wel de "vending machines" gebruiken....

wat nog allemaal zeg, ga ik mijn landkaarten moeten meebregen, of hebben ze daar al 5G?

Ik denk dat je het niet snapt en ook geen moeite wil doen om het te snappen. Gebruik dan je papieren ticketjes als dat je duidelijke voorkeur heeft.

pfff ook weer zo'n brak systeem. net es op hun website gekeken:

Please note
  • Suica cards can only be used within the applicable areas. You cannot use them to travel between each area.
    If you are traveling across several different areas, please purchase tickets in advance.
    (For example, you cannot use it to travel to the Sendai area from the Tokyo metropolitan area.

Ga wel de "vending machines" gebruiken....

wat nog allemaal zeg, ga ik mijn landkaarten moeten meebregen, of hebben ze daar al 5G?
Waar maak jij je druk in.

Suica is extreem simpel en handig. Ik zou willen dat elk land zo'n systeem had.

Waar maak jij je druk in.

Suica is extreem simpel en handig. Ik zou willen dat elk land zo'n systeem had.
wel aangezien we 3 verschillende regio's doen, heb ik geen zin om 3 verschillende systemen te gebruiken. zoals je leest op hun website is het niet overal geldig.

ik vind tap in tap out nog handiger hoor. gewoon 1 creditcard of smartphone NFC card/chip, wereldwijd.

wel aangezien we 3 verschillende regio's doen, heb ik geen zin om 3 verschillende systemen te gebruiken. zoals je leest op hun website is het niet overal geldig.

ik vind tap in tap out nog handiger hoor. gewoon 1 creditcard of smartphone NFC card/chip, wereldwijd.
Je snapt het dus effectief niet 😅

Met Suica (of Pasmo) kan je in heel Japan reizen. Waar je het niet voor kan gebruiken, is om de shinkansen van bijvoorbeeld Tokyo naar Kyoto te nemen, daarvoor dien je aparte tickets te kopen. Maar of je nu in Tokyo bent, of in Kyoto, of in Osaka, of in Hiroshima, ... daar ga je gewoon quasi altijd je Suica kunnen gebruiken.

Hier staat ook de eerste Japan reis voor de zomer ingepland. De oudste wordt 18 en Japan was diens keuzebestemming. Gelukkig een paar vrienden en collega's die elk al minstens 8+ keer geweest zijn waarop we konden rekenen voor eerste hulp bij onze eerste kennismaking te plannen. Yes I know, Osaka blijven we lang maar 1 volle dag zal sws naar USJ gaan daar.

Rechstreekse vluchten via ANA waren reeds eind augustus geboekt aan schappelijke prijzen en de hotels zijn ook allemaal geboekt. Daar hebben we ons hier en daar wat laten gaan voor onze normen. Nu kwestie van de berekening openbaar vervoer en uitstappen te optimaliseren. Vreemd genoeg geven de calculators dat met een degelijke planning van onze route we goedkoper zouden uitkomen met een JR 21dagen pass. We'll see.

DagLocatie overdagVerblijf nachtWanneer
22-Jul​
BrusselXXXXXXXXVertrekken ZaventemVlucht om 19u30
23-Jul​
TokyoAsakusa View HotelAankomstLanden om 16u10
24-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
25-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
26-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
27-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
28-Jul​
TokyoMatsumoto Kagetsu
29-Jul​
MatsumotoHonjin hiranoya kachoan
30-Jul​
TakayamaHonjin hiranoya kachoan
31-Jul​
TakaymaOMO5 Kanazawa Katamachi
1-Aug​
KanazawaOMO5 Kanazawa Katamachi
2-Aug​
KanazawaThe Celestine Gijon
3-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
4-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
5-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
6-Aug​
KyotoMitsui Garden
7-Aug​
HiroshimaMitsui Garden
8-Aug​
HiroshimaCitadines Namba
9-Aug​
OsakaCitadines Namba
10-Aug​
OsakaCitadines Namba
11-Aug​
OsakaTokyo airport hotel (nog boeken)
12-Aug​
TokyoXXXXXXXXVertrekkenVlucht om 10u25

Laatst bewerkt:
Hier staat ook de eerste Japan reis voor de zomer ingepland. De oudste wordt 18 en Japan was diens keuzebestemming. Gelukkig een paar vrienden en collega's die elk al minstens 8+ keer geweest zijn waarop we konden rekenen voor eerste hulp bij onze eerste kennismaking te plannen. Yes I know, Osaka blijven we lang maar 1 volle dag zal sws naar USJ gaan daar.

Rechstreekse vluchten via ANA waren reeds eind augustus geboekt aan schappelijke prijzen en de hotels zijn ook allemaal geboekt. Daar hebben we ons hier en daar wat laten gaan voor onze normen. Nu kwestie van de berekening openbaar vervoer en uitstappen te optimaliseren. Vreemd genoeg geven de calculators dat met een degelijke planning van onze route we goedkoper zouden uitkomen met een JR 21dagen pass. We'll see.

