Internationaal Covidnieuws

Wel, ik ken iemand van dichtbij die enkele weken geleden gestorven is, na drie weken in de kliniek gelegen te hebben.
Daarvoor werkte hij gewoon, en hij heeft zeker de voorbije jaren wel eens een verkoudheid gehad, zonder dat die hem fataal werden.
Dan acht ik de kans toch klein dat hij gevaccineerd was. Geen onbelangrijk detail dat ik vergeten was te vermelden.
Want meestal wanneer ge hoort dat iemand sterft aan COVID, dan is het toch iemand die niet gevaccineerd was (zoals recent de Bogdanoffs)
 
Dan acht ik de kans toch klein dat hij gevaccineerd was. Geen onbelangrijk detail dat ik vergeten was te vermelden.
Hij was dus wel gevaccineerd.
Van wat ik begrepen heb, kan je als patiënt heel lang stabiel blijven en dan eensklaps enorm achteruit gaan (ook pas na 2-3 weken). Het is heus niet zo dat alle patiënten sterven op ICU.
 
Lambrecht: ‘Nee, de karakteristieken van de patiënten zijn dezelfde. De Belgische zorg is gewoon beter. We weten bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat beademde patiënten worden gedraaid: op de buik, op de rug, weer op de buik. Dat is arbeidsintensief, het vraagt veel van de verpleegkundigen. Maar als je het rigoureus doet, daalt het risico op overlijden.’
‘Wij hebben daar veel goede protocollen over en die worden overal in ons land gevolgd, ook in de kleinere ziekenhuizen. In het Verenigd Koninkrijk zijn mensen ook zwaarlijviger en is er meer onbehandelde hoge bloeddruk.

Tsja, duidelijk beter in de UK, die gezondheidszorg.
Los van Covid, Belgische ziekenhuizen zijn gewoon verdomd goed. De zorg die we hier krijgen heb ik nog niet in veel andere landen zien voorkomen. Bijvoorbeeld in Nederland mogen ze niet eens hun eigen huisarts keizen, willen ze voor een second opinion ergens anders naartoe dan mag dat niet tenzij ze daar de toestemming voor krijgen van hun behandelde arts.

Wij zijn hier vrij om onze eigen huisarts te kiezen, ziekenhuis naar keuze etc en in Nederland is alles met doorverwijzing. Het is ook te merken aan de ziekenhuizen hier dat Nederlanders niet tevreden zijn over hun eigen gezondheidszorg. In het UZ van Edegem en Leuven liggen komen evenveel Nederlandse patiënten voor hun raadpleging als Belgische.
 
En ze hebben veel minder ICU bedden dan België , maar wel 50% meer inwoners. We hebben hier +-2000 ICU bedden, in Nederland moeten ze het met 1350 bedden doen (wat al reeds opgeschaald is vanaf 1150 bedden). We hebben hier ruim dubbel zo veel ICU bedden per inwoner dan in Nederland. Ik vind dat toch schandalig voor zo'n welvarend land. Dat is zo veel mogelijk besparen op gezondheidszorg, maar nu zitten ze wel met de gebakken peren daar en moeten ze veel zwaardere maatregelen nemen.
 
Los van Covid, Belgische ziekenhuizen zijn gewoon verdomd goed. De zorg die we hier krijgen heb ik nog niet in veel andere landen zien voorkomen. Bijvoorbeeld in Nederland mogen ze niet eens hun eigen huisarts keizen, willen ze voor een second opinion ergens anders naartoe dan mag dat niet tenzij ze daar de toestemming voor krijgen van hun behandelde arts.

Wij zijn hier vrij om onze eigen huisarts te kiezen, ziekenhuis naar keuze etc en in Nederland is alles met doorverwijzing. Het is ook te merken aan de ziekenhuizen hier dat Nederlanders niet tevreden zijn over hun eigen gezondheidszorg. In het UZ van Edegem en Leuven liggen komen evenveel Nederlandse patiënten voor hun raadpleging als Belgische.
Ik werk in Nederland en het compleet belachelijk hoe asociaal hun zorg is. Zeker als je ziet hoeveel ze per maand betalen.
 

Ben zoiets soortgelijks gisteren
tegengekomen op het forum maar ik ben dus wel benieuwd hoe Spanje dit gaat bolwerken en vooral hoe ze dat gaan doen want wat met de maatregelen bvb? Niet dat ze er zo'n zware hebben, dacht alleen mondkapjes, afstand atc maar geen cst. Althans staat toch niet in het artikel.

Apart hoe zo'n groot land met in begin zoveel ellende qua zieken en doden, dit overweegt.
Eens zien of het hen zal lukken en of er andere landen zullen volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Spaanse gezondheidswerkers zeggen dat het meer om een andere aanpak van de corona-surveillance gaat, het is idd meer steekproefsgewijs maar voor hen is het nog geen alledaagse ziekte:

Dat de Spaanse eerste minister het oppikt alsof de epidemie op haar laatste benen loopt is een andere interpretatie, plannen maken is één zaak, of de terugkeer naar een normale situatie snel kan is nog niet uitgemaakt.
 
Eerste cijfers uit de US: volledig consistent met zuidafrika en uk.

50% minder hospitalisatie.
70% kortere ziekenhuisopname.
75% minder ICU opname.

New York en CT al voorbij de piek.
En die zaten slechts 1 week voor op ons, én zijn minder gevaccineerd én geboosterd.

Waarom the fuck zitten de media nog van die doemberichten te verspreiden alsof er nog kans is dat onze ziekenhuizen kunnen overstromen in de komende weken??

Alles, open, nu.

En gedaan met quarantaine, voor iedereen, enkel bij duidelijke symptomen max 5 dagen.
 
Eerste cijfers uit de US: volledig consistent met zuidafrika en uk.

50% minder hospitalisatie.
70% kortere ziekenhuisopname.
75% minder ICU opname.

New York en CT al voorbij de piek.
En die zaten slechts 1 week voor op ons, én zijn minder gevaccineerd én geboosterd.

Waarom the fuck zitten de media nog van die doemberichten te verspreiden alsof er nog kans is dat onze ziekenhuizen kunnen overstromen in de komende weken??

Alles, open, nu.

En gedaan met quarantaine, voor iedereen, enkel bij duidelijke symptomen max 5 dagen.
People gonna people.
Paniek onderdrukken in begin 2020, wanneer die paniek heel nuttig had geweest.
En nu het eigenlijk voorbij is, tijd voor piek paniek.
 
Studie: coronavirus verliest binnen vijf minuten tot 90 procent van zijn besmettelijkheid


Ook interessant
 
Ook Massachusetts nu over zijn piek, californië op zijn piek.

Enkel de midwest moet zijn golf nog vol krijgen maar die trekken zich sowieso al geen fluit van covid aan.

Ziet er dus naar uit dat het voorbij is in de USA.

Kans dat het ook in Vlaanderen voorbij is komende week? Zowat 100%.
Wij waren 1 week achter, gelijkaardige bevolking als in die staten, we zijn meer gevaccineerd dus langer zal het alleszins zeker niet duren.

Met onze ziekenhuizen half leeg, en een zeer scherpe daling die zich daar zal beginnen inzetten vanaf ongeveer binnen 2 weken, mogen we beginnen spreken over versoepelingen op alle vlakken.
 
Laatst bewerkt:
Met onze ziekenhuizen half leeg, en een zeer scherpe daling die zich daar zal beginnen inzetten vanaf ongeveer binnen 2 weken, mogen we beginnen spreken over versoepelingen op alle vlakken.
Ik volg het allemaal wat minder maar is er al gezegd wanneer er een nieuw overlegcomité gepland staat?
 
Ik volg het allemaal wat minder maar is er al gezegd wanneer er een nieuw overlegcomité gepland staat?
Normaal overmorgen, maar werd gisterenavond geannuleerd.

Het zal normaal gezien ergens volgende week plaatsvinden.

Volgens mij omdat ze het op BG gezien hebben dat we heel dicht tegen de piek zitten, en dan kunnen ze volgende week daarmee rekening houden ;) (en hun coronabarometer voorstellen).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan