Internationaal Covidnieuws

Ik ben geen 100% zeker als toen bij de deltapiek eind november of zoals dat de ziekenhuisbezetting al tot 2000 zou gezakt zijn tegen kerstdag.
Maar de mogelijke positieve gevolgen van omicron zijn toch niet te onderschatten.

Je ziet bij de testen dat de beste en duurzaamste bescherming tegen alle covid varianten tot nu toe een besmetting is, gecombineerd met 1 en meerdere vaccinaties.

Dus as omicron uiteindelijk een groot deel van de bevolking infecteert omdat het zo besmettelijk is, en die bevolking bestaat voor 70-90% uit dubbel en tripel gevaccineerde mensen, dan ziet het er uitstekend uit voor de toekomst.

Namelijk endemisch met af en toe wat lichte opflakkeringen zoals griep, maar geen speciale maatregelen meer nodig want ziekenhuisopnames raken nooit meer hoog genoeg.

Afhankelijk van de vermindering van immuniteit misschien wel nog jaarlijkse vaccinatie en that's it.

Ziet er dus waarschijnlijk heel goed uit.

Maar he, als eind februari het concert van Hans Zimmer met 16 000 man door kan gaan. ( Het eerste echt massa indoor event dat ik op de agenda zie staan), dan geef ik graag toe dat je de Nostradamus van de positivo's bent en dat je gelijk had.
Dat is wel aan de politiek, dat is iets anders.
Net zoals er eind november eigenlijk geen nieuwe maatregelen nodig waren om de deltagolf te laten crashen, maar ze komen er toch...

Maatregelen gaan meestal vrij traag terug weg ook.

Wat ik verwacht: sterke stijging na nieuwjaar qua besmettingen (logisch, besmettelijke variant, en iedereen heeft bij elkaar gezeten).
Meestal duurt dat 2-3 besmettingsrondes, aan +- 3 dagen incubatietijd voor omicron, dus tussen 5-20 januari krijgen we een explosie van 'cases', een week later (vanaf 10) gevolgd door een lichte of medium stijging in de ziekenhuizen.

De kans dat de politici en gems overreageren is uiteraard groot want de krantenkoppen zullen weer de moeite zijn. Terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem zal zijn. Tegen dan zijn onze ziekenhuizen 70-80% leeg.

Wat ons kan redden zijn cijfers uit London en new york waar het tegen dan hopelijk al half gepasseerd is zonder overload in de ziekenhuizen waardoor onze politici vertrouwen krijgen om niet te overreageren.

Wat niet zo evident is voor londen/new york, want zij zaten net in een stijgende deltagolf.
Het is alsof wij er begin november omicron zouden bij gekregen hebben. Niet zo vanzelfsprekend om dan zonder zware extra maatregelen erdoor te komen.
Een totaal andere situatie als Vlaanderen nu.

Maar als het straks al in new york en london lukt zonder veel gezever, dan heeft vlaanderen absoluut niets te vrezen.

Laatst bewerkt:
Dus pandemie gedaan voor Vlaanderen.

Dus zo snel mogelijk cultuur en kleine evenementen terug open aub.
En vanaf eind januari alles terug los, tegen dan is zelfs de omicron piek al voorbij.

Voor iedereen die hier roept dat de situatie in Zuid-Afrika een overduidelijk bewijs is dat omicron geen issue vormt, deze grafiek misschien toch eens bekijken...

We hebben hier duidelijk 2 verschillende standpunten over het omicronbeestje.🤔
Wie stemt er voor kamp Ugar en wie stemt er voor Janus?
De verliezer geeft een rondje voor heel BG én moet 10 dagen in forumquarantaine en mag dus 10 dagen lang niet reageren.

Niet noodzakelijk.

Mijn 'zekerheid' gaat over Vlaanderen.
In de UK en US gaat het kantje boord zijn (qua nieuwe nodige zware maatregelen) want daar zaten ze in een stijgende deltagolf en hoog hospitalisatieniveau.