DagLocatie overdagVerblijf nachtWanneer
22-Jul​
BrusselXXXXXXXXVertrekken ZaventemVlucht om 19u30
23-Jul​
TokyoAsakusa View HotelAankomstLanden om 16u10
24-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
25-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
26-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
27-Jul​
TokyoAsakusa View Hotel
28-Jul​
TokyoMatsumoto Kagetsu
29-Jul​
MatsumotoHonjin hiranoya kachoan
30-Jul​
TakayamaHonjin hiranoya kachoan
31-Jul​
TakaymaOMO5 Kanazawa Katamachi
1-Aug​
KanazawaOMO5 Kanazawa Katamachi
2-Aug​
KanazawaThe Celestine Gijon
3-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
4-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
5-Aug​
KyotoThe Celestine Gijon
6-Aug​
KyotoMitsui Garden
7-Aug​
HiroshimaMitsui Garden
8-Aug​
HiroshimaCitadines Namba
9-Aug​
OsakaCitadines Namba
10-Aug​
OsakaCitadines Namba
11-Aug​
OsakaTokyo airport hotel (nog boeken)
12-Aug​
TokyoXXXXXXXXVertrekkenVlucht om 10u25
als ik zo'n schema's zie, vraag ik me toch keer op keer af waarom mensen geen multi bestemming boeken.
ik doe dit schema min of meer ook, maar bij mij is het toch gewoon landen in osaka, en terugkeren vanuit tokio hoor.
zoals ik dit hier nu zie, verlies je dus 1 dag gewoon om terug te keren naar tokio, om dan meteen van daar terug te vliegen...

veel interessanter had geweest dat je van osaka terugvloog naar brussel. qua prijs is dit meestal peanuts meer hoor, zeker als je vanuit hetzelfde land terugkeert.... nu betaal je nog es een tokio airport hotel waar je helemaal niets aan hebt.

uit nieuwsgierigheid: hoeveel betaald dan voor je ANA vluchten?
ik heb die precies wel niet tegen gekomen, ofwel waren die volzet. hier in oktober geboekt voor quasi dezelfde periode, wel met tussenstop.

als ik zo'n schema's zie, vraag ik me toch keer op keer af waarom mensen geen multi bestemming boeken.
ik doe dit schema min of meer ook, maar bij mij is het toch gewoon landen in osaka, en terugkeren vanuit tokio hoor.
zoals ik dit hier nu zie, verlies je dus 1 dag gewoon om terug te keren naar tokio, om dan meteen van daar terug te vliegen...

veel interessanter had geweest dat je van osaka terugvloog naar brussel. qua prijs is dit meestal peanuts meer hoor, zeker als je vanuit hetzelfde land terugkeert.... nu betaal je nog es een tokio airport hotel waar je helemaal niets aan hebt.

uit nieuwsgierigheid: hoeveel betaald dan voor je ANA vluchten?
ik heb die precies wel niet tegen gekomen, ofwel waren die volzet. hier in oktober geboekt voor quasi dezelfde periode, wel met tussenstop.

Zeer logische vraag. En eigenlijk geef ik je groot gelijk. Op een rondreis dien je eigenlijk multibestemming te reizen. In het verleden hebben wij zo beide kusten van de US, Zuid-Afrika, etc gedaan. Multibestemming was inderdaad heel lang de bedoeling en ons plan voor Japan.

We hebben ook heel lang op Thay Airways gestaan met een tussenstop in Bangkok. Dat was toen de enigste die geen belachelijk lange of korte layovers had in zijn traject. We hebben in het verleden al genoeg miserie gehad met onze connecties wanneer we vliegen (of we hebben daar heel veel pech mee). Het feit dat er een persoonlijke voorkeur is van mijn vrouw om rechtstreeks te kunnen vliegen, speelt ook een rol.

We hebben ANA geboekt aan 1050 € per ticket (waarschijnlijk veel geluk gehad want even later stonden die al aan 1300 €). Hou er wel rekening mee dat ik deze geboekt heb in augustus vorig jaar.

Gecombineerd met het feit dat onze terugvlucht in de voormiddag is, moeten we inderdaad enkel een airport hotel mee in de vergelijking meenemen. Deze prijs zal zo rond 100-150 schommelen (als ik nu rondkijk). Het feit dat onze route nu ook nog eens voordeliger blijkt te zijn met een JR Pass moeten we de prijs van de treinrit Osaka - Narita ook niet meerrekenen.

Ik heb eigenlijk gewoon, toen ik deze prijs zag, eigenlijk niet getwijfeld en direct de ticketten geboekt met het vermoeden dat we er financieel niet te veel gingen aan inschieten en als het dan toch een meerprijs zou zijn dat dit dan maar de compensatie is voor het comfort en gemak van rechtstreekse vluchten.

Als ik er nu op terugkijk is dit voor onze situatie zeker geen verkeerde keuze. Niet financieel op het moment van boeken als ik het nu evalueer, en eigenlijk ook niet naar tijdgebruik aangezien de rit Osaka - Narita maar een 3u30 min rit is, verliezen we daarmee ook niet 1 dag maar zullen we hoogstens tegen de latere namiddag pas aanzetten. 1 avond op 21 dagen, nemen we er dan wel bij.

Maar ik denk ook wel dat in de meerderheid van de gevallen multibestemming de beste keuze is. Voor ons viel het deze keer anders uit.

Terug
Bovenaan