Tokyo:
Ik zou teamlab niet doen als je zo kort in Tokyo bent. Levert leuke instagramfoto's op ja, maar zo speciaal is dat niet.
Ik zou toch nog zeker 1 en bij voorkeur 2 dagen Tokyo proberen bijzetten.
Magome:
Bizarre keuze voor een eerste trip. Ik zou van Matsumoto via Kamikochi naar Takayama gaan, als je graag de Alpen meepikt in uw route. Als de Alpen geen must zijn, zou ik Matsumoto dan ook laten vallen en voor Himeji kiezen.
Kanazawa:
Zou ik persoonlijk laten vallen en toch voor Hiroshima + Miyajima + Himeji kiezen in de plaats. Dat zal veel meer afwisseling geven, want Kanazawa is gewoon wat meer van hetzelfde.
Kyoto:
Reken 3 dagen voor Kyoto zelf. Van daaruit kan je makkelijk een dagtrip doen naar Osaka. Of maak er 2 dagtrips van als je meer wil zien. Is echt maar een halfuurtje met de trein. Dagtrip naar Nara ook zeer de moeite (en vergeet Uji dan niet in het terugkeren)
Oei, toch een heel andere mening hier ...
Hij schrijft vooral natuur en cultuur te willen zien, dan hoef je geen extra dagen Tokyo toe te voegen hé.
Ik vond Magome - Tsumago een van de leukste stukken van onze reis, hoezo bizarre keuze? En Kanazawa een van de leukste steden die ik heb bezocht. Misschien zelfs de enige stad waar ik mezelf zag wonen in Japan.
Matsumoto hebben wij ook gedaan, en dat was een beetje een teleurstelling, maar dat was omdat het die dag verschrikkelijk slecht weer was. Het kasteel zelf is sowieso wel stukken kleiner dan Himeji. Kamikochi is naar't schijnt heel erg de moeite, maar moet je wel rekening mee houden dat dat halverwege november al toe gaat voor de winter, dus dan ga je daar ook echt je planning moeten op afstemmen als je dat nog wil meepikken.
Ik zou misschien eerder Takayama laten vallen en vanuit Magome/Tsumago rechtstreeks naar Kanazawa gaan, en de dagen Takayama dan aan Kyoto plakken. Dan heb je meer tijd voor Kyoto en/of daguitstappen naar Himeji, Hiroshima + Miyajima, Nara, Osaka, ...
Het bamboebos in Kyoto vond ik persoonlijk nogal overrated (en heel toeristisch). Mooi, maar je bent er ook wel snel door.
In Tokyo heb je op verschillende plekken trouwens Japanse studenten die gratis gidsen om hun Engels te oefenen.