Japan

ik snap niet dat iedereen zo hard vasthoudt aan die grote steden. Wij hebben een auto gehuurd en zijn -m.u.v. een paar dagen kyoto- vooral heel erg ver weg gebleven van de hordes toeristen. En we hebben een superreis gehad, rijden is supermakkelijk in Japan. Er zijn heus meer steden dan Tokyo-Kyoto-Hiroshima, en er is heus meer natuur dan de Fuji.

ik snap niet dat iedereen zo hard vasthoudt aan die grote steden. Wij hebben een auto gehuurd en zijn -m.u.v. een paar dagen kyoto- vooral heel erg ver weg gebleven van de hordes toeristen. En we hebben een superreis gehad, rijden is supermakkelijk in Japan. Er zijn heus meer steden dan Tokyo-Kyoto-Hiroshima, en er is heus meer natuur dan de Fuji.
Voor iemand die een eerste keer naar Japan gaat zijn die grote steden wel een must see, al is het inderdaad de moeite om eens af te wijken van die platgetreden paden om wat meer te proeven van het "echte" Japan.

Wat is daar nu niet aan te snappen? Ik bijvoorbeeld, ga veel liever naar steden waar veel te beleven is. Ik heb geen kinderen, dus wil vooral zaken zien en beleven, en nightlife meemaken.

In belgië bv ga ik ook veel liever naar de centrumsteden, dan naar de ardennen. Eens een dagje natuur als daguitstap volstaat voor mij ruimschoots.

binnen 7 maand ook voor het eerst naar Japan, maar buiten een daguitstapje naar Nara en Nikko , beperk ik me toch ook vooral tot de 3 grootsteden.

Laatst bewerkt:
In november 2026 zijn een vriend en ik van plan om naar Japan te gaan voor ca. 20 dagen. Stond al even op het lijstje, maar door omstandigheden lukt het volgend jaar om te gaan.

Doel: natuur en cultuur met af en toe eens een rustige dag. We willen alles zelf organiseren.
Vliegtuigtickets willen we binnenkort al bestellen omdat we vermoeden dat premium (wilden dit ooit eens doen) van prijs gaat stijgen.

Het forum doorgelezen en redelijk wat tips kunnen gebruiken om onze planning te maken. Hieronder wat we voorlopig in gedachten hebben:

• Vlucht:
    • 3/4/5 november: Brussel --> Tokyo (economy)
    • 24-25 november: Osaka --> Tokyo (premium)
  • Voorlopig schema
    • Dag 1:-2: vlucht
      • Treinrit afhankelijk van aankomst reserveren van treinzitplaatsen (Narita: 1u + Haneda 20 min)
    • Dag 3-5 Tokyo
    • Dag 6-7: Fujikawaguchiko (overnachting: Konansou)
      • Rondwandelen/ fietstocht
      • Rustigere dag (pagode, Onsen)
    • Dag 8-10: Matsumoto
      • Dagtrip wandelen in de Alpen
      • Kasteel Matsumoto (Kraaienkasteel)
      • Rondwandelen
    • Dag11-12: Magome
      • Kiso-vallei (Ryokan overnachting?)
      • 8km wandeling Tsumago + overnachting
      • Panoramische treinrit (Hida Wide View Express van Nagoya naar Takayama)
    • Dag 13-14 Takayama
    • Dag 15-17 Kanazawa
      • Busrit met stop van 3u in Shirakawa-go
      • Kenroku-en, kasteeltuin
      • Samurai en Geisha wijk bezoeken
    • Dag 18-21: Kyoto / Osaka
      • Moeilijk om iets te laten vallen, meningen verschillen hier duidelijk van elkaar.
        • Kyoto: dagio)-ji temple, bamboebos
        • Osaka: Himeji / gids
    • Dag 21: Osaka --> Brussel

Hiroshima/ Miyajima voorlopig niet toegevoegd omdat we dan vrezen dat het een te druk programma gaat worden.

Aantal vragen:
  • Reisschema ok of zijn er adviezen om aan te passen? Welke keuze tussen Kyoto/ Osaka ?
  • Overnachtingen --> goed gelegen hotels of leuke alternatieven (bv. ryokans) ?
  • Originele activiteiten?
    • Zijn altijd op zoek naar leuke originele activiteiten (die mss niet altijd voor de hand liggen). Het kan gaan van speciale eetgelegenheden tot avontuurlijke activiteiten.
  • Reservaties
    • Bij bepaalde activiteiten/overnachtingen moet je soms vroeg boeken om er zeker van te zijn dat het in orde is, zijn er zo'n zaken waar we aan kunnen denken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Tokyo:
Ik zou teamlab niet doen als je zo kort in Tokyo bent. Levert leuke instagramfoto's op ja, maar zo speciaal is dat niet.
Ik zou toch nog zeker 1 en bij voorkeur 2 dagen Tokyo proberen bijzetten.

Magome:
Bizarre keuze voor een eerste trip. Ik zou van Matsumoto via Kamikochi naar Takayama gaan, als je graag de Alpen meepikt in uw route. Als de Alpen geen must zijn, zou ik Matsumoto dan ook laten vallen en voor Himeji kiezen.

Kanazawa:
Zou ik persoonlijk laten vallen en toch voor Hiroshima + Miyajima + Himeji kiezen in de plaats. Dat zal veel meer afwisseling geven, want Kanazawa is gewoon wat meer van hetzelfde.

Kyoto:
Reken 3 dagen voor Kyoto zelf. Van daaruit kan je makkelijk een dagtrip doen naar Osaka. Of maak er 2 dagtrips van als je meer wil zien. Is echt maar een halfuurtje met de trein. Dagtrip naar Nara ook zeer de moeite (en vergeet Uji dan niet in het terugkeren)

Laat het Mariokarten vallen, dat wordt namelijk niet geapprecieerd door de Japanners.

Himeji is leuker dan Matsumoto idd.

Hiroshima + Miyajima waren een van mijn hoogtepunten.

Wij vonden Teamlab borderless in tokyo heel erg de moeite, mariokarten zou ik zeker niet doen, da's een toeristenval imo.
Er is ook een nieuwe Teamlab in Kyoto nl. Teamlab Biovortex, wij gaan in mei (na golden week) weer naar Japan en gaan deze wss dan doen.
Wat betreft vlucht heb ik altijd goede prijzen via de Lufthansa website, dikwijls beter dan wat flightradar enzo geeft, zijn meestal ANA vluchten met overstap in Duitsland of Oostenrijk, dus dik in orde, boek de vlucht zo ver mogelijk op voorhand.

Tokyo:
Ik zou teamlab niet doen als je zo kort in Tokyo bent. Levert leuke instagramfoto's op ja, maar zo speciaal is dat niet.
Ik zou toch nog zeker 1 en bij voorkeur 2 dagen Tokyo proberen bijzetten.

Magome:
Bizarre keuze voor een eerste trip. Ik zou van Matsumoto via Kamikochi naar Takayama gaan, als je graag de Alpen meepikt in uw route. Als de Alpen geen must zijn, zou ik Matsumoto dan ook laten vallen en voor Himeji kiezen.

Kanazawa:
Zou ik persoonlijk laten vallen en toch voor Hiroshima + Miyajima + Himeji kiezen in de plaats. Dat zal veel meer afwisseling geven, want Kanazawa is gewoon wat meer van hetzelfde.

Kyoto:
Reken 3 dagen voor Kyoto zelf. Van daaruit kan je makkelijk een dagtrip doen naar Osaka. Of maak er 2 dagtrips van als je meer wil zien. Is echt maar een halfuurtje met de trein. Dagtrip naar Nara ook zeer de moeite (en vergeet Uji dan niet in het terugkeren)

Oei, toch een heel andere mening hier ...

Hij schrijft vooral natuur en cultuur te willen zien, dan hoef je geen extra dagen Tokyo toe te voegen hé.

Ik vond Magome - Tsumago een van de leukste stukken van onze reis, hoezo bizarre keuze? En Kanazawa een van de leukste steden die ik heb bezocht. Misschien zelfs de enige stad waar ik mezelf zag wonen in Japan.

Matsumoto hebben wij ook gedaan, en dat was een beetje een teleurstelling, maar dat was omdat het die dag verschrikkelijk slecht weer was. Het kasteel zelf is sowieso wel stukken kleiner dan Himeji. Kamikochi is naar't schijnt heel erg de moeite, maar moet je wel rekening mee houden dat dat halverwege november al toe gaat voor de winter, dus dan ga je daar ook echt je planning moeten op afstemmen als je dat nog wil meepikken.

Ik zou misschien eerder Takayama laten vallen en vanuit Magome/Tsumago rechtstreeks naar Kanazawa gaan, en de dagen Takayama dan aan Kyoto plakken. Dan heb je meer tijd voor Kyoto en/of daguitstappen naar Himeji, Hiroshima + Miyajima, Nara, Osaka, ...

Het bamboebos in Kyoto vond ik persoonlijk nogal overrated (en heel toeristisch). Mooi, maar je bent er ook wel snel door.

In Tokyo heb je op verschillende plekken trouwens Japanse studenten die gratis gidsen om hun Engels te oefenen.

Hier ook onze itinerary voor februari (dus volgende maand). Hebben we hiermee de voornaamste zaken gezien en zijn er specifiek suggesties in de regio's dat we hebben gekozen, rekening houdend met een kind van bijna 5 jaar?

DateCityHotelsActivityPlan/transfer
05/02/26TokyoShiba Park Hotel (Tokyo)Arrival nightArrive Haneda T3 19:25 → Shiba Park Hotel
06/02/26TokyoShiba Park Hotel (Tokyo)SightseeingTokyo east side (Asakusa, Ueno):
  • Senso-ji
  • Skytree
  • Akiba
  • Ueno park
07/02/26TokyoShiba Park Hotel (Tokyo)SightseeingTokyo west side (Meiji Jingu, Yoyogi Park):
  • Shinjuku
  • Meiji jingu (/Yoyogi)
  • ... Suggestions?
08/02/26TokyoShiba Park Hotel (Tokyo)Day trip for bloomsMiura Kaigan early sakura or Yushima Tenjin plum festival
09/02/26TokyoShiba Park Hotel (Tokyo)DisneyResort/DisneySeaDisney parks (BOOKED) + forward 2 big bags to Kyoto (Yamato)
10/02/26Tokyo - KyotoCross Hotel KyotoGhibli stop on route / check‑in KyotoTokyo → Ghibli park → Kyoto
11/02/26KyotoCross Hotel KyotoSightseeingKyoto classic (Kiyomizu, Gion)
12/02/26KyotoCross Hotel KyotoSightseeingFushimi Inari AM, To‑ji PM
13/02/26KyotoCross Hotel KyotoSightseeingDotonbori to Pokemon cafe at noon (BOOKED) + Aquarium
14/02/26KyotoCross Hotel KyotoSightseeingNara day trip (Tōdai‑ji + deer) + forward 2 big bags to Hiroshima
15/02/26KyotoCross Hotel KyotoFlex.... suggestions?
16/02/26Kyoto - HiroshimaRihga Royal Hotel HiroshimaHimeji Castle visit + travelKyoto → Himeji (stop) → Hiroshima
17/02/26HiroshimaRihga Royal Hotel HiroshimaHiroshima centerGenbaku dome, Peace memorial park
18/02/26HiroshimaRihga Royal Hotel HiroshimaItsukushima ShrineMiyajima Island day trip
19/02/26Hiroshima - HanedaHaneda airport hotelPack / early nightHiroshima → Tokyo (4 h 23 Shinkansen)
20/02/26HanedaHaneda airport hotelDeparture dayFly Haneda 09:05 → Brussels

Laatst bewerkt:
Als je Miura doet, zou ik ook nog durven stoppen in Kamakura. Denk dat de trein daar sowieso stopt?

Vanuit Tokyo vond ik Nikko als daguitstap een van de hoogtepunten van mijn reis, maar dan ga je een van de andere dagen in Tokyo moeten laten vallen.

Voor je flex in Kyoto is Arashiyama (bamboebos en apenpark) wel nog leuk, zeker met de kleine. Kinkakuji is heel druk, maar wel echt heel mooi en ik vond het kasteel van Nijo ook wel tof.

Ziet er een leuke reis uit! Geniet ervan!

Ok dus het is zo te zien erg moeilijk/onduidelijk hoe je kunt reserveren voor het Pokémon cafe in Osaka. Zijn er hier die daar ervaring mee hebben? Missen we iets als we het niet doen en zijn er andere leuke cafés/plaatsen rond Doronbori of het aquarium (voor een vijfjarige)?

Ok dus het is zo te zien erg moeilijk/onduidelijk hoe je kunt reserveren voor het Pokémon cafe in Osaka. Zijn er hier die daar ervaring mee hebben? Missen we iets als we het niet doen en zijn er andere leuke cafés/plaatsen rond Doronbori of het aquarium (voor een vijfjarige)?
Lijkt me niet zo moeilijk? Maar je kan pas morgen reserveren precies voor 13 februari als ik het goed heb:

1768343190236.png

Je gaat wel snel moeten zijn, lijkt me dus heel snel volzet.

Of je iets gaat missen ... 't gaat al de trip van je vijfjarige's leven zijn, en je bezoekt die dag ook al het aquarium. Je hebt sowieso ook wel nog Pokemonwinkels in Osaka als je echt iets van Pokemon wil zien, en genoeg café's/restaurants die ook wat meer 'kawaii'-gerechten aanbieden als je visueel speciaal eten wil.

Het was onmogelijk om een gaatje te vinden. We gaan wel iets anders doen.

Ik ben nu aan het kijken naar de shinkansen-treinticket voor onze reizen. Als je genoeg op voorhand betaald krijg je korting.
Ik wou origineel Tokyo → Atami (voor de Plum Garden) → Kyoto doen. Maar ik twijfel nu toch of dat nuttig is? Want als je wilt stoppen moet je waarschijnlijk afzonderlijke tickets kopen tenzij je zonder reserved seating gaat?

Aan het aquarium, en ik neem aan dat het over Kaiukan in Osaka gaat (dat heel erg de moeite is) is ook een shopping center en daarin is een indoor lego land dat zeker voor een 5-jarige heel leuk kan zijn. Er staat ook een reuzerad, vlak naast dat shopping center.

µPokemon cvafe is inderdaad geluk hebben.

Je kan ook paar dagen voor de dagen dat je kan gaan, altijd eens checken of er toch geen last minute cancellations zijn.
Zo hebben wij onze spot vorig jaar gekregen.

Paar dagen na elkaar even kijken of er geen spots vrij gekomen waren.

µPokemon cvafe is inderdaad geluk hebben.

Je kan ook paar dagen voor de dagen dat je kan gaan, altijd eens checken of er toch geen last minute cancellations zijn.
Zo hebben wij onze spot vorig jaar gekregen.

Paar dagen na elkaar even kijken of er geen spots vrij gekomen waren.
Mja, ondertussen andere plannen. We zullen het wel overleven. :D

ziezo, onze hotels liggen ook vast voor de zomer.
allemaal 100 euro per nacht ongeveer, en dan heb je nog nie te veel, als je in het centrum wil slapen :baard:
toch wel een heel verschil als ik vergelijk met zuidoost azië, maar kom. toch reuzebenieuwd.

apa hotel higashi shinjuku kabukicho tower in tokyo, - shinsaibashi arty inn in dotonburi osaka en hotel resol trinity in kyoto

Vliegtuigtickets zijn gisteren besteld. Het is 2 nov - 23 november geworden, rechtstreekse vlucht. Reisschema ook wat aangepast.

We denken dat we toch minstens een dag extra in Tokyo moeten overnachting, mss Kanazawa 1 dag minder doen? Matsumoto 1 dag teveel?
Andere ideeën of opvullingen zijn welkom!

Graag zouden we niet te lang wachten om de hotels (booking met annulatie) en specialere overnachtingen (Ryoksan) te boeken.

DagVanNaarOvernachtingActiviteitenOpmerking/ reizen
ma, 02 nov​
Brussel (18u35)
di, 03 nov​
Tokyo (16u10)Trein van Narita --> Tokyo (1u30)
wo, 04 nov​
TokyoTokyo
do, 05 nov​
TokyoTokyoDaguitstap NikkoAsakusa Statoin --> Nikko
vr, 06 nov​
TokyoFujikawaguchikobus Tokyo-Fuji: 2u
za, 07 nov​
FujikawaguchikoFujikawaguchikoChureito Pagode, Onsen
zo, 08 nov​
FujikawaguchikoMatsumotoBus+trein (3u)
ma, 09 nov​
MatsumotoMatsumotoDagtocht Kamigochi (open?)
di, 10 nov​
MatsumotoMatsumotoMatsumoto Castle
bagageservice: Matsumoto --> Takayama/Kanazawa
wo, 11 nov​
MatsumotoTsumagoTrein 2u30
Wandeling 8km Nakasendo trail
do, 12 nov​
TsumagoTakayamaHida Wide View Express (3u30)
vr, 13 nov​
TakayamaKanazawa (Shirakawazan)Stop: Shirakawa-goBus 2u15
za, 14 nov​
KanazawaKanazawaKenroku-en + kasteeltuin
Samurai en Giesha wijk
zo, 15 nov​
KanazawaKanazawa
ma, 16 nov​
KanazawaKyotoTrein (2u30) of bus (4u)
di, 17 nov​
KyotoKyotoBamboebos
Dagio-ji temple
wo, 18 nov​
KyotoKyotoDagtrip
do, 19 nov​
KyotoHiroshimaHiroshima Castle
Shukkeien Garden
Peace Memorial Park
Trein: 2u
vr, 20 nov​
HiroshimaHiroshimaDaguitstap: Myajima (ferry 45min)
za, 21 nov​
HiroshimaTokyoTrein: 4u
zo, 22 nov​
TokyoTokyo
ma, 23 nov​
Tokyo (10u10)Brussel (16u30)

Terug
Bovenaan