Dat is anders dan in Vlaanderen.

Als het over langere termijn gaat (komende zomer/winter bv) dan wil ik wel een weddenschapje doen.
(nieuwe zotte variant is altijd mogelijk, maar ik schat die kans lager dan 50/50 dus een gokje waard :-) )

Absoluut
De verliezer geeft een rondje voor heel BG én moet 10 dagen in forumquarantaine en mag dus 10 dagen lang niet reageren.
Ik kan niet verliezen.
Ik zeg dat ik nog niet weet wat voor weer het op 10 januari gaat zijn, JanusDR zegt dat het zonnig gaat zijn. Er blijven voor mij nog altijd te weinig data om met zekerheid te zeggen dat de omicron zonder klappen zal overwonnen worden, maar dat er wel al enkele bemoedigende signalen in die zin zijn.

Ik heb trouwens al meerdere keren aangegeven dat ik er van overtuigd ben dat de bijkomende maatregels overbodig waren, iets wat sinds midden deze week ook duidelijk is, omdat omicron geen hogere R0 waarde heeft, maar wel een kortere generatietijd (dezelfde maatregels werken dus even goed om omicron te bestrijden dan delta*)

Voor beleidsmakers is het trouwens allemaal nog wat ingewikkelder, een kapitein van een schip gaat zijn schip ook stormveilig maken, als de kans op storm maar 30%.

*In theorie kan je beter track & trace doen bij delta, maar dat werkt in België toch niet dus...

In een aantal andere landen rondom ons wordt record na record gebroken. Ik vraag me af wat er gaat gebeuren. Nog strengere regels in al die landen? Gaan er landen een echte vaccinverplichting invoeren?

In Oost-Europa is de vaccinatiegraad een stuk lager (dat zie je ook aan het grote aantal doden dat die landen de voorbije maanden telden). Maar puur vanuit een economisch standpunt kan je die 5-10% vaccinweigeraars in België wel verplichten van zich te vaccineren (of het leven nog verder onmogelijk te maken door het CST nog verder uit te breiden) maar.... onze economie draait ook ten dele op Oost-europese werkkrachten. Ik denk dan aan de bouwsector maar vooral aan de transportsector. Internationaal transport wordt voor een groot aandeel door Oost-Europeanen uitgevoerd, en die chauffeurs zijn amper voor 50% gevaccineerd.
Indien we vaccinatie verplichten, gaan we dan niet-gevaccineerde buitenlanders het land niet meer inlaten? Die vrachtwagenchauffeurs de toegang tot ons land ontzeggen? En onze export de facto de dieperik induwen omdat we 30% van onze transportcapaciteit verliezen?

De kans dat de politici en gems overreageren is uiteraard groot want de krantenkoppen zullen weer de moeite zijn. Terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem zal zijn. Tegen dan zijn onze ziekenhuizen 70-80% leeg.
Je beseft toch dat dit een onmogelijk cijfer is, he.

.
Indien we vaccinatie verplichten, gaan we dan niet-gevaccineerde buitenlanders het land niet meer inlaten? Die vrachtwagenchauffeurs de toegang tot ons land ontzeggen? En onze export de facto de dieperik induwen omdat we 30% van onze transportcapaciteit verliezen?
Je kan perfect inwoners van België verplicht laten vaccineren, maar de buitenlanders (bvb iedereen die hier minder dan 3 maand verblijft en dus niet ingeschreven is in rijksregister) omwille van EU-regels ongemoeid laten. Juridisch zie ik geen bezwaar.

Marc Van Ranst zegt vandaag in de krant dat de symptomen van omikron zijn zoals die van een gewone verkoudheid, dus geen geur- en smaakverlies of koortsaanvallen meer. Hij vindt dat problematisch en we zouden ons bij de minste loopneus al moeten testen nu.

Marc Van Ranst zegt vandaag in de krant dat de symptomen van omikron zijn zoals die van een gewone verkoudheid, dus geen geur- en smaakverlies of koortsaanvallen meer. Hij vindt dat problematisch en we zouden ons bij de minste loopneus al moeten testen nu.
Neen. Marc Van Ranst geeft aan dat loopneus een vaker voorkomend symptoom is van omicron, in plaats van de bekende symptomen bij andere varianten zoals koorts en hoesten.

Omdat mensen zich minder snel laten testen bij een simpele loopneus waarschuwt hij ervoor omdat toch te doen zodat je niet andere besmet die misschien zwaardere symptomen ontwikkelen.

Hoe komt het toch dat jij alle berichtgeving rond Corona op zo een negatieve manier interpreteert? Is dat een blinde haat naar bepaalde personen toe of hoe moet ik dat bekijken?

Neen. Marc Van Ranst geeft aan dat loopneus een vaker voorkomend symptoom is van omicron, in plaats van de bekende symptomen bij andere varianten zoals koorts en hoesten.

Omdat mensen zich minder snel laten testen bij een simpele loopneus waarschuwt hij ervoor omdat toch te doen zodat je niet andere besmet die misschien zwaardere symptomen ontwikkelen.

Hoe komt het toch dat jij alle berichtgeving rond Corona op zo een negatieve manier interpreteert? Is dat een blinde haat naar bepaalde personen toe of hoe moet ik dat bekijken?
Wel ik post toch wat hij zegt?

Kan mij niet schelen wat Van Ranst zegt, voor een loopneus of een verkoudheid ga ik mij niet testen, want dan moet ik mij elke winter 20 keer laten testen. Dat virus is toch niet tegen te houden. Als Omicron een simpele verkoudheid geworden is, des te meer een reden om niet mee te gaan in die massahysterie.

Je beseft toch dat dit een onmogelijk cijfer is, he.
Als de deltagolf ons tot +- 3700 hospitalisatiebezetting bracht, wat niet het absolute maximum was, dan is een covid ziekenhuisbezetting van +-1200 binnen 2-3 weken totaal niet onrealistisch toch?
En 2500 ziekenhuisbedden marge om een week af te wachten wat omicron doet, lijkt mij ruim voldoende.

Ps: ziekenhuisbezetting op kerstdag was uiteindelijk 1923.
Buikgevoel zat goed.

Voor de persoon die mij betichtte van leugens te verkondigen:

Omikron lijkt meer op een verkoudheid (en da’s een probleem)

Een loopneus, hoofdpijn, vermoeidheid, niezen en keelpijn. De vijf meestvoorkomende symptomen na een besmetting met de omikronvariant zijn dezelfde als die van een gewone verkoudheid. Dat blijkt uit Britse gegevens.

De cijfers zijn afkomstig van de Zoe Covid app, een Brits systeem van zelfrapportage. Amper de helft van de mensen die een positieve test afleggen, heeft nog de klassieke drie symptomen van koorts, een hoest, of een verlies van geur of smaak. Bij de deltavariant waren die symptomen nog overheersend, bij omikron lijkt het meer op een gewone verkoudheid – een loopneus, hoofdpijn, vermoeidheid, niezen en keelpijn – en ook soms verminderde eetlust.

Professor Marc Van Ranst is niet verrast. “Dit zagen we in Zuid-Afrika ook al: geur- en smaakverlies komt veel minder voor bij de omikronvariant, terwijl vooral vermoeidheid erg vaak voorkomt. Het toont de vele gezichten van het coronavirus, en dat zijn we niet gewoon bij virussen.”

Britse experts vinden dat de overheid mensen beter bewust moet maken. “Op officiële websites staat nog steeds dat een plots opkomende felle hoest, koorts en geur- en smaakverlies de belangrijkste tekenen zijn van een coronabesmetting”, zegt professor Tim Spector in The Guardian. “Om levens te redden moeten we dringend anders communiceren.”

