Internationaal Covidnieuws

cZYWb4W.png

Wereldwijd nu bijna 3 miljoen besmettingen per dag. En eigenlijk is dat goed nieuws, want daardoor lijkt een einde nu toch in zicht, omdat dit de stap is die het virus moet zetten om de status van pandemie te beeindigen, want het virus zelf zal nu terugkeren in mensen, maar eerder doen denken een verkoudheid, in de eerste jaren echter nog eerder een (zeer zware) verkoudheid. Na verloop v. tijd, een verkoudheid zoals er al verkoudheden zijn veroorzaakt door coronavirussen.

2QwrRdI.png

Aantal doden neemt zelfs af (ondanks de sterke stijging wereldwijd in aantal besmettingen).

Ja, ik begrijp zn vraag wel: heel wat mensen kijken om 19u naar het nieuws of het journaal en daar geven ze dan dagelijks de cijfers mee. En beperkt aantal gaat maar uitvlooien op het dashboard van Sciensano of die cijfers met of door Corona zijn. Een oprechte vraag denk ik dus.

Ja, ik begrijp zn vraag wel: heel wat mensen kijken om 19u naar het nieuws of het journaal en daar geven ze dan dagelijks de cijfers mee. En beperkt aantal gaat maar uitvlooien op het dashboard van Sciensano of die cijfers met of door Corona zijn. Een oprechte vraag denk ik dus.
Maar ze zeggen het toch duidelijk + staat in de grafiek op scherm duidelijk dat het over weekgemiddelden per dag gaat.
Als men inderdaad niet oplet en gewoon gaat optellen, gaat het niet kloppen. Enerzijds omdat je weekgemiddelden gaat vergelijken die individueel opgesteld zijn en anderzijds omdat die cijfers niet met elkaar combineerbaar zijn.

En dan ga je er van uit dat mensen die enkel maar die cijfers horen/zien op het nieuws dan ook stilstaat bij het onderscheid tussen door en met... Ik betwijfel ten zeerste dat mensen die enkel daarnaar kijken er intresse in hebben.

Die cijfers worden gewoon gedeeld, er is sinds het begin uitleg gegeven hoe deze opgesteld zijn (door sciensano). Indien een media-orgaan dit niet zegt (of na bijna 2j niet meer dagelijks herhaalt), tja, dan moet ge het zelf maar opzoeken waar ze vandaan komen indien je het niet meer weet en wilt weten.

Dit was de originele post hé:
heeft er nu al iemand een verklaring waarom
bezetting dag geleden+ opnames - ontslag totaal niet overeenkomt met de nieuwe bezetting?

Behalve "opnames met" en "opnames door" gedoe ?
Daar is een verklaring voor, en hij kent ze al. Los van het feit dat hij geen detail geeft over welke cijfers en waar hij ze haalt. Ik ging er al van uit dat hij dagcijfers vergelijkt; maar als het weekgemiddelden zijn, is die optelsom dubbel onmogelijk.

Een aantal weken geleden konden we in één van de corona-topics lezen over het feit dat de gezondheidszorg in België eerder ondermaats is, zeker in vergelijking met landen als onder meer het Verenigd Koninkrijk

Een internationale studie blijkt toch aan te geven dat dat verhaal niet helemaal klopt.

Lambrecht: ‘Pas toen we onze resultaten aan de studies uit andere landen toevoegden, was het effect te zien. Dat is een eyeopener. Het toont vooral dat onze Belgische gezondheidszorg zeer goed is. De sterfte in onze ziekenhuizen bij patiënten op intensieve zorg is een op zes. In het Verenigd Koninkrijk is dat een op drie. Dubbel zo hoog dus
Lambrecht: ‘Nee, de karakteristieken van de patiënten zijn dezelfde. De Belgische zorg is gewoon beter. We weten bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat beademde patiënten worden gedraaid: op de buik, op de rug, weer op de buik. Dat is arbeidsintensief, het vraagt veel van de verpleegkundigen. Maar als je het rigoureus doet, daalt het risico op overlijden.’
‘Wij hebben daar veel goede protocollen over en die worden overal in ons land gevolgd, ook in de kleinere ziekenhuizen. In het Verenigd Koninkrijk zijn mensen ook zwaarlijviger en is er meer onbehandelde hoge bloeddruk.

Tsja, duidelijk beter in de UK, die gezondheidszorg.

Laatst bewerkt:
Wereldwijd nu bijna 3 miljoen besmettingen per dag. En eigenlijk is dat goed nieuws, want daardoor lijkt een einde nu toch in zicht, omdat dit de stap is die het virus moet zetten om de status van pandemie te beeindigen, want het virus zelf zal nu terugkeren in mensen, maar eerder doen denken een verkoudheid, in de eerste jaren echter nog eerder een (zeer zware) verkoudheid. Na verloop v. tijd, een verkoudheid zoals er al verkoudheden zijn veroorzaakt door coronavirussen.
En voor hetzelfde geld is de volgende dominante variant terug een stap in de andere richting.

Zolang de WHO die variant geen naam geeft, is er wat mij betreft geen reden tot ongerustheid over deze specifieke variant (want voor de WHO is het dus nog geen variant of concern).
Als die echt een combinatie vormt van de genetische sequenties van delta en omicron, vermoed ik ook wel dat boostershot nog altijd voldoende bescherming gaat geven

Er is blijkbaar ook een delta mutant die als variant of concern gelabeld is
Delta met een hele hoop mutaties, waarvan enkele suggereren dat het ook antilichamen en vaccinatie kan omzeilen.
Hopelijk ofwel minder erg, of toch minder dominant dan delta (en zeker omicron).

Neen, zijn oplichters.

Dit is nu al de 2de keer. Kan je misschien eens stoppen met jouw sensatie fake news hier te posten om daarna gewoon te verdwijnen?

Dat in Cyprus is een fout in hun labo daar.

Toch nog wat goed nieuws posten uit Londen

In Londen is er nu niet alleen een daling van een aantal hospitalisaties, het aantal patiënten aan een ventilator is er ook gedaald de voorbije week, terwijl de besmettingen stabiel en hoog blijven.

Verder zien we in Londen ook dat de groep die de minste besmettingen kent, de groep van 70+ -ers is. Dat is ook de best gevaccineerde populatie, maar ik vermoed dat deze groep zich ondertussen ook wel weet te beschermen.

Het aantal doden per dag stijgt wel (we zitten er nu op 60 doden per dag).

Bij ons daalt het aantal doden per dag: voor 6 januari zaten we op 17 doden, en rond kerst zaten we aan het dubbele daarvan, het moet dan toch zijn dat Omikron minder dodelijk is, maar dat is een lagging indicator.
De hospitalisaties zijn gestegen de laatste dagen bij ons, maar het aantal op ICU is gedaald. Heeft er misschien mee te maken dat er volk is dat toevallig positief test op corona, maar om een andere reden in het ziekenhuis terechtkomt, ofwel zijn er wel meer hospitalisaties door Omikron maar met minder ernstige klachten waardoor ze niet op de ICU belanden.
Inmiddels zie ik dat de ICU teller op 464 staat in België, dat valt toch goed mee, begin december zaten we op 800+ , dus daar zit dan toch nog wat marge voor de Omikron piek.

Dit is nu al de 2de keer. Kan je misschien eens stoppen met jouw sensatie fake news hier te posten om daarna gewoon te verdwijnen?

Dat in Cyprus is een fout in hun labo daar.

Is dat bevestigd dat het om een fout in hun labo gaat? Want ik zie nog steeds behoorlijk wat media dit nieuws gretig presenteren.

....wat uiteraard weinig zegt over het waarheidsgehalte.

Is dat bevestigd dat het om een fout in hun labo gaat? Want ik zie nog steeds behoorlijk wat media dit nieuws gretig presenteren.

....wat uiteraard weinig zegt over het waarheidsgehalte.
Heb op Twitter al verschillende tweets gezien van betrouwbare wetenschappers die denken dat contaminatie van stalen het meest waarschijnlijke scenario is.

Het ontstaan van zo'n nieuwe variant blijft wel een risico natuurlijk, door recombinatie in personen die met zowel Delta als Omikron besmet zijn.

Bij ons daalt het aantal doden per dag: voor 6 januari zaten we op 17 doden, en rond kerst zaten we aan het dubbele daarvan, het moet dan toch zijn dat Omikron minder dodelijk is, maar dat is een lagging indicator.
De hospitalisaties zijn gestegen de laatste dagen bij ons, maar het aantal op ICU is gedaald. Heeft er misschien mee te maken dat er volk is dat toevallig positief test op corona, maar om een andere reden in het ziekenhuis terechtkomt, ofwel zijn er wel meer hospitalisaties door Omikron maar met minder ernstige klachten waardoor ze niet op de ICU belanden.
Inmiddels zie ik dat de ICU teller op 464 staat in België, dat valt toch goed mee, begin december zaten we op 800+ , dus daar zit dan toch nog wat marge voor de Omikron piek.
Misschien toch nog maar eens aangeven dat het aantal doden niet direct gerelateerd is aan het aantal mensen op ICU. Er zijn veel mensen die sterven zonder ooit op ICU te belanden. Mensen op ICU liggen er soms ook heel erg lang.
Mensen met omicron worden volgens data uit Uk en Denemarken minder opgenomen in de kliniek en voor kortere periodes. Ze belanden ook minder vaak op ICU. Maar bij ons is het nog even wachten om dat effect te zien (alhoewel we nu waarschijnlijk ook al een echte stijging van ziekenhuisbezetting zouden hebben indien omicron even ernstig was)

Welja de ziekenhuisbezetting stijgt (door Omikron wellicht, maar mogelijk ook als gevolg van de eindejaarsperiode) maar het lijkt er op dat er minder ernstig zieken zijn (overlijdens en ICU). Binnen enkele dagen zouden we toch een beter beeld moeten hebben want ICU en doden lopen achter op de gewone ziekenhuisopnames en besmettingen.
En van die doden die niet op ICU belanden wil ik wel eens weten wie tot die groep behoort. Zijn dat dan mensen die sterven die ook toevallig besmet waren maar niet noodzakelijk aan COVID stierven? Of zijn dat dan mensen die al zodanig verzwakt waren dat een simpele griep of verkoudheid ook fataal had geweest?

En van die doden die niet op ICU belanden wil ik wel eens weten wie tot die groep behoort. Zijn dat dan mensen die sterven die ook toevallig besmet waren maar niet noodzakelijk aan COVID stierven? Of zijn dat dan mensen die al zodanig verzwakt waren dat een simpele griep of verkoudheid ook fataal had geweest?
Wel, ik ken iemand van dichtbij die enkele weken geleden gestorven is, na drie weken in de kliniek gelegen te hebben.
Daarvoor werkte hij gewoon, en hij heeft zeker de voorbije jaren wel eens een verkoudheid gehad, zonder dat die hem fataal werden.

Terug
Bovenaan