Ik ben alvast aan het kijken om mijn nieuwbouw app in BRU te verkopen in de komende 2 a 3 jaar. Ik ga de grond van de familie dat naast mijn perceel ligt kopen aan een erg scherpe prijs (onder de gemiddelde marktwaarde).
Ik heb er maar 1 maar het gezever (lees kosten) om aan expats te kunnen verhuren ben ik al beu na 3 jaar verhuur. De afbetaling loopt wel al 7 jaar, maar we hadden een jaar en een half vertraging.
Het is "hands-off", maar:
- De huidige huurder (nota bene ambassadeur van een EU-land) betaald altijd weken te laat.
- Om met eurocraten te werken heb je connecties nodig => Duur rentmeesterschap (14%).
- Zelfs dan blijven die maar maximum een jaar of 2 en plaatsbeschrijvingen gebeuren via dat rentmeesterschap die € 300 aanrekenen (€ 150 voor mij).
- Ze indexeren alle kosten, zelfs kusjesmannen die niets moeten doen (nu al 180 eur/j). Zelfde kost voor 6-maandelijkse ruitenwassers.
- Hoge gemeenschappelijke kosten door het fancy gebouw met veel liften (1 lift per twee appartementen). Vorige jaar was de elektriciteitskost €50K. Hierdoor zit ik dus aan een trimestriële VME-kost van fcking € 630 voor een nieuwbouw.
- Alle kosten incluus (dus letterlijk alles tot de verf toe en bovenvermelde kosten) zit ik aan een netto-rendement van 2,4%.
- En natuurlijk het bovenstaande belastingsvoordeel.
Wat dan weer wel positief is, is dat de nieuwe huurder:
- € 1400/m betaald en € 270 gemeenschappelijke kosten = 1670 voor 65m²
De nieuwe huurder werkt als interne voor de EU commissie.
- Lage rente voor mijn lening (~1,35%) met een totale last van € 1330/m.
Neen, ik steek de "winst" na aankoop van de grond in dividendaandelen (o.a. GVV's) als ik cash wil. Met de grond naast ons heb ik wat extra tuin voor de komende jaren, en als ik iets wil verhuren bouw ik wel nieuw waar of wij intrekken of huurders.