Volgens professor Van Ranst moet ook onze overheid haar communicatie bijstellen. En moeten we sneller zelftesten bij de klassieke symptomen van een verkoudheid. (cka, tr)

Wel ik post toch wat hij zegt?
Ik had niet door dat je dit hebt gezet om je mede-bg’ers het advies te geven om zich bij elke loopneus ook te laten testen. Het is dus uit bezorgdheid.
Ik dacht dat je post sarcastisch bedoeld was in de zin van: voor Marc Van Ranst is een loopneus nu ook al ernstig. En dat je het niet eens was met die mening. Maar ik zat dus fout.

Dat is wel aan de politiek, dat is iets anders.
Net zoals er eind november eigenlijk geen nieuwe maatregelen nodig waren om de deltagolf te laten crashen, maar ze komen er toch...

Maatregelen gaan meestal vrij traag terug weg ook.

Wat ik verwacht: sterke stijging na nieuwjaar qua besmettingen (logisch, besmettelijke variant, en iedereen heeft bij elkaar gezeten).
Meestal duurt dat 2-3 besmettingsrondes, aan +- 3 dagen incubatietijd voor omicron, dus tussen 5-20 januari krijgen we een explosie van 'cases', een week later (vanaf 10) gevolgd door een lichte of medium stijging in de ziekenhuizen.

Wat ons kan redden zijn cijfers uit London en new york waar het tegen dan hopelijk al half gepasseerd is zonder overload in de ziekenhuizen waardoor onze politici vertrouwen krijgen om niet te overreageren.

Wat niet zo evident is voor londen/new york, want zij zaten net in een stijgende deltagolf.
Het is alsof wij er begin november omicron zouden bij gekregen hebben. Niet zo vanzelfsprekend om dan zonder zware extra maatregelen erdoor te komen.
Een totaal andere situatie als Vlaanderen nu.

Maar als het straks al in new york en london lukt zonder veel gezever, dan heeft vlaanderen absoluut niets te vrezen.
Hebt ge cijfers uit Florida, wat ge indertijd als goed gekozen en voorspellend voorbeeld voor Delta in Vlaanderen nam?

Toch allemaal zeer hoopgevend, dat ze Aalst Carnaval dan maar laten doorgaan.
Neen, niet per definitie zo hoopgevend. Die studie is hier al enkele dagen geleden besproken. De studie geeft ook aan dat ze nog geen data hebben om iets te vertellen over de belasting van ICU, en zegt dat de effecten van minder hospitalisaties wordt teniet gedaan door de grotere besmettelijkheid.

Let wel :het ziet ernaar uit dat het allemaal wel zal meevallen, maar er is statistisch nog onvoldoende data om dat te bewijzen. Ik denk dat we daar nog een week op moeten wachten.

Dan zoal ook duidelijk zijn dat de enige manier om dit op te lossen een 1G politiek is, omdat uit die statistieken duidelijk blijkt dat een natuurlijke besmetting veel minder bescherming geeft dan een vaccinatie.
Een voorbeeld uit de studie : iemand die al een besmetting heeft gehad is even vatbaar voor omicron als iemand die nooit besmet was voor delta-variant. Ook de kans op hospitalisatie blijft significant hoger zonder vaccinatie.

Nieuwe cijfers van London zijn binnen.

• De groei van het aantal besmettingen lijkt af te nemen
  • Ziekenhuisbezetting blijft nog altijd flink stijgen, met een minimale reductie van de groei: week-on-week 45%. Op twee weken tijd is die bezetting gewoon verdubbeld.
  • Aantal mensen aan een ventilator is de voorbije week ook toegenomen, maar wel beperkter: van 206-> 231 patiënten. Maar 5 dagen geleden lagen er maar 196 patiënten aan een ventilator.
Ik denk dat we tegen nieuwjaar echt wel duidelijke conclusies kunnen trekken, maar ik ben toch nog altijd eerder positief.

Maar van mij zou culturele sector wel terug mogen openen, met de cijfers die @JanusDR toonde zou ik zeggen, alleen voor gevaccineerden :cool: . Het gaat hem dan niet over het risico mekaar te besmetten, wel over geen risico nemen met ziekenhuiscapaciteit